Author Topic: Ilość sesji w NK na gracza  (Read 8109 times)

Kass

  • Grumpy Owl
  • Łupieżca Umysłu
  • *
  • Posts: 398
  • Propsy: 2
  • Palivec: "Wszystko to gówno warte"
    • View Profile
  • ID: 3064
  • Postać: Ranivira
  • Discord: Kartofel
Odp: Ilość sesji w NK na gracza
« Reply #15 on: October 24, 2015, 08:55:05 PM »
Sesje prywatne tez mogą być zorganizowane z obiektywnym MG. Nikt nie powiedział, ze muszą to być sesje 1 na 1. Podejrzewam, ze przy rygorystycznym limicie po prostu część tych sesji 'z naborami' jak to określiłeś przeniesie do innego działu i tyle.
Eona: To wiadomo co mnie obudziło - Aura autyzmu

Falco: Oficjalnie ogłaszam, że Kass otrzymuje badge`a "najsprawniej odpisującego gracz

Vesteng: Oto Kass w jej naturalnym środowisko. Spójrzcie na te oczy pełne życia, burze włosów... czyste szczęście. Stworzenia te żyją w symbiozie z kotami, które przynoszą im coś, co Kass widzi za szczęście, lecz tak naprawdę jest to pasożyt.

Samow4r

  • Goblin
  • ***
  • Posts: 28
  • Propsy: 0
    • View Profile
  • ID: 192
Odp: Ilość sesji w NK na gracza
« Reply #16 on: October 24, 2015, 09:00:17 PM »
Okej, porzućmy temat mojej niechęci do sesji prywatnych, mam pomysł.

Może rozwiązaniem byłby podział sesji w NK? Byłyby np. "przygody" i "historie", albo jak sobie to tylko nazwiecie. Przygody to byłby taki odpowiednik jednostrzałówek. Można grać ile się chce, bez ograniczeń ilościowych, sesje mają mniejszy wpływ na postać i jej historię - aspekty, przedmioty spoko, ale bez jakiejś dużej ingerencji w nią, albo otaczający świat. Polowanie na bestie, ratowanie kogoś, ochrona karawany, rozwiązanie zagadki. A ta druga kategoria byłaby poważniejsza. Sesje bardziej powiązane ze Skrajem, przygotowane, dokładniej ustalone z obserwatorami, spersonalizowane pod postacie, o poważnych konsekwencjach. Np. na skutek czegoś takiego gracz realizuje bezpośrednie cele swojego bohatera, wpływa na główną fabułę torilu. Jakieś duże spiski, obalanie władzy, poszukiwanie największych skarbów. Albo na mniejszą skalę. Osiąganie jakichś stanowisk, ratowanie przyjaciół, rodzin postaci. Cokolwiek przyjdzie do głowy. Takie sesje byłyby bardziej ryzykowne, o większych profitach i poważniejszych skutkach. Stanowiłyby główny pień historii postaci gracza. I taki typ sesji mógłby być tylko jeden naraz. A te mniejsze, przygody, byłby takimi fillerami, gałęziami. Coś, co działo się gdzieś tam w między czasie.

Samow4r

  • Goblin
  • ***
  • Posts: 28
  • Propsy: 0
    • View Profile
  • ID: 192
Odp: Ilość sesji w NK na gracza
« Reply #17 on: October 24, 2015, 09:23:22 PM »
każdy powinien odgrywać swoją postać dbając o zachowywanie logiki czasu i przestrzeni. Gdzie budynki się buduje, drogę pokonuje, a przygodę przeżywa. Jedną na raz, bo postać nie ma wielu wcieleń.

czas pomiędzy jedną i drugą podróżą można sobie wspaniale wypełnić innymi rzeczami. Samo zdobywanie ekwipunku, kupowanie koni i pozyskiwanie inwestorów może być niezłą zabawą.

Moja postać jest w gospodzie na zadupiu i od dwóch dni siedzi na krześle paląc fajkę. Zachowując logikę czasu i przestrzeni, nie mógłbym robić niczego innego tą postacią, nawet wejść do karczmy.

Mimo wszystko cieszę się, że macie takie podejście. Trzeba znaleźć rozwiązanie, złoty środek, ale wolę, żeby zabierali się za to RPGowi idealiści. Rozumiecie jak się sprawy mają i ufam, że znajdziecie wyjście, które uczyni grę ciekawszą, dynamiczniejszą, ale nie zbyt arcade'ową i hack&slashową. Nie przychodzi mi łatwo krytyka, bo w gruncie rzeczy chciałbym, żeby wszystko działało tak pięknie jak to widzicie, a do tej pory wasze decyzje i obrane kierunki bardzo mi sie podobają :)
« Last Edit: October 24, 2015, 09:29:59 PM by Samow4r »

Hydra

  • Bajarz
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1064
  • Propsy: 25
    • View Profile
    • Warsztat MG
  • ID: 89
  • Postać: Meresankh
  • Discord: Hydra
Odp: Ilość sesji w NK na gracza
« Reply #18 on: October 24, 2015, 09:25:45 PM »
to są jednocześnie problemy, które zdarzają się najrzadziej. mówię z doświadczenia - w tekstówki zaczęłam grać ponad 10 lat temu i zwiedziłam ileś gier, pełniąc na nich różne funkcje porządkowe, w tym twórcy regulaminów dotyczących fabuły. piszę to dlatego, że po prostu rozwiązywałam omawiane problemy w przeszłości :) także nie rozważam hipotetycznie, przytaczam to, co mnie do tej pory spotkało.

pamiętam jedną sytuację, w której postać umarła dwa razy w ciągu tygodnia w dwóch sesjach. wtedy rozwiązaliśmy to tak, że rzut krytyczny ją zabił w sesji A, rzut pechowy w B mocno poranił - umarła raz, ale została wyłączona z obu w tym samym momencie samych sesji.
jedną sytuację. jedną.
bywały oczywiście takie, że postaci się poznawały w miejscu A szybciej niż w miejscu B - tak miałam z Shagarotem na Fereldenie. ograliśmy to fabularnie, wprowadzając bezpośrednio w życie postaci wątek podwójnego poznania, pierwszego nieoficjalnego (prywatnego w karczmie), drugiego oficjalnego (relacja pracodawca-pracownik); razem ze wszystkimi konsekwencjami bycia oficjalnie podwładną i pracodawcą, nieoficjalnie parą. w innych wypadkach bywało tak, że postaci zapominały o tym, że kiedyś już kogoś poznały - to się przecież w realu często gęsto zdarza.
przytaczam te konkretne przykłady, bo osobiście jestem zwolenniczką pochylania się nad poszczególnymi wypadkami. dlatego, że wcale nie ma ich tak dużo - gdybym miała podać widełki, powiedziałabym, że najczęściej raz w roku jakiś supełek plątał się tak bardzo, że potrzebował oficjalnych (administratorskich) rozstrzygnięć. w zdecydowanej większości wypadków ogółem nie zachodzi problem, a w większości wypadków problematycznych kłopot rozwiązują sami gracze.
wiesz, zgodnie z zaufaniem, którym chcecie nas obdarzać: myśmy się wpakowali w kabałę, to my postaramy się ją bez szkody rozwiązać.

a jeszcze co do różnic NK/priv: ja w NK widzę sesje, które potencjalnie wpływają na losy świata i które gram dla innych, gram jako trybik w maszynie (prowadzę je albo robię coś dla kogoś, jak Vasara w wyprawie Faustusa). na privie gram sesje "swoje": ukierunkowane pod moją postać, prywatne w tym sensie, że to ona jest ich głównym (współgłównym) bohaterem.
i dlatego ja też wolę grać takie Duże Sesje w NK, a nie na privie. to oczywiście osobiste przyzwyczajenie, nie uniwersalne podejście - opowiadam o nim, bo może coś wytłumaczy :)
[18:37] Pharan: Mógłbym mieć z Tobą dziecko, któremu wpajałbym same złe zasady, żeby potem słuchać, jak mu wszystko tłumaczysz

[13:22] Zet: przez ciebie mam odruch pawłowa już. Jak napiszę, że jest odpis i widzę, że coś napisałaś, to pierwsza myśl: jaki błąd popełniłem tym razem?

22:56] Melweddyn (2247): Po argumentacji Hydry każdy zamyka się w sobie.

Hydra

  • Bajarz
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1064
  • Propsy: 25
    • View Profile
    • Warsztat MG
  • ID: 89
  • Postać: Meresankh
  • Discord: Hydra
Odp: Ilość sesji w NK na gracza
« Reply #19 on: October 24, 2015, 09:43:10 PM »
to rozwiązanie się już sprawdzało - podkreślam jeszcze raz, że nie tworzę hipotez, przytaczam sytuacje z życia ;)
nie jest oczywiście idealne, ale gracze się nie nudzą i nie czują się przymusowo ograniczeni.

ilość problemów, jakie tworzy ograniczenie sesji do 1, jest mała (1 problem), ale bardzo powszechna  i trwała (nieszczęśliwi użyszkodnicy).
ilość problemów, jakie tworzy dopuszczenie iluś sesji, jest większa (kilka problemów), ale rzadkich i jednorazowych (kilka wypadków w roku, tops).

prosiiiiiimyyyyyy <3
[18:37] Pharan: Mógłbym mieć z Tobą dziecko, któremu wpajałbym same złe zasady, żeby potem słuchać, jak mu wszystko tłumaczysz

[13:22] Zet: przez ciebie mam odruch pawłowa już. Jak napiszę, że jest odpis i widzę, że coś napisałaś, to pierwsza myśl: jaki błąd popełniłem tym razem?

22:56] Melweddyn (2247): Po argumentacji Hydry każdy zamyka się w sobie.

Hydra

  • Bajarz
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1064
  • Propsy: 25
    • View Profile
    • Warsztat MG
  • ID: 89
  • Postać: Meresankh
  • Discord: Hydra
Odp: Ilość sesji w NK na gracza
« Reply #20 on: October 24, 2015, 09:52:24 PM »
aaaa, Ty mówiłaś o tej drugiej części mojego posta :D dlatego nie zrozumiałam, myślałam, że o pierwszej.

mnie na razie urządzi zgoda na puszczenie w ruch kampanii Fausta ;p a potem możemy myśleć :D
[18:37] Pharan: Mógłbym mieć z Tobą dziecko, któremu wpajałbym same złe zasady, żeby potem słuchać, jak mu wszystko tłumaczysz

[13:22] Zet: przez ciebie mam odruch pawłowa już. Jak napiszę, że jest odpis i widzę, że coś napisałaś, to pierwsza myśl: jaki błąd popełniłem tym razem?

22:56] Melweddyn (2247): Po argumentacji Hydry każdy zamyka się w sobie.

Skaje

  • Obserwator
  • Banshee
  • *****
  • Posts: 1056
  • Propsy: 24
  • Meow
    • View Profile
  • ID: 57
  • Postać: Desiderata Graves
  • Discord: Skaje/Nibynuszka
Odp: Ilość sesji w NK na gracza
« Reply #21 on: October 24, 2015, 09:59:25 PM »
Ja też dalej jestem za rozszerzeniem sesji na NK o większa liczbę na głowę.
Idealistyczne podejście głosi, że na "duże" sesje zostawiamy NK. Ale gracze, co wynika z licznych pytań o sesje publiczne i globalne i ich popularności chcą grać publicznie.

Ja osobiście gram na razie tylko jedną kilkuosobową sesję prywatną. Reszta prywat to sesje 1 na 1. A w NK? Chociażby sesja Sava, prosta i krótka, polowanie na potwora. To nie jest coś, co wpływa na ogólną fabułę, ale jednak pasuje do NK. Także podział na prywaty i NK co do tematyki jest owszem, zbyt idealistyczny. Podział na przygody i kampanię ma więcej rak i nóg, ze tak to ujmę, w sensie - sensu :D

Poza tym mówię, skoro gracze potrafią się ogarnąć i grać kilka prywat na raz, przy tym wchodzić do karczmy i grać z postaciami, z którymi są np w trakcie sesji(teć tak robiłam) i jak na razie nie ma skarg, zgrzytów ani problemów, to dlaczego nie założyć, że na publicznych sesjach będzie to samo?
Skoro już stawiamy idealistycznie na uczciwość i rozsądek, to i w tej mierze postawmy :)

Poza tym coś, co poruszył Samow4r - nie wszyscy lubią grać sesje prywatne. Nie jest on pierwszym graczem tutaj o którym słyszę, że woli publiczne przygody. I co, skoro ktoś utknie w sesji, a nie lubi prywat, to ma się zmuszać? I co z wejściem do karczmy w takiej sytuacji, skoro teoretycznie nie powinien, jeśli już ma zachowywać ciągłość zdarzeń?

Generalnie zgadzam się z Hydrą, że wielkie zgrzyty jeśli będą, to będą rzadko, postacie nie umierają znowu na sesjach jak muchy, a kwestie poznania się czy ran każdy potrafi raczej załatwić między sobą ;)
If you don’t have a massive alternative universe in your head with developed people and stories, you’re lying.

Spookie

  • Potwórca
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1362
  • Propsy: 27
  • spec. ds. NCSD
    • View Profile
  • ID: 3
Odp: Ilość sesji w NK na gracza
« Reply #22 on: October 24, 2015, 10:20:01 PM »
Quote
ogarniamy przecież jako ludzie oglądanie jednocześnie Avengersów (przygoda) i Agents of SHIELD (kampania), to czemu naszych postaci mamy nie ogarnąć?

Ale chyba w obu tych historiach jest jedno uniwersum, ale są inni bohaterowie :P



Pomysł Hydry jest spoko, ale po pierwsze zakłada pewną dozę zmieniania czegoś, co już się wydarzyło (jednak nie umarłeś, jednak nie podaliśmy sobie imion). Po drugie co w sytuacjach, gdy postacie są np. ciężko ranne, trwale okaleczone, tracą moc magiczną, są strąceni do Dziewięciu Piekieł itd. na sesji, która no ni cholery... po prostu musi zostać uznana za tą pierwszą, bo np. postacie wyruszyły konkretnego dnia. Jak wtedy pogodzić to z sesją osadzoną później w czasie, a na której postać jest zdrowa i wesoła tak jak zwykle?
Założyć, że w cudowny sposób odrosła jej ręka? Że pstryknęła palcami i wydostała się z Dziewięciu Piekieł teleportem? Nie widzę też możliwości powiedzenia prowadzącemu pierwszej sesji: Wiesz co, jednak musisz napisać, że wcale nie straciła ręki.



No i prosimy jednak, żeby zamiast wypowiadać się czy chcecie, żeby zwiększyć limit (wszyscy chcą, wiemy), proponować rozwiązania to umożliwiające. Od tego jest ten temat.
« Last Edit: October 24, 2015, 10:25:26 PM by Spookie »

Wygh

  • Otiag
  • *****
  • Posts: 135
  • Propsy: 3
    • View Profile
  • ID: 218
  • Postać: Brem Eclipse
  • Discord: PanDzik
Odp: Ilość sesji w NK na gracza
« Reply #23 on: October 24, 2015, 10:31:39 PM »
Nie tworzyć sesji, które muszą być uznawane za te pierwsze.
Niekiedy budzę się, wstaję, patrze w lustro i mi staje.

Hydra

  • Bajarz
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1064
  • Propsy: 25
    • View Profile
    • Warsztat MG
  • ID: 89
  • Postać: Meresankh
  • Discord: Hydra
Odp: Ilość sesji w NK na gracza
« Reply #24 on: October 24, 2015, 10:52:33 PM »
ograć to fabularnie - w wypadku, który opisujesz, Spookie, dwa wyjścia:
1. zrobić z tej postaci NPCa, który jest podstawiony. bardzo przypomina tamtą żywą, ale tak naprawdę to demon, trwała iluzja, upiór zza grobu, oszust, specjalnie znaleziony sobowtór (celowo unikam zaginionego bliźniaka, ale to też wchodzi w grę) - i taki wątek dorzucić do prowadzonej sesji.
2. usunąć postać nagle. z dnia na dzień. odeszła w nocy, opuszczając wartę; porwano ją; dostała pomieszania zmysłów; zniknęła bez śladu; zniknęła, zostawiając ślad naprowadzający postaci na trop w sesji; rozsypała się w pył na oczach zszokowanej drużyny. również wzbogaca to historię przygody o nowy interesujący wątek.

rozwiązania 1 i 2 można łączyć. ;)
[18:37] Pharan: Mógłbym mieć z Tobą dziecko, któremu wpajałbym same złe zasady, żeby potem słuchać, jak mu wszystko tłumaczysz

[13:22] Zet: przez ciebie mam odruch pawłowa już. Jak napiszę, że jest odpis i widzę, że coś napisałaś, to pierwsza myśl: jaki błąd popełniłem tym razem?

22:56] Melweddyn (2247): Po argumentacji Hydry każdy zamyka się w sobie.

Smaug

  • Goblin
  • ***
  • Posts: 35
  • Propsy: 0
    • View Profile
Odp: Ilość sesji w NK na gracza
« Reply #25 on: October 24, 2015, 11:06:20 PM »

Zwróćcie uwagę jednak na to, że:

1. Kampania to po prostu zbiór Przygód i zazwyczaj nie idzie jednym cięgiem. Pomiędzy Przygodami w Kampanii zwykle są dłuższe lub krótsze przerwy. Co zatem różni je od zwykłych Przygód oprócz wspólnego wątku fabularnego?

2. Bywają Przygody krótkie, średnie i Przygody trwające miesiącami. Podzielenie ich podług czasu trwania i wprowadzenie dodatkowych zasad ich dotyczących nigdy nie rozwieje tak naprawdę wszystkich wątpliwości.

Chętnie posłuchamy jakie macie propozycje rozwiązania problemu "czasoprzestrzennego", że go tak nazwę ;)

Wybaczcie, że nie czytałem całego tematu. Zwyczajnie, nie mam na to siły.

Pierwszy problemem są obrażenia lub/i śmierć postaci. Sesje o wysokim ryzyku utraty postaci, powinny być przez postać rozgrywane w ilości jeden. Chyba, nie muszę argumentować dlaczego?
Sesje małego lub nikłego ryzyka, mogą być rozgrywane w rozsądnej ilości. Z wyjątkiem mocnego wpływu na przyszłe wydarzenia. Nie powinno się robić tak, że przez inne sesje wymusza się zmianę decyzji MG. Tutaj jest kwestia rozsądku.

Co do problemu przebywania, to ten nie powinien być problemem. Z tego, co wiem w Zapomnianych krainach teleportacja na powierzchni nie ma ograniczeń. W podmroku już ma. A jak nie można teleportacją, to jakaś siec magicznych portali powinna załatwić sprawę.

To dla mnie jest rozsądne. A jak ktoś przesada to Mg, Potwórcy wybiją mu to z głowy.

Hydra

  • Bajarz
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1064
  • Propsy: 25
    • View Profile
    • Warsztat MG
  • ID: 89
  • Postać: Meresankh
  • Discord: Hydra
Odp: Ilość sesji w NK na gracza
« Reply #26 on: October 25, 2015, 10:07:16 AM »
słuchajcie, prosiłyście o konkretne rozwiązania. proponuję taki zapis:

Gracz ma prawo brać udział w 1 Kampanii w Niezapomnianych Krainach jednocześnie. Zalecamy ograniczenie ilości Przygód również do 1 jednocześnie. Większa ilość - ze względu na potencjalne problemy czasoprzestrzenne - jest samodzielnym ryzykiem gracza. W wypadku zaistnienia takich problemów (np. śmierć lub trwałe uszkodzenie postaci na jednej z kilku równoległych sesji), gracz ma obowiązek w porozumieniu z prowadzącym/prowadzącymi później zaczętej/zaczętych sesji ustalić, w jaki sposób fabularnie rozwiązać sytuację. Potwórcy zastrzegają sobie prawo kontrolowania tych ustaleń i modyfikowania ich.

oczywiście można to napisać krócej i mniej formalnym językiem - to przykład tego, jak omawiane rozwiązanie można upchnąć w regulaminie :)
[18:37] Pharan: Mógłbym mieć z Tobą dziecko, któremu wpajałbym same złe zasady, żeby potem słuchać, jak mu wszystko tłumaczysz

[13:22] Zet: przez ciebie mam odruch pawłowa już. Jak napiszę, że jest odpis i widzę, że coś napisałaś, to pierwsza myśl: jaki błąd popełniłem tym razem?

22:56] Melweddyn (2247): Po argumentacji Hydry każdy zamyka się w sobie.

Skaje

  • Obserwator
  • Banshee
  • *****
  • Posts: 1056
  • Propsy: 24
  • Meow
    • View Profile
  • ID: 57
  • Postać: Desiderata Graves
  • Discord: Skaje/Nibynuszka
Odp: Ilość sesji w NK na gracza
« Reply #27 on: October 27, 2015, 12:59:23 PM »
Kocham je <3
If you don’t have a massive alternative universe in your head with developed people and stories, you’re lying.

Hydra

  • Bajarz
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1064
  • Propsy: 25
    • View Profile
    • Warsztat MG
  • ID: 89
  • Postać: Meresankh
  • Discord: Hydra
Odp: Ilość sesji w NK na gracza
« Reply #28 on: October 27, 2015, 03:42:53 PM »
dzięki za przychylenie się do prośby. :)

czy trwające sesje (te moje ledwo się zaczęły) mam dookreślić według nowego wzoru?
[18:37] Pharan: Mógłbym mieć z Tobą dziecko, któremu wpajałbym same złe zasady, żeby potem słuchać, jak mu wszystko tłumaczysz

[13:22] Zet: przez ciebie mam odruch pawłowa już. Jak napiszę, że jest odpis i widzę, że coś napisałaś, to pierwsza myśl: jaki błąd popełniłem tym razem?

22:56] Melweddyn (2247): Po argumentacji Hydry każdy zamyka się w sobie.

Hydra

  • Bajarz
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1064
  • Propsy: 25
    • View Profile
    • Warsztat MG
  • ID: 89
  • Postać: Meresankh
  • Discord: Hydra
Odp: Ilość sesji w NK na gracza
« Reply #29 on: October 27, 2015, 04:08:33 PM »
u Was na poczcie, u mnie w tematach organizacyjnych, w temacie z rekrutacją?
[18:37] Pharan: Mógłbym mieć z Tobą dziecko, któremu wpajałbym same złe zasady, żeby potem słuchać, jak mu wszystko tłumaczysz

[13:22] Zet: przez ciebie mam odruch pawłowa już. Jak napiszę, że jest odpis i widzę, że coś napisałaś, to pierwsza myśl: jaki błąd popełniłem tym razem?

22:56] Melweddyn (2247): Po argumentacji Hydry każdy zamyka się w sobie.