Author Topic: Alchemia  (Read 4617 times)

Skaje

  • Obserwator
  • Banshee
  • *****
  • Posts: 1057
  • Propsy: 24
  • Meow
    • View Profile
  • ID: 57
  • Postać: Desiderata Graves
  • Discord: Skaje/Nibynuszka
Alchemia
« on: September 18, 2017, 11:54:25 AM »
Ponieważ dostawaliśmy sygnały, że warto by w grze był opis profesji i odgrywania alchemika, popełniłam taki oto "artykuł", który opisuje jak to wygląda i jak wyglądało do tej pory.

Komentujcie - czy uważacie ten system za dobry i czy jest coś, co byście zmienili - jeśli tak, to co i dlaczego :)

Quote
Alchemia łączy w sobie rzemiosło i wiedzę, często także szczyptę magii – jednak alchemików zalicza się częściej do rzemieślników, niźli do magów, chociaż wielu uczy się zaklęć, by wspomagać swoją profesję.
Alchemia to sztuka łączenia ze sobą substancji, wykorzystywania ich właściwości i tworzenia czegoś zupełnie nowego, o niezwykłym działaniu – mikstur, maści, proszków czy nawet przedmiotów, jak różnego rodzaju bomby, granaty czy plączonożne worki.

By grać alchemikiem należy pamiętać, że są to specjaliści, kreatywni, inteligentni, oczytani, ze smykałką do tworzenia i o potężnym zasobie informacji  – ceną za wiedzę i umiejętności jest jednak czas, który należy poświęcić na naukę i późniejsze eksperymenty oraz koszta, jakie alchemicy ponoszą – zużywają sporo materiałów, potrzebują substancji i komponentów, by wykonywać swoją pracę, która bywa zasobożerna, jak i zwyczajnie kosztowna.
Z tego też powodu za wytwory alchemiczne należy płacić - nie są to rzeczy tanie, które kupi się za kilka miedziaków; ceny liczone są najczęściej w złociszach.

Granie alchemikiem na Torilu to coś pomiędzy grą magiem, a rzemieślnikiem, a robienie mikstur, eliksirów i innych wytworów odbywa się podobnie jak u magów bądź wynalazców tworzenie przedmiotów.
Wszyscy alchemicy mają pewną wiedzę i umiejętności, a ucząc się alchemii uczą się jednocześnie pewnych podstaw i bazowych receptur. Zakładamy, że przeciętny alchemik potrafi zrobić pewną gamę prostych eliksirów, maści i tym podobnych – tych zazwyczaj nie trzeba zgłaszać. Można bezpiecznie założyć, że postać jest w stanie wykonać kilka porcji takowych substancji, posiadać je w ekwipunku czy na sprzedaż.
Przykładowe eliksiry i substancje zaliczane do „prostych”:
- mikstura na kaca
- łzawiący proszek
- eliksir leczniczy analogiczny do leczenia lekkich ran
- maść przyspieszająca gojenie ran i oparzeń
- perfumy
- łagodny środek nasenny
- mikstura pobudzająca(w typie mocnej kawy/energetyka)

Powyższe substancje i mieszanki jest w stanie wykonać każdy alchemik, nawet początkujący.
Osoby bardziej zaawansowane, posiadające aspekty o doświadczeniu w alchemii, mogą bez zgłaszania tego za każdym razem wykonywać pewne ilości nieco bardziej zaawansowanych mikstur, bądź mieć do nich "dojścia", na przykład:

- eliksir leczniczy analogiczny do leczenia średnich ran
- środek nasenny sprowadzający spokojny sen na kilka godzin
- maść miejscowo znieczulająca
- mgła w fiolce
- żrący kwas
- ogień alchemiczny
- silny klej
- trucizna powodująca nudności, wymioty

Jeśli alchemik chce robić eliksiry o silniejszym, specyficznym działaniu (eliksir prawdomówności, mikstura lecząca krytyczne obrażenia, eliksir oddychania pod wodą, etc), eliksiry o działaniu konkretnych zaklęć(np. Siły byka), narkotyki, silne trucizny, albo przedmioty alchemiczne – słoneczne pręciki, granaty, bomby, plączonożne worki i inne – powinien zgłosić recepturę na pocztę do Obserwatorów, tak, jak zgłasza się produkcję magicznego przedmiotu.
Wzór do zgłaszania alchemicznych wytworów:
Nazwa:
Składniki:
Działanie:
Koszt:
Czas wytworzenia:


Gdzie składniki to najważniejsze substancje czy komponenty danego przepisu. Niektóre, silne mieszanki będą wymagały, tak jak przedmioty magiczne, komponentów. Na przykład by zrobić silną miksturę leczącą dobrze byłoby mieć choćby krew trolla, a na trudny do rozerwania pajęczy klej warto przeznaczyć kawałek pajęczyny lub gruczołu potwornego pająka.

Warto tu dodać, że chociaż alchemicy zaliczają się do rzemieślników i korzystanie z magii nie jest obowiązkowe, bywa jednak przydatne – a z pewnością wymagane jest, jeśli chce robić się eliksiry czy przedmioty naśladujące konkretne magiczne zaklęcia i ich efekty, np. eliksir Siły byka lub Widzenia w ciemnościach. Podobnie dobrze jest posiadać podstawową wiedzę medyczną lub zielarską, jeśli chce robić się substancje i mieszanki działające leczniczo.
If you don’t have a massive alternative universe in your head with developed people and stories, you’re lying.

Hydra

  • Bajarz
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1064
  • Propsy: 25
    • View Profile
    • Warsztat MG
  • ID: 89
  • Postać: Meresankh
  • Discord: Hydra
Odp: Alchemia
« Reply #1 on: September 18, 2017, 12:07:05 PM »
Śmiga :) Nie mam pytań.
[18:37] Pharan: Mógłbym mieć z Tobą dziecko, któremu wpajałbym same złe zasady, żeby potem słuchać, jak mu wszystko tłumaczysz

[13:22] Zet: przez ciebie mam odruch pawłowa już. Jak napiszę, że jest odpis i widzę, że coś napisałaś, to pierwsza myśl: jaki błąd popełniłem tym razem?

22:56] Melweddyn (2247): Po argumentacji Hydry każdy zamyka się w sobie.

Zet

  • Łupieżca Umysłu
  • *
  • Posts: 373
  • Propsy: 13
    • View Profile
  • ID: 1442
  • Discord: Zet
Odp: Alchemia
« Reply #2 on: September 18, 2017, 12:20:02 PM »
Ja mam pytanie.
Wiem, że celowo nie podajesz konktetnych ilości eliksirow, jakie można mieć, ale ile mniej więcej potionkow może przy sobie mieć alkochemik?
I druga rzecz:
Czy do wytworzenia miksturek potrzebne jest zawsze laboratorium? czyli - czy jakieś potionki alkochemik jest w stanie zrobić w trakcie sesji, w podrozy?

Skaje

  • Obserwator
  • Banshee
  • *****
  • Posts: 1057
  • Propsy: 24
  • Meow
    • View Profile
  • ID: 57
  • Postać: Desiderata Graves
  • Discord: Skaje/Nibynuszka
Odp: Alchemia
« Reply #3 on: September 18, 2017, 12:35:21 PM »
1. Osobiście myślę, że to zależy od ilości i rozmiarów(:>), oraz sytuacji. Jeśli ktoś odgrywa, że robi miksturki w małym buteleczkach(30-50ml), na jedną porcję dla 1 osoby, to może ich mieć oczywiście więcej. Jeśli ktoś robi mikstury w butelkach po 200 ml, to wiadomo, że raptem kilka sztuk.
Zależy to też od bagażu - osobiście zwykle odgrywam, że 2-3 małe buteleczki postać ma zawsze przy sobie, przy pasie, a resztę w bagażu, zabezpieczone, np owinięte szmatkami. Wtedy w takim plecaku można mieć i po kilkanaście sztuk, chociaż oczywiście bagaż robi się delikatny, zajmuje miejsce i trzeba obchodzić się z tym ostrożnie.

2. Zazwyczaj tak, pełne laboratorium lub chociaż prostą aparaturę. Najprostsze rzeczy, takie jak te, które jako pierwsze wypisałam, można by próbować robić na "dziko", w podróży, niemniej i tak trzeba by uwzględnić pewne bazowe składniki - można np ukręcić maść na oparzenia lub środek dezynfekujący, ale trzeba mieć, tak jak w normalnej chemii, bazy i nośniki - łój, alkohol, etc. Plus składniki dodatkowe, np zioła. Niemniej takie proste rzeczy da się moim zdaniem zrobić w podróży.
If you don’t have a massive alternative universe in your head with developed people and stories, you’re lying.

Ref

  • Otiag
  • *****
  • Posts: 181
  • Propsy: 3
    • View Profile
  • ID: 822
  • Postać: Carret
  • Discord: Ref
Odp: Alchemia
« Reply #4 on: September 18, 2017, 12:43:47 PM »
Czyli zakłada się, że jeśli alchemik nie ma drugiego aspektu na władanie magią to nie potrafi robić mikstur nasladujacych czary? Myślałem ze początkujący alchemik bedzie potrafil nasladowac efekty czarow z np 0 i 1 poziomu, im ktos lepszy tym wyzsze poziomy.
nie
zawód? Design wzorów obić w komunikacji miejskiej

Skaje

  • Obserwator
  • Banshee
  • *****
  • Posts: 1057
  • Propsy: 24
  • Meow
    • View Profile
  • ID: 57
  • Postać: Desiderata Graves
  • Discord: Skaje/Nibynuszka
Odp: Alchemia
« Reply #5 on: September 18, 2017, 12:55:38 PM »
Według D&D alchemik to bazowo rzemieślnik i tego bym się trzymała, bo niektórzy na Torilu decydują się na alchemię właśnie dlatego, że nie chcą magii.

Natomiast zrobienie mikstur naśladujących efekty konkretnego czaru, np. miksturę Siły byka, wymaga znajomości takiego czaru, by niejako tę znajomość wpleść w alchemię. A kto zna czary? Ano magowie :P
Cytując z wiki, z Player's Handbook 3.5:

Quote
Not all alchemists were spellcasters, but many were, as spellcasting ability was needed to make magical potions

Więc trochę bez sensu i nieuczciwe byłoby moim zdaniem by alchemicy umieli odtwarzać i kopiować 1:1 efekty czarów nie musząc ich znać i się uczyć. Jeśli alchemik nie jest magiem, nie ma odblokowanej magii i czarów - nie zrobi takich konkretnie eliksirów, przynajmniej według mnie.
If you don’t have a massive alternative universe in your head with developed people and stories, you’re lying.

Angie

  • Guest
Odp: Alchemia
« Reply #6 on: September 18, 2017, 05:19:07 PM »
Zawsze alchemik może poprosić o pomoc jakiegoś maga - i już mamy gotowy motyw na sesję i współpracę między postaciami. Można też szukać alternatywy - chcesz eliksir z czarem widzenia w ciemnościach bez maga? Zorganizuj komponenty oparte na stworzeniach/ziołach, które mają taki efekt. Efekt nie będzie taki sam jak czaru 1:1, ale będzie zbliżony... albo nawet lepszy, jeśli zdobędziesz w sesji fajne fanty do niego!

Mi się podoba. Taka garść wskazówek i wyznacznik dla MG/gracza jak powinno się podejść do tego typu postaci, bez zamykania w sztywne ramy czy narzucania formy, dający duże pole do wykazania się graczom.

Chromy

  • Hobgoblin
  • ****
  • Posts: 80
  • Propsy: 4
    • View Profile
  • ID: 1287
  • Postać: A. Stein
Odp: Alchemia
« Reply #7 on: September 18, 2017, 07:02:32 PM »
Można wrzucić przy okazji średnią cenę tych wyrobów i opisy, albo dodać jeszcze jakieś te kwalifikujące się jako specjalne żeby były przykłady do zgłoszeń.

Chromy

  • Hobgoblin
  • ****
  • Posts: 80
  • Propsy: 4
    • View Profile
  • ID: 1287
  • Postać: A. Stein
Odp: Alchemia
« Reply #8 on: September 18, 2017, 08:19:44 PM »
"Warto tu dodać, że chociaż alchemicy zaliczają się do rzemieślników i korzystanie z magii nie jest obowiązkowe, bywa jednak przydatne – a z pewnością wymagane jest, jeśli chce robić się eliksiry czy przedmioty naśladujące konkretne magiczne zaklęcia i ich efekty, np. eliksir Siły byka lub Widzenia w ciemnościach. Podobnie dobrze jest posiadać podstawową wiedzę medyczną lub zielarską, jeśli chce robić się substancje i mieszanki działające leczniczo."

Wyrzuciłbym ten dodatek  "i ich efekty", bo opracowanie jakiegoś zaklęcia w labie, które wprowadzałoby jakiś nowy wymyślony efekt przez gracza powodowałoby zamknięcie drogi niemagicznej(nie posiadania aspektu czarowania i korzystania z aspektu samego alchemika) pewnym alchemikom. A zaklęcia są opracowywane cały czas i raczej trudno będzie akceptować kolejne zaklęcia, bacząc na to co mogą zablokować niemagicznym alchemikom. Nie sądzę że tak to miało być interpretowane, ale można tak interpretować.

Friss

  • Otiag
  • *****
  • Posts: 152
  • Propsy: 10
    • View Profile
  • ID: 1307
  • Postać: Altair Dar-Mingħajr
  • Discord: Friss
Odp: Alchemia
« Reply #9 on: September 18, 2017, 08:30:35 PM »
Up, agreed.

Wycięłabym wszystko, co sugeruje, że te czary są w jakiś sposób obowiązkowe dla alchemika bądź jest presja równoczesnego kształcenia się w magii.

Tak w skrócie, alchemik powinien bazować na wiedzy, praktyce i komponentach. Tyle. Tylko i aż. Aż, bo nie wymaga to magii, tylko, bo jednak czaru, prędzej czy później, wyuczysz się zawsze. Komponentu już zawsze nie zdobędziesz i będziesz mieć ograniczoną ich liczbę. Aby więc droga alchemika była alternatywą dla maga (nie mówimy o kombosach obydwu zawodów!), to efekty z komponentów powinny być silniejsze i bardziej różnorodne od efektów z czarów. Przy tej formie można odnieść wrażenie, że dopiero z magią alchemik będzie opłacalny. A powinien być niezależnie od magii. Tak, jak wykorzysta składniki, tak osiągnie lepsze lub gorsze efekty. Czary nie powinny móc dawać tej samej mocy co sporządzone drobiazgowo miksturki.

Nawiasem mówiąc, wiedza zielarska powinna być "w kosztach" wyboru zawodu (ta podstawowa chociaż). Surowce roślinne to w końcu podstawa większości przepisów.

Skaje

  • Obserwator
  • Banshee
  • *****
  • Posts: 1057
  • Propsy: 24
  • Meow
    • View Profile
  • ID: 57
  • Postać: Desiderata Graves
  • Discord: Skaje/Nibynuszka
Odp: Alchemia
« Reply #10 on: September 18, 2017, 08:59:48 PM »
@Chromy, zgadzam się, te słowa można wyciąć.

@Friss, alchemik bez magii nadal ma bardzo duże możliwości, bo może robić granaty, bomby, kamyczki wybuchowe, dymy, proszki, eliksiry, trucizny, etc.
Natomiast podoba mi się osobiście to, że w D&D i w settingu FR jest tak, że "magiczne mikstury" jak sama nazwa wskazuje, są magiczne - czyli alchemik chcąc zrobić magiczną miksturę musi umieć magię. Po prostu.
Alchemik chce zrobić miksturę która zwiększa czyjąś siłę? Może, mając odpowiedni komponent, ale nie może być to mikstura której działanie to słowo w słowo opis czaru Siła byka. Bo jest rozróżnienie - czar zamknięty w butelce, a miksturka wymyślona przez alchemika o podobnym działaniu - podobnym, ale nie identycznym.

Niemniej, co alchemik zrobi z komponentem to jakby jego inwencja. Chodzi o sam fakt zamykania konkretnych zaklęć w butelkach - ja czasem daję takie jako nagrody, "eliksir z efektem zaklęcia Siły byka, jednorazowy" bywał nagrodami na sesjach które prowadziłam i to był właśnie przykład miksturki magicznej, do której potrzeba by konkretnie czaru.
If you don’t have a massive alternative universe in your head with developed people and stories, you’re lying.

Wygh

  • Otiag
  • *****
  • Posts: 135
  • Propsy: 3
    • View Profile
  • ID: 218
  • Postać: Brem Eclipse
  • Discord: PanDzik
Odp: Alchemia
« Reply #11 on: September 18, 2017, 09:30:13 PM »
Czyli alchemik może tworzyć alchemiczne miksturki, których efekty są podobne do tych z zaklęć, nie posiadając wiedzy o magii? A może uznamy, że alchemik posiada teoretyczną wiedzę o magii. Tylko jest bez talentu magicznego i nie może rzucać czarów.
Niekiedy budzę się, wstaję, patrze w lustro i mi staje.

Wengiel

  • Łupieżca Umysłu
  • *
  • Posts: 432
  • Propsy: 8
  • Cycki i bekon.
    • View Profile
  • ID: 1374
  • Discord: Wengiel
Odp: Alchemia
« Reply #12 on: September 18, 2017, 09:44:53 PM »
Alchemik ma wiedze o przedmiotach alchemicznych, które mogą mieć właściwości magiczne. To nie oznacza od razu, że musi być magiem, musi znać sie na czarach czy te sprawy. Wystarczy by wiedział jakie przedmioty dają jakie właściwości.
100 pompek, 100 brzuszków, 100 przysiadów, 10 km, codziennie bez dnia przerwy.
Trzy posiłki dziennie, na śniadanie tylko banan. Żadnej klimatyzacji, żadnego spania przy otwartym oknie.

Friss

  • Otiag
  • *****
  • Posts: 152
  • Propsy: 10
    • View Profile
  • ID: 1307
  • Postać: Altair Dar-Mingħajr
  • Discord: Friss
Odp: Alchemia
« Reply #13 on: September 18, 2017, 09:57:38 PM »
Magiczne są też bestie, rośliny, miejsca. Jeśli chodzi tylko o miksturki z konkretnym czarem, to tak. Ale mogą być magiczne, bo i komponenty były magiczne. Podkreśliłabym różnicę między tymi produktami z czarami i tymi z właściwościami wyciągniętymi z samych surek (też magicznych). I wtedy byłoby jasne, czy magia jest konieczna, czy nie. Wszystko, co ma unikatowe właściwości, jest z grubsza "magiczne". Właśnie po to są komponenty, by ciekawe własności przedmiotom i mikstom nadawać. :)