Toril.pl - Gra wyobraźni

Trzeci Materialny => Alkierz => Topic started by: Hydra on October 24, 2015, 01:54:21 PM

Title: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Hydra on October 24, 2015, 01:54:21 PM
kilka dni temu pojawiła się zasada 6:
Można brać udział w tylko jednej sesji w Niezapomnianych Krainach jednocześnie, by nie blokować miejsca innym graczom i nie powodować nieścisłości czasoprzestrzennych.

czy moglibyśmy rozszerzyć limit na 1 przygodę i 1 kampanię?
zgłosiłam się do przygody Tima - tej ze zmarłymi na polu buraków. jednocześnie Faustus chce zabrać Vasarę na wyprawę do umarłego boga. z mojej perspektywy obie te sesje nie wchodzą sobie w paradę i bardzo postaram się nie umrzeć w żadnej z nich. jako gracz mam w nieumieraniu postacią wysoką skuteczność :P

moja prośba wynika stąd, że limit 1 sesji w NK na osobę sprawia, że przez kilka miesięcy będziemy przykuci do tylko jednego wątku, podczas gdy większość z nich wcale nie będzie przeszkadzała sobie wzajemnie. zróbmy z tego dwa :c


PS właśnie doczytałam, że wyżej, w opisach Kampanii/Przygód/Wprowadzeń, jest napisane, że 1 kampania, ale nieskończona ilość przygód. czyli występuje niejednolite ustawodawstwo :P
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Skaje on October 24, 2015, 01:58:39 PM
Też to zauważyłam, ze forma zapisu jest trochę wprowadzająca w błąd - chodzi o niezliczona ilość przygód prowadzonych na NK(w sensie, ze np może ich być 5 a może 30) czy dotyczy to tego w ilu przygodach mogą brać udział postacie?

Plus za ewentualnym rozszerzeniem przepisów do 1 przygody i 1 kampanii też jestem za jeśli się rzecz jasna da.
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Shagarot on October 24, 2015, 02:05:35 PM
Podpinam się pod powyższy temat.
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Spookie on October 24, 2015, 05:27:41 PM
Rozpiska podziału sesji publicznych i ich traktowania pod względem czasu powstała "na sucho" przed otworzeniem zamkniętej bety, pod wpływem potrzeby zdefiniowania co zrobić, żeby nie robiły nam się dziwne zakrzywienia czasoprzestrzeni typu "postać jest jednocześnie we Wrotach Baldura i na półrocznym wyjeździe do Doliny Lodowego Wichru". Problem nadal jest palący, rozpiska faktycznie się nie sprawdza (no w zasadzie tylko część o limitach sesji) i koliduje z zasadą "jedna sesja na raz".

Zwróćcie uwagę jednak na to, że:

1. Kampania to po prostu zbiór Przygód i zazwyczaj nie idzie jednym cięgiem. Pomiędzy Przygodami w Kampanii zwykle są dłuższe lub krótsze przerwy. Co zatem różni je od zwykłych Przygód oprócz wspólnego wątku fabularnego?

2. Bywają Przygody krótkie, średnie i Przygody trwające miesiącami. Podzielenie ich podług czasu trwania i wprowadzenie dodatkowych zasad ich dotyczących nigdy nie rozwieje tak naprawdę wszystkich wątpliwości.

Chętnie posłuchamy jakie macie propozycje rozwiązania problemu "czasoprzestrzennego", że go tak nazwę ;)
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Shagarot on October 24, 2015, 05:50:09 PM
Okey, no to wypowiem się nieco szerzej.
Wykrzaczenia czasoprzestrzenne będą i to szczerze powiedziawszy - nie ważne, czy będzie można brać udział tylko w jednej sesji na raz, czy w kilku. Dlaczego? Z doświadczenia wiem, że przeciętne sesje na kilka osób [nie mówię tu o skrajnie szybko zakończonych, ani wlokących się, tylko przeciętnych] to 2 lub 3 miesiące. Tylko, że te sesje najczęściej rozgrywają się w czasie krótszym niż Kilka dni, czasami nawet zawierają się w 1-2. Więc samo to robi zagięcie czasoprzestrzeni, którego jedynym rozwiązaniem byłoby skasowanie sesji w NK i rozgrywanie ich w systemie real time.
Obecne sesje, które dopiero się zaczynają/zaczną startują w okresie jesiennym. Większość dobiegnie zapewne końca podczas zimy, niektóre mogą trwać nawet do wiosny.
Według mojej prywatnej opinii, ograniczenie możliwości udziały graczy tylko w jednej sesji na raz, nie jest dobrym rozwiązaniem. O ile dobrze pamiętam, wprowadzono coś takiego lata temu na Cerelain. Efekty? Sporo graczy utknęło na sesjach, które ciągnęły się nawet przez pół roku. Lepiej już zastosować zasadę, iż jeśli postać zginie na jednej z sesji, w których bierze udział, z innych po prostu musi odejść. Choć znajdą się pewnie osoby, które i przy tym mogłyby polemizować, ponieważ w tym świecie śmierć postaci wcale nie musi być ostateczna.
W praktyce, w tej sytuacji nie ma wyjścia idealnego, bo każde ma swoje plusy i minusy. Jednak jeśli nie da się uniknąć zakrzywień czasoprzestrzeni, nie ważne, jaki system się wprowadzi, nie lepiej zwiększyć limit sesji dla graczy?

TL;DR

Zarówno limit 1 sesji, jak i zniesienie go mają swoje plusy i minusy. Jednak korzystając ze swojego prawa do wypowiedzi, osobiście opowiadam się za tym, aby zwiększyć limit sesji.
Pierwotny zapis dotyczący limitu sesji, był moim jednym z moich ulubionych zapisów regulaminu :P
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Skaje on October 24, 2015, 06:33:01 PM
Też uważam, że można by ten limit zwiększyć  i popieram to, co napisał Shagarot.
Rzadko kiedy Przygody dzieją się w czasie dajmy na to miesiąca. Faktycznie, najczęściej jest to 1 dzień, 2, 3. Tak samo zresztą jak sesje prywatne.

To, że one się ciągną wynika często z powodu ilości graczy, ograniczeń typu praca-studia. Czasami mogą zdarzyć się nieprzewidzenia sytuacje losowe, choroba, wyjazd i też sesja utyka.
A skoro przy sesjach prywatnych nie mamy limitów, często piszemy kilka na raz i po zakończeniu dopiero wszystkie ustalenia i efekty wchodzą w życie, po zakończeniu też ustalamy najczęściej chronologię wydarzeń, kiedy one miały miesjce...
To czemu by tak nie robić z sesjami publicznymi?
Limit 1 kampania i np 1 sesja albo 2 sesje na raz.
I wtedy rzeczywiście, mniejsza szansa że postać utknie i nie będzie wtedy gdybania - czekać, pisać do Potwórców o pozwolenie wzięcia udziału w innej sesji?
W czasie trwania jeszcze nie wiemy, ile będzie trwać sesja i nie ustalamy odgórnie kiedy ona miała miejsce w chronologii. kończymy i wtedy wpisujemy ja do historii postaci i efekty wprowadzamy w życie w tym momencie, w którym się konczy.

Poza tym, taka drobnostka - tyle ludzi ogłasza sesje. Wszystkie są ciekawe. I teraz dylemat, zgłaszać się do fajnej sesji, czy czekać na jeszcze bardziej odpowiadającą tematycznie? Zwiększony limit by pomógł przy takich rozterkach :]
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Kass on October 24, 2015, 06:51:18 PM
Muszę się z tym zgodzić co pisali Skaje i Shagarot.
Osobiście mam teraz z tym problem, tym bardziej że nie przyuważyłam zmiany regulaminu. Wrzucenie aż takiego ograniczenia na sesje publiczne spowoduje, podejrzewam, przejście części z nich na prywatne po prostu, co wiele nie zmieni poza tym, że inni nie będą mogli sobie poczytać.
Czasami jednak przy projekcie sesji widać od razu, że potrwa ona dłużej bo, np. postacie muszą gdzieś tam dotrzeć. Wtedy ograniczenie do 1 takiej sesji na gracza miałoby sens. Ale takie szybkie, krótkie i, zwłaszcza, miejscowe? Nigdy nie skończą się one w tym samym czasie, ani nie zaczną więc jest przestrzał czasowy.
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Falco on October 24, 2015, 07:06:11 PM
Może rozwiązaniem jest zapisanie daty rozpoczęcia sesji i oszacowanie daty zakończenia. Na przykład w tytule sesji podajemy Nazwa sesji - przedział czasu (W pogoni za złoczyńcą - 23 dzień Marpenotha do 15 dzień Uktar). 
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Hydra on October 24, 2015, 07:28:53 PM
oznaczanie zakończenia sesji się nie sprawdzi, za wyjątkiem bardzo konkretnych sesji "konkursowych", w rodzaju "macie tydzień na upolowanie największego jelenia w puszczy". w reszcie przypadków po prostu nie wiadomo, ile fabularnego czasu zajmie dana rzecz.

z drugiej strony daty startowe da się określić i część prowadzących tak robi - tyle że to zupełnie nie rozwiązuje pozostałych problemów.
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Shagarot on October 24, 2015, 07:48:32 PM
Hmmm, no to w takim razie muszę jednak odwołać swoją sesję, bo nagle się okazuje, że z graczy, którzy mieli na nią iść, nagle nie może iść 3 z 5 osób, bo już już są pozgłaszani [w tym moja postać] na innych sesjach. I nie, nie da to szansy innym graczom na branie udziału w tej sesji, bo już raz się ona posypała z powodu dobrania "randomowej" drużyny.
Blah.
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Shagarot on October 24, 2015, 07:53:14 PM
Ja nie tupię nogą :P Ale bądźmy szczerzy, Twoje zdanie, jako jednego Potwócy nie jest może samo w sobie ostateczne, ale daje pogląd na to, jak przynajmniej jedna z osób tworzących regulamin zapatruje się na daną sprawę.
Wedle obecnego regulaminu nie mogę przeprowadzić tej sesji [zwłaszcza, że nawet moja własna postać, która miała przewodzić wyprawie, nie może na nią iść xD] więc odwołanie sesji nie jest drastycznym posunięciem, a jedynym, na które mogę sobie pozwolić przy obecnym regulaminie :P
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Falco on October 24, 2015, 08:13:55 PM
Miałem na myśli nakreślenie ram trwania sesji. Zakładam jako MG, że sesja potrwa tydzień. Jeżeli gracze będą wolni podejmować decyzje, zawsze MG może uznać, że przeciwnik ich przechytrzył i gracze nie wykonali zadania (bie zawsze kończy się quest sukcesem). MG może ocenić w przybliżeniu długość trwania sesji.

Z drugiej strony co z sesjami prywatnymi? Można ich mieć bez liku. Wydawało mi się, że ograniczenie dotyczyło kampanii, a nie luźnych sesji. Kampania jak dla mnie to ciąg sesji. Kampania może się rozciągać nawet na rok w grze.
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Hydra on October 24, 2015, 08:26:16 PM
A zamiast odwoływać sesję możesz ją po prostu wstrzymać na dzień lub dwa :)
Faustus gra u mnie w karawanie. karawana ma przejść długi szlak w Zakharze, od Halwy do Hafayi. sesja będzie trwała co najmniej 2 miesiące czasu realnego.
Wygh gra u mnie w Kręgu Życia. to akurat można rozwiązać w kilka dni czasu fabularnego, ale nie wiem, ile czasu zajmie graczom opracowanie rozwiązania - muszą to zrobić sami, ja im daję pewną sytuację początkową i potem animuję ten kawałek świata, na który patrzą. może skończymy za tydzień, a może za półtora miesiąca.
ja gram u Tima w zmarłych na polu buraków - sesja jeszcze nawet nie ruszyła, ale się do niej zapisałam i chcę rozegrać, bo wzbogaca życie fabularne mojej postaci.

w ten sposób 3/5 wyprawy Treveila jest uziemione.

moje sesje - a także, o ile mi wiadomo, sesja Tima - to przygody, których konsekwencji nie będę kontynuować. to jednoczęściowe filmy fabularne. kampania Faustusa to serial z sezonami o różnych zabarwieniach, różnych tematach głównych, jednak postaci z 1 sezonu mogą wyskoczyć z pudełka w 5, a strzelba Czechowa będzie na pewno.
ogarniamy przecież jako ludzie oglądanie jednocześnie Avengersów (przygoda) i Agents of SHIELD (kampania), to czemu naszych postaci mamy nie ogarnąć? :P
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Samow4r on October 24, 2015, 08:26:36 PM
Powiem krótko jak wygląda obecna sytuacja w regulaminie z mojej perspektywy. Same fakty.

- Zapisałem się na sesję numer jeden.
- Sesja numer jeden przeszła do fazy ustalania szczegółów, powstała sesja numer 2.
- Sesja numer 2 jest w fazie rozmów z obserwatorami (chyba), ale wstępnie jestem zgłoszony. Sesja numer 2 ma idealny klimat, który bardzo lubię. Miasto, noc, zagadka, zaułki. Nie odpuszczę jej.
- Sesja numer jeden wystartowała niedawno.
- Sesja numer jeden zwolniła, jest mniej więcej jeden odpis dziennie, co nie trzyma mnie tutaj na torilu.

Mam dwie opcje:
- Gram dalej w jedynce, ignoruję start dwójki i przepraszam MG za zgłoszenie. Spędzam miesiąc albo więcej na sesji, która nie wiem czy się rozkręci. Tracę sesję, na którą się napaliłem, szybko też wypalam się sam, bo brak mi zajęcia.
- Moja postać nagle, bez powodu, obraca się na pięcie i wychodzi. Opuszczam sesję numer jeden i gram dwójkę. Zostawiam graczy i mistrza na lodzie. Druga sesja też jest dużą tajemnicą, może być kiepska.

Sesje prywatne mnie nie interesują, tylko te z zapisami na forum. A jedna sesja to zbyt mało, żeby mieć co na torilu robić. Z góry uprzedzam, że jeśli tak będzie wyglądał ostateczny regulamin i będzie on pilnowany, to ja odpadam.
Nie piszę tego złośliwie, po prostu informuję jak patrzę na to ja, jako zwykły, szary, przeciętny gracz. I dużo takich graczy można przez taką politykę stracić. Nie wiem jak to inaczej rozwiązać, ale nie tak jak teraz.
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Samow4r on October 24, 2015, 08:49:55 PM
Byłem na lotgd, amorionie i innych grach tego typu. Nigdy nie ciągnęły mnie sesje bez obiektywnego mistrza gry, a takie mam wyobrażenie na temat sesji prywatnych. Mało graczy, storytelling, kameralność. Inny klimat po prostu. Może tutaj jest inaczej, ale nie ciągnie mnie poza NK. Dlatego rygorystyczne ograniczenia aktywności w NK spowodują, że będę się nudził wchodząc tutaj, albo przestanę wchodzić w ogóle. Każdy ma swoje preferencje, ja lubię grać duże, zorganizowane, publiczne sesje z mistrzem gry. Takie odpowiedniki sesji normalnych, na żywo, bo z takim też mam największe doświadczenie.
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Kass on October 24, 2015, 08:55:05 PM
Sesje prywatne tez mogą być zorganizowane z obiektywnym MG. Nikt nie powiedział, ze muszą to być sesje 1 na 1. Podejrzewam, ze przy rygorystycznym limicie po prostu część tych sesji 'z naborami' jak to określiłeś przeniesie do innego działu i tyle.
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Samow4r on October 24, 2015, 09:00:17 PM
Okej, porzućmy temat mojej niechęci do sesji prywatnych, mam pomysł.

Może rozwiązaniem byłby podział sesji w NK? Byłyby np. "przygody" i "historie", albo jak sobie to tylko nazwiecie. Przygody to byłby taki odpowiednik jednostrzałówek. Można grać ile się chce, bez ograniczeń ilościowych, sesje mają mniejszy wpływ na postać i jej historię - aspekty, przedmioty spoko, ale bez jakiejś dużej ingerencji w nią, albo otaczający świat. Polowanie na bestie, ratowanie kogoś, ochrona karawany, rozwiązanie zagadki. A ta druga kategoria byłaby poważniejsza. Sesje bardziej powiązane ze Skrajem, przygotowane, dokładniej ustalone z obserwatorami, spersonalizowane pod postacie, o poważnych konsekwencjach. Np. na skutek czegoś takiego gracz realizuje bezpośrednie cele swojego bohatera, wpływa na główną fabułę torilu. Jakieś duże spiski, obalanie władzy, poszukiwanie największych skarbów. Albo na mniejszą skalę. Osiąganie jakichś stanowisk, ratowanie przyjaciół, rodzin postaci. Cokolwiek przyjdzie do głowy. Takie sesje byłyby bardziej ryzykowne, o większych profitach i poważniejszych skutkach. Stanowiłyby główny pień historii postaci gracza. I taki typ sesji mógłby być tylko jeden naraz. A te mniejsze, przygody, byłby takimi fillerami, gałęziami. Coś, co działo się gdzieś tam w między czasie.
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Samow4r on October 24, 2015, 09:23:22 PM
każdy powinien odgrywać swoją postać dbając o zachowywanie logiki czasu i przestrzeni. Gdzie budynki się buduje, drogę pokonuje, a przygodę przeżywa. Jedną na raz, bo postać nie ma wielu wcieleń.

czas pomiędzy jedną i drugą podróżą można sobie wspaniale wypełnić innymi rzeczami. Samo zdobywanie ekwipunku, kupowanie koni i pozyskiwanie inwestorów może być niezłą zabawą.

Moja postać jest w gospodzie na zadupiu i od dwóch dni siedzi na krześle paląc fajkę. Zachowując logikę czasu i przestrzeni, nie mógłbym robić niczego innego tą postacią, nawet wejść do karczmy.

Mimo wszystko cieszę się, że macie takie podejście. Trzeba znaleźć rozwiązanie, złoty środek, ale wolę, żeby zabierali się za to RPGowi idealiści. Rozumiecie jak się sprawy mają i ufam, że znajdziecie wyjście, które uczyni grę ciekawszą, dynamiczniejszą, ale nie zbyt arcade'ową i hack&slashową. Nie przychodzi mi łatwo krytyka, bo w gruncie rzeczy chciałbym, żeby wszystko działało tak pięknie jak to widzicie, a do tej pory wasze decyzje i obrane kierunki bardzo mi sie podobają :)
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Hydra on October 24, 2015, 09:25:45 PM
to są jednocześnie problemy, które zdarzają się najrzadziej. mówię z doświadczenia - w tekstówki zaczęłam grać ponad 10 lat temu i zwiedziłam ileś gier, pełniąc na nich różne funkcje porządkowe, w tym twórcy regulaminów dotyczących fabuły. piszę to dlatego, że po prostu rozwiązywałam omawiane problemy w przeszłości :) także nie rozważam hipotetycznie, przytaczam to, co mnie do tej pory spotkało.

pamiętam jedną sytuację, w której postać umarła dwa razy w ciągu tygodnia w dwóch sesjach. wtedy rozwiązaliśmy to tak, że rzut krytyczny ją zabił w sesji A, rzut pechowy w B mocno poranił - umarła raz, ale została wyłączona z obu w tym samym momencie samych sesji.
jedną sytuację. jedną.
bywały oczywiście takie, że postaci się poznawały w miejscu A szybciej niż w miejscu B - tak miałam z Shagarotem na Fereldenie. ograliśmy to fabularnie, wprowadzając bezpośrednio w życie postaci wątek podwójnego poznania, pierwszego nieoficjalnego (prywatnego w karczmie), drugiego oficjalnego (relacja pracodawca-pracownik); razem ze wszystkimi konsekwencjami bycia oficjalnie podwładną i pracodawcą, nieoficjalnie parą. w innych wypadkach bywało tak, że postaci zapominały o tym, że kiedyś już kogoś poznały - to się przecież w realu często gęsto zdarza.
przytaczam te konkretne przykłady, bo osobiście jestem zwolenniczką pochylania się nad poszczególnymi wypadkami. dlatego, że wcale nie ma ich tak dużo - gdybym miała podać widełki, powiedziałabym, że najczęściej raz w roku jakiś supełek plątał się tak bardzo, że potrzebował oficjalnych (administratorskich) rozstrzygnięć. w zdecydowanej większości wypadków ogółem nie zachodzi problem, a w większości wypadków problematycznych kłopot rozwiązują sami gracze.
wiesz, zgodnie z zaufaniem, którym chcecie nas obdarzać: myśmy się wpakowali w kabałę, to my postaramy się ją bez szkody rozwiązać.

a jeszcze co do różnic NK/priv: ja w NK widzę sesje, które potencjalnie wpływają na losy świata i które gram dla innych, gram jako trybik w maszynie (prowadzę je albo robię coś dla kogoś, jak Vasara w wyprawie Faustusa). na privie gram sesje "swoje": ukierunkowane pod moją postać, prywatne w tym sensie, że to ona jest ich głównym (współgłównym) bohaterem.
i dlatego ja też wolę grać takie Duże Sesje w NK, a nie na privie. to oczywiście osobiste przyzwyczajenie, nie uniwersalne podejście - opowiadam o nim, bo może coś wytłumaczy :)
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Hydra on October 24, 2015, 09:43:10 PM
to rozwiązanie się już sprawdzało - podkreślam jeszcze raz, że nie tworzę hipotez, przytaczam sytuacje z życia ;)
nie jest oczywiście idealne, ale gracze się nie nudzą i nie czują się przymusowo ograniczeni.

ilość problemów, jakie tworzy ograniczenie sesji do 1, jest mała (1 problem), ale bardzo powszechna  i trwała (nieszczęśliwi użyszkodnicy).
ilość problemów, jakie tworzy dopuszczenie iluś sesji, jest większa (kilka problemów), ale rzadkich i jednorazowych (kilka wypadków w roku, tops).

prosiiiiiimyyyyyy <3
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Hydra on October 24, 2015, 09:52:24 PM
aaaa, Ty mówiłaś o tej drugiej części mojego posta :D dlatego nie zrozumiałam, myślałam, że o pierwszej.

mnie na razie urządzi zgoda na puszczenie w ruch kampanii Fausta ;p a potem możemy myśleć :D
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Skaje on October 24, 2015, 09:59:25 PM
Ja też dalej jestem za rozszerzeniem sesji na NK o większa liczbę na głowę.
Idealistyczne podejście głosi, że na "duże" sesje zostawiamy NK. Ale gracze, co wynika z licznych pytań o sesje publiczne i globalne i ich popularności chcą grać publicznie.

Ja osobiście gram na razie tylko jedną kilkuosobową sesję prywatną. Reszta prywat to sesje 1 na 1. A w NK? Chociażby sesja Sava, prosta i krótka, polowanie na potwora. To nie jest coś, co wpływa na ogólną fabułę, ale jednak pasuje do NK. Także podział na prywaty i NK co do tematyki jest owszem, zbyt idealistyczny. Podział na przygody i kampanię ma więcej rak i nóg, ze tak to ujmę, w sensie - sensu :D

Poza tym mówię, skoro gracze potrafią się ogarnąć i grać kilka prywat na raz, przy tym wchodzić do karczmy i grać z postaciami, z którymi są np w trakcie sesji(teć tak robiłam) i jak na razie nie ma skarg, zgrzytów ani problemów, to dlaczego nie założyć, że na publicznych sesjach będzie to samo?
Skoro już stawiamy idealistycznie na uczciwość i rozsądek, to i w tej mierze postawmy :)

Poza tym coś, co poruszył Samow4r - nie wszyscy lubią grać sesje prywatne. Nie jest on pierwszym graczem tutaj o którym słyszę, że woli publiczne przygody. I co, skoro ktoś utknie w sesji, a nie lubi prywat, to ma się zmuszać? I co z wejściem do karczmy w takiej sytuacji, skoro teoretycznie nie powinien, jeśli już ma zachowywać ciągłość zdarzeń?

Generalnie zgadzam się z Hydrą, że wielkie zgrzyty jeśli będą, to będą rzadko, postacie nie umierają znowu na sesjach jak muchy, a kwestie poznania się czy ran każdy potrafi raczej załatwić między sobą ;)
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Spookie on October 24, 2015, 10:20:01 PM
Quote
ogarniamy przecież jako ludzie oglądanie jednocześnie Avengersów (przygoda) i Agents of SHIELD (kampania), to czemu naszych postaci mamy nie ogarnąć?

Ale chyba w obu tych historiach jest jedno uniwersum, ale są inni bohaterowie :P



Pomysł Hydry jest spoko, ale po pierwsze zakłada pewną dozę zmieniania czegoś, co już się wydarzyło (jednak nie umarłeś, jednak nie podaliśmy sobie imion). Po drugie co w sytuacjach, gdy postacie są np. ciężko ranne, trwale okaleczone, tracą moc magiczną, są strąceni do Dziewięciu Piekieł itd. na sesji, która no ni cholery... po prostu musi zostać uznana za tą pierwszą, bo np. postacie wyruszyły konkretnego dnia. Jak wtedy pogodzić to z sesją osadzoną później w czasie, a na której postać jest zdrowa i wesoła tak jak zwykle?
Założyć, że w cudowny sposób odrosła jej ręka? Że pstryknęła palcami i wydostała się z Dziewięciu Piekieł teleportem? Nie widzę też możliwości powiedzenia prowadzącemu pierwszej sesji: Wiesz co, jednak musisz napisać, że wcale nie straciła ręki.



No i prosimy jednak, żeby zamiast wypowiadać się czy chcecie, żeby zwiększyć limit (wszyscy chcą, wiemy), proponować rozwiązania to umożliwiające. Od tego jest ten temat.
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Wygh on October 24, 2015, 10:31:39 PM
Nie tworzyć sesji, które muszą być uznawane za te pierwsze.
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Hydra on October 24, 2015, 10:52:33 PM
ograć to fabularnie - w wypadku, który opisujesz, Spookie, dwa wyjścia:
1. zrobić z tej postaci NPCa, który jest podstawiony. bardzo przypomina tamtą żywą, ale tak naprawdę to demon, trwała iluzja, upiór zza grobu, oszust, specjalnie znaleziony sobowtór (celowo unikam zaginionego bliźniaka, ale to też wchodzi w grę) - i taki wątek dorzucić do prowadzonej sesji.
2. usunąć postać nagle. z dnia na dzień. odeszła w nocy, opuszczając wartę; porwano ją; dostała pomieszania zmysłów; zniknęła bez śladu; zniknęła, zostawiając ślad naprowadzający postaci na trop w sesji; rozsypała się w pył na oczach zszokowanej drużyny. również wzbogaca to historię przygody o nowy interesujący wątek.

rozwiązania 1 i 2 można łączyć. ;)
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Smaug on October 24, 2015, 11:06:20 PM

Zwróćcie uwagę jednak na to, że:

1. Kampania to po prostu zbiór Przygód i zazwyczaj nie idzie jednym cięgiem. Pomiędzy Przygodami w Kampanii zwykle są dłuższe lub krótsze przerwy. Co zatem różni je od zwykłych Przygód oprócz wspólnego wątku fabularnego?

2. Bywają Przygody krótkie, średnie i Przygody trwające miesiącami. Podzielenie ich podług czasu trwania i wprowadzenie dodatkowych zasad ich dotyczących nigdy nie rozwieje tak naprawdę wszystkich wątpliwości.

Chętnie posłuchamy jakie macie propozycje rozwiązania problemu "czasoprzestrzennego", że go tak nazwę ;)

Wybaczcie, że nie czytałem całego tematu. Zwyczajnie, nie mam na to siły.

Pierwszy problemem są obrażenia lub/i śmierć postaci. Sesje o wysokim ryzyku utraty postaci, powinny być przez postać rozgrywane w ilości jeden. Chyba, nie muszę argumentować dlaczego?
Sesje małego lub nikłego ryzyka, mogą być rozgrywane w rozsądnej ilości. Z wyjątkiem mocnego wpływu na przyszłe wydarzenia. Nie powinno się robić tak, że przez inne sesje wymusza się zmianę decyzji MG. Tutaj jest kwestia rozsądku.

Co do problemu przebywania, to ten nie powinien być problemem. Z tego, co wiem w Zapomnianych krainach teleportacja na powierzchni nie ma ograniczeń. W podmroku już ma. A jak nie można teleportacją, to jakaś siec magicznych portali powinna załatwić sprawę.

To dla mnie jest rozsądne. A jak ktoś przesada to Mg, Potwórcy wybiją mu to z głowy.
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Hydra on October 25, 2015, 10:07:16 AM
słuchajcie, prosiłyście o konkretne rozwiązania. proponuję taki zapis:

Gracz ma prawo brać udział w 1 Kampanii w Niezapomnianych Krainach jednocześnie. Zalecamy ograniczenie ilości Przygód również do 1 jednocześnie. Większa ilość - ze względu na potencjalne problemy czasoprzestrzenne - jest samodzielnym ryzykiem gracza. W wypadku zaistnienia takich problemów (np. śmierć lub trwałe uszkodzenie postaci na jednej z kilku równoległych sesji), gracz ma obowiązek w porozumieniu z prowadzącym/prowadzącymi później zaczętej/zaczętych sesji ustalić, w jaki sposób fabularnie rozwiązać sytuację. Potwórcy zastrzegają sobie prawo kontrolowania tych ustaleń i modyfikowania ich.

oczywiście można to napisać krócej i mniej formalnym językiem - to przykład tego, jak omawiane rozwiązanie można upchnąć w regulaminie :)
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Skaje on October 27, 2015, 12:59:23 PM
Kocham je <3
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Hydra on October 27, 2015, 03:42:53 PM
dzięki za przychylenie się do prośby. :)

czy trwające sesje (te moje ledwo się zaczęły) mam dookreślić według nowego wzoru?
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Hydra on October 27, 2015, 04:08:33 PM
u Was na poczcie, u mnie w tematach organizacyjnych, w temacie z rekrutacją?
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Czohracz on October 29, 2015, 10:02:06 PM
Czyli jeśli biorę udział w trzech krótkich sesjach:

1. Rozpoczęta 1.11 i zakończona 15.12 - typ: Obyczajowe, bo jest na weselu,
2. Rozpoczęta 2.11 i zakończona 17.11 - typ: Tajemnice
3. Rozpoczęta 6.11 i zakończona 20.11 - typ: Łowy

I jeśli w sesji nr 1 moja postać otrzyma obrażenia "urwane przedramię", bo na weselu podrywała dziewuchę dużego i wrażliwego typka, który moją postać sponiewierał, to w ciągu sesji nr 2 cały czas to przedramię będę miał oraz w sesji nr 3 również? A z racji tego, że (fabularnie) sesja nr 2 oraz sesja nr 3 rozgrywane są po wydarzeniach z sesji nr 1, która nota bene nie powinna być brzemienna w widoczne skutki i jako gracz raczej nie mogłem przewidzieć (a MUSIAŁEM zagrać w czymś innym, bo mi się nudziło) tego, że mojej postaci zostanie odebrane przedramię, to rana "urwane przedramię", teoretycznie według aktualnych wytycznych będzie "uznana" dopiero po zakończeniu sesji nr 1, czyli po zakończeniu sesji nr 2 oraz nr 3, chociaż w nich przez całą przygodę moja postać to przedramię miała.
A fabularnie powiedzmy wszystkie 3 sesje rozegrały się w ciągu tygodnia.

W takiej sytuacji sesje nr 2 oraz 3 trzeba uznać za niebyłe, bo niedyspozycja mojej postaci mogła mieć znaczący wpływ na przebieg sesji (a gdybać nie można, oczywiście, bo nawet obecność niezbyt aktywnego gracza ma znaczenie na przebieg sesji), czy poprosić MG, żeby jednak napisał, że... nie wiem, jak moja postać wracała z łupem, to ogr oderwał jej przedramię, bo potrzebował do gulaszu? Ale wtedy najpewniej by do tego nie doszło, bo moja postać w kolejnych dwóch wydarzeniach najpewniej by nie uczestniczyła... ale jednak nie do końca wiedziała, że jej to przedramię urwie. To poszła, bo raz się żyje. :)

Albo, co gorsza, a sądzę, że wiele osób by mogło na takie rozwiązanie naciskać: "poprosić" MG, żeby w sesji nr 1 nie krzywdził naszej postaci, BO musiałem zagrać w kolejnych (bo cośtam, cośtam, cośtam i jeszcze osiem powodów) i teraz JA będę miał problem ze spójnością fabuły MOJEJ i nie tylko postaci, bo tamte sesje już się skończyły, a ta trwa jeszcze? A jeśli jednak postanowi nie przyjmować rad oraz próśb i postać skrzywdzi (nawet po technicznym zakończeniu sesji nr 2 i 3) to zostanie zlinczowany MG, że utrudnia i robi na złość, czy gracz, który nota bene trzymał się regulaminu? Czy nikt i będzie można uznać taką sytuację za wyjątek i zapomnieć? Tak z ciekawości pytam w sumie. ;p
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Czohracz on October 29, 2015, 10:32:23 PM
Fajnie to brzmi i sensownie, ale problem leży w tym, że tego typu sytuacje pewnie będą się zdarzać i problemem nie jest fabuła mojej postaci, a fabuła postaci innych graczy. Bo "przesunięcie" w czasie sesji dla mnie mogłoby być ok, ale dla innych już nie. Robi się piramida zależności i tworzy to chaos.

Nie prościej byłoby pozwolić graczom na założenie 2 lub 3 postaci na jednym koncie, aby mogli sobie grać w różnych wątkach? Warunek: nie może uczestniczyć w wątku więcej, niż jedną własną postacią i po problemie.
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Spookie on October 29, 2015, 10:40:39 PM
Quote
Nie prościej byłoby pozwolić graczom na założenie 2 lub 3 postaci na jednym koncie, aby mogli sobie grać w różnych wątkach?

A kto Ci broni? ;)

http://forum.toril.org/index.php?topic=169.0

http://forum.toril.org/index.php?topic=309.0
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Czohracz on October 29, 2015, 10:49:21 PM
No dobrze, ale każdy chyba rozumie, jaka jest rola NPC, a jaka postaci. Przynajmniej według mnie, bardziej bym się przywiązał do 2 czy 3 postaci, niż do postaci i 1 lub 2 NPCów.

Zresztą, on istnieje tylko na "papierze". :P
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Va5syl on October 31, 2015, 09:10:16 AM
Rozpisałem się na a4 a niedoczytałem jednej istotnej wiadomości. brawo ja.
Mam pytanie (jeśli te sprawy zostały poruszone to przepraszam, po prostu mi napiszcie)
Nie jestem pewny czy dobrze zrozumiałem, ale z założenia sesje prywatne miały być traktowane jak publiczne. O czym mówię? O zdobywaniu aspektów, wpływie na świat i tak dalej. Jeśli mi się pokręciło to wyjaśnijcie mi na czym polega różnica.
Boję się, że w takim razie ludzie mogą zacząć uciekać na prywaty jeśli poczują się zbyt ograniczeni.
Jednak aktualne zasady wydają mi się całkiem spoko. Więc mślyślę, że moje obawy są trocgę wyolbrzymione.
Argumenty o okaleczeniach czy innych trwałych zmianach z jednej strony są słuszne, ale mogą się przytrafić równie dobrze na prywacie, a nie słyszałem jeszcze o rpgu na którym są ograniczane prywaty. (Poza tym to jest do cholery świat d&d. Idźcie do kapłana xD)
Title: Odp: Ilość sesji w NK na gracza
Post by: Va5syl on October 31, 2015, 08:12:14 PM
Czyli w teorii gracze mogliby przenieść swoje NK na prywaty, gdyby poczuli się zbyt ograniczani... Mam nadzieję, że do tego nie dojdzie bo aktualne zasady są chyba... no lepszych nie będzie :P