3. Elementy Karty PostaciW tej części poradnika zaglądamy do Kreatora - jakie elementy składają się na Twoją postać i z czym to się je?
Płeć - kobieta czy mężczyzna, samiec czy samica?
Rasa - do jakiej rasy należy? Do wyboru mamy kilka ras podstawowych: ludzie, elfy, krasnoludy, gnomy, niziołki, półelfy i półorki. Jeżeli nie odpowiada Ci żadna z nich, masz możliwość wpisania innej. Niektóre z nich (już opracowane na potrzeby Torilu) opisane są tu:
link. jeżeli grasz rasą podstawową, Twoja postać ma wszystkie wymienione na wiki cechy i słabości. Nie ujmuj ich w oddzielnym aspekcie, chyba że różnisz się znacząco od pobratymców. Jeśli natomiast chcesz grać czymś niestandardowym, potrzebna będzie krótka charakterystyka rasy w Uwagach dodatkowych, a zapewne i omówienie jej z Obserwatorką. Nie każdą rasę można wziąć z całym dobrodziejstwem inwentarza - to konsekwencja równego poziomu startowego postaci. Cechy specjalne ras niestandardowych czy niezwykłe zdolności, np. widzenie w ciemności czy odporność na ogień, powinny znaleźć się w aspekcie.
niektóre rasy są niedostępne na start. Należą do nich przede wszystkim wampiry (w tym dhampiry), likantropy, illithidy, smoki. Zostanie kimś takim możesz zyskać w wyniku rozegranych sesji - to oddzielna, kilkuetapowa opowieść.
Wiek - ile lat ma Twoja postać? Kalendarz Faerunu ma 12 miesięcy odpowiadających naszym. Więcej na jego temat znajdziesz
tutaj. różne rasy starzeją się w różnym tempie, więc różnie będą postrzegały dorosłość. Sprawdź:
link do artykułu.
Pochodzenie - skąd pochodzi Twoja postać? Pochodzenie określa postać na kilka sposobów: ma wpływ na jej wygląd, poglądy, kulturę, z jakiej się wywodzi i języki, jakimi mówi. Jeśli nie znasz jeszcze świata, zawsze możesz poprosić o radę Obserwatorki albo zajrzeć na kanał #gametalk na torilowym Discordzie.
Wyznanie - na Torilu nie ma ateistów; każdy wie, że bogowie istnieją. Mieszkańcy modlą się do różnych bóstw w zależności od potrzeb, ale każdy ma głównego patrona, z którego dogmatami najbardziej się zgadza i do krainy którego trafi po śmierci. Ci, którzy w swojej arogancji odrzucają wszelkich bogów, po śmierci stają się za karę częścią muru wokół Miasta Sądu, gdzie rezyduje bóg śmierci, Kelemvor. To wiedza powszechna głoszona zgodnie przez wszystkich kapłanów. Spis bóstw znajdziesz
tutaj. nie akceptujemy braku wyznania na start.
Koncepcja Ogólna - kim w oczach innych jest twoja postać? O tym mówi Koncepcja Ogólna - jak postrzegają bohatera pozostali mieszkańcy świata. To na Koncepcję gracze patrzą w pierwszej kolejności, dlatego powinna stanowić zwięzłe i rzeczowe podsumowanie postaci. Jeżeli grasz wygadanym rycerzem ze słabością do kwiatów, zapisz to. Jeżeli w oczy rzuca się najpierw niski wzrost i wszędobylskie łapki drobnej złodziejki, zapisz to.
KO nie musi mówić prawdy. Jeśli grasz skrytobójcą udającym kupca, prawdopodobnie wolisz nie przyznawać się do głównego zawodu - w KO spokojnie możesz napisać “Kupiec i antykwariusz, miłośnik długich spacerów”. O skrytobójstwie będzie mówił dopiero Twój aspekt ukryty (patrz dalej).
Utrapienie - Co uprzykrza Twojej postaci egzystencję? Życie nie jest proste. Każdy ma coś, co go dręczy. Fobia, skrywana choroba, a może postać jest zwaśniona z bratem i nie potrafi tego przeboleć? Utrapienie nie musi być bardzo mocne - ważne, by naprawdę było utrapieniem. Jeśli postać jest z natury arogancka, to “arogancja” może przeszkadzać innym, ale nie będzie problemem samej postaci. Najlepiej pomyśleć o utrapieniu jako o przeszkodzie, która będzie ubarwiać historię i życie postaci, i której konsekwencje sprawią Ci frajdę w odgrywaniu. (Długi? Nałogi? Upierdliwe młodsze rodzeństwo? Przyjaciel z dzieciństwa, który co jakiś czas prosi o przysługę? Poważna alergia na często spotykany składnik? Rzucona klątwa?...)
Utrapienie może się zmienić w trakcie gry, ale każda postać zawsze ma jakieś.
Talent magiczny - czy Twoja postać posługuje się magią? Jeśli tak, wybierz jej rodzaj. Magia wtajemniczeń to magia czarodziejów, zaklinaczy i bardów - pochodzi z talentu bądź z wiedzy. Magia objawień zsyłana jest przez bóstwa kapłanom, druidom i paladynom, czasami tropicielom. Niektóre postacie mogą posługiwać się oboma rodzajami. Więcej o tym, jak grać postacią czarującą, znajdziesz
tutaj.
Aspekty - to wszystkie najważniejsze składowe postaci, nieujęte w poprzednich elementach KP. W pewien sposób jej “mięso”. Aspekty mówią zarówno o silnych stronach postaci i jej specjalizacjach, jak i o wadach i brakach (np. brak empatii, kompletne niezrozumienie norm społecznych). Aspekty to też najbardziej wyraziste cechy. Więcej o aspektach przeczytasz w kolejnej części poradnika.
jak zostało wspomniane wcześniej (patrz Część 2: Ogólne wskazówki), żadna postać nie zaczyna od zera i pewne umiejętności już posiada. Nie musimy umieszczać ich w aspektach, chociaż ich brak (np. analfabetyzm) już można.
Charakter - dominujące u Twojej postaci zachowanie i poglądy trzeba przypisać do jednego z dziewięciu typów charakteru. Ten wybór pomaga ukierunkować postać: podpowiada, jak mogłaby zachować się w nietypowej sytuacji i służy jako wskazówka do odgrywania. Charakter ma też znaczenie dla kapłanów, paladynów i druidów, którzy nie mogą mieć charakteru diametralnie innego od charakteru bóstwa, któremu służą. Ponadto postacie mogą też zostać poddane działaniu czarów i efektów bazujących na charakterze - takich jak np. wykrycie zła, ochrona przed chaosem.
charakter postaci może ulec zmianie w trakcie gry. Nie bój się zgłosić po przypisanie nowego, kiedy uznasz, że w jej zachowaniu nastąpiły fundamentalne zmiany.
Imię - jak nazywa się twoja postać? Posługuje się samym imieniem, ma też nazwisko, a może wołają na nią tylko pseudonimem? Jeżeli oprócz imienia chcesz nadać postaci przydomek (będzie się wyświetlał na górze profilu, widoczny dla wszystkich), zgłoś się do Obserwatorek.
Uwagi dodatkowe - czy jest coś, co Obserwatorki powinny wiedzieć, a na co zabrakło miejsca w innych częściach Karty? Może chcesz coś wyjaśnić?
W Uwagach powinny znaleźć się: języki znane postaci (razem z wspólnym i językiem z pochodzenia), posiadane na start magiczne przedmioty, opis zdolności czaropodobnych, uwagi o rasie, kodeks postępowania u paladynów i tym podobne.
Uf! Przeszliśmy przez Kreator. Są jeszcze dwie rzeczy, które trzeba uzupełnić przed rozpoczęciem gry - znajdziesz je w Opcjach konta.Avatar - czyli portret postaci widoczny dla wszystkich. Pamiętaj, że nie może to być zdjęcie ani jednoznaczne odniesienie do świata kultury - nie akceptujemy znanych postaci z gier, wizerunków aktorów, historycznych obrazów. “Jednoznaczne” odniesienie to takie, które nie budzi wątpliwości i Twój avatar zostaje rozpoznany jako przedstawiający znaną w kulturze postać.
Profil - opis postaci widoczny dla wszystkich. W profilu musi znajdować się przynajmniej krótka metryczka, np. z opisem wyglądu. Mimo tego warto napisać więcej, bo profil stanowi najlepszą “reklamę” Twojej postaci dla potencjalnych współgraczy. Profil można edytować w każdej chwili samodzielnie - to oznacza, że to, co tam zawrzesz, nie jest w jakikolwiek sposób wiążące.
Musisz wypełnić samo podstawowe pole “Profil”, żeby pojawił Ci się przycisk zgłaszający postać do akceptacji.
Warto uzupełnić
wygląd postaci do gry w czasie rzeczywistym - czyli opis tego, jak wygląda i w co ubrana jest twoja postać w tej konkretnej chwili. Wyświetlany jest w Miejscach Spotkań (czyli m.in. w karczmach) po najechaniu na nick postaci. Czy postać nabyła świeżą bliznę? Może weszła z podbitym okiem albo dziś wzięła ze sobą miecz? Napisz o tym w tym miejscu.
Nie wymagamy wypełnionego wyglądu do akceptacji, ale zachęcamy do jego aktualizowania przed każdym wejściem do Miejsca Spotkań (czyli np. do karczmy).
W Karcie Postaci znajdziesz również
Reputację - to miernik tego, jak bardzo znana jest postać w świecie. Domyślnie wszyscy zaczynają jako anonimowe szaraczki. Postaci mogą mieć oczywiście znajomych, są znane w ramach swoich rodów czy organizacji, ale są nieznane w szerszych kręgach, nawet lokalnych. Reputacja zmienia się podczas gry. Dzieli się na jawną, widoczną dla wszystkich, i ukrytą, jeżeli o danym czynie wie istotna, ale zamknięta społeczność Faerunu (np. skrytobójcza organizacja).
Jeżeli chcesz, żeby Twoja postać zaczynała już z wpisem do reputacji - np. o członkostwie w organizacji albo o głośnym czynie, jakiego kiedyś dokonała - dodaj go do uwag dodatkowych. Startowa postać może mieć jeden wybrany wpis.