Author Topic: Przyznawanie aspektów po sesji  (Read 4105 times)

Hydra

  • Bajarz
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1064
  • Propsy: 25
    • View Profile
    • Warsztat MG
  • ID: 89
  • Postać: Meresankh
  • Discord: Hydra
Przyznawanie aspektów po sesji
« on: November 14, 2015, 04:09:37 PM »
mam dla nas temat do dyskusji.
prowadzącemu wolno przyznać po sesji aspekty - obok przedmiotów to jedyna ewentualna nagroda za rozwiązanie zagadki, dotrzymanie umowy, uwolnienie księżniczki z wieży itd. brak PD sprawia, że ciężko w ten sposób różnicować graczy, którzy starali się bardziej, od tych, którym się nie chciało. każdy może dostać aspekt. kropka.
przeszkadza mi to jako prowadzącej.

zastanawiając się nad tym, doszłam do następującego problemu: czy prowadzącym wolno przyznawać aspekty mające znaczenie wyłącznie negatywne? "stchórzył przed smokiem", "nie dotrzymał warunków umowy", "porzucił drużynę bez słowa", "w szale wymordował mieszkańców"? jeśli tak, to gdzie jest granica tych negatywnych aspektów? jak mocno mogą wpływać na cudzą przecież postać?
czy graczowi wolno będzie ukryć takie aspekty? jeśli tak, jaki jest sens ich przyznawania?
czy prowadzącemu wolno zgłaszać wpisy do cudzej reputacji - "we wsi Malwinka postrzegany jest jako złodziej i gwałciciel"? jeśli tak, którędy to zgłaszać, przez pocztę?

temat ma charakter otwarty - celowo zamieszczam go w Alkierzu, nie w pytaniach.
[18:37] Pharan: Mógłbym mieć z Tobą dziecko, któremu wpajałbym same złe zasady, żeby potem słuchać, jak mu wszystko tłumaczysz

[13:22] Zet: przez ciebie mam odruch pawłowa już. Jak napiszę, że jest odpis i widzę, że coś napisałaś, to pierwsza myśl: jaki błąd popełniłem tym razem?

22:56] Melweddyn (2247): Po argumentacji Hydry każdy zamyka się w sobie.

Shinen-san

  • Hobgoblin
  • ****
  • Posts: 58
  • Propsy: 0
  • Stranger? Very much.
    • View Profile
  • ID: 465
Odp: Przyznawanie aspektów po sesji
« Reply #1 on: November 14, 2015, 05:01:57 PM »
IMHO takie rzeczy powinno się rozwiązywać właśnie reputacją. Aspekty można ukrywać, zresztą każdy nowy aspekt powinien wpływać bezpośrednio na postać - a to nie jest bezpośrednio cecha postaci, tylko efekt jej działań. O ile wiem istnieje możliwość dania postaci reputacji negatywnej.

EDIT: zmiany reputacji, podobnie jak aspektów, wprowadzają Obserwatorki. Więc przy referowaniu sesji i prośbach o "nagrody" możesz napisać też prośbę o "nagrodę" w postaci reputacji.
« Last Edit: November 14, 2015, 05:03:43 PM by Shinen-san »
Life is, in the end, just a game after all.
Whoever's enjoyed themselves the most when the game is over - wins.

Hydra

  • Bajarz
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1064
  • Propsy: 25
    • View Profile
    • Warsztat MG
  • ID: 89
  • Postać: Meresankh
  • Discord: Hydra
Odp: Przyznawanie aspektów po sesji
« Reply #2 on: November 14, 2015, 05:27:31 PM »
fakt, podałam kiepskie przykłady. inne: "arachnofobia", "wojenne traumy", "nawiedzające koszmary po opętaniu", "odkąd Maureen umarła mu na rękach, mdleje na widok krwi". takie rzeczy.
czy prowadzący może je wpisywać, czy nie? gdzie przebiega granica?
[18:37] Pharan: Mógłbym mieć z Tobą dziecko, któremu wpajałbym same złe zasady, żeby potem słuchać, jak mu wszystko tłumaczysz

[13:22] Zet: przez ciebie mam odruch pawłowa już. Jak napiszę, że jest odpis i widzę, że coś napisałaś, to pierwsza myśl: jaki błąd popełniłem tym razem?

22:56] Melweddyn (2247): Po argumentacji Hydry każdy zamyka się w sobie.

Kessrin

  • Goblin
  • ***
  • Posts: 41
  • Propsy: 0
    • View Profile
Odp: Przyznawanie aspektów po sesji
« Reply #3 on: November 14, 2015, 05:41:22 PM »
Hmmm, w moim mniemaniu prowadzący sesję powinien jedynie złożyć propozycję przyznania nowych aspektów a jej zatwierdzenie/modyfikacja/odrzucenie zależeć powinno od Obserwatorek. Dlaczego? Ano dlatego, że każdy MG ma inne spojrzenie na sprawy i u niektórych o nowe aspekty będzie łatwo u innych trudniej. Niektórzy MG pominą pewne rzeczy inni zwrócą na nie uwagę. Jednak system klepnięcia przez górę w pewien sposób ujednolici proporcje.

Osobna kwestia to to, czy każda sesja powinna dawać graczom nowe aspekty? W moim mniemaniu nie. Aspekty powinny wynikać z rzeczy naprawdę dla postaci istotnych i takich, które naprawdę mają na nie wpływ.

Co zaś do granicy to ta jest tylko i wyłącznie w zdrowym rozsądku i własnej ocenie sytuacji. Z tymi jednak bywa różnie. A nawet powiem, że jest jak z dupą, każdy ma własną ;)
Głośnym strzałem w swoją głowę rozpoczynam rzeź idiotów...

Hydra

  • Bajarz
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1064
  • Propsy: 25
    • View Profile
    • Warsztat MG
  • ID: 89
  • Postać: Meresankh
  • Discord: Hydra
Odp: Przyznawanie aspektów po sesji
« Reply #4 on: November 14, 2015, 05:44:18 PM »
Kessrin, odnosisz się także do negatywnych aspektów? o te pytam.
[18:37] Pharan: Mógłbym mieć z Tobą dziecko, któremu wpajałbym same złe zasady, żeby potem słuchać, jak mu wszystko tłumaczysz

[13:22] Zet: przez ciebie mam odruch pawłowa już. Jak napiszę, że jest odpis i widzę, że coś napisałaś, to pierwsza myśl: jaki błąd popełniłem tym razem?

22:56] Melweddyn (2247): Po argumentacji Hydry każdy zamyka się w sobie.

Kessrin

  • Goblin
  • ***
  • Posts: 41
  • Propsy: 0
    • View Profile
Odp: Przyznawanie aspektów po sesji
« Reply #5 on: November 14, 2015, 05:48:45 PM »
Oczywiście. Sesje to przecież nie tylko profity. Jak w życiu, czasem dostaje się też po dupie.
Głośnym strzałem w swoją głowę rozpoczynam rzeź idiotów...

Shagarot

  • Łupieżca Umysłu
  • *
  • Posts: 357
  • Propsy: 4
    • View Profile
  • ID: 58
Odp: Przyznawanie aspektów po sesji
« Reply #6 on: November 14, 2015, 05:50:56 PM »
Myślę, że prowadzący powinien proponować aspekty/reputację z informacją, co wpłynęło na to, że postać powinna dostać taki, a nie inny aspekt/wpis do reputacji. Jeśli aspekt byłby skrajny, to Potwórcy powinni zastanowić się czy go puścić w takiej wersji, czy osłabić. Tu przykład:
Zamiast aspektu "Mdleje na widok krwi" mogliby przyznać "Odczuwa słabość na widok krwi" czy zamiast "Nawiedzające koszmary po opętaniu" na "Odczuwa lęk przed złymi przybyszami".
Arin (722) - Dziś o 21:04
@Shagarot (58)  zabiłeś mnie. Jesteś moim osobistym bogiem.

Tori (72) - Dziś o 21:06
Ja to  po raz kolejny napiszę: Shag jest Mistrzem tekstówek

Hydra

  • Bajarz
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1064
  • Propsy: 25
    • View Profile
    • Warsztat MG
  • ID: 89
  • Postać: Meresankh
  • Discord: Hydra
Odp: Przyznawanie aspektów po sesji
« Reply #7 on: November 14, 2015, 05:59:56 PM »
czyli uważacie obaj, że generalnie to jest w porządku i skoro i tak idzie przez potforki, to dwustopniowa weryfikacja powinna wystarczyć, tak?

problem oczywiście jest jak najbardziej realny, a nie teoretyczny - mam graczy, którym się nie chce, nie odpisują, robią to na odczepnego po upomnieniu, w całości zdają się na innych i tak dalej. normalnie rozwiązałabym to, nie przyznając im PD za sesję albo jakąś zupełnie minimalną ilość, zależnie od tego, jak bardzo im się nie chciało. tutaj mogę co najwyżej wlepić (= zasugerować potwórcom) reputację i nie przyjąć więcej na sesję.
[18:37] Pharan: Mógłbym mieć z Tobą dziecko, któremu wpajałbym same złe zasady, żeby potem słuchać, jak mu wszystko tłumaczysz

[13:22] Zet: przez ciebie mam odruch pawłowa już. Jak napiszę, że jest odpis i widzę, że coś napisałaś, to pierwsza myśl: jaki błąd popełniłem tym razem?

22:56] Melweddyn (2247): Po argumentacji Hydry każdy zamyka się w sobie.

Shinen-san

  • Hobgoblin
  • ****
  • Posts: 58
  • Propsy: 0
  • Stranger? Very much.
    • View Profile
  • ID: 465
Odp: Przyznawanie aspektów po sesji
« Reply #8 on: November 14, 2015, 06:02:42 PM »
Popieram pomysł z reputacją. Coś, co sugerowałoby innym graczom fabularnie, że niekoniecznie powinni na te osoby liczyć przy sesjach. Karcenie aspektami uważam za trochę zbyt... ostre.
Gdyby trollowali sesję i umyślnie ją zakłócali, to co innego.
Life is, in the end, just a game after all.
Whoever's enjoyed themselves the most when the game is over - wins.

Hydra

  • Bajarz
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1064
  • Propsy: 25
    • View Profile
    • Warsztat MG
  • ID: 89
  • Postać: Meresankh
  • Discord: Hydra
Odp: Przyznawanie aspektów po sesji
« Reply #9 on: November 14, 2015, 06:08:31 PM »
nie no, liczę tutaj na burzę mózgów także dla wypadków skrajnych, zanim się takie pojawią :) choć do nich nadchodzi opcja Usuwania Graczy Z Sesji, pytałam o nią w innym temacie.
tylko wiesz, kto zagląda do Reputacji? a do Aspektów wszyscy.

aspekty negatywne przydadzą się ponadto także tam, gdzie gracz grał dzielnie, ale postaci zdecydowanie nie wyszło i poniosła bolesną porażkę. stąd przykłady z umieraniem na rękach albo nabytą klaustrofobią.
[18:37] Pharan: Mógłbym mieć z Tobą dziecko, któremu wpajałbym same złe zasady, żeby potem słuchać, jak mu wszystko tłumaczysz

[13:22] Zet: przez ciebie mam odruch pawłowa już. Jak napiszę, że jest odpis i widzę, że coś napisałaś, to pierwsza myśl: jaki błąd popełniłem tym razem?

22:56] Melweddyn (2247): Po argumentacji Hydry każdy zamyka się w sobie.

Shinen-san

  • Hobgoblin
  • ****
  • Posts: 58
  • Propsy: 0
  • Stranger? Very much.
    • View Profile
  • ID: 465
Odp: Przyznawanie aspektów po sesji
« Reply #10 on: November 14, 2015, 06:13:49 PM »
Hej, to jest tak jak z reputacją w rzeczywistości. jak ktoś nie słucha co ludzie gadają, to skończy jak Francuzi w Paryżu :D (Wiem, chamski jestem).
A przykład, który podałaś... hm. Pod warunkiem, że to wynika z czegoś więcej niż z pechowych rzutów kośćmi, raczej z wyborów podjętych przez postać. Ja osobiście wybitnie kiepsko bym się czuł, gdybym na stałe dostał coś takiego, bo nie wyszedł mi jeden/kilka rzutów.
Life is, in the end, just a game after all.
Whoever's enjoyed themselves the most when the game is over - wins.

Hydra

  • Bajarz
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1064
  • Propsy: 25
    • View Profile
    • Warsztat MG
  • ID: 89
  • Postać: Meresankh
  • Discord: Hydra
Odp: Przyznawanie aspektów po sesji
« Reply #11 on: November 14, 2015, 06:22:50 PM »
MG mają taką interesującą tendencję do szukania zadowalających rozwiązań dla graczy, którzy się starają i są sprytni, ale mają pecha na kościach. :P chodzi mi o sytuację, gdzie gracz odpisuje dzielnie, ale cały czas robi coś źle, dajmy na to skacze do Głównego Złego, jest przez niego pojmany, potem skacze do strażników więziennych, dostaje łomot i... dalej się nie nauczył i znowu skacze do kogoś, kto może mu zrobić krzywdę. nie da się chronić graczy w nieskończoność przed nimi samymi. nie ma też takiego sensu, moim zdaniem.

@Panda
"już w trakcie wyprawy odłączył się od karawany i odjechał po cichu w nocy" na moje zdecydowanie kwalifikuje się jako wyjaśnienie reputacji "w X uważany za wiarołomcę". ;p
[18:37] Pharan: Mógłbym mieć z Tobą dziecko, któremu wpajałbym same złe zasady, żeby potem słuchać, jak mu wszystko tłumaczysz

[13:22] Zet: przez ciebie mam odruch pawłowa już. Jak napiszę, że jest odpis i widzę, że coś napisałaś, to pierwsza myśl: jaki błąd popełniłem tym razem?

22:56] Melweddyn (2247): Po argumentacji Hydry każdy zamyka się w sobie.

Kessrin

  • Goblin
  • ***
  • Posts: 41
  • Propsy: 0
    • View Profile
Odp: Przyznawanie aspektów po sesji
« Reply #12 on: November 14, 2015, 06:24:12 PM »
Ja akurat zaglądam w zakładkę z reputacją. Uważam ją za równie istotną. Co prawda u znaczącej większości graczy obecnie stoi pusta, ale to powinno się z czasem zmienić.

Hydra Twój problem jest popularny jak cholera. Często gracz po prostu tracą zapał. Najlepszym rozwiązaniem według mnie jest usunięcie takich graczy przy pierwszym możliwym momencie gdzie drużyna może uzyskać wsparcie. Czyli zwalniasz sloty z graczy maruderów a na ich miejsce bierzesz nowych. Zazwyczaj staram się graczy usuwać w miarę bezboleśnie. Jeśli jednak nie chcesz gonić towarzystwa to wydaje mi się, że opcja z reputacją powinna być dobrym rozwiązaniem. Maruder w grupie mógłby dostać odpowiedni wpis odzwierciedlający opinię reszty postaci na jego temat. Z aspektem byłoby gorzej, bo nie sądzę, że po jednej sesji (jednym zdarzeniu) powinno się postać obdarować aspektem (jak na przykład tchórz czy mdlejący na widok krwi). W końcu to zdarzenie może być tylko jednostkowe, jednorazowe i tak naprawdę nie kształtuje postawy postaci w takich sytuacjach. Co innego jeśli sytuacja powtórzyła się więcej niż raz.
Głośnym strzałem w swoją głowę rozpoczynam rzeź idiotów...

Shinen-san

  • Hobgoblin
  • ****
  • Posts: 58
  • Propsy: 0
  • Stranger? Very much.
    • View Profile
  • ID: 465
Odp: Przyznawanie aspektów po sesji
« Reply #13 on: November 14, 2015, 06:39:11 PM »
Quote from: Hydra
chodzi mi o sytuację, gdzie gracz odpisuje dzielnie, ale cały czas robi coś źle, dajmy na to skacze do Głównego Złego, jest przez niego pojmany, potem skacze do strażników więziennych, dostaje łomot i... dalej się nie nauczył i znowu skacze do kogoś, kto może mu zrobić krzywdę.
W takiej sytuacji jak najbardziej jestem za odpowiednim aspektem :)
A odnośnie graczy tracących zapał... wydaje mi się, że jeśli gracz ma dobry powód (typu na przykład jakaś sytuacja IRL) i ustali to z MG, powinien mieć możliwość "wycofania się" z sesji bez większych konsekwencji.
Sytuacje z "graniem na odczepnego", samowolne wykręcenie się z sesji = reputacja.
Sytuacje takie, jak opisała Hydra (a na które postać nie ma usprawiedliwienia w już istniejącym aspekcie - a owszem, widziałem u paru postaci aspekty, które dobrze odegrane powodowałyby dokładnie to, co w cytacie) = nowy aspekt. Tak bym to widział.
Life is, in the end, just a game after all.
Whoever's enjoyed themselves the most when the game is over - wins.

Hydra

  • Bajarz
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1064
  • Propsy: 25
    • View Profile
    • Warsztat MG
  • ID: 89
  • Postać: Meresankh
  • Discord: Hydra
Odp: Przyznawanie aspektów po sesji
« Reply #14 on: November 14, 2015, 06:47:19 PM »
okej, dzięki Wam za Wasze opinie.
tak jak pisałam, temat jest po to, żeby pogadać i się razem pozastanawiać, więc czekam na wkład też innych ;)

chociaż może dodam w miejscu publicznym, że mam opory przed poważnym krzywdzeniem postaci nawet wtedy, kiedy te postaci chcą się ewidentnie wzajemnie zamordować, mają do tego aspekty i angażują się w bezpośrednią walkę (autentyk z innej gry). taka ze mnie miękka buła.
innymi słowy trzeba mnie poważnie wkurzyć lub równie poważnie się postarać, żebym zrobiła komuś trwałą krzywdę.
[18:37] Pharan: Mógłbym mieć z Tobą dziecko, któremu wpajałbym same złe zasady, żeby potem słuchać, jak mu wszystko tłumaczysz

[13:22] Zet: przez ciebie mam odruch pawłowa już. Jak napiszę, że jest odpis i widzę, że coś napisałaś, to pierwsza myśl: jaki błąd popełniłem tym razem?

22:56] Melweddyn (2247): Po argumentacji Hydry każdy zamyka się w sobie.