Author Topic: FAQ NE  (Read 1028 times)

Skaje

  • Obserwator
  • Banshee
  • *****
  • Posts: 1055
  • Propsy: 24
  • Meow
    • View Profile
  • ID: 57
  • Postać: Desiderata Graves
  • Discord: Skaje/Nibynuszka
FAQ NE
« on: August 31, 2021, 10:20:40 PM »
NAJWAŻNIEJSZE:
Mam poczucie, że dwa lata mojej gry poprzednią postacią poszły na marne i nic nie znaczą w obliczu Nowej Ery.
Zdajemy sobie sprawę i rozumiemy te odczucia, chcemy jednak zapewnić, że nie jest tak, że stare postacie “nic nie znaczą”. Nadal żyją w świecie, odcisnęły na nim swój ślad - nic nie cofamy ani niczego nie unieważniamy. Wszystkie te miejsca, potwory, organizacje, wszystko co tylko zostało stworzone, pokonane, rozegrane - zostaje tak jak było. Postacie zaś mogą stać się NPCami do spotkania na swojej drodze, mogą żyć w anegdotkach, plotkach i opowiadaniach. Ba, możesz stworzyć kuzyna swojej postaci lub postać, dla której jest ona jakimś idolem czy wzorem do naśladowania. A może zagrasz kimś, kogo twoja postać uratowała na jednej z sesji? Możliwości jest mnóstwo.


POSTACIE

1. Czy mogę grać więcej niż jedną postacią?
Tak, jak najbardziej. Tutaj nic się nie zmienia - możesz mieć jedną główną (tę, której profil widać w grze) oraz dwie dodatkowe - akceptowane na poczcie przez Sfinksy.

2. Czy mogę mieć więcej niż jedno konto?
Nie, nie możesz - tutaj też nic się nie zmienia i nadal nie akceptujemy multikont. Przy okazji, z tego dokładnie powodu - jeśli dzielisz z kimś ip, daj nam znać!

3. Czy mogę na Nową Erę przenieść obecną postać?
Nie przewidujemy takiej możliwości. Obecne postacie kończą swoją przygodę - co się z nimi stanie, to osobna historia w waszych głowach. W Nowej Erze jednak zaczynamy z nowymi postaciami.

4. Czy mogę zrobić podobną postać do obecnej? Avek/imię/koncepcja?
Tak - dopóki postać nie będzie tą samą osobą, z tymi samymi doświadczeniami, umkami i historią 1:1 - możesz zrobić podobną, użyć ulubionego imienia czy avatara.

5. Czy moja postać może zacząć jako członek jakiejś organizacji?
Tak, jak najbardziej! W związku z tym, że takowych we Wrotach jest dużo, nawet do tego zachęcamy. Zaczynając grę, twoja postać może być kimś na mniej-więcej “średnim” szczeblu - zna już jakichś innych członków i dynamikę organizacji, nie jest zupełnym świeżakiem, ale jeszcze nie zasłużyła się/dochapała dostatecznie wysokiego miejsca, poważania i wpływów.

6. Czy moja postać może zacząć z jakimś majątkiem?
Tak, oczywiście. Jesteśmy w trakcie ustalania konkretów, ale tak jak do tej pory, na start na pewno będzie można grać osobą, która coś już ma - dom, mieszkanie, dostęp do niektórych udogodnień swojej szlacheckiej rodziny, etc.


RASY


1. Czy mogę wybrać rasę spoza listy?
Nie - nie przewidujemy ras spoza listy. Zrobiliśmy ją rozbudowaną i, mamy nadzieję, na tyle różnorodną, że każdy znajdzie coś dla siebie. Rasy spoza niej są albo trudne do zbalansowania, albo niemożliwe, z doświadczenia wiemy też, że im bardziej skomplikowana rasa, tym dłużej trwa etap akceptacji i tym częściej okazuje się ona mało grywalna.
W przyszłości istnieje opcja dodania kolejnych ras (np paragenasi), będą one jednak dostępne dopiero gdy zostaną przez nas opisane i zaakceptowane.

2. Czy mogę wziąć inną umiejętność czaropodobną na start niż ta rasowa?
Nie przewidujemy takiej opcji. Umiejętności czaropodobne można zdobyć i rozwinąć poprzez grę, te rasowe na start są przemyślane oraz traktowane jako obowiązujące. Możesz jej nie wykorzystywać, jeśli ci nie pasuje, ale nie przewidujemy opcji zamiany na własną.

3. Czy mogę jako człowiek mieć umiejętność czaropodobną na start?
Nie - jako człowiek twoim bonusem jest jeden dodatkowy aspekt. Umiejętności czaropodobne na start zarezerwowane są dla innych ras. Możesz zdobyć czaropodobną w toku gry.
4. Czy wybierając diablę/aasimara/genasi mogę zrobić postać o wyglądzie człowieka, bez żadnych dziwnych cech?
Nie bardzo - specjalnie opisaliśmy przy tych rasach, że mają one przynajmniej dwie widoczne cechy do wyboru, by odróżnić je od człowieka. Jest to znacznie bardziej zgodne z lore i zamysłem istnienia takich ras, niż “człowiek, tylko z kolorowymi włosami” - powinny się one odróżniać od ludzi, bo to, co dla tych ras jest charakterystyczne, to pewien ostracyzm, którego mogą doświadczać, poczucie bycia innym. Twoja postać może oczywiście ukrywać swoje nietypowe cechy czy to magią czy przebraniami, jednak bazowo - powinna mieć przynajmniej dwie takie, które pozwolą odróżnić go od zwykłego człowieka.

5. Czy początkową umiejętność rasową mogę dalej rozwijać?
Tak, jak najbardziej! To tylko baza - czy zostanie rozwinięta zależy od ciebie. Jeśli szukasz podpowiedzi, jak ją rozwinąć, zajrzyj do [tu będzie link] - zgodnie z nowymi zasadami czaropodobnych, rozpisaliśmy kolejne możliwe kroki rozwoju. Dlaczego tak? Czaropodobne rasowe są jedynymi, które mogą powtarzać się kilka, kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt razy wśród graczy. Z tego powodu ważne jest, żeby były zunifikowane - o ile czaropodobne ugrane na sesji będą najpewniej tylko twoje, tak czaropodobna umiejętność elfa czy krasnoluda powtórzy się - i będzie rozwijana - przez wiele osób w różnym czasie.



KLASY

1. Czy muszę wybrać którąś z dostępnych klas?
Nie, nie musisz- nie jest to wymóg, jedynie opcja. Pamiętaj jednak, że pewnych rzeczy postać nie będzie mogła mieć czy umieć bez odpowiedniej klasy (np. magii), poza tym klasy zawsze dają, nigdy nie zabierają - dlatego po prostu korzystnie jest jakąś wybrać.

2. Czy klasę mogę wybrać w trakcie gry?
Tak i nie. Tak, bo w przypadku multiklasowania kolejne klasy należy ugrać. Swoją pierwszą, w przypadku nie wybrania jej na start, także. Jeśli jednak żadna klasa na początek cię nie skusiła, bo brakowało ci pewności, decyzja była za trudna na start, etc.  - niestety, opcja “wyboru” rozumianego jako dodanie sobie aspektu klasowego od ręki nie będzie już dostępna.  Jeśli chcesz zostać kapłanem, to najpierw idziesz do świątyni i odbywasz szkolenie akolity, trwające kilka tygodni lub miesięcy - dopiero po tym czasie i aktywnym graniu postać zasłuży na miano kapłana. Podobnie z wszystkimi innymi klasami - nikt nie staje się nawet początkującym czarodziejem/mnichem/łotrzykiem, etc w wyniku jednej sesji.

3. Czy mogę mieć więcej niż jedną klasę?
Tak, jak najbardziej - maksymalnie możesz grać postacią o trzech klasach! Pamiętaj tylko, że wtedy żadnej z nich nie rozwiniesz do maksimum jej zdolności - suma poziomów klas musi równać się 7. Oznacza to, że, przykładowo,  jeśli będziesz łotrzykiem na 2 poziomie i wynalazcą na 3, trzecią klasę możesz rozwinąć tylko do 2 poziomu.
4. Czy aspekty i atuty z klas muszę wpisywać gdzieś w KP?
Nie - w twojej KP masz odnośnik do opisu klasy, dostępny dla każdego gracza i prowadzącego i taki sam dla każdego. Wystarczy, że w aspekcie klasowym masz zaznaczoną ścieżkę rozwoju i poziom aspektu klasowego, a resztę wystarczy odczytać z opisu klasy.

5. Czy mogę dodać coś do istniejącej klasy, swoją własną ścieżkę rozwoju albo umiejętność lub zmodyfikować już istniejącą?
Nie - nie przewidujemy modyfikacji klas pod jedną czy dwie osoby. To, co jest w nich opisane jest już dostatecznie szczegółowe, jest też z czego wybierać - i siłą klas oraz ich celem jest ich unifikacja i to, że dana umiejętność u każdego mnicha, barbarzyńcy ścieżki Niedźwiedzia czy czarnoksiężnika będzie wyglądała tak samo. W ten sposób chcemy uniknąć poważnych nierówności między podobnymi postaciami.

6. Czy mogę otrzymać “flagową” umiejętność/cechę jednej z klas bez konieczności wybierania jej? Chcę szał barbarzyńcy/manewr wojownika/Widmowe uderzenie czarnoksiężnika, etc.
Niestety, nie możesz - chcemy zachować zasadność i przydatność klas, ustaliliśmy więc, że te “flagowe” umiejętności nie powinny być możliwe do nauczenia się/zdobycia bez wzięcia danej klasy. Byłoby to nie fair w stosunku do osób, które specjalnie wybrały daną klasę, żeby mieć dane umiejętności, klasy straciłyby wtedy cały sens. Chcesz mieć szał barbarzyńcy? Musisz stać się barbarzyńcą ;)
If you don’t have a massive alternative universe in your head with developed people and stories, you’re lying.