Author Topic: DEKALOG, czyli podstawowe zasady gry  (Read 6731 times)

Hydra

  • Bajarz
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1064
  • Propsy: 25
    • View Profile
    • Warsztat MG
  • ID: 89
  • Postać: Meresankh
  • Discord: Hydra
DEKALOG, czyli podstawowe zasady gry
« on: March 12, 2018, 12:00:19 AM »
DEKALOG, CZYLI PODSTAWOWE ZASADY GRY

1. Celem gry jest wspólna zabawa, kreowanie opowieści w świecie gry. Rozgrywki odbywają się na sesjach publicznych (Niezapomniane Krainy), w karczmach, Miejscach Spotkań oraz na sesjach prywatnych.

2. Żeby Twoja rozgrywka miała wpływ na inne postacie i świat, musisz zgłosić podsumowanie sesji (po jej zakończeniu) przez Panel Gracza.

3. Każdy gracz może być Mistrzem Gry. Każdy może prowadzić rozgrywkę zarówno na sesjach prywatnych, jak i w Miejscach Spotkań czy w Niezapomnianych Krainach.

4. Świat przedstawiony jest opisany na Torilopedii oraz w podręcznikach do Forgotten Realms. Korzystamy z podręczników do edycji 3.0 i 3.5; należy pamiętać, że Toril wykorzystuje książkową chronologię tylko do roku 1372 RD.

5. Na Torilu nie ma mechaniki jako takiej – mechaniczne rozwiązania jedynie wspierają fabułę (jak np. Wieża Magii czy Panel Gracza).

6. Toril osadzony jest w świecie Forgotten Realms, który z kolei jest settingiem high fantasy. Nie oznacza to jednak, ze każdy może od razu latać na smoku. Zanim zaczniesz prowadzić sesję, przemyśl, czy jej założenia są zgodne z lore. Dotyczy to zarówno samego przebiegu sesji, jak i spotykanych potworów czy magicznych przedmiotów. Posiłkuj się tym, co znajdziesz na forum, Torilopedii i w podręcznikach.

7. Najważniejsza jest fabuła – oznacza to, że największy nacisk stawiamy na rozgrywkę. Wszystkie zgłoszenia powinny być poparte zakończonymi sesjami.

8. Jeżeli z jakiegoś powodu występują konflikty w dogadaniu się między graczami, mogą oni pójść do Mistrza Gry, który prowadzi im sesję, lub – jeżeli takiego nie ma – do Obserwatora.



O Obserwatorach

Głównym zadaniem Obserwatorów jest pomaganie graczom w realizowaniu ich fabularnych celów. Obserwatorzy aktualizują Karty Postaci na podstawie zgłoszeń graczy i regulują formy wpływu  bohaterów na świat przedstawiony. Oprócz tego spełniają funkcje administracyjne - zarówno w samej grze (przyznając rangi, archiwizując sesje publiczne, rozpatrując zgłoszenia dotyczące zaklęć i przedmiotów itp.), jak i społeczności (stojąc na straży niezbędnej kultury osobistej w ramach struktur do gry przylegających - na forum i Discordzie).   

Należy pamiętać, że Obserwatorzy służą pomocą - tylko i aż pomocą. Inicjatywa zawsze musi wypływać od gracza, bo to gracze są osobami najbardziej zaangażowanymi w swoje fabularne plany.


O graczach

Jako główny inicjator i uczestnik rozgrywki, gracz na Torilu ma zarówno przywileje, jak i obowiązki. To gracz samodzielnie wybiera formy działań swojej postaci i to, jak planuje wpływać na świat przedstawiony; żadna fabuła zgodna z ramami gry i settingu Forgotten Realms nie jest poza zasięgiem graczy. Ta kreatywna wolność nie jest jednak samowolą - dlatego od gracza wymaga się, by wziął odpowiedzialność za rzetelne, klarowne i poparte fabułą zgłoszenia poprzez Panel Gracza - dotyczące zmian w Karcie Postaci, planów i działań bohaterów, a także innych elementów mających bezpośredni wpływ na rozgrywkę i świat przedstawiony. 


O świecie przedstawionym

Świat przedstawiony to dobro wspólne wszystkich graczy, mające dwa główne źródła - podręcznikowe ramy settingu i bezpośrednie działania postaci, które wpływają na jego przeobrażenie.
By świat przedstawiony stanowił podporę dla kreatywności i fabuły, musi pozostawać spójny - za co odpowiadają zarówno sami gracze - poprzez rzetelność swoich zgłoszeń, fabularnych wieści i opisów na Torilopedii, jak i Obserwatorzy - w ramach funkcji kontrolnej.


O świat przedstawiony należy dbać, by wszystkim przynosił satysfakcję z rozgrywki.

Najważniejszą zasadą, jaką rządzi się Świat Gry, jest spójność. Musimy mieć zbliżone wyobrażenie na jego temat, żeby móc się w nim płynnie poruszać. Z tego powodu upewnij się, że Twoje pomysły dla sesji bądź kampanii są zgodne z settingiem, w którym gramy, i nie wykluczają się z materiałem źródłowym - starajmy się nie wysadzać świata w posadach. Podręcznikowe pomysły i zasady zostały świadomie wybrane przez twórców Forgotten Realms, więc korzystajmy z ich pracy. Warto.
Jeśli nie jesteś pewien, czy Twój pomysł nie narusza spójności świata przedstawionego, zapytaj Obserwatorek. W razie potrzeby dokonają obowiązującej wykładni tego, co pasuje do przedstawionego świata gry, a co trzeba dopracować.


O sesjach

By ułatwić komunikację oczekiwań względem fabuły proponujemy prosty, kolorowy system o trzech stopniach; wpis odpowiedniej barwy należy umieścić na szczycie swojego profilu, by każdy mógł zapoznać się z preferencjami współgracza.

Czerwony: przyjmę każdą fabułę w granicach podstawowych zasad rozgrywki -. nawet taki wpis nie upoważnia do sterowania cudzą postacią.

Żółty: rozegram większość fabuł; wcześniejsze uprzedzenie byłoby mile widziane, ale niekonieczne.

Zielony: przed rozpoczęciem rozgrywki przedyskutuj ze mną, jaką fabułę chcesz poprowadzić.

Dobrą praktyką prowadzenia fabuły swojej postaci jest angażowanie w nią możliwie największej liczby graczy i rozgrywanie jej tak, by inni mogli się do niej odnieść w swoich własnych działaniach - czy to pomagając, czy to przeszkadzając, bo to społecznościowy aspekt Torilu stanowi jego największą siłę. 


O Mistrzach Gry

Mistrz Gry to osoba odpowiedzialna za prowadzenie rozgrywki w danej sesji, swoiste połączenie scenarzysty, sędziego, reżysera, animatora wszechrzeczy i siły sprawczej - i na Torilu może być nim absolutnie każdy gracz, który zechce się tego podjąć. Mistrz Gry (oprócz samego prowadzenia  fabuły, rzecz jasna!) ma dwa główne zadania - przygotowane konspektu (sesje na NK) i podsumowania sesji.

Konspekt powinien być krótki i szkieletowy, zawierający w sobie tylko najważniejsze informacje dotyczące samej fabuły i jej ewentualnych konsekwencji, np. w postaci przewidywanych nagród dla bohaterów. Konspekt jest niezbędny przy sesjach publicznych, niekonieczny w przypadku sesji prywatnych - chyba, że te mogą znacząco wpłynąć na świat przedstawiony.

Podsumowanie sesji ma za zadanie poinformować Obserwatorów o zmianach w Kartach Postaci bohaterów, o konsekwencjach, które spadły zarówno na nich, jak i na świat przedstawiony, a także o ewentualnych zmianach reputacji i nagrodach. Streszczenie fabuły ma zawierać w sobie jedynie najważniejsze informacje dotyczące jej wydarzeń, niekoniecznie samego ich przebiegu.


O zgłoszeniach

W Panelu Gracza zgłaszać należy następujące kwestie:

1. Klarowne konspekty sesji publicznych, a także prywatnych, jeśli te mogą mieć znaczący wpływ na świat przedstawiony.

2. Zwięzłe podsumowania rozegranych sesji, które wpływają na bohaterów i świat przedstawiony.

3. Poparte rozgrywką i działaniem nowe aspekty, a także rozwój aspektów już istniejących.

4. Zmiany administracyjne w Karcie Postaci.

5. Rozwiązanie utrapienia postaci - razem ze zgłoszeniem nowego utrapienia.

6. Zmiany reputacji wynikające z aktywnego inicjowania i uczestnictwa w fabule.

7. Działania postaci, które nie wymagają udziału innych graczy i nie dają się łatwo zamknąć w ramach klasycznej sesji (np. poszukiwanie informacji dotyczących świata przedstawionego). Należy pamiętać, że nie jest to forma sesji z Obserwatorem.


O aspektach

Aspekty służą kompleksowemu opisaniu postaci - nie tylko jej umiejętności, ale przede wszystkim tego, jak kształtują ją nowe doświadczenia i podejmowane działania.

Nowe aspekty składające się na rozwój bohatera zgłaszać należy nie w formie finalnego efektu, lecz popartego rozgrywką procesu. Wykorzystywanie aspektu w grze może prowadzić do jego rozszerzenia, ulepszenia lub całkowitej metamorfozy w zupełnie nowy element postaci, odzwierciedlając naturalne zmiany zachodzące w toku fabuły - takie sytuacje zgłaszać należy na bieżąco poprzez Panel Gracza, popierając je zakończonymi sesjami.

Najlepsze aspekty to te zapisane w sposób klarowny i jednoznaczny, ale wnikliwy - oprócz bezpośrednich informacji o bohaterze dające również dodatkowe punkty fabularnego zaczepienia; zamiast pisać wyłącznie o samym kształcie postaci, warto wspomnieć też, co i w jaki sposób ją ukształtowało.

Co za tym idzie: nie zgłaszaj, że zaczynasz się czegoś uczyć. Nauka to nie jest moment od-do – to proces. Zamiast „Zaczął naukę walki mieczem.” wpisz np. „Codziennie trenuje walkę mieczem na poziomie podstawowym. Wciąż szlifuje swoje umiejętności.”. Da to postaci większe pole do odgrywania, na którym nam wszystkim najbardziej zależy.

GRA [czyli sesje, przenoszenie narracji do Świata Gry, interakcja ze światem i postaciami] > ASPEKT [zawsze na podstawie gry] > ZGŁOSZENIE [zwykle na podstawie aspektu]


O majątku

Jeżeli chodzi o zarobki na Torilu, w poniższych linkach zawierają się informacje dotyczące ekonomicznego życia bohaterów:

Jak działa sakiewka → dowiesz się tutaj [link].

Przykładowy cennik → znajdziesz tutaj [link].

Przykładowe zarobki dzienne niektórych zawodów → znajdziesz tutaj [link].

Postać może również zdobywać, a nawet samodzielnie tworzyć różne przedmioty magiczne - więcej informacji na ten temat znajduje się w poradniku dotyczącym magii [link].


O czasie

Czas na Torilu mija w tym samym tempie, co w świecie rzeczywistym. Należy pamiętać, że wydarzenia fabularne umieszczane są w chronologii świata przedstawionego na podstawie daty zakończenia i zgłoszenia danej sesji. 
« Last Edit: November 26, 2019, 09:45:33 PM by Skaje »
[18:37] Pharan: Mógłbym mieć z Tobą dziecko, któremu wpajałbym same złe zasady, żeby potem słuchać, jak mu wszystko tłumaczysz

[13:22] Zet: przez ciebie mam odruch pawłowa już. Jak napiszę, że jest odpis i widzę, że coś napisałaś, to pierwsza myśl: jaki błąd popełniłem tym razem?

22:56] Melweddyn (2247): Po argumentacji Hydry każdy zamyka się w sobie.