Author Topic: FAQ  (Read 19705 times)

Spookie

  • Potwórca
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1362
  • Propsy: 27
  • spec. ds. NCSD
    • View Profile
  • ID: 3
Odp: FAQ
« Reply #15 on: May 11, 2015, 10:47:37 PM »
Czy powinienem opisywać w narracji myśli i zamiary mojej postaci?

Wszystko to, co znajduje się w narracji ma dwa główne zastosowania.
Po pierwsze, jest to opis czynności wykonywanych przez odgrywaną postać: walka, poruszanie się po terenie, ale również gesty, mimika i wrażenie, jakie może wywierać jej zachowanie. Dobry opis to część sukcesu nie tylko na polu fabularnym, ale również w kwestii zrozumienia intencji bohatera. Czasem jednak opis pozwala ukryć te intencje, co prowadzi nas do drugiego zastosowania narracji.
Panowanie nad wiedzą czytelników jest bardzo ważnym narzędziem, którym może posługiwać się nie tylko Mistrz Gry, ale również gracz odgrywający swoją postać. Im więcej zdradzisz myśli swojej postaci, im dokładniej przedstawisz jej świat wewnętrzny, tym bardziej jej zachowania będą zrozumiałe dla innych. Pociąga to jednak ryzyko wykorzystywania tzw. metawiedzy (przekładanie wiedzy gracza na wiedzę postaci, świadomie lub nie).
Ze swojej strony zalecamy, by sekrety swojego bohatera trzymać w tajemnicy przed innymi graczami. Postacie najlepiej poznawać za pośrednictwem innych postaci, nie poprzez pisanie rozległych przemyśleń w narracji, która jest dostępna jedynie dla czytelnika.

W takim razie dobra narracja powinna przedstawiać sytuację tak, jak mógłby ją widzieć znajdujący się wewnątrz świata obserwator, a nawet uczestnik. Wszystkie dodatki - myśli postaci, wspomnienia, fragmenty historii - nie są zabronione i każdy może z nich korzystać. Radzimy jednak robić to z rozwagą.

Spookie

  • Potwórca
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1362
  • Propsy: 27
  • spec. ds. NCSD
    • View Profile
  • ID: 3
Odp: FAQ
« Reply #16 on: May 16, 2015, 01:43:14 PM »
W jakich podręcznikach mogę szukać wiedzy o świecie?

Korzystamy z podręczników edycji 3 i 3.5. Nie uznajemy herezji nowszych podręczników!
« Last Edit: December 11, 2015, 09:58:46 AM by Spookie »

Spookie

  • Potwórca
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1362
  • Propsy: 27
  • spec. ds. NCSD
    • View Profile
  • ID: 3
Odp: FAQ
« Reply #17 on: June 12, 2015, 06:01:33 PM »
Co zrobić, żeby grać pracownikiem npca?

Postać gracza może wykonywać dowolny zawód. Jeśli jednak chce zatrudnić się w konkretnym miejscu lub nawiązać współpracę z NPCem, przede wszystkim musi zgłosić taką chęć któremuś z Obserwatorów, a potem omówić sytuację. Jest to potrzebne, by utrzymać spójność świata. W większości zawodów nie zatrudni się przecież nielimitowanej liczby osób, a rozmaite firmy, warsztaty i sklepy nie mogą wyrastać jak grzyby po deszczu, na dodatek jedne na drugich :) Właśnie by chronić tą spójność i umożliwić graczom użycie koneksji w sesjach, prosimy o zgłaszanie wszelkich istotnych zmian (przekwalifikowanie, rozpoczęcie pracy dla innej postaci, porzucenie pracy i poszukiwanie nowej) zachodzących w życiu postaci.
« Last Edit: November 04, 2015, 08:19:23 PM by Spookie »

Spookie

  • Potwórca
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1362
  • Propsy: 27
  • spec. ds. NCSD
    • View Profile
  • ID: 3
Odp: FAQ
« Reply #18 on: June 13, 2015, 06:09:22 PM »
Czy moja postać może posiadać jakieś zwierzątko?

Tak. Zwierzę to po prostu kolejny NPC. Tak jak w przypadku NPCów prosimy, żebyście zgłosili nam chęć posiadania zwierząt, których będziecie używać w sesjach.
« Last Edit: June 28, 2015, 10:41:16 AM by Spookie »

Spookie

  • Potwórca
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1362
  • Propsy: 27
  • spec. ds. NCSD
    • View Profile
  • ID: 3
Odp: FAQ
« Reply #19 on: June 14, 2015, 01:01:52 PM »
Kiedy startuje gra?

W tej chwili gra jest w fazie otwartej bety i wszyscy chętni mogą zarejestrować się i bawić na Torilu. Prosimy jednak o wyrozumiałość - gra nadal wymaga wielu poprawek, usprawnień i nie zawiera niektórych podstawowych systemów, które planujemy wprowadzić (automatyczne zapisywanie Waszych zgłoszeń i edycji postaci, automatyczne zapisywanie postaci przy resecie, system ekwipunku i wiele, wiele innych).
Oficjalna premiera nie ma jeszcze określonego terminu. Nastąpi z pewnością, gdy zaimplementujemy już wszystkie podstawowe funkcje i systemy gry. Przed nami jeszcze dużo pracy.

« Last Edit: November 21, 2016, 01:01:02 PM by Spookie »

Spookie

  • Potwórca
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1362
  • Propsy: 27
  • spec. ds. NCSD
    • View Profile
  • ID: 3
Odp: FAQ
« Reply #20 on: June 15, 2015, 07:17:14 PM »
Jak rozwijać fabułę gry?

Cieszę się, że pytasz! ;)
Żaden Obserwator na Torilu nie jest po to by zabawiać pojedyncze osoby. Naszym zadaniem jest wspierać Wasze inicjatywy fabularne (i niestety czasem je przytemperować - tak by zachować spójność świata), jednak to właśnie Wy będziecie docelowo prowadzić sobie nawzajem sesje, organizować wydarzenia, wpływać nawzajem na swoje postacie, budować i burzyć imper... no, może nie galopujmy tak na początku ;)
Chcemy, żebyście tworzyli organizacje, organizowali ekspedycje i wyprawy kupieckie, knuli i spiskowali, propagowali anarchię, lub wspierali rząd inicjatywami społecznymi, budowali budynki i palili karczmy, ścigali bandytów i dokonywali rabunków i rozbojów. Chcemy żebyście świetnie się bawili, w żywym, dynamicznym świecie, który kształtujecie swoimi decyzjami i akcjami.

Więcej tutaj.
« Last Edit: October 31, 2015, 04:22:02 PM by Pandora »

Spookie

  • Potwórca
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1362
  • Propsy: 27
  • spec. ds. NCSD
    • View Profile
  • ID: 3
Odp: FAQ
« Reply #21 on: June 18, 2015, 01:19:01 PM »
Czy mogę bawić się poza Skrajem?

TAK! TAK i jeszcze raz TAK. Przed Wami cały kontynent Faerunu, inne kontynenty Torilu, a nawet Plany (poza innymi Planami Materialnymi). Nie wahajcie się rozgrywać sesji w którymkolwiek z oferowanych przez ten ogromny świat miejsc. Choć Wasza postać może nie wydawać się wystarczająco potężna, czy bogata na dalekie podróże, to pamiętajcie, że w dużą ilość miejsc można dostać się za pomocą przebierania nogami, sprytu i samozaparcia.

Pamiętajcie jednak: Warto stawiać sobie ambitne cele, ale jedna wyprawa rzadko czyni bohatera prawdziwym bohaterem, a artefakty nie rosną pod drzewami jak grzyby po deszczu.
« Last Edit: December 05, 2017, 02:57:40 PM by Spookie »

Spookie

  • Potwórca
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1362
  • Propsy: 27
  • spec. ds. NCSD
    • View Profile
  • ID: 3
Odp: FAQ
« Reply #22 on: June 18, 2015, 01:35:14 PM »
Jak mam rozwijać postać?

Najprostsza odpowiedź - grając. Oczywiście jest mało prawdopodobne, by postać w trakcie jednej sesji zdobyła wielkie bogactwo, sławę i wpływy, na co pracuje się miesiącami lub nawet latami. Każda jedna przygoda powinna być jednak kolejnym krokiem do osiągnięcia swoich celów.
Z tego powodu warto informować Potwórców o wszystkich znaczących wydarzeniach z życia postaci, ponieważ nawet sesje prywatne lub działania podejmowane przez postać domyślnie (poza sesjami) mogą mieć istotny wpływ na jej losy.

Przykładowo, wojownicza księżniczka Xena bierze udział w wyprawie do Cormanthoru, gdzie zdobywa aspekt "Wysłuchała wielu opowieści o historii elfów" oraz "Wspinaczka nie jest już taka straszna". Same wydarzenia miały więc wpływ na jej rozwój, ale podczas przygody znalazła przedmiot: kuszącą zbroję z metalu i strzępków skóry. Może jej używać dowolnie, a im dłużej ją nosi, tym bardziej kostium staje się jej znakiem rozpoznawczym. Być może wkrótce dostanie aspekt "Nosi nieskuteczny, ale przyjemny dla oka pancerz"? ; )
Chcemy jednak obserwować stopniowy rozwój, nim przyznamy Wam nowy aspekt lub edytujemy istniejący. W wolnym od przygód czasie Xena ćwiczy walkę dwoma mieczami. Nie rozgrywa tego na żadnej sesji (choć może), ale często nawiązuje do tego faktu w rozmowach (choć wcale nie musi). Zgłasza najpierw rozpoczęcie tejże nauki, a po pewnym czasie zgłasza Potwórcom zapotrzebowanie na aspekt "Nowicjuszka walki dwiema broniami". Kolejny rozwój postaci zaliczony.

Co za tym idzie, naprawdę warto przemyśleć, co postać robi, jakie rzeczy ją interesują i do czego dąży. Naszym celem jest pomóc Wam w osiągnięciu tych zamiarów (choć wiadomo, czasami będziemy robić Wam trochę pod górkę, w końcu nie ma zabawy, jeśli wszystko przychodzi z łatwością).
Pamiętajcie również, by nie popaść w przesadę. Czas w grze upływa w czasie rzeczywistym. Nikt nie nauczy się walki trzema nowymi rodzajami broni w dwa tygodnie i nie opanuje nowego zaklęcia raz na dwa dni. Tak samo nie każda nowa umiejętność wymaga aspektu. Wyczucie, mamy nadzieję, przyjdzie z czasem : )

TL;DR
- Zgłaszajcie nam chęci rozpoczęcia czasochłonnych treningów umiejętności
- Zgłaszajcie nam co istotnego zrobiła Wasza postać w domyśle (poza sesjami) i na sesjach
- Zgłaszajcie nam zakończenie czasochłonnych treningów

My przekujemy to w odpowiednie aspekty.
« Last Edit: January 10, 2016, 08:31:43 PM by Spookie »

Spookie

  • Potwórca
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1362
  • Propsy: 27
  • spec. ds. NCSD
    • View Profile
  • ID: 3
Odp: FAQ
« Reply #23 on: June 19, 2015, 06:34:06 PM »
Jak wygląda chronologia Torilu w stosunku do historii podręcznikowej?

Korzystamy z kalendarium podręcznikowego do ok. 1372 RD. Potem tworzymy już własną, alternatywną historię Torilu (spis co ważniejszych wydarzeń można znaleźć w Archiwum), w której również Wy macie swój udział.
« Last Edit: November 21, 2016, 01:03:22 PM by Spookie »

Spookie

  • Potwórca
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1362
  • Propsy: 27
  • spec. ds. NCSD
    • View Profile
  • ID: 3
Odp: FAQ
« Reply #24 on: August 04, 2015, 08:39:54 PM »
... Ale podręcznik do D&D mówi że...

Pozwól, że zatrzymam Cię w tym miejscu. Wielokrotnie powtarzamy, że swoją grę bazujemy na świecie Zapomnianych Krain, nie zaś na systemie D&D. Nie przenosimy do naszego świata mechaniki tego systemu i powoływanie się na nią po prostu nie ma sensu. Nasi łotrzykowie nie będą "włączać" wyszukiwania pułapek, kapłani nie będą "włączać" odstraszania nieumarłych, nie będziecie wykonywać przedmiotów w czasie podanym przez podręcznik, ani nie będziecie rozdawać sobie atutów. Nie zastanawiajcie się nawet nad punktowymi atrybutami, nie porównujcie aspektów do skilli. To zupełna strata czasu ;) Zamiast tego zanurzcie się w storytellingu w świecie Zapomnianych Krain.

Podręczniki, jakie mogą Ci się przydać to między innymi:
- Zapomniane Krainy: Opis świata
- Magia Faerunu
- Wyznania i panteony
- Rasy Faerunu

Pamiętajcie też, że jeśli napotkacie na Torilu zasady odmienne od tych, które znaleźć można nawet w podręcznikach i innych źródłach o świecie gry (np. to, że magowie nie mają u nas dziennego limitu zapamiętanych czarów) te pierwsze mają oczywiście priorytet. Podręcznik to inspiracja i źródło wiedzy o świecie, nie zaś wyrocznia ;)

« Last Edit: November 08, 2017, 02:40:56 PM by Spookie »

Spookie

  • Potwórca
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1362
  • Propsy: 27
  • spec. ds. NCSD
    • View Profile
  • ID: 3
Odp: FAQ
« Reply #25 on: October 23, 2015, 05:02:59 PM »
Jakie rzeczy wpisują się w specyfikę Zapomnianych Krain, a nie są dostępne graczom na Torilu?

W naszych działaniach na rzecz zbalansowania rozgrywki, byliśmy zmuszeni zrezygnować z dawania Wam dostępu do niektórych zdobyczy techniki i magii, które wpisują się w kanon uniwersum. Są to:

1. Wszelkie zaklęcia kontrolujące inną osobę i sterujące jej działaniami - Oczywistym jest, że większość z nas nie lubi tracić kontroli nad swoją wypieszczoną postacią. Obecność tego typu zdolności mogłoby prowadzić do sytuacji, w których niektórzy gracze nagminnie odbieraliby tą kontrolę innym i zdobywali w ten sposób niesprawiedliwą przewagę. Postacie graczy nie mają zatem takich zdolności, mogą się one za to sporadycznie pojawić u co trudniejszych przeciwników fabularnych na Waszej drodze.

2. Broń palna - tak jak i w historii naszego świata broń palna zachwiała równowagą sił w bitwach i mniejszych starciach zbrojnych, tak i w świecie fantasy ich wprowadzenie uczyniłoby rozstrzyganie potyczek niezwykle trudnym. Broń palna nie pojawi się wcale, nawet w rękach MG.

3. Wampiryzm, likantropia, zamiana siebie w sposób inny niż wywołany krótkotrwałym zaklęciem - Te możliwości są na starcie poza zasięgiem graczy.

4. Rasy latające - Gracze nie mogą grać ich przedstawicielami.

5. Boscy wybrańcy - Postacie graczy nie mogą nimi być na starcie.

6. Członkowie rodzin królewskich, lub blisko spokrewnione/związane z rodzinami królewskimi - Postacie graczy nie mogą być nimi na starcie.

7. Psionika - Niedostępna na starcie.
« Last Edit: October 05, 2017, 06:02:41 PM by Spookie »

Spookie

  • Potwórca
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1362
  • Propsy: 27
  • spec. ds. NCSD
    • View Profile
  • ID: 3
Odp: FAQ
« Reply #26 on: November 04, 2015, 07:54:48 PM »
Co mam zrobić, żeby zagrać paladynem?

Aby zagrać rycerzem oddanym jakiemuś bóstwu, należy w uwagach dodatkowych spisać osobisty kodeks honorowy takiego rycerza i ewentualne ślubowania jakie złożył. Pamiętajcie, że bóstwo opiekuńcze w ocenie swojego czempiona spogląda nie na to, czy zboczył ze ścieżki dyktowanej przez swój charakter, a na to, czy łamie przykazania swojego kodeksu honorowego.
Jeśli nie jest to błędny rycerz i należy do jakiegoś Zakonu, którego opisu nie mamy jeszcze w naszym Kodeksie wiedzy, należy również napisać taki opis i wysłać go Obserwatorowi przy akceptacji postaci.

Spookie

  • Potwórca
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1362
  • Propsy: 27
  • spec. ds. NCSD
    • View Profile
  • ID: 3
Odp: FAQ
« Reply #27 on: November 04, 2015, 07:56:41 PM »
Co mam zrobić, żeby grać członkiem jakiejś organizacji?

Jeśli postać należy do jakiejś organizacji, której opisu nie mamy jeszcze w naszym Kodeksie wiedzy, należy napisać taki opis i wysłać go Obserwatorowi przy akceptacji postaci.
Opis do Kodeksu przyda się również wtedy, jeśli jakaś gildia, stowarzyszenie, organizacja itp. po prostu występuje w historii postaci. W ten sposób inni gracze będą mogli w łatwy sposób odnieść się do niej, jeśli usłyszą nazwę, którą mają prawo kojarzyć ich postacie.
« Last Edit: November 04, 2015, 08:11:29 PM by Pandora »

Spookie

  • Potwórca
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1362
  • Propsy: 27
  • spec. ds. NCSD
    • View Profile
  • ID: 3
Odp: FAQ
« Reply #28 on: November 04, 2015, 08:08:45 PM »
Co zrobić, żeby grać właścicielem biznesu?

Aby posiadać własny biznes musisz napisać jego opis do Kodeksu. W swoim opisie koniecznie zawrzyj informacje o tym gdzie lokal się znajduje, kto jest jego właścicielem i czym się zajmuje, czy można tam spotkać też innych pracowników i co widzi ewentualny klient, gdy przejdzie się po budynku.

Gotowy tekst należy przesłać Obserwatorom. Przyda im się także wyjaśnienie jak postać weszła w posiadanie nieruchomości.
« Last Edit: November 21, 2016, 12:54:38 PM by Spookie »

Spookie

  • Potwórca
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1362
  • Propsy: 27
  • spec. ds. NCSD
    • View Profile
  • ID: 3
Odp: FAQ
« Reply #29 on: November 04, 2015, 08:24:26 PM »
Co to jest przydomek?

Przydomek to swego rodzaju przezwisko, nazwa nadana postaci przez nią samą, bądź kogoś innego, może to również być pseudonim sceniczny. Gracz może nam zgłosić i uzasadnić chęć posiadania takowego podczas akceptacji postaci, może on też zostać nabyty w trakcie gry. W profilu postaci wyświetla się on pod jej imieniem (np. Jaesikk znany również jako Kuternoga).