Author Topic: Zgłoszenia i wszystko, co o nich trzeba wiedzieć  (Read 4668 times)

Skaje

  • Obserwator
  • Banshee
  • *****
  • Posts: 1055
  • Propsy: 24
  • Meow
    • View Profile
  • ID: 57
  • Postać: Desiderata Graves
  • Discord: Skaje/Nibynuszka
« Last Edit: September 07, 2020, 12:35:53 PM by Skaje »
If you don’t have a massive alternative universe in your head with developed people and stories, you’re lying.

Skaje

  • Obserwator
  • Banshee
  • *****
  • Posts: 1055
  • Propsy: 24
  • Meow
    • View Profile
  • ID: 57
  • Postać: Desiderata Graves
  • Discord: Skaje/Nibynuszka
Re: Zgłoszenia i wszystko, co o nich trzeba wiedzieć
« Reply #1 on: September 06, 2020, 07:41:39 PM »
1. Co to w ogóle zgłoszenie?

Jeśli jesteś na Torilu nowy, pewnie zastanawiasz się, co to właściwie zgłoszenia i jak funkcjonują.
Toril jest o tyle specyficzną grą tekstową, że niemal w ogóle nie posiada mechaniki - skupia się na fabule, na opowiadaniu historii i rozwijaniu postaci raczej poprzez kolejne sesje fabularne, niż nabijanie statystyk klikaniem w kopalni węgla - i właśnie mechanizm zgłoszeń pozwala na bieżąco relacjonować Obserwatorom postępy postaci i aktualizować jej Kartę - po akcepcie na start, wszystkie zmiany zachodzą bowiem tylko drogą zgłoszenia, popartego fabularnymi powodami i rozegranymi sesjami.
Innymi słowy, zgłoszenia to narzędzia do aktualizowania Karty Postaci oraz informowania Obserwatorów o wydarzeniach z rozgrywanej fabuły, o zmianach, jakie zachodzą tak w twojej postaci, jak i w otaczającym ją świecie.
If you don’t have a massive alternative universe in your head with developed people and stories, you’re lying.

Skaje

  • Obserwator
  • Banshee
  • *****
  • Posts: 1055
  • Propsy: 24
  • Meow
    • View Profile
  • ID: 57
  • Postać: Desiderata Graves
  • Discord: Skaje/Nibynuszka
Re: Zgłoszenia i wszystko, co o nich trzeba wiedzieć
« Reply #2 on: September 06, 2020, 07:57:13 PM »
2. Dlaczego właściwie zgłaszać?

Niektórzy mogą zastanawiać się, po co w ogóle zgłoszenia.
Być może, jeśli nie interesuje cię granie w grupie, nie angażujesz się w większą fabułę i nie masz ochoty integrować z dużą liczbą graczy grając tylko z kilkoma znajomymi, to ci wystarczy - musisz mieć jednak świadomość, że nie rozwijając postaci, możesz na tym stracić, jeśli później naszłaby cię ochota na bardziej aktywną grę - nie akceptujemy bowiem zgłoszeń i zmian wstecznych!

Rozwój, poza nauką czarów (polegającą, jako jedyny aspekt gry, na klikaniu na czar i “uczeniu się” go za pomocą oczekiwania) - i wtedy właśnie pojawia się konieczność skorzystania z Panelu Gracza.
Jak się rzekło wyżej, zgłoszenia pozwalają na informowanie Obserwatorów o zmianach, jakie zachodzą tak w twojej postaci, jak i w otaczającym ją świecie. Postać zdobyła cenny, magiczny przedmiot, uratowała karawanę zaskarbiając sobie jej wdzięczność, podpaliła dom w podejrzanej dzielnicy podczas prywatnych porachunków, a może nekromanta rzucił na nią klątwę?
Jeśli tylko podobne wydarzenia dzieją się w twoich sesjach - naprawdę warto, by znalazły odzwierciedlenie w Karcie Postaci, a także w świecie. Nowy aspekt, umiejętność czaropodobna, zmiana utrapienia, zdobycie reputacji, a może plotka dla wszystkich graczy? Dzięki aktywnej grze i zgłoszeniom i postać i świat gry żyją i rozwijają się, a losy postaci mają szansę się przeplatać - a granie i zgłaszanie rozegranych sesji to jedyny sposób, by wprowadzać zmiany w Karcie Postaci.
Nie jesteś pewny, czy coś zgłaszać? Zapytaj Obserwatora! Warto mieć w pamięci, że na Torilu sesje prywatne także są ważne i także z sesji prywatnych możesz zdobywać przedmioty, rozwijać postać, wpływać na świat w którym grasz.
« Last Edit: September 06, 2020, 08:34:55 PM by Skaje »
If you don’t have a massive alternative universe in your head with developed people and stories, you’re lying.

Skaje

  • Obserwator
  • Banshee
  • *****
  • Posts: 1055
  • Propsy: 24
  • Meow
    • View Profile
  • ID: 57
  • Postać: Desiderata Graves
  • Discord: Skaje/Nibynuszka
Re: Zgłoszenia i wszystko, co o nich trzeba wiedzieć
« Reply #3 on: September 06, 2020, 08:05:35 PM »
3. Gdzie zgłaszać?

Skoro już wiesz, po co i dlaczego warto zgłaszać, pojawia się pytanie - gdzie?
W zakładce Karta Postaci, o tutaj:



Po wejściu w tę zakładkę, prócz pełnej Karty postaci ze wszystkimi informacjami, pod nią znajduje się Panel Gracza oraz lista zgłoszeń.
Panel po kliknięciu w niego prezentuje się tak:



Rozwijana lista umożliwia wybór odpowiedniej opcji, które zostaną omówione w dalszej części poradnika.

If you don’t have a massive alternative universe in your head with developed people and stories, you’re lying.

Skaje

  • Obserwator
  • Banshee
  • *****
  • Posts: 1055
  • Propsy: 24
  • Meow
    • View Profile
  • ID: 57
  • Postać: Desiderata Graves
  • Discord: Skaje/Nibynuszka
Re: Zgłoszenia i wszystko, co o nich trzeba wiedzieć
« Reply #4 on: September 06, 2020, 08:15:43 PM »
4. Co i jak zgłaszać - omówienie z przykładami.

Gotowi na konkretne przykłady, co i jak zgłaszać?
Pamiętaj tylko, że wszystko to to tylko przykłady, sytuacje mogą w grze rozwinąć się różnie - chodzi o to, by nakierować na dobry trop sposobu zgłaszania.

Nowy aspekt dla postaci

Jeśli chcesz zgłosić nowy aspekt, pamiętaj, że zgłaszamy to, co już działa w świecie gry. Co to oznacza? Nie zgłaszamy czegoś, czego nie odgrywamy. Nie zgłaszamy, że postać “zaczyna uczyć się umiejętności X” - najpierw faktycznie poprzyjmy rozgrywką ten fakt, a potem zgłośmy aspekt, taki, który mówi, co postać robi ze swoim życiem.

Przykład 1.
Chciałbyś, by twoja postać zyskała umiejętność walki mieczem, której do tej pory nie miała. Nauka walki mieczem trwa i wymaga praktyki, ale od czegoś trzeba zacząć. Pomyśl, dlaczego właściwie postać chciałaby zacząć tę naukę - czy w sesjach wyszło, że nie ma jak się bronić w razie walki? Może ktoś jej zaimponował? Niech ten nowy aspekt będzie miał tym samym jakieś swoje odzwierciedlenie w rozgrywce.
Co za tym idzie, przykładowe zgłoszenie może brzmieć wtedy:

Quote
Nowy aspekt: Postać X codziennie przez minimum godzinę ćwiczy walkę mieczem.

Uzasadnienie: X zdała sobie sprawę, że jest bezbronna i sama nie poradziłaby sobie w walce, co pokazała zwłaszcza ostatnia sytuacja w sesji u Y. uznała, że warto byłoby umieć się obronić, ćwiczy więc walkę mieczem na manekinie, jednocześnie szukając kogoś, kto zaopiekowałby się jej treningiem.

lub, jeśli przykładowo czyjaś postać zgodzi się uczyć twoją:
Quote
Nowy aspekt: Pod okiem Y, X codziennie ćwiczy walkę mieczem.

Uzasadnienie: X i Y zgadali się na karczmie i Y zgodził się szkolić X, która uznała, że powinna umieć się obronić na własną rękę.


Przykład 2.
Na kilku ostatnich sesjach twoja postać miała okazję doznać mocnych wrażeń, widziała rzeczy, które wywracają żołądek na druga stronę - a mimo to wyszła z tego cało, dawała sobie radę i zdołała przezwyciężyć strach czy obrzydzenie, gdy było to konieczne. Chciałbyś zgłosić na bazie tego aspekt o mocnych nerwach - świetnie! Masz już dobrą podkładkę fabularną, bo grałeś to, i na bazie sesji zgłaszasz. Dobrze byłoby też, gdyby sesje te były wcześniej zgłoszone (o zgłoszeniach sesji więcej w kolejnych punktach)
Pamiętaj tylko, że tego typu aspekty zgłaszamy raczej po kilku sesjach, niż po jednej - poza wyjątkowymi sytuacjami (o tym poniżej), większość aspektów wymaga czasu, by się rozwinąć. Tak jak jedna wizyta na siłowni nie sprawi, że twoja siła znacząco wzrośnie, lub obejrzenie jednego horroru nie sprawi, że twoje nerwy wytrzymają wszystko - tak i w świecie gry jednorazowe doświadczenie czegoś nie od razu przełoży się na aspekt.
Zgodnie ze stopniowaniem, pierwszy nowy aspekt powinien odwzorowywać także pierwszy stopień doświadczenia.

Zgłoszenie takiego aspektu może wyglądać np tak:

Quote
Nowy aspekt: Postać nieco lepiej radzi sobie z trzymaniem nerwów na wodzy w trudnych sytuacjach, nieco łatwiej jest jej przezwyciężyć strach i nie dać się mu opanować.

Uzasadnienie: Na ostatnich kilku sesjach (Sesja X z postacią Y, sesja Z z postacią W, sesja publiczna XYZ) postać miała okazję testować swoje nerwy, m.in uczestniczyła w krwawych bójkach i prowadziła śledztwo w zmasakrowanej przez potwora wiosce. Udało się jej nie załamać mimo otaczającej ją brutalności i paskudnych widoków, zmuszała się do działania i chociaż z trudem, to przezwyciężała obrzydzenie.


Przykład 3.
Na sesji którą grałeś wskutek magicznego wypadku w jaskiniach Podmroku twoja postać nabyła dziwną, tajemniczą przypadłość, która objawia się tym, że słoneczne światło bardziej ją razi i powoduje łzawienie oczu, a zarazem w nocy zaczęła widzieć lepiej, zyskując widzenie w półmroku.
To przykład aspektu, który postać dostać może po jednorazowej sesji. Na pewno widzisz różnicę - nie jest to stopniowo rozwijana zwyczajna umiejętność, ale coś nienaturalnego, nabytego wskutek działania jakiejś siły wyższej.
Przykładowe zgłoszenie może wyglądać tak:

Quote
Nowy aspekt: Po magicznym wypadku postać gorzej widzi w świetle słonecznym, które boleśnie razi jej oczy, jednocześnie zyskując widzenie w półmroku.

Uzasadnienie: Na sesji X postać przeszkodziła drowim kapłankom w przeprowadzeniu mrocznego rytuału z użyciem magii ciemności, powodując magiczny wypadek i wybuch mrocznej energii. To wydarzenie i ekspozycja na wybuch sprawiło, że trochę magii wpłynęło na postać, skutkując taką właśnie przypadłością.*


Zmiana istniejącego aspektu

Masz już aspekt, ale uznajesz, że przychodzi czas na jego zmianę. Postać rozwinęła się, więc naturalną koleją rzeczy ten rozwój warto pokazać w Karcie Postaci.
Tutaj należy pamiętać, że rozwój aspektów musi odbywać się na podstawie tego, co grasz - należy pokazywać innym drogę, jaką postać przebywa i to, jak się rozwija. Nie zgłaszamy rozwoju aspektów, których nie gramy - nie zakładamy, że postać robi coś “na boku”.

Pokazywać rozwój można na kilka sposobów - sami gracze dobierają taki, jaki im pasuje. Można grać konkretne sesje - nauka mieczem może być okazją do sparingu z innym graczem, ucząca się walki postać powinna też zacząć w pewnym momencie próbować wprowadzać walkę mieczem do sesji - niech podejmie wyzwanie i zawalczy z tym bandytą.
Można też pokazywać naukę “przy okazji” - idziesz do karczmy? Niech postać będzie zmęczona i poobijana,a bo właśnie wraca z treningu. niech pochwali się komuś, że się uczy tej walki. w tym jednak wypadku warto pamiętać, że odgrywanie “przy okazji” w pewnym momencie nie wystarczy - to opcja dodatkowa :)

Przykład 1.
Od jakiegoś czasu pokazujesz innym, że postać uczy się walczyć mieczem. Miałeś okazję stoczyć sparingową walkę z dobrym kumplem, postać pokonała też kilku bandytów w sesjach, decydując się wykorzystać poznane podstawy. Czujesz, że czas na zmianę aspektu - postać w twojej ocenie już coś potrafi, nie jest na pewno mistrzem, ale wyszła z etapu ucznia.

Quote
Stary aspekt: Postać X codziennie przez minimum godzinę ćwiczy walkę mieczem.

Nowy aspekt: Zna podstawy walki mieczem, nieźle radzi sobie w praktyce w walce z jednym oponentem. Nadal stara się codziennie ćwiczyć i szuka okazji by spróbować swoich sił z nowymi przeciwnikami.

Uzasadnienie: Postać miała kilkakrotnie okazję walczyć mieczem, czy to dla treningu (sparing z postacią Y przed karczmą), czy to testując swoje nowe umiejętności w praktyce, w sytuacji koniecznej obrony (walka z bandytami z ulicznego gangu w sesji X, obrona karawany przed napadem w sesji Z).


Przykład 2.
Twoja postać posiadła (lub miała ją na start) lekką odporność na ogień. Przez ostatnie kilka sesji starałeś się rozwinąć ten aspekt, wystawiając ją na działanie ognia i testując tę odporność w sesjach przygodowych. Uznajesz, że dzięki tym doświadczeniom odporność mogła się zwiększyć z lekkiej do średniej, bo organizm postaci dostatecznie wiele razy wystawiany był na próbę.

Quote
Stary aspekt: Posiada lekką odporność na ogień zwykły i magiczny.

Nowy aspekt: Posiada średnią odporność na ogień zwykły i magiczny.

Uzasadnienie: W ostatnich kilku sesjach (Sesja X, sesja Y, sesja Z) postać musiała uciekać z płonącego domu ratując jego mieszkańców, mierzyła się z ognistym magiem który mocno poturbował ją swoimi czarami, a także brała udział w polowaniu na ogniste salamandry, co razem wzięte pozwoliło jej zwiększyć odporność organizmu na ten żywioł.



Usunięcie aspektu
Czasami zdarza się, że aspekt już nie jest potrzebny, przestał spełniać swoją rolę lub też przedawnił się, albo został usunięty na sesji - w takim wypadku, można pozbyć się go z Karty Postaci.
Warto pamiętać jednak, że raczej nie usuwamy aspektów, które są dla nas niewygodne, albo przestały nam pasować, ale nie zrobiliśmy w tym kierunku nic fabularnie - paniczny strach przed wodą nie ustąpi w ciągu nocy, a wpływowy baron szukający swojego skradzionego skarbu nie odpuści machając ręką na skradzione setki monet. Usuwanie aspektów także powinno odbywać się głównie na przykładzie aktywnej gry.

Przykład 1.
W wyniku splotu wydarzeń twoja postać zaciągnęła dług u pewnego lichwiarza, który dał mu na spłatę zobowiązań dwa miesiące. Po sesji dostałeś stosowny aspekt, teraz jednak udało ci się fabularnie spłacić dług, zarabiając żądaną sumę podczas najemniczego zlecenia i udając się do wspomnianego lichwiarza. Aspekt o długu nie jest już więcej potrzebny, bo dług został spłacony.

Quote
Usuń aspekt: Zaciągnął dług na 150sz u lichwiarza z Dzielnicy Dywanów. Dostał dwa miesiące na jego spłatę, pod groźbą utraty zdrowia w razie niedotrzymania terminu.

Uzasadnienie: Na ostatnich dwóch sesjach postać zarobiła w końcu odpowiednią sumę i pod koniec sesji Z zapłaciła ją lichwiarzowi, pozbywając się długu.


Przykład 2.
Zaczynając grę, dałeś postaci aspekt o tym, że zmaga się z nieznośną czkawką. Zagrałeś jednak sesję z postacią uzdrowiciela, z którym po wspólnej podróży znaleźliście sposób na pozbycie się dokuczliwej dolegliwości.

Quote
Usuń aspekt: Czasami, zupełnie niespodziewanie męczą go ataki czkawki, ktoerj nie umie się pozbyć.

Uzasadnienie: Na sesji z uzdrowicielką X nasze postacie udały się po magiczne zioło, dzięki któremu postać w końcu pozbyła się czkawki.




*Warto pamiętać, że zmiany dotyczące aspektów (zwłaszcza przypisanie aspektu “nietypowego”) mogą niejednokrotnie pojawić się wraz z podsumowaniem sesji - w takich wypadkach powielanie zgłoszeń nie jest konieczne, warto jednak dać znać MG, by na pewno pamiętał o tym, że np dzięki sesji jakiś aspekt może ulec zmianie, usunięciu lub należy wam się nowy.
« Last Edit: September 06, 2020, 10:49:43 PM by Skaje »
If you don’t have a massive alternative universe in your head with developed people and stories, you’re lying.

Skaje

  • Obserwator
  • Banshee
  • *****
  • Posts: 1055
  • Propsy: 24
  • Meow
    • View Profile
  • ID: 57
  • Postać: Desiderata Graves
  • Discord: Skaje/Nibynuszka
Re: Zgłoszenia i wszystko, co o nich trzeba wiedzieć
« Reply #5 on: September 06, 2020, 10:41:53 PM »
Aneks do aspektów - stopniowanie aspektów i ile sesji potrzeba do podniesienia aspektów?

Warto przypomnieć tutaj, że na Torilu, dla ułatwienia sobie życia, rozgrywki i oceny akcji przez MG, aspekty obowiązuje stopniowanie - opisujemy poszczególne aspekty, zwłaszcza te mówiące o tym co postać potrafi (“umiejętności”) konkretnymi określeniami, które w toku rozgrywki ułatwią prowadzącym jak i współgraczom ocenę, mniej więcej czego spodziewać się po postaci.

Schemat stopniowania wygląda tak:

7 arcymistrzowsko / nie ma sobie równych /
6 mistrzowsko / doskonale /perfekcyjnie / wspaniale
5 Biegle / płynnie / znakomicie / wyśmienicie / świetnie
4 Bardzo dobrze / bardzo sprawnie / z dużą wprawą / doświadczony / zdolny
3 Dobrze / Sprawnie / Ponadprzeciętnie / Z wprawą / umiejętnie / kompetentnie
2 Przeciętnie / Nieźle / radzi sobie / średnio / brak określenia
1 Opanował podstawy / słabo posługuje się / ćwiczy się w czymś / zdobył wiedzę / stawia pierwsze kroki
0 Brak aspektów

Stopniowanie w przypadku aspektów, których nie da się określić powyższymi, np "zwierzęta traktują go X przyjaźnie:
7 bezgranicznie
6 szalenie, wybitnie, niesamowicie
5 niezwykle, nadzwyczaj, wyjątkowo
4 bardzo, mocno, wielce, znacznie
3 nieprzeciętnie, ponadprzeciętnie, nader
2 bez określenia
1 całkiem, umiarkowanie, dosyć, na ogół, nieco

Warto mieć to na uwadze i zgłaszając aspekty lub ich podbicie, stosować powyższe określenia.


Ile sesji?

Wiele razy zadajecie nam też pytania, ile sesji trzeba rozegrać, by podnieść aspekt o jeden poziom lub dodać nowy.
Odpowiedź: to zależy :P
Trudno nam jednoznacznie określić ile dokładnie potrzeba jest tych sesji, jako że sesja sesji nierówna, podjęliśmy jednak próbę opisania tego mniej-więcej liczbami. Pamiętajcie jednak, że są one orientacyjne; nie musicie dokładnie sprawdzać ich i liczyć co do sztuki.

z 0 (brak) na 1: 3-4 proste sesje lub 2 trudniejsze
z 1 na 2: 5-6 sesji prostszych lub 4 trudniejsze
z 2 na 3: 7-11 sesji prostych lub 6 trudniejszych
z 3 na 4: 12-15 sesji prostych lub 8-10 trudniejszych
z 4 na 5: 16-20 sesji prostych lub 12-14 trudniejszych
z 5 na 6: 25-30 sesji prostych  lub 16-19 trudniejszych
z 6 na 7: 30-36 sesji prostych, 20-25 trudniejszych

Za sesje “proste” można ogólnie uznać te z niskim stopniem zagrożenia - walka z prostymi potworkami i przeciwnikami (do CR ok.3-4 wg podręczników; mały oddział goblinów czy koboldów, sowoniedźwiedź, kilka dużych pająków czy złowieszcze szczury w kanałach, wiejscy bandyci, pojedynczy kapłan złego bóstwa z czarami ok. 3 poziomu), pomoc wieśniakom w znalezieniu zaginionej trzody, szukanie zagubionych dzieci, etc.
Za sesje trudne (i bardzo trudne) można uznać te, na których przeciwnicy stanowią większe wyzwanie (potworki powyżej CR 4: złowieszczy niedźwiedź, chimera, mantykora, oddział najemnych wyszkolonych żołnierzy, kilku kapłanów złego bóstwa), jest ich wiecej (duży oddział orków i goblinów z szamanem), a także sesje pełne wielu różnych przeciwników, trudnych zagadek czy pułapek, wieloetapowe, etc, o średnim bądź wysokim poziomie zagrożenia wg oceny prowadzącego.

Na koniec dnia, to wy sami najlepiej wiecie, jakie sesje gracie i czy macie więcej mniejszych przygód, czy mniej, ale znacznie bardziej wymagających.
« Last Edit: September 06, 2020, 10:51:10 PM by Skaje »
If you don’t have a massive alternative universe in your head with developed people and stories, you’re lying.

Skaje

  • Obserwator
  • Banshee
  • *****
  • Posts: 1055
  • Propsy: 24
  • Meow
    • View Profile
  • ID: 57
  • Postać: Desiderata Graves
  • Discord: Skaje/Nibynuszka
Re: Zgłoszenia i wszystko, co o nich trzeba wiedzieć
« Reply #6 on: September 07, 2020, 11:03:34 AM »
Zmiana boskiego patrona

Każda postać na Torilu ma jakiegoś patrona - bóstwo, którego dogmat jest mu szczególnie bliski, do którego głównie wznosi modły i do którego domeny trafi po śmierci.
Może się jednak zdarzyć w trakcie gry, że raz wybrane bóstwo przestanie być postaci bliskie - pozna na sesji inne, bardziej mu odpowiadające, z czasem zmieni swoje zachowanie tym samym oddalając się od dogmatu patrona i zbliżając do innego, a może - zwłaszcza w przypadku kapłanów, druidów czy paladynów - zdradzi jakoś dogmat patrona, który pozbawi taką osobę mocy, zostawiając postać w poszukiwaniu kogoś bardziej pasującego jej nowemu światopoglądowi.

W takich sytuacjach, popartych fabułą, można zmienić postaci patrona na nowego.

Przykład:
Quote
Nowe wyznanie: Mystra

Uzasadnienie: Odkąd X zaczął zgłębiać tajniki magii, coraz bardziej oddalał się od swojego patrona, zwracając coraz częściej myśli i modły ku Pani Magii. Po spotkaniu z arcymagiem na sesji Y, rozwinęła się w nim chęć by samemu zostać nie tylko potężnym czarodziejem, ale też respektowanym scholarem co zaowocowało całkowitym przejściem na wiarę w Mystrę jako patronkę magii i magów.


Zmiana charakteru postaci

Chociaż postacie zaczynają z określonymi charakterami, wybranymi na start, to w trakcie rozgrywki, w drodze ewolucji postaci także ta część KP może ulec zmianie.
Zmiany charakteru postaci zachodzą naturalnie podczas sesji - może zdarzyć się, że postać o charakterze złym zapragnie się nawrócić, postać dobra zejdzie z wyznaczonej ścieżki i pozna smak występku, a postać praworządna zacznie stopniowo odnajdywać przyjemność w nieprzestrzeganiu pewnych zasad.

Quote
Nowy charakter: Neutralny zły

Uzasadnienie: Od wielu miesięcy postać X coraz częściej łapie się na tym, że zamiast zachowywać neutralność, zaczyna działać tak, jak mu najwygodniej, czasami po trupach dążąc do celu. Nie odczuwa z tego powodu wyrzutów sumienia.


Zmiana imienia postaci

Zmiana imienia także jest możliwa, również musi jednak zostać uzasadniona rozgrywką. Uzasadnienie ‘odwidziało mi się, stare imię już mi się nie podoba” to nie jest dobry powód :)
Postać przyjęła nazwisko męża, uciekła z domu i ukrywa się przed rodziną, a może przestała wreszcie posługiwać się pseudonimem i dojrzała by obwieścić, kim naprawdę jest?

Przykład:
Quote
Nowe imię: Ketrel Simms

Uzasadnienie: Ponieważ zdołał zabić w walce swojego nemezis, przestał się wreszcie ukrywać. Może teraz swobodnie posługiwać się prawdziwym nazwiskiem, zamiast kryć się pod poprzednią tożsamością, jako że nic mu już nie grozi.


Nadanie lub zmiana przydomku postaci

Oprócz imienia i nazwiska postać może być znana ze swojego przydomka. Znajomi notorycznie skracają jego imię, przezywają z powodu jego skłonności, a może w środowisku najemników jest lepiej znany jako Nożownik niż Stefan, bo zawsze posługuje się nożami?

Przykład:
Quote
Przydomek: Sroka

Uzasadnienie: Wszyscy, którzy ją znają wiedzą, że jest jak sroka łasa na błyskotki i palce zawsze ją świerzbią. Mało kto nazywa ją inaczej, a i ona sama polubiła ten przydomek i zaczęła się nim ostatnio przedstawiać.
« Last Edit: September 07, 2020, 11:51:41 AM by Skaje »
If you don’t have a massive alternative universe in your head with developed people and stories, you’re lying.

Skaje

  • Obserwator
  • Banshee
  • *****
  • Posts: 1055
  • Propsy: 24
  • Meow
    • View Profile
  • ID: 57
  • Postać: Desiderata Graves
  • Discord: Skaje/Nibynuszka
Re: Zgłoszenia i wszystko, co o nich trzeba wiedzieć
« Reply #7 on: September 07, 2020, 11:50:51 AM »
Nowy czar lub nauka czaru

Własne, wymyślone czary dla postaci głównych zgłaszamy w Laboratorium w Wieży Magii - jest jednak kilka przypadków, w których używamy Panelu Gracza.
Panelem naukę oraz opracowywanie czarów dla pozostałych postaci ale także naukę metamagii dla posiadanych czarów na wszystkich postaciach, w tym głównej.

Z tego powodu zgłoszenie może wyglądać dwojako.

Zgłoszenie nowego, własnego czaru:
Quote
Nazwa czaru: Magiczny pocisk
Rodzaj magii: Wtajemniczeń
Szkoła: Inwokacje
Poziom czaru: 1
Czar jawny: Tak
Opis czaru: Zaklęcie jest jednym z najpopularniejszych czarów używanych przez magów. Tworzy ono jedną kulę czystej energii magicznej, na każde dziesięć punktów mocy czarującego, maksymalnie trzy. Pocisk wystrzeliwuje z dłoni czarującego w wybrany, widziany przez rzucającego cel. Czar omija proste przeszkody i trafia nawet jeśli cel przemieści się (choć chybi, jeśli cel zrobi unik w ostatniej chwili). Pojedyncza kula nie jest śmiertelna, lecz kilkanaście trafień tym zaklęciem może nawet zabić. Maksymalny zasięg pocisków to czterdzieści metrów.


Zgłoszenie metamagii:
Tutaj możemy usunąć formułkę i wysłać jedynie:
Quote
Xsiński  uczy się rzucać zaklęcie Niewidzialność bez użycia słów.

Data ukończenia: 02.10.20


Data nie jest obowiązkowa, ale pomoże wam zapamiętać, kiedy należy zgłosić aspekt o zakończonej nauce metamagii :)


Działanie podjęte przez postać

Czasami zdarzy się, że będziesz chciał zareagować jakoś na pewne wydarzenia (np. plotki lub wpisy do dziennika), ale nie jesteś pewien, czy to materiał na sesję, szukasz informacji które miałyby być pod tą sesję bazą albo chcesz dać znać, że jesteś zainteresowany wątkiem i szukasz sposobu, by się w niego wkręcić.
Wówczas możesz zgłosić działanie, jakie w związku z tym podejmuje postać.
Pamiętaj jednak, że działania nie zastępują sesji! Mogą być do niej preludium, ale rozegrać sesję nadal trzeba. Zgłoszenie działań nie jest też formą sesji z Obserwatorami - odpowiadamy raz na zgłoszone działanie i zamiast w odpowiedzi zgłaszać kolejne, po prostu zagraj.

Przykład:
Quote
Działanie podjęte przez postać: X szuka po bibliotekach informacji na temat sowoniedźwiedzi, planują bowiem z Y i Z wybrać się na polowanie. Interesuje go głównie miejsce występowania i zwyczaje stworzeń, a także porady jak skutecznie z nimi walczyć.

« Last Edit: September 07, 2020, 02:39:57 PM by Skaje »
If you don’t have a massive alternative universe in your head with developed people and stories, you’re lying.

Skaje

  • Obserwator
  • Banshee
  • *****
  • Posts: 1055
  • Propsy: 24
  • Meow
    • View Profile
  • ID: 57
  • Postać: Desiderata Graves
  • Discord: Skaje/Nibynuszka
Re: Zgłoszenia i wszystko, co o nich trzeba wiedzieć
« Reply #8 on: September 07, 2020, 12:18:23 PM »
Zmiana Koncepcji Ogólnej

Koncepcja Ogólna mówi innym postaciom w świecie gry, kim w wielkim skrócie jest twoja postać. Tak postrzegają ją także NPCe, nie znające jej bliżej. Tak jak inne elementy Karty Postaci, tak i KO może zmienić się z upływem czasu - postać zrezygnuje z pewnej obranej drogi życiowej, zmieni zawód, zrobi coś, czym zasłynie lub za co zostanie powszechnie potępiona.

Przykład
Quote
Nowa koncepcja ogólna: Wdowa po baronie Edamanie, nieukojona w bólu.

Uzasadnienie: W wyniku tragicznego splotu wydarzeń z sesji X i Y, mąż postaci został zamordowany na jej oczach, z czego trudno będzie się jej otrząsnąć, biorąc pod uwagę okoliczności i miłość, jaką darzyła małżonka.


Zmiana utrapienia postaci

Utrapienie to taka przeszkoda, która powinna wpływać na życie postaci i którą nie tak łatwo “zdjąć” czy się jej pozbyć - ale i tak się zdarza, zwykle w toku serii sesji. W takim wypadku, można je zmienić - warto bowiem pamiętac, że jest to element obowiązkowy Karty Postaci. Z pewnością zawsze znajdzie się coś takiego, co będzie o sobie w jej życiu przypominać, trzeba tylko dobrze poszukać :)
Utrapienie może też ewoluować lub zostać rozbudowane - do tej pory postać jedynie bała się dużych zbiorników wody, ale po ostatnich wydarzeniach na morzu męczą ją także conocne koszmary dotyczące topienia się? To warto dopisać.

Przykład
Quote
Nowe utrapienie: Liczne długi jakie zaciągnęła nie dają jej spokojnie spać.

Uzasadnienie: Podczas wydarzeń w ostatnich sesjach (X, Y, Z) postać przestała panicznie bać się koni i zaczęła nawet próbować nauczyć się na nich jeździć, stare utrapienie nie jest więc już aktualne. Jednocześnie z powodu kłopotów finansowych zmuszona była zaciągnąć kilka długów (sesje W, V), które są na tyle poważne, że nieprędko je spłaci. Nie może pozowlić sobie na żadne luksusy, żyje skromnie, co zaczyna ją przytłaczać, boi się też, że wierzyciele w końcu stracą cierpliwość i użyją wobec niej przemocy.


Wytworzenie przedmiotu/mikstury/tatuażu

Jeśli jesteś magicznym rzemieślnikiem, tatuatorem lub alchemikiem, możesz za pomocą tej opcji zgłosić wytwarzanie przez siebie przedmiotu czy receptury, dla sieibe lub dla kogoś. Wówczas nie wpisujesz w schemat kosztów.
Jeśli chcesz zamówić przedmiot lub tatuaż u NPCa - również możesz skorzystać z tej opcji, wówczas jednak pamiętaj, że ty odpowiadasz za zapłacenie NPCowie (co zostanie odjęte od twojej sakiewki) jak i zdobycie komponentów na przedmiot.

Więcej o zgłaszaniu przedmiotów czy alchemii tu [link] i tu [link].

Przykład

X zgłasza się do NPCa by stworzył dla niego magiczną różdzkę z dostarczonych komponentów.
Quote
Nazwa: Różdżka Kwasowej Strzały Melfa
Materiały i składniki: Gruczoły ankhega x2
Wykorzystane czary, jeśli dotyczy: Kwasowa Strzała Melfa
Działanie: Różdżka posiada w sobie 5 ładunków czaru z Wieży, Kwasowej Strzały. Po wystrzeleniu, ładunki odnawiają się z prędkością 2 na dzień.
Ilość: 1
Czas produkcji: 10 dni
Data zakończenia produkcji: 23.10.2020
Koszt, jeśli dotyczy: 130sz
If you don’t have a massive alternative universe in your head with developed people and stories, you’re lying.

Skaje

  • Obserwator
  • Banshee
  • *****
  • Posts: 1055
  • Propsy: 24
  • Meow
    • View Profile
  • ID: 57
  • Postać: Desiderata Graves
  • Discord: Skaje/Nibynuszka
Re: Zgłoszenia i wszystko, co o nich trzeba wiedzieć
« Reply #9 on: September 07, 2020, 12:32:49 PM »
Zgłoszenie konspektu sesji

Jeśli chciałbyś poprowadzić sesję publiczną, czy to w Niezapomnianych Krainach czy jako MS - należy najpierw zgłosić Obserwatorom jej konspekt. Sesje prywatne nie wymagają tego (jedynie podsumowania, o czym dalej), jednak sesje publiczne są “oficjalne” - to co się tam wydarzy oficjalnie wchodzi do świata gry i do kart postaci, należy więc dać Obserwatorom znać, jakie są plany - jak bardzo ingerująca w życie postaci i w świat przedstawiony będzie rozgrywka.

Przykładowy konspekt:
Quote
Tytuł: Twierdza w Sercu Zimy
Typ sesji: Krótka

Plan:
- Przejście przez portal do ruin Winterkeep(pod ziemią)
- Spotkanie i walka z kilkoma lodowymi trollami, które obrały sobie tę część ruin za mieszkanie
- Eksploracja całkiem dobrze zachowanych podziemi i napotkanie pułapek
- Jeśli uda się pokonać pułapki – dalsza eksploracja, znalezienie skarbca
- Znalezienie wyjścia na powierzchnię, napotkanie tam lythari z plemienia Vil Adanrath, którzy ruszyli sprawdzić, kto odwiedził ruiny i pokonał trolle
- Walka lub rozmowa; w drugim przypadku zdobycie informacji o tym, że na powierzchni siedzibę urządziła sobie bheur wraz z kilkoma worgami na swych usługach, które zagrażają plemieniu
- Spotkanie z wiedźmą i worgami, walka
- Powrót do portalu

Możliwe konsekwencje: Śmierć, poważne obrażenia
Wdzięczność plemienia Vil Adanrath jeśli gracze pomogą,
Nienawiść plemienia jeśli gracze zranią/zabiją przedstawicieli spotkanych w ruinach
Odkrycie kompleksu całkiem dobrze zachowanych ruin, które można jakoś wykorzystać, jeśli będą na to chętni

Przewidywane nagrody:
Złoto znalezione w skarbcu - ok 50 sz na głowę
Magiczne przedmioty, głównie elementy zbroi, jako że twierdza była niegdyś obronna
Komponenty z trolli i bheur

Jak widać, nie trzeba na tym etapie rozpisywać wszystkiego bardzo szczegółowo, wiadomo bowiem że w zależności od działań graczy niektóre wydarzenia moga potoczyć się inaczej. Nic się nie stanie, jeśli w trakcie sesji uznasz, że trolle w ruinach to za mało i dodasz jeszcze garść zombie,jeśli gracze całkowicie ominą część ruin i nie dotrą do skarbca, nie znajdując złota, albo jeśli po walce z bheur będą chcieli jeszcze zwiedzić szybko pobliski las.
Ważne, by konspekt opisywał, w jaki sposób sesja może wpłynąć na świat i na postaci - mogą nawiązać sojusz lub znaleźć wrogów, mogą zginąć lub odnieść obrażenia, wreszcie mogą, jeśli sesja się powiedzie, oczyścić ruiny pod dalsze zagospodarowanie. To najważniejsze infromacje; szczegóły, w tym opisy nagród, potrzebne będą przy podsumowaniu.


Zgłoszenie podsumowania sesji

Poprowadziłeś sesję publiczną? Czas ją zgłosić!
Rozegrałeś ze znajomym sesję prywatną, trzymając się zasad gry i lore, a teraz chciałbyś, by wydarzenia z niej miały wpływ na Kartę Postaci? Tak, ją też czas zgłosić - sesje prywatne zgłasza się tak samo, jak publiczne :)

W zgłoszeniu sesji trzeba pamiętać o w miarę krótkim opisie wydarzeń (nie potrzeba bardzo szczegółowego opisu każdej tury po kolei), wszystkich konsekwnecjach i nagrodach, zarówno w postaci aspektów, reputacji czy przedmiotów.


Przykładowe podsumowanie:
Quote
Tytuł: Twierdza w Sercu Zimy

Uczestnicy:
Slade Vorugia, Clair, Sara Iskierka Dolgee, Tahiri, Sulinae
Yarril, Rad Vælore i Triwin odeszli w trakcie, byli npcowani

Podsumowanie przebiegu wydarzeń:
Postacie przeszły przez portal i zaczęły badać podziemne, zaskakująco dobrze utrzymane korytarze. Trafili na zawalisko odcinające jeden z korytarzy, więci ruszyli w bok. Spotkali tam pięć lodowych trolli, z którymi zaczęli walczyć; część pokonali, resztka uciekła, zawalając ze sobą prymitywne przejście w prymitywnym korytarzu jaki wykopały by dostać się do ruin.

Idąc dalej śmiałkowie natrafili na krzyczące i wydzielające trującą substancję grzyby, oraz drzwi z magicznym zamkiem i korytarz z pułapką.
Udało im się pokonać grzyby, rozwiązać zagadkę otwierającą drzwi i przejść przez korytarz sprytnie dezaktywując pułapkę, do skarbca.
Dalej okazało się jednak, że nie przejdą sami, bez pomocy kogoś kto oczyści zabarykadowaną drogę na zewnątrz, wrócili więc z powrotem portalem.

Konsekwencje dla świata:
- Odblokowano dostęp do podziemi Twierdzy, całkiem nieźle zachowanych, starczy oczyścić trochę zawalonych miejsc. Są tam sale jadalna, kuchnia, zbrojownia, skarbiec chroniony pułapkami, a w zawalonej jeszcze części kapliczka, sala główna i pokoje mieszkalne. Nadal trzeba zbadać to, co na powierzchni.

Konsekwencje dla postaci:
- Yarril dostał grzybowym gazem, który okazał się bardzo trujący i wyniszczający dla organizmu; Tahiri go ustabilizowała, wymaga jednak dalszego leczenia.

Ci, którym udało się dotrwać otrzymali łup znaleziony w skarbcu:
- Po 50 sz na głowę
- komponenty z trolli: po sercu i po 3 fiolki krwi dla Sulinae i Rada
- mikstura Siły Byka (jednorazowa, czas działania 2 minuty)
- Laska Rozbłysku: magiczna laska z zaklętym w niej czarem Rozbłysk. 5 ładunków, odnowa 2 na dzień.

Eksploracja powierzchni Twierdzy będzie kontynuowana w osobnej sesji.


Coś innego

To miejsce, by zgłaszać rzeczy nie ujęte w powyższych punktach.
Chcesz poinformować Obserwatorów o przekazywaniu dóbr między postaciami, np komponentu który ugrałeś, by postać X zrobiła ci z niego magiczny przedmiot?
Chcesz zgłosić, że postać udaje się by uleczyć pęknięte żebro?*
Zauważyłeś błąd w swoich Uwagach dodatkowych? A może chcesz czegoś jeszcze innego?
To opcja dla ciebie :)

*Nie wymagamy grania sesji specjalnie po to, by wyleczyć coś takiego jak np pęknięte żebro - możecie to zgłosić po dogadaniu się z postacią-medykiem, chyba że aspekt o ranach wskazuje, że wymagają one większej magicznej ingerencji, są efektem klątwy, etc - wtedy bezwzględnie należy zagrać
If you don’t have a massive alternative universe in your head with developed people and stories, you’re lying.

Skaje

  • Obserwator
  • Banshee
  • *****
  • Posts: 1055
  • Propsy: 24
  • Meow
    • View Profile
  • ID: 57
  • Postać: Desiderata Graves
  • Discord: Skaje/Nibynuszka
Re: Zgłoszenia i wszystko, co o nich trzeba wiedzieć
« Reply #10 on: September 07, 2020, 12:33:59 PM »
5. FAQ czyli najczęściej zadawane pytania


1. Czy można rozegrać więcej sesji i od razu podbić aspekt o 2 stopnie?

Odp: Nie, nie można. Rozwój postaci jest stopniowy; powinieneś sam pamiętać, by go zgłaszać i pilnować.

2. Czy można zgłosić aspekty wsteczne, jeśli zapomniałem/am dodać czegoś co wynika z historii postaci?

Odp: Nie. Wsteczne aspekty byłyby nie fair - każda postać zaczyna z pewnym ich zestawem, maksymalną liczbą 6. aspekty wsteczne byłyby sposobem na naciąganie tego; o ile sesje retrospektywne można prywatnie odgrywać, by uporzadkować sobie historię i relacje, o tyle konsekwencji z nich nie zgłaszamy - w tym aspektów. Do zmian Karty Postaci liczy się tylko to, co zaczynamy grać od momentu jej utworzenia na bieżąco.
If you don’t have a massive alternative universe in your head with developed people and stories, you’re lying.