Trzeci Materialny > Warsztat Gonda

Co chciałbym poprawić w funkcjonowaniu gry?

(1/24) > >>

0rez farg:
Bazując na moich i innych doświadczeniach proponowałbym ułatwienie procesu tworzenia postaci. Niektórych kreator zniechęca swoją zawiłością. Oczywiście dla kogoś, kto już kilka razy przez to przechodził, to raczej łatwa sprawa i te de, ale dla początkujących już niekoniecznie.

Zauważyłem też pewną niekonsekwencję w ustalaniu aspektów postaci. W niektórych przypadkach (Nie podam konkretnych, gdyż nie pamiętam) dany aspekt nie przechodził, a potem można go było znaleźć w profilu innego gracza.

Spookie:
No i przydałoby nam się trochę więcej info niż "zbyt zawiły" :) Z czym konkretnie miałeś problem?

0rez farg:
Teraz trochę ciężko mówić mi o czymś, co było dla mnie kiedyś trudne, skoro już poznałem mniej więcej tego tajniki.

Największą trudnością były aspekty. Pomysł jest oryginalny, to trzeba przyznać, ale jak już Leif powiedział, przydałby się porządny poradnik.

Czas na zaakceptowanie Karty Postaci też mógłby być krótszy. Wiadomo, że Obserwatorzy mają własne życie, nie zawsze mają wystarczająco dużo wolnego czasu, ale zawsze można postarać się przyspieszyć ten proces.

Mnogość funkcji. Dla początkującego gracza, który nie miał z fabularkami wcześniej styczności albo ma znikome doświadczenie, tyle różnych pól do wyboru też może być odstraszające.

To, że postać w chwili wysłania Karty musi być kompletna. Wątpię, żeby każdy gracz myślał o wszystkich cechach postaci, o jej wyglądzie, historii, znanych językach czy ogółem koncepcie. Raz zaakceptowana postać = brak możliwości zmiany aspektu/koncepcji, chyba że to się uzasadni. A powód "zmienił mi się pomysł na bohatera" jest najwidoczniej za słaby.

Hydra:
W kwestii procesu tworzenia postaci, chcialabym wskazac cos, czemu przydalaby sie zmiana - a zarazem nie jest to rzecz do przewodnika. Mianowicie chodzi o podejscie do procesu ze strony Obsow.
Ujmujac rzecz jak najprosciej - zwykle wyglada to tak: odrzucacie cos, np. aspekt; gracz pyta, co ma zamiast tego wpisac; mowicie, ze nie wiecie, to jego postac.
Nnnope, to nie powinno tak dzialac. Mialam te historie przy tworzeniu wlasnych postaci i npc, mieli je moi znajomi - oraz osoby obce, ktorym pomagalam przy pisaniu postaci wlasnie dlatego, ze Obsi tego nie robili. Zaproponowanie jakiegos aspektu nie jest jego narzuceniem, tylko wlasnie zaproponowaniem :)
Nie wiem, skad wynika ta niechec do podsuwania konkretnych propozycji dla konkretnych postaci - za to wiem, jakie wrazenie tworzy: po pierwsze "nie obchodzi nas to", po drugie "musisz radzic sobie sam". Pomoc przy tworzeniu daje wrazenie odwrotne - "jestesmy Toba zainteresowani", "chcemy, zebys tu gral(a)". I to by juz wplynelo pozytywnie na proces tworzenia postaci, bo ci zagubieni nie czuliby sie sami :)

Spookie:

--- Quote ---Mnogość funkcji. Dla początkującego gracza, który nie miał z fabularkami wcześniej styczności albo ma znikome doświadczenie, tyle różnych pól do wyboru też może być odstraszające.
--- End quote ---

Niestety nie bardzo widzę czego mielibyśmy się pozbyć. Takie informacje jak imię postaci, rasa, płeć, jej pochodzenie, czy wyznanie są nam po prostu niezbędne. Które pola w Kreatorze moglibyśmy według Ciebie wyrzucić?

Edit: A może pomogłoby podkreślenie w ich opisach dlaczego są istotne?
Planujemy też skondensowanie opcji w kilku grupach (np. podstawowa metryczka razem, potem aspekty, potem uwagi etc.) - mamy nadzieję, że pozwoli to skrócić proces wypełniania formularza.


--- Quote ---To, że postać w chwili wysłania Karty musi być kompletna. Wątpię, żeby każdy gracz myślał o wszystkich cechach postaci, o jej wyglądzie, historii, znanych językach czy ogółem koncepcie. Raz zaakceptowana postać = brak możliwości zmiany aspektu/koncepcji, chyba że to się uzasadni. A powód "zmienił mi się pomysł na bohatera" jest najwidoczniej za słaby.
--- End quote ---

Być może wydaje Ci się, że takie sprawy jak przykładowo znajomość dodatkowego języka, czy wiedza na temat smoków to detale, których dodanie lub usunięcie po akceptacji postaci powinno być dostępne... Ale gdzie wtedy postawisz granicę? Jak długo po akceptacji chcesz mieć taką możliwość? Tydzień, miesiąc, dwa? Do jakiego stopnia inwazyjne byłyby takie zmiany? My widzimy tu pole do ogromnych niesprawiedliwości. Co jeśli ktoś wykorzysta tą możliwość, bo zaczął z kimś sesję i nagle widzi, że przydałaby mu się na niej jakaś wiedza lub umiejętność, której postać nie posiada. Uważasz to za sprawiedliwe? My nie. Dlatego właśnie (poza ekstremalnymi przypadkami lub naprawdę kosmetycznymi detalami) nie pozwalamy na zmiany w postaci nie wynikające z fabuły.
I pragnę sprostować: NIE jest tak, że aspekty postaci, ani jej Koncepcja Ogólna nie mogą się zmieniać w trakcie gry. Właśnie do takich zmian cały czas dążymy. Muszą jednak one wynikać z tego co Wasze postacie osiągnęły fabularnie.
PS. Historia postaci nie jest wymaga do akceptacji.


--- Quote ---Czas na zaakceptowanie Karty Postaci też mógłby być krótszy. Wiadomo, że Obserwatorzy mają własne życie, nie zawsze mają wystarczająco dużo wolnego czasu, ale zawsze można postarać się przyspieszyć ten proces.
--- End quote ---

Cały czas staramy się udoskonalić ten proces. Zwróć jednak uwagę, że zależy on jednak od dwóch rzeczy: jak sam powiedziałeś, od ilości wolnego czasu Obserwatora, oraz od tego jak szybko Obsowi odpowiada i wprowadza poprawki sam gracz. Często jedno i drugie nie jest ze sobą zgrane, bo np. te osoby są online w innych porach. Jeśli zaś Obserwator jest niedostępny przez dłuższy czas, to jego podopieczni są zawsze przejmowani przez kogoś innego. Nie widzę za bardzo co jeszcze moglibyśmy w tej sprawie zrobić. Może masz jakąś propozycję? Proces akceptacji wygląda bardzo różnie w różnych przypadkach. Niektóre postacie wymagają więcej pomyślunku, pomocy lub poprawek, inne przechodzą od razu (bo nie wymagają poprawek), nawet nie wymagając rozmowy z graczem.


--- Quote ---Nie wiem, skad wynika ta niechec do podsuwania konkretnych propozycji dla konkretnych postaci - za to wiem, jakie wrazenie tworzy: po pierwsze "nie obchodzi nas to", po drugie "musisz radzic sobie sam". Pomoc przy tworzeniu daje wrazenie odwrotne - "jestesmy Toba zainteresowani", "chcemy, zebys tu gral(a)". I to by juz wplynelo pozytywnie na proces tworzenia postaci, bo ci zagubieni nie czuliby sie sami :)
--- End quote ---

Szczerze mówiąc, zaskakuje mnie i bardzo smuci takie spojrzenie. Nigdy nie odmawiamy graczom pomocy przy kreacji postaci. Zawsze staramy się pomóc jeśli gracz ma jakiś pomysł, a nie potrafi go do końca ubrać w słowa, lub potrzebuje rozwinąć jakiś motyw. Pomagamy też wybrać miejsce pochodzenia, czy boskiego patrona, jeśli gracz nie porusza się jeszcze wygodnie w uniwersum, podpowiadamy motywy, by wypełnić ewentualne luki w historii. Ze słowami "to Twoja postać, spróbuj coś wymyśleć", gracz spotyka się tylko wtedy, gdy nie ma całkiem pomysłu na aspekt lub motyw postaci. Czasem faktycznie zdarza nam się np. słyszeć "nie wiem jak osłabić postać, wymyślcie mi jakąś wadę". W takiej sytuacji sama chyba rozumiesz, że nie jesteśmy w stanie pomóc z prostej przyczyny: nie chcemy później słyszeć skarg typu "Obserwator kazał mi zrobić moją postać tak" :) Ostatecznie to Wy będziecie grać Waszymi postaciami i to Wam ma ta zabawa sprawiać przyjemność. Wydaje mi się, że dopiero dawanie Wam aspektów "na odwal się", bo "ja chcę już grać, wpisz mi cokolwiek" byłoby krzywdzące, nie sądzisz?

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version