Wielokrotnie pojawiało się pytanie - a ile to kosztuje? A ile kosztować powinno w tym, lub tamtym mieście? I ogólnie - jak żyć.
W tym tekście postaramy się odpowiedzieć na kilka nurtujących wszystkich kwestii i zastanowimy się, ile sztuk złota to już dużo.
Dla ułatwienia posłużymy się tutaj zarówno podręcznikami do D&D (edycja 5ta), jak i wiedzą mniej i bardziej współczesną.
Ile kosztuje życie?
Czy 30 sztuk złota to dużo? Na ile wystarcza? Na ile można sobie pozwolić i ile można zarobić.
Generalnie można przyjąć, że średniej klasy rzemieślnik może zarobić dziennie około sztukę złota. Jeśli pracuje dłużej i więcej, jeśli jest bardziej renomowany - może zarobić więcej.
Należy się więc spodziewać, że standardową stawką dla najemnika za dzień pracy powinno być od 1 do 2 sztuk złota.
Ile kosztuje życie? To zależy od tego, ile mniej więcej zechcemy na nie wydać i jak chcemy żyć.
*
Żebracze (-/dzień) - To życie na ulicy, bez dachu nad głową, bez stałego miejsca pobytu. Sen albo po ludziach, albo w opuszczonych stajniach. Jedzenie tego, co się upoluje, lub wyżebrze. Życie pełne przemocy, głodu, biedy i chorób. Nie wymaga żadnych nakładów finansowych, ale przez wzgląd kiepskie warunki i brak dostępu do podstawowych środków higieny - takie życie odciska swoje piętno.
*
Nędzne (1 ss/dzień) - życie w kiepskich warunkach, może w jakiejś opuszczonej chacie za miastem, albo w zatęchłej piwnicy. Warunki są kiepskie, ale można schronić się przed złą pogodą. Od czasu do czasu można sobie pozwolić na ciepły posiłek.
*
Biedne (2 ss/dzień) - to najczęściej życie proste, ale w stabilnych warunkach. Zapewnia dach nad głową, proste posiłki, dostęp do wody i możliwość naprawienia ubrań. Zapewnia mieszkanie może w wynajętym pokoju, we wspólnym pokoju w karczmie, albo na jakimś strychu. Tak żyją najczęściej najemnicy, ludzie niewykształceni, lub prości robotnicy.
*
Skromne (1 sz/dzień) - życie może skromne, ale już spełniające wszystkie niezbędne potrzeby. Może to oznaczać mieszkanie w lepszej dzielnicy, może własną, niewielką chatę na wsi. Solidne, ciepłe posiłki. Życie raczej pozbawione głodu i chorób. Tak mieszkają najczęściej rzemieślnicy, żakowie, kler, czy żołdacy.
*
Wygodne (2 sz/dzień) - może oznaczać posiadanie niewielkiego domu w mieście, lub prywatnego pokoju w drogiej karczmie. Życie na wygodnym poziomie oznacza, że nie trzeba się martwić o jedzenie, sprzęt jest zawsze dobrze utrzymany, można pozwolić sobie na lepszej jakości odzienie. W ten sposób zwykle żyją oficerowie, handlarze, prawnicy, czy lekarze.
*
Bogato (4 sz/dzień) - to życie pełne luksusu i wygody, choć jeszcze nie na poziomie najzamożniejszych. Tak żyją bogaci kupcy, ważni oficjele miejscy, czy właściciele przedsiębiorstw. Życie na tym poziomie może oznaczać niezbyt liczną służbę, duży i wygodny dom w lepszej części miasta, może jakieś posiadłości poza miastem, lub w innych rejonach.
*
Arystokratycznie (minimum 10 sz/dzień) - ten styl życia oznacza obracanie się wśród śmietanki towarzyskiej regionu. Może oznaczać arystokratyczne pochodzenie, lub dziedzictwo bogatego, kupieckiego rodu. Taki styl życia oznacza żywienie się w najlepszych restauracjach, bogate stroje od najlepszych krawców, czy liczną służbę. Może oznaczać regularne zaproszenia od innych możnych i bogatych na przyjęcia i podwieczorki. Oznacza jednak również, że ktoś żyjący arystokratycznym stylem życia może stać się ważnym graczem na lokalnej scenie politycznej.
Ile kosztują rzeczy w Zaz i dlaczego?
Zazesspur znajduje się na przecięciu ważnych szlaków handlowych i jest jednym z głównych ośrodków handlowych i portów w całym Tethyrze. Sprawia to, że wiele towarów, nawet tych egzotycznych, w Zaz może być dostępne łatwiej i szybciej. Zajrzyjmy do podręczników:
Import: broń, magiczne wyroby, najemnicy, przyprawy
Eksport: ambra, dywany, fajkowe ziele, herbata, jedwab, orzechy, owoce, perły, ryby, sukna i tkaniny, tran, trzoda, warzywa, wina
Dane dotyczą całego kraju, ale zakładamy, że dla największego miasta również są prawdziwe.
Co za tym idzie - łatwo dostępne, więc i relatywnie tańsze powinny być towary eksportowe. Tego w regionie jest dużo, chętnie się do produkuje i sprzedaje, ceny więc pozbawione będą wielu marż pośredników, chociaż nie wolno zapominać, że podatki w Zaz należą do całkiem wysokich.
Natomiast towary importowane już powinny być znacznie droższe - te trzeba przywieźć, niekiedy z bardzo odległych regionów, ich cena powinna być znacznie wyższa, niż normalnie; stawki dla najemników będą też odpowiednio wyższe niż w innych krajach.
Najdroższe mogą okazać się przedmioty magiczne, jako że w Tethyrze i samym Zazesspurze magów jest niewielu - sąsiadujący Calimshan jest dla nich znacznie bardziej łakomym kąskiem.
Ceny przykładowych towarów:
Przedmiot | Cena normalna* | Cena we Wrotach | Liczydło | 2 SZ | 1,5SZ | Sakwa/Plecak | 2 sz | 1 sz | Koc | 5 ss | 3 ss | Książka | 25 sz | 30-40sz sz | Zwykłe ubranie | 5 ss | 3 ss | Szlacheckie odzienie | od 15 sz | od 15 sz | Klepsydra | 25 sz | 30 sz | Kałamarz tuszu (około uncji) | 10 sz | 8 sz | Szkło powiększające | 100 sz | 100 sz | Racje żywnościowe (na dzień) | 5 SS | 3-4 SS | Luneta | 1000 SZ | 1000-1200 SZ | Koń, podjezdek | 75 SZ | 75-85 SZ | Koń, bojowy | 400 SZ | 450-600 SZ | Funt soli | 5 SM | 3 SM | Koza | 1 sz | 1sz- 1sz 6 SS
| Krowa | 10 SZ | 12 SZ | Szkło (szklanki, kubki, talerze)
| 3-4 SZ za sztukę | 2-4 SZ za sztukę | Gliniane, cynowe (szklanki, kubki talerze)
| 5-8 SM za sztukę | 5-8 SM za sztukę |
|
* ceny za towar przeciętnej jakości, w miejscu, w którym jego występowanie jest zwyczajowe.
Ceny są oczywiście orientacyjne
Tabela broni i pancerzy
BROŃ
| CENA |
Miecz jednoręczny (w tym szable i pałasze)
| 20 SZ |
Miecz długi, rapier | 35 SZ
|
Zweihander | 60 SZ |
Włócznia | 3 SZ |
Kusza Ciężka | 85 SZ |
Kusza powtarzalna | 300 SZ |
Glewia, halabarda | 18 SZ |
Kiścień (masłak) | 5 SM |
PANCERZ
| CENA |
Tarcza | 10-15 sz |
Przeszywanica | 10 sz |
Wzmacniana skórznia | 35 sz |
Koszulka kolcza | 60 sz |
Kolczuga | 90 sz |
Kirys | 500 sz |
Pełny pancerz płytowy (tylko na zamówienie)
| 2000 SZ i więcej |
Ile kosztują dobra luksusowe, kamienie szlachetne i tak dalej? Dostęp do dóbr luksusowych jest w Zaz ułatwiony - to wielka metropolia na przecięciu szlaków handlowych, w dodatku z ogromnym portem, przez który przepływają statki z północy i południa. Szlachta i kupcy w mieście lubią sobie dogadzać, zatem wiele rzeczy można łatwo zakupić czy sprowadzić.
A ile powinny kosztować towary luksusowe? Tak, jak u nas - tyle, ile ludzie są skłonni zapłacić i jeszcze trochę więcej. Wysoka cena jest jednym z istotniejszych czynników, w końcu oddziela tych, których stać, na tych, których nie stać. Koszty uzyskania przedmiotu są drugorzędne.
Dodatkowym środkiem płatniczym mogą być kamienie szlachetne. Jak wyliczyć ich wartość? To twardy orzech do zgryzienia. Wartość kamieni szlachetnych zależy od kilku czynników. Od barwy, od szlifu, czystości i wagi. Szlif idealny można osiągnąć tylko magią i takie kamienie mogą być naprawdę drogie - po kilkaset, a nawet kilka tysięcy sztuk złota. Szlifowane niemagicznie kamienie mogą kosztować nawet kilka sztuk złota. Rozstrzał jest więc bardzo duży.
Kilka słów na temat podróży. Faerun i Toril są ogromne i nawet, jeśli zechcemy się poruszać tylko po jednym kontynencie - musimy mniej więcej zdawać sobie sprawę z tego, ile mniej więcej trwa podróż.
Nie będziemy się z oczywistych względów rozwodzić na temat czasu podróży za pomocą portali i teleportów :) Skupimy się na tym, co jest dostępne mniej więcej wszystkim.
Najbardziej klasyczna jest rzecz jasna podróż lądowa. Poniższa tabelka pokazuje prędkość i dystanse:
Środek transportu | Prędkość w kilometrach na godzinę | Dystans dzienny w kilometrach |
Pieszo | 3-4 | 20-25 |
Wozem | 4-6 | 25-30 |
Konno | 7-9 | 30-40 |
Kolumna | 4-6 | 25-30 |
Są to oczywiście wartości przybliżone, które należy zmodyfikować. O jakość dróg, częstość i długość postojów, indywidualne aspekty podróżujących, czy jakość wierzchowców.
Można więc założyć, że np. poruszający się po znanej sobie dobrej drodze wprawny piechur będzie w stanie pokonać dziennie np. 35 kilometrów. Natomiast wóz zaprzęgnięty w muła, jadący pocznymi ścieżkami może pokonać 15 kilometrów w ciągu doby.
Magia również może wpływać na podróż, np. czarodziej na wozie, rzucający na zwierzę pociągowe czary zwiększające siłę, bądź wytrzymałość może przebyć dłuższy dystanas.
Kolumna - to dotyczy zarówno karawan, jak i kolumien wojskowych i wszelkich innych podobnych. Ta prędkość będzie zależna od najwolniejszej jednostki.
Komunik - to szczególny rodzaj podróży, dostępny głównie dla wprawnych jeźdźców. Polega na poruszaniu się bez wozów, tylko konno i najczęściej po dwa, czasem trzy konie na jeźdźca. Historycznie rekordziści potrafili w ten sposób przebyć nawet do 150 kilometrów na dobę.
Jak więc sprawdzić, ile czasu zajmie dotarcie drogą lądową ze Skraju do innego miasta? Patrzymy na mapę Faerunu tutaj
http://toril.pl/images/faerun.jpg - kilometrówkę znajdziemy w prawym, dolnym rogu. Liczymy odległość, porównujemy do naszego środka transportu, ewentualnie modyfikując o podane wcześniej czynniki i mamy przybliżony czas podróży.
SterowceDosyć niezwykłym, ale szybkim i wygodnym sposobem na podróżowanie są sterowce kompanii R.Z.E.P.A.. Stacje kompanii znajdują się w pobliżu największych miast, łącząc je ze sobą siecią połączeń. Podróż sterowcem jest szybka - lecą one ok. 100 km/h, tak więc nawet podróż najdłuższym odcinkiem nie zajmie więcej niż dobę.
Informacje na temat tras, stacji i kosztów znajdują się tutaj:
R.Z.E.P.A.TeleportyPopularnym sposobem poruszania się po świecie są teleporty, choćby takie, jak w Związku Podróżników.
Magowie w Związku mogą teleportować do każdego miejsca, w którym byli. Dlatego im większa siedziba Lokalna Związku, im więcej tam magów, w tym więcej miejsc można się przenieść.
Można założyć, że Związek z Przystani może teleportować do większości okolicznych miast.
Magowie mogą podjąć próbę teleportacji w dziksze rejony, ale na życzenie klienta - i nie odpowiadają za to, co klienci zastaną na miejscu.
Koszt dla jednej osoby to od 200 do 300 SZ.
Jeśli teleport ma być stabilny, to nawet 500 sz