Toril.pl - Gra wyobraźni

Trzeci Materialny => Alkierz => Topic started by: Bart on October 22, 2015, 05:37:23 PM

Title: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi
Post by: Bart on October 22, 2015, 05:37:23 PM
Przepraszam, że się wtrącę, ale moim zdaniem ta kolejność:
Quote
1. Zawsze zgłaszajcie chęć zorganizowania sesji przed naborem i założeniem sesji w dziale Niezapomnianych Krain.
jest zła. Dlaczego? Bo bez sensu jest zawracanie adminom tyłka o tym, że planuję jakąś sesję, podczas gdy jeszcze nie wiem nawet czy ona w ogóle wypali, bo nie mam pojęcia, ile osób się do niej zgłosi. Jeśli nikt nie będzie chciał w tym uczestniczyć to na cholerę marnować Wasz czas pierdołami? To tylko niepotrzebna dodatkowa robota dla Was - Potwornickich ;) A gdyby kolejność była inna, wiedziałbym ile osób chce grać i jakie postacie to i wiem, jak układać scenariusz i wtedy gotowca podrzucam Wam, a wy albo akceptujecie albo nie. To chyba prostsza sprawa? ;)
Podsumowując, jak ja to widzę: Najpierw robię nabór, później zgłaszam obserwatorom, a na koniec dopiero zakładam sesję.
No ale to tylko moja subiektywna opinia.
Title: Odp: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi
Post by: Hydra on October 22, 2015, 06:00:26 PM
faktem jest - że dostosowanie sesji pod zgłoszone postaci jest generalnie dobrą praktyką MGowską, bo można dać własny wątek ludziom, żeby się czuli ważni i fajni. to szczególnie istotne w kampaniach, bo w jednorazowych przygodach może mniej :)
Title: Odp: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi
Post by: Hydra on October 22, 2015, 07:02:13 PM
czy w takim razie można poprosić o przykładowy opis (zgłoszenie) sesji, który jest ok, i dla porównania takiego, w którym jest za mało? to już będziemy wiedzieć :)
Title: Odp: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi
Post by: Kessrin on October 22, 2015, 07:13:14 PM
Wydaje mi się, że krótki zarys w zupełności wystarczy. Przecież nikt nie będzie w fazie planowania przedstawiał całej drabinki scenariusza kampanii ^^ Pokrótce o tym co jest wątkiem przewodnim/celem, co nieco o otoczce i o czym też chyba nie można zapominać o ewentualnych skutkach na fabułę ogólną (o ile takie mogą w ogóle wystąpić). Ja bym się ograniczył do czegoś takiego przy informowaniu Potwórców o planowanej sesji. A jeśli jestem w błędzie to pewnie zaraz mnie ktoś skoryguje ;]
Title: Odp: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi
Post by: Bart on October 22, 2015, 07:50:27 PM
Jeśli o mnie chodzi, dopóki nie znam ilości osób i nie wiem, dokładnie jakimi grają postaciami to jedyne co mógłbym opisać to zdawkowe np. "planuję sesję z napadem na bank w mieście X. Konsekwencje: możliwe okaleczenie/śmierć postaci." No i przy nagrodach już mam problem, bo nie zaplanuję nagród póki nie dowiem się, kto bierze udział. Chyba, że jedyną nagrodą będzie złoto i kosztowności, bo to chyba każdego interesuje. Problem w tym, że mnie akurat złoto najmniej by interesowało. Jeśli uczestniczę w sesji, gdzie mogę stracić postać to oczekuję czegoś więcej - jakiegoś artefaktu albo czegoś, czego normalnie moja postać nie może zdobyć. Dlaczego zatem nie wypiszę nagród wcześniej? Bo każdą klasę będzie interesowało coś innego. Rzemka, który nie włada bronią, nie będzie interesował miecz, nawet jeśli będzie dawał fajne możliwości, bo mu się po prostu nie przyda dla jego postaci. Siepacza nie będzie interesowała kusza szybkostrzelna, bo nie umie z niej korzystać. A złodzieja, który stawia na zręczność i szybkość, nie będzie interesowała super ochronna tarcza, bo i tak jej nie udźwignie :)
Podałem skrajne przykłady, ale mam nadzieję, że w ten sposób zobrazowałem bardziej w czym leży problem.
Title: Odp: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi
Post by: Kessrin on October 22, 2015, 07:54:56 PM
Rzemka, który nie włada bronią, nie będzie interesował miecz, nawet jeśli będzie dawał fajne możliwości, bo mu się po prostu nie przyda dla jego postaci. Siepacza nie będzie interesowała kusza szybkostrzelna, bo nie umie z niej korzystać. A złodzieja, który stawia na zręczność i szybkość, nie będzie interesowała super ochronna tarcza, bo i tak jej nie udźwignie :)

A to ja się zapytam dlaczego? Nawet jeśli postać zdobędzie w sesji rzecz, której nie użyje to ma pełne pole do popisu by ją w przyszłości wykorzystać. Posiadanie jakiegoś cacuszka daje Ci możliwość zapoczątkowania kolejnych sesji w których ten przedmiot będzie mógł zmienić właściciela. Dla przykładu, postać będzie chciała go sprzedać zamienić - można rozegrać nową sesję, inna postać dowie się, że rzemieślnik znalazł gdzieś fajny miecz i spróbuje go okraść - kolejny powód do sesji i tak by można jeszcze mnożyć. Dla mnie nagroda w sesji nie musi być a nawet nie powinna być tworzona pod graczy, którzy się zgłaszają. No ale to moja koncepcja. Każdy ma swój sposób przygotowywania sesji i te mogą się różnić...
Title: Odp: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi
Post by: Bart on October 22, 2015, 07:59:34 PM
Wiedziałem, że ktoś to napisze ^^

Otóż, nie jest problemem sprzedanie przedmiotu. Problem w tym, żebym zdobył przedmiot, który mi się przyda. Gdybym wiedział, że ryzykuję życie dla młota bojowego, którym nie umiem się posługiwać to zwyczajnie nie wziąłbym w tym udziału. Powiedz mi, po co mam ryzykować życie dla przedmiotu, którego i tak sprzedam?

Edytka:
Dobra, nie było tematu :) Obczaimy w praktyce, jak to będzie wyglądało to wtedy poruszę ten temat albo grzecznie przeproszę za zamieszanie.
Title: Odp: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi
Post by: Kessrin on October 22, 2015, 08:05:25 PM
Problem w tym, żebym zdobył przedmiot, który mi się przyda. Gdybym wiedział, że ryzykuję życie dla młota bojowego, którym nie umiem się posługiwać to zwyczajnie nie wziąłbym w tym udziału.

Bo to nie jest gra, której znamy solucję? Postacie startujące w sesji (tak jak i ich autorzy) nie mają pojęcia co ich czeka i jaką nagrodę (albo czy w ogóle) zdobędą. Może być tak, że natrudzą się niemiłosiernie a w przysłowiowej skrzyni na końcu questa będzie kupa w worku :] Życie bywa nieprzewidywalne i w sesjach powinno się to też uwzględniać. A podstawową wartością sesji powinna być dobra zabawa przy jej pisaniu.

edit: Spokojnie, forum jest po to by toczyć dysputy i dzielić się przemyśleniami.
Title: Odp: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi
Post by: Bart on October 22, 2015, 08:12:36 PM
Właśnie... dobra zabawa jest najważniejsza :) Jednak chyba podchodzimy inaczej do graczy, bo gdybym miał dać graczom kupę w worku, wcześniej uprzedziłbym ich o takiej możliwości. W nagrodach napisałbym: "Kupa w worku, świński łeb, dwa zdechłe szczury albo peleryna niewidka. Zależy od tego, na co się trafi." Wtedy gracz już wie, "aha... jest szansa, że wygram coś zajebistego albo nic... to może jednak warto zagrać". W innym wypadku zawsze wypisuję możliwe do zdobycia nagrody. Wychodzę z założenia, że to ma być fajna zabawa, a gracze mają prawo wiedzieć, za co ryzykują życie swoich postaci. Może jestem staroświecki, ale po prostu szanuję zarówno graczy, jak i ich czas :)

Edytka:
Równie dobrze nagrodą mogłoby być po prostu: powodzenie misji i uwolnienie księżniczki ze smoczej wieży. Wtedy też gracze wiedzą za co ryzykują.
Title: Odp: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi
Post by: Kessrin on October 22, 2015, 08:54:35 PM
Jak już wspomniałem mamy inne podejście do kwestii. I w porządku. Niemniej jednak rzeczywiście przy takiej koncepcji nagradzania będzie problem z uwzględnieniem nagród podczas informowania o planie sesji...
Title: Odp: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi
Post by: Bart on October 22, 2015, 09:30:05 PM
Oczywiście, ale tak to mogą sobie grać na poczcie we własnym sosie, prawda? Bo przecież mamy możliwość grania w większym  gronie na poczcie ;) Ale skoro już wychodzimy na FW to nie dlatego, że lubimy się obnażać i chcemy, by wszyscy wiedzieli o czym piszemy, ale też dlatego, żeby mieć oficjalne podstawy do zdobycia czegoś fajnego. Takie moje zdanie, ale mówię to jedynie w swoim imieniu, więc może większość uważa inaczej. W każdym razie, jak mówiłem... zobaczymy, jak to wyjdzie w praniu ;)
Title: Odp: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi
Post by: Bart on October 22, 2015, 09:48:25 PM
Przepraszam, w takim razie już milknę, bo to tym bardziej bez sensu dla mnie :) Po co zatem mam grać globale, skoro mogę to samo ugrać na PW i zdobyć takie same artefakty, tyle tylko, że nie muszę nikogo prosić o pozwolenie.

Edytka:
FW - forum wewnętrzne (to, gdzie gramy w grze, zakładając nowe wątki - nie pamiętam, jak to się tutaj nazywa)
PW - prywatna wiadomość
Title: Odp: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi
Post by: Bart on October 22, 2015, 09:59:37 PM
Czytałem zasady rozgrywki chyba wczoraj :) Niemniej dalej nie potrafię zrozumieć, po co zatem te sesje na FW, skoro to samo mogę rozegrać na poczcie z tymi samymi ludźmi, a do tego nie muszę prosić o pozwolenie? Nie mówię tu o zabijaniu smoka, ani ratowaniu księżniczek, ale jakieś wyprawy do podziemi, czy jaskiń górskich albo głupie napady na traktach. Może dlatego nie rozumiem różnicy, bo Wasz system jest czymś nowym, dlatego mam nadzieję, że nie irytuję Cię moimi uwagami. Po prostu próbuję zrozumieć.
Title: Odp: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi
Post by: Hydra on October 22, 2015, 10:04:12 PM
@Bart, pomniejszą zupełnie rzeczą w sesjach publicznych jest to, że niektórzy lubią je czytać dla frajdy - ci niebiorący w nich udziału :) inną zaletą jest fakt, że do takiej sesji publicznej możesz potem podpiąć swój wątek jako inny MG, w porozumieniu czy bez. inspiracja po prostu.
Title: Odp: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi
Post by: Bart on October 22, 2015, 10:24:59 PM
No dobra, to że sprawy polityczne, czy sytuacje mające wpływ na całość należy rozgrywać na FW to ok, logiczne, ale reszta nadal nie widzę powodu. "Bo ktoś lubi czytać" to... wybaczcie... idiotyczny powód. Bo tak samo powinienem swoje sesje prywatne rozgrywać na FW, bo na pewno zalazłby się ktoś, kto chętnie by je poczytał, bo po prostu lubi czytać :P Przynajmniej ja tak to widzę. No, ale dobrze, mniej więcej już zrozumiałem koncept. Choć osobiście uważam, że ten system pokłada zdecydowanie zbyt duże zaufanie w zdrowy rozsądek graczy. Człowiek już jest takim stworzeniem, że jeśli może coś obejść nie wysilając się przy tym, to zwyczajnie to obejdzie ;) Poza tym nadal nie widzę w tym wszystkim logiki. Po co mam grać, że coś zdobywam, skoro i tak gram to na PW, nikt nie widzi, więc możemy uznać, że i tak już to mam. Jak dla mnie wygląda to tak, że Wy wykreowaliście świat, ale to, co my z nim zrobimy to już nasz sprawa... "hulaj dusza, piekła nie ma".
Chciałbym wierzyć w ludzi tak samo, jak Wy i przekonać się, że nie wyjdzie z tego drugi Amorion. Byłaby szkoda, bo stworzyliście coś nowego, co może się udać, ale czy się uda? Anarchia nie jest dobrym kierunkiem ;)

PS. Chyba zboczyliśmy z tematu :P
Title: Odp: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi
Post by: Argo on October 22, 2015, 10:34:26 PM
Po co mam grać, że coś zdobywam, skoro i tak gram to na PW, nikt nie widzi, więc możemy uznać, że i tak już to mam.

Gram od wczoraj na Torilu, ale myślę że tak naprawdę sednem gry jest właśnie robienie wszystkiego przez opowiadanie. Nie ma żadnych statystyk, liczb, punktów, poziomów... Jedyne, co ma sprawić satysfakcję, to smucie opowieści o swojej postaci wobec otaczającego ją świata. To jest sedno. Jeżeli po prostu uznasz, że coś masz, to sam siebie pozbawiasz gry w Toril. Można uznać nagle, że postać zrobiła to, to i tamto i w sumie, to jest najbardziej wpływowa, najsilniejsza i najbogatsza i w ogóle "naj", ale jeżeli się do tego wszystkiego nie doszło przez opowiadanie, no to samemu się pozbawiło gry, zabawy.
Toril to gra dla ludzi, którzy nie idą na łatwiznę... Tak myślę.
Title: Odp: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi
Post by: Hydra on October 22, 2015, 10:36:53 PM
Bart, przeczytaj artykuł na Drzewie, mnie osobiście pomógł zakumać do końca: http://yggdrasil.pl/2015/10/toril-czyli-tym-dlaczego-tej-pory-robilismy-zle/
Title: Odp: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi
Post by: Bart on October 22, 2015, 10:39:08 PM
@Argo
To właśnie nazywam zbyt dużym zaufaniem względem ludzi ;) Nie oceniaj innych przez pryzmat siebie. Bo Ty byś tego nie zrobił to znaczy, że inni też tego nie zrobią. Właśnie tak nie jest. Ale, ale... nie ma co wróżyć. Sam ciekaw jestem, co z tego wyjdzie. Naprawdę trzymam mocno kciuki, by nie wyszło drugie Amo :)
Title: Odp: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi
Post by: Argo on October 22, 2015, 10:46:52 PM
Nie mówię, że tacy się nie znajdą. Mówię, że ta gra nie jest dla nich - po prostu nie będą się tu dobrze bawić, a i innym będą psuć rozgrywkę.
Title: Odp: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi
Post by: Falco on October 22, 2015, 11:28:37 PM
Wracając do nagród. Ja osobiście jestem przeciwnikiem sesji z gotowymi nagrodami. Lubię niespodzianki :) nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by wybrać się z drużyną po jakiś konkretny artefakt. W karczmach wiele się można nasłuchać opowieści o starożytnych ruinach i pogrzebanych tam skarbach. Zawsze można spróbować odkryć grobowiec herosa i zdobyć jego broń lub najzwyczajniej w świecie zrobić włam i wejść w posiadanie przedmiotu drogą nie do końca legalną :P
Title: Odp: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi
Post by: Smok on October 23, 2015, 12:33:47 AM
Po co mam grać, że coś zdobywam, skoro i tak gram to na PW, nikt nie widzi, więc możemy uznać, że i tak już to mam.

Gram od wczoraj na Torilu, ale myślę że tak naprawdę sednem gry jest właśnie robienie wszystkiego przez opowiadanie. Nie ma żadnych statystyk, liczb, punktów, poziomów... Jedyne, co ma sprawić satysfakcję, to smucie opowieści o swojej postaci wobec otaczającego ją świata. To jest sedno. Jeżeli po prostu uznasz, że coś masz, to sam siebie pozbawiasz gry w Toril. Można uznać nagle, że postać zrobiła to, to i tamto i w sumie, to jest najbardziej wpływowa, najsilniejsza i najbogatsza i w ogóle "naj", ale jeżeli się do tego wszystkiego nie doszło przez opowiadanie, no to samemu się pozbawiło gry, zabawy.
Toril to gra dla ludzi, którzy nie idą na łatwiznę... Tak myślę.



Przyznam, że ciężko pogodzić mi się z całą taką koncepcją a pod hasłem o zaufaniu graczom widzę potworną anarchię oraz niesprawiedliwość. Brak jasnych zasad a właściwie fakt, że niczego one nie regulują i pozostawienie niemal wszystkiego do własnego rozstrzygania poszczególnym graczom nie może i nie sprawdzi się niezależnie od tego jak wielu pięknych haseł byście nie użyli. Co innego gadanie a co innego praktyka. Słabsi i mniej ambitni gracze nie będą się hamować lub będą to robić wedle własnego rozeznania które bywa żałosne a tym lepszym i ambitniejszym nie będzie się chciało starać dochodzić do czegoś sesjami i planowaniem skoro inni lub oni sami mogą to zrobić za pomocą paru ustaleń. Liczba nadużyć jakich można dokonywać przy obecnym systemie w którym każdy może być MG a nadzór obserwatorów jest najłagodniejszy z łagodnych jest ogromna i widoczna na pierwszy rzut oka. Bywały krainy gdzie kontrola i brak swobody doprowadzały do je do ruiny, tu mamy wajchę przestawioną w drugą stronę.

Nie mówię, że Toril z tego powodu upadnie czy nie będzie tu się grało. Być może tak nie będzie zwłaszcza, że gra jest starannie wykonana, admini są skorzy do pomocy i współpracy a sytuacja na nazwijmy to rynku jest sprzyjająca. Być może cel twórców jest inny i chcą się skupić na samych wyprawach, oczarować graczy klimatem, różnorodnością możliwych przygód, mamy cały świat, mamy inne plany, gracze mogą snuć epickie kampanie, dokonywać wspaniałych albo i niecnych czynów. Mam ochotę polować na orków? Poluję na orków. Mam ochotę zaciągnąć się jako najemnik do Wojny Krwi? Czemu nie. Odwiedzić znane z Icewind Dale miasta? Proszę bardzo. Nie muszę czekać na MG który w końcu coś zorganizuje, zbieram paru graczy i wraz z nimi robię co chcę i się bawię. Niektórym to po prostu nie wystarcza lub nie wystarcza na tyle by w pełni zaakceptować grę.

Po prostu odpada to co jest w RPG jedną z najważniejszych rzeczy czyli od prawie zera do bohatera. Odpada mozolne zdobywanie wpływów lub powiększanie mocy postaci za pomocą zaplanowanych sesji. Bo po co ktoś ma nawiązywać kontakt z płatnerzem który będzie mu naprawiał zbroję lub zatrudniać się jako prosty choć ambitny żołnierz by robić karierę w wojsku licznymi i ryzykownymi sesjami skoro ktoś inny może za sesję w gronie kolegów zdobyć praktycznie co zechce a ktoś inny stworzy postać z ogromnym doświadczeniem. Odpada realizm, uczciwość, sprawiedliwość. Nigdy nigdzie nie było idealnie ale starano się natomiast tu z góry informuje się wszystkich, że to kim będzie zależy tylko od tego jak bezczelny będzie w stanie być.  Takie coś jest potwornie zniechęcające. To, że skoro każdy może być MG o jakichkolwiek odgórnych zasadach prowadzenia sesji nie ma co mówić jest jasne ale nawet jakby zdarzyły się sesję prowadzone przez oficjalnych MG ( obserwatorów ) to i tak nie mają oni na podstawie czego ferować wyroków. Nie ma niczego do czego można się odnieść. Są aspekty w których jedni wypisują, że są oburęczni lub wspaniale walczą podczas gdy drudzy wolą się skupić na tym, jacy są tajemniczy lub nieśmiali albo zabawni. Jak oceniać walkę pomiędzy dwiema postaciami? Na podstawie tego co wypiszą w profilu? Samych opisów konkretnych manewrów nie podpartych niczym innym? Żadne poziomy mechanicznie, poziomy fabularne, wybrane klasy, liczby odbytych sesji, staż postaci w grze i jakkolwiek mierzona aktywność nigdy nie będzie w pełni oddawała rzeczywistości może jednak stanowić wskazówkę którą MG może się kierować. Ale skoro nie mamy tu MG a właściwie każdy jest MG to nie ma problemu. Każdy będzie mógł brać udział w rozgrywkach z tym który będzie mu pasował.

Mógłbym tak długo pisać ale to nie ma sensu. I zapewniam, że najpewniej mógłbym tak samo ( lub prawie ) kwieciście mówić o zaufaniu, swobodzie i chęci by wszystkim grało się dobrze i by nikt nikogo nie ograniczał bo liczy się to, żeby samemu do czegoś dojść ponieważ gdy się tego nie robi to co to za rozrywka itd. Szanuję twórców i uszanuję ich wizję i najpewniej będę tu grał w jakimś stopniu. Nie będę też próbował zmieniać tu niczego. Nie wróżę też Torilowi upadku w żadnym razie. Po prostu czeka nas chaos w którym żadne działania jakichkolwiek postaci nie mają odpowiedniej rangi. To czego ktoś dokonał i co zrobił czy nie będzie istotne ponieważ gdy można wszystko to nic nie ma znaczenia. Taki system, o ile można tu mówić o jakimkolwiek systemie, promuje lenistwo, bezczelność i chodzenie na łatwiznę.

Gracze w mniejszych lub większych grupkach z akceptowanymi przez siebie prowadzącymi będą przeżywać pewnie nie raz wspaniałe przygody i świetnie się bawić. Jednak o jakimkolwiek ogarnięciu działań graczy w całości, spójności świata, możliwości angażowania się w coś większego i przede wszystkim zorganizowaniu tego tak by było choć w miarę uczciwe można zapomnieć.

Jak pisałem ja również będę korzystał z Torilu i grał. Jednak o tym by angażować się w TORIL jako całość nie myślę odkąd przekonałem się na własne oczy jak to ma wyglądać.

Wybaczcie długi post ale chciałem się odnieść a tak mi się rozwinęło.
Odgórne ustalanie nagród za sesję to jakiś żart.
Title: Odp: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi
Post by: Trzmiel on October 23, 2015, 12:54:35 AM
Gdybym był bogiem to bym zagrzmiał.

Nagrody za sesję - przepraszam co?
Nieważne czy chodzi o kosztowności, artefakty czy o władzę, potęgę i znajomości. Być, a nie mieć moi drodzy. Sesja i odgrywanie postaci jest nagrodą samą w sobie. Ciekawie spędzony czas w grupie ludzi nieznajomych, którzy po pewnym czasie stają się grupą ludzi znajomych. Na prawdę nie kumam ludzi którzy przedłużają sobie penisy superprowypakowaną postacią, ubraną w megastarożytnopotężną zbroję plus miliard. Toć nie o to tu chodzi.

Co do sytemu no cóż. Moim zdaniem jest genialny - prosty i jak najbardziej zbliżony całkowitej swobody. Czy gracze będą to wykorzystywali - pewnie tak, trzeba więc będzie to ukracać. Powergaming jest, był i będzie. Ale walczyć trzeba.
A to, że inni będą mieli potężne postaci - co z tego? Niech się bawią w swoim gronie, zapewne długo nie wytrzymają. Rozumiem, że to razi w oczy, ale proponuję najprościej na świecie nie uczestniczyć w sesjach z nimi, a jak do karczmy wlezą to zmienić lokal. 
Title: Odp: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi
Post by: Samow4r on October 23, 2015, 01:05:45 AM
Powiem wam jak ja to widzę i dlaczego tutaj jestem i gram:

Kojarzycie sesje forumowe, typowe pbfy, ale na stronach niewyspecjalizowanych? Np. forum jakiegoś hobby, gry komputerowej. Ludzie się zbierają i grają fabułę. Prosta historia, w stylu zwykłych, kanapowych jednostrzałówek. Takich sesji forumowych jest w necie mnóstwo, kiedyś grywałem nawet na konkretniejszym (teraz martwym) forum www.tawerna.rpg.pl w coś takiego, ale to było prawie 10 lat temu.
To jest bliski krewny torilu. Nie plemiona, nie gierki online, nie Shakes&Fidget, nawet nie większość innych gierek vallheru, w których jest "od zera do bohatera". Krewnym, a nawet bliskim bratem, ojcem torilu są zwykłe, forumowe sesje RPG.
Dla mnie toril to miejsce, gdzie mogę grać tyle forumowych, prostych sesji ile chcę, w warunkach do tego odpowiadających i komfortowych, jedną postacią do której mogę się przywiązać.

Czy ktoś kiedyś na zwykłym, PBF'ie dał radę "rozwinąć postać"? Ha! Chyba żartujecie.

A poza tym, masakryczny offtopic :>
Title: Odp: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi
Post by: Smok on October 23, 2015, 01:12:13 AM
Gdybym był bogiem to bym zagrzmiał.

Nagrody za sesję - przepraszam co?
Nieważne czy chodzi o kosztowności, artefakty czy o władzę, potęgę i znajomości. Być, a nie mieć moi drodzy. Sesja i odgrywanie postaci jest nagrodą samą w sobie. Ciekawie spędzony czas w grupie ludzi nieznajomych, którzy po pewnym czasie stają się grupą ludzi znajomych. Na prawdę nie kumam ludzi którzy przedłużają sobie penisy superprowypakowaną postacią, ubraną w megastarożytnopotężną zbroję plus miliard. Toć nie o to tu chodzi.

Co do sytemu no cóż. Moim zdaniem jest genialny - prosty i jak najbardziej zbliżony całkowitej swobody. Czy gracze będą to wykorzystywali - pewnie tak, trzeba więc będzie to ukracać. Powergaming jest, był i będzie. Ale walczyć trzeba.
A to, że inni będą mieli potężne postaci - co z tego? Niech się bawią w swoim gronie, zapewne długo nie wytrzymają. Rozumiem, że to razi w oczy, ale proponuję najprościej na świecie nie uczestniczyć w sesjach z nimi, a jak do karczmy wlezą to zmienić lokal.

To co ktoś czerpie z sesji to bardzo prywatna sprawa i ja nie mam zamiaru nikomu mówić co powinno być dla niego najważniejsze.
Nie chodzi też o to by być ani Pierdołą ani Bogiem. Chodzi o osiąganie rzeczy. By aktywność, zaangażowania, odpowiednie planowanie, szczęście, kontakty, wiedza i wszystko inne miało odpowiednie, możliwie jak największe odzwierciedlenie w wynikach.

Nie można mówić o powergamingu w sytuacji, gdzie panuję dowolności w tworzeniu postaci oraz w prowadzeniu przygód. To znaczy można w sytuacjach już naprawdę skrajnych, apoteozy i tym podobnych. Wszystko inne jest dozwolone i zależne jedynie od dobrego smaku który jest inny u Ciebie inny u mnie a inny u kogoś trzeciego.

Owszem, można tak robić i o tym między innymi pisałem w poprzedniej wiadomości. O zamykaniu się w grupkach których członkowie akceptują zasady panujące w danej wspólnocie a gdy spotykają się ''obcy '' i coś zaczyna kogoś razić w oczy można wyjść i '' zmienić lokal''. Nie może być jednego Torilu w takiej sytuacji.








_______________

Ale powtarzam, może inny jest cel gry jak wspomniał przedmówca. Nie liczy się logiczny, konsekwentny rozwój postaci, względna uczciwość i równość szans dla wszystkich graczy ale skupiamy się na samej przygodzie w gronie znajomych i poznawanych 8) Twórcy o tym decydują, to naturalne.
Title: Odp: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi
Post by: Kessrin on October 23, 2015, 06:41:04 AM
Mam zbyt mało czasu by się odnieść do całości, zaraz ruszam do pracy. Niemniej post Smoka uważam za interesujący i warto by każdy się nad poruszoną kwestią zastanowił. Prawdę powiedziawszy zostały tam zawarte obawy, które i mnie nurtują od początku przygody na Torilu. Zbytnie zaufanie w zdrowy rozsądek graczy może mieć zły wpływ na całość projektu. I bez wątpienia zdarzą się takie sytuacje. I tak naprawdę jedynie system oceny przez Potwórców kolejnych zmian w karcie postaci stanowi jedyną przeszkodę stojącej na drodze całkowitemu rozpasaniu i znajdowaniu magicznych mieczy pod krzakiem na sesjach prywatnych z kumplem, swoistych enklaw wzajemnej adoracji, które będą grały tylko pod siebie i dla wzajemnej korzyści itd. To jest jednak kwestia daleko wybiegająca poza założony wątek i tak naprawdę w przyszłości przyjdzie nam się przekonać jak to wszystko zadziała. A teraz idę trochę popracować :]
Title: Odp: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi
Post by: Skaje on October 23, 2015, 10:07:22 AM
No tak, ale wy wiecie, że żeby dostać zatwierdzenie przedmiotu i akceptu to trzeba się zgłosić do Potwórców? I z własnego doświadczenia powiem - tak wymagają oni zdania sprawozdania z sesji, chcą wiedzieć, co się działo. Żeby dostać nowy aspekt, to trzeba go dobrze opisać i wyjaśnić. Żeby dostać reputację z sesji też trzeba chwile podyskutować, dziewczyny zadają pytania, na które trzeba odpowiedzieć.
I w tym momencie nie będzie to wcale takie łatwe żeby sobie znikąd wziąć super zbroję i po prostu napisać że się ją ma. Nawet sesje prywatne muszą mieć w sobie dozę realizmu i rozsądku, nie mówiąc o publicznych, które są nadzorowane. Myślę, że jak wejdzie w życie zakładka Ekwipunek to system będzie bardziej zrozumiały.

Druga rzecz, zakładamy tutaj, że nasze postacie są na poziomie średnim lub niskim. Nie ma postaci, która byłaby super mocna już na starcie, a gra jest nastawiona na rozwój fabularny poprzez sesje.

Kolejna rzecz - Toril nie jest dla wszystkich. Przepraszam, ale taka jest brutalna prawda. Chcesz jak najszybciej wszystko mieć i być wszechmocny, uprawiasz PG? Cóż, jak widać twoja wizja nie jest zgodna z koncepcją Torilu. Jeśli ci się nie podoba, a inni gracze czują, ze psujesz im rozgrywkę, to może warto pomyśleć o  zmianie nastawienia albo gry. Nikt nikomu grać nie każe, taka jest prawda.

Poza tym, wszystkie wpływy zdobywa się właśnie na sesjach. Chcesz wpływów w mieście? Musisz się zgłosić na sesje z przedstawicielami miasta, wymienić z nimi korespondencję - i tak, na własnej skórze to już sprawdziłam.

A nieuczciwość niektórych graczy i PG? Cóż, to było nawet i na grach, gdzie było 10 MG i nadzorowali oni wszystko. czas pokazał, że taka forma gry się przejadła. Na pewno chwilę potrwa, nim wszyscy się dotrą, w końcu teraz mamy prawie 300 graczy. Nie ma co oczekiwać, ze wszyscy pierwszego dnia załapią wszystkie reguły. Ale z czasem to nastąpi, a ci, którym to nie pasuje, cóż. Jakoś będę musieli sobie poradzić i wybrać, dostosować się czy nie grać.
Tak samo jak kółeczka graczy były i będą. I żaden system nic na to zbytnio nie poradzi, chociaż byśmy chcieli :P
Title: Odp: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi
Post by: Sierra on October 23, 2015, 10:44:09 AM
Mam niejasne wrażenie, że nie wszyscy rozumieją o co chodzi w tej "wolności".

Po pierwsze, Toril funkcjonuje w znanych realiach, systemie, który każdy zna choć ze słyszenia. Jeśli nie zna, to wystarczy kliknąć w odpowiedni link i zerknąć do odpowiedniego podręcznika. Takie oparcie się na, sprawdzonym przez pierdyliardy graczy i zylion sesji, systemie to strzał w dziesiątkę. Do tej pory w czasie gry na różnych portalach widziałem 2 (słownie: dwa!) autorskie systemy, które jako tako dawały radę. I również były oparte na znanych wszystkim realiach pokroju słowiańszczyzny czy klasycznych wilkołaków i wampirów. Ludzie muszą wiedzieć w co grają, musi to być czytelne i logiczne. Inaczej wychodzą kwiatki pokroju "a w tym świecie nie ma srebra" po 2 latach zabawy, bo się adminowi przypomniało co sobie wykminił. Toril będzie od tego właściwie wolny, bo realia są i wystarczy z nich korzystać. A to już ogranicza tą "wolność" w takim zakresie, że ktoś piszący prywatne sesje, w których lata na stalowych jednorożcach napędzanych paliwem rakietowym, nie zostanie wzięty poważnie. A przy tym nikt mu nie zabroni tak grać. Zwyczajnie nie da rady tego przenieść do fabuły głównej i to będzie tylko i wyłącznie jego problem oraz jego rozrywka (i tych, co z nimi to będą się bawić)


Po drugie, fabułę główną będą zatwierdzać administratorzy. Tak więc znowu nie ma tu żadnej "wolności" czy dowolności poza ustalone ramy realiów świata + ramki, które sobie wymyślą dziewczyny. Jeśli twój pomysł wyda im się z czapy lub przesadzony, to będziesz musiał go zmodyfikować lub nie przeprowadzisz oficjalnej rozgrywki. Na tej samej zasadzie, odsiew przejdą wszystkie ZGŁOSZONE do akceptacji sesje zamknięte. I nie każdy to chyba załapał, ale tu jest ukryta cała kontrola. Nie dostaniesz przedmiotów jakie chcesz i nie rozegrasz efektów jakie chcesz, jeśli nie wystąpisz o ich akceptację. Ergo - pisać, to sobie możesz co ci się podoba, ale oficjalnie nie będzie to istnieć. Każdy gracz będzie ci mógł pokazać środkowy palec gdy użyjesz "Miecza Zajebistości +100k do Bezszmerowego Obierania Ziemniaków". Tak po prostu.

Trzy. Wiadro krabów. Znacie ten efekt? Tu jest ukryty bat na PG. Drugi bat. Pierwszym będą zatwierdzenia administracji co do uzyskanych profitów. Drugim są sami gracze, którzy samoistnie dokonają odsiewu takich bęcwałów. Tak jak napisałem w profilu, na PG możesz odpowiedzieć większym PG, akcję gracza zignorować, albo uznać, że wyszło mu coś innego. Wszystko w rękach MG, który będzie sesję prowadził. Efekt? Power Gamerzy nie wyjdą tak naprawdę poza wąskie grono a poza nim nikt tego nie będzie uznawał. Żaden krab nie ucieknie z wiadra, bo inne ściągną go w dół.

Czwarta sprawa, to kwestia osiągnięć i ugrywania. Jak widać po powyższych trzech punktach, mimo braku mechaniki i pozornej nieobecności ograniczeń, WSZYSTKO TRZEBA UGRAĆ. Nie zrobisz wszechpotężnej postaci na początku, bo nie dostaniesz akceptu. Nie zdobędziesz super itemów i władzy nad światem, bo nie dostaniesz akceptu. Możesz to grać jeśli chcesz, ale nieoficjalnie, zatem musisz liczyć na akcept innych graczy, a tego nie dostaniesz, jeśli z nimi wszystkiego dobrze nie rozegrasz.

To, że każdy może być MG to znakomity pomysł i nie ma obaw, że to zaburzy czy zakłamie realia albo doprowadzi do nadużyć. Ich pomysły nadal będą przechodzić przez sito administracji i bez zatwierdzenia mogą grać i prowadzić co chcą, ale w żaden sposób nie wpłynie to ani na świat ani na graczy. Trzeba zrozumieć, że ich prywatne rozterki moralno-psychologiczne nie są istotne dla fabuły. Dopiero czyny są a te znowu nie wejdą do ogółu bez akceptu. Oprócz tego, słabi MG skończą karierę szybko dzięki temu, że nikt nie będzie chciał u nich grać więcej niż raz. Dobrzy MG zawsze znajdą chętnych, ale będą się musieli liczyć z adminozą, jeśli zechcą dla swoich graczy czegoś więcej. I kółko się zamyka, prawda?

Takim sposobem, wracamy do punktu wyjścia, czyli potrzeby UGRANIA właściwie wszystkiego, poza samym wstępnym założeniem dla postaci, które tworzymy na początku. Tak więc zaczynamy praktycznie od zera, lub od poziomu jaki zaakceptuje administracja. A potem musimy wszystko rozegrać tak, żeby administracja to klepnęła albo, paradoksalnie, by ogół graczy uznał to za stan faktyczny (co wymaga jeszcze więcej wysiłku i szeroko zakrojonej gry). Dlatego zarzut, że byle cep powergamer przyjdzie i narobi chlewu, rozbija się w prosty sposób o wewnętrzny mechanizm autokontroli wzmocniony przez kontrolę administracji.

Bo na Torilu, tak naprawdę, nie ma żadnej wolności, mimo że nikt niczego generalnie nie zabrania. Jesteśmy wiadrem krabów. I ja zamierzam z tego wiadra wyciągnąć ile tylko się da. ;]
Title: Odp: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi
Post by: Skaje on October 23, 2015, 11:06:54 AM
Popieram post nade mną, Crevan bardzo dobrze to wyjaśnił.

Uwierzcie ludziom, którzy mieli dostęp do zamkniętej bety, że naprawdę tak to wygląda, naprawdę Potwórcy muszą wszystko zaakceptować, żeby stało się faktem, podobnie jak inni gracze muszą uznać, że to jest prawdopodobne. A z tego co widzę duża część graczy aktywnych jest graczami "normalnymi", którzy PG nie tolerują, często mają kilkuletnie doświadczenie na tekstówkach i po prostu wiedzą co się sprawdza w grze i jak grać. Młodsi mogą się uczyć od nich, a miłośnicy przesady nie znajdą poklasku.


Słabsi i mniej ambitni gracze nie będą się hamować lub będą to robić wedle własnego rozeznania które bywa żałosne a tym lepszym i ambitniejszym nie będzie się chciało starać dochodzić do czegoś sesjami i planowaniem skoro inni lub oni sami mogą to zrobić za pomocą paru ustaleń. Liczba nadużyć jakich można dokonywać przy obecnym systemie w którym każdy może być MG a nadzór obserwatorów jest najłagodniejszy z łagodnych jest ogromna i widoczna na pierwszy rzut oka. Bywały krainy gdzie kontrola i brak swobody doprowadzały do je do ruiny, tu mamy wajchę przestawioną w drugą stronę.

Powiem szczerze, ustalać to można takie rzeczy jak np współpraca postaci, to, czy mają jakieś powiązania rodzinne, ewentualnie to, że wchodzą razem do karczmy.
Nie wiem, kto o zdrowych zmysłach zgodziłby się na ustalenie...jakie?
"Słuchaj stary, to moja postać ma super gnomi pancerz z Lantanu i jest wpływowym kupcem w Skraju, okej?"
No i co mu to da, skoro prócz ewentualnego wąskiego grona przyjaciół nikt mu tego nie uzna i inni gracze nie będą chcieli z nim grać?
A jeśli wyskoczy z czymś takim na sesji publicznej, to i tak ściągnie na siebie uwagę i wszystko trafi do Potwórców. Naprawdę, jak Crevan napisał - gracze-kraby będą pilnowali, by nikt nie przesadzał, to już się dzieje. Myślisz, że my, gracze nie omawiamy między sobą różnych rzeczy, chociażby z karczmy? Komentujemy co widzimy bo to rzecz ludzka i tak informacje krążą, może nie te o wiedzy prywatnej, ale opinie na temat graczy, akcji, tego co dzieje się w publicznych sesjach jak najbardziej.



Gracze w mniejszych lub większych grupkach z akceptowanymi przez siebie prowadzącymi będą przeżywać pewnie nie raz wspaniałe przygody i świetnie się bawić. Jednak o jakimkolwiek ogarnięciu działań graczy w całości, spójności świata, możliwości angażowania się w coś większego i przede wszystkim zorganizowaniu tego tak by było choć w miarę uczciwe można zapomnieć.

A teraz proszę powiedz mi, jak widzisz prawie 300 graczy biorących na raz udział w fabule typu "coś większego". Bo ja, nawet przy 20 MG, sobie tego nie wyobrażam. Tak się nie da.
Każdy gracz ma inną wizję gry i świata, tego, jak chce kierować swoja postacią. Nie każdy musi chcieć ratować świat czy mieszać się do polityki.

Ale jednocześnie, od tego jest herold, pogłoski, będą ogłoszenia w karczmie, by móc się angażować. Gracz chce zrobić innym sesję mająca wpływ na miasto? Omawia z Potwórcami pomysł, planuje sesję czy może nawet serię sesji, ogłasza nabór. I ci, którzy chcą się zgłaszają. Rezultaty będą widoczne - w plotkach w karczmach, pogłoskach, heroldzie. Inni będą mogli dołączyć. Nie widzę problemu, najmniejszego.
I spójność świata będzie, bo i tak wszystko przejdzie przez ręce Potórców, którzy na samowolkę nie pozwolą.
więc tak naprawdę ograniczeniem jest też kreatywność. Chcesz wymyślić sesje, która dzieje się np w Amnie, a której konsekwencje będą miały znaczenie dla dużego regionu? Jasne, wymyśl, omów, zbierz graczy, zrób kilka sesji. Dodaj pogłoskę, wejdź do karczmy i zacznij o tym rozmowę.


Naprawdę mam wrażenie, że niektórzy nie chcą lub nie potrafią czytać zasad ze zrozumieniem. trochę zrozumienia, dajcie grze czas, a nie już marudzicie, zanim zdążycie porządnie zagrać i doświadczyć gry.
Title: Odp: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi
Post by: Smok on October 23, 2015, 02:55:06 PM
Zanim się odniosę powtórzę tylko raz jeszcze by było to dobrze zrozumiane. Każdy z nas ma swoje wyobrażenia co do tego jak powinna wyglądać gra idealna w wyobrażenia te czerpiemy czy to z własnych przemyśleń czy praktyki z jaką spotkaliśmy się gdzie indziej. To jest całkowicie naturalne. O ile komuś zależy to może on w sposób mniej lub bardziej aktywny dążyć do forsowania własnych rozwiązań, przekonywać innych i starać się przerabiać miejsce w który gra na takie w którym będzie się czuł najlepiej. Co nie zmienia faktu, że kształt gry narzucają Admini a gracze rejestrując się godzą się na to. Ja to rozumiem i nie mam z tym absolutnie żadnego problemu. To traktuję raczej jak ot dyskusje merytoryczną zwłaszcza, że zaznaczyłem wcześniej, że nie mam chęci by próbować dążyć do jakiś zmian. To tak gwoli wyjaśnień.





Mam niejasne wrażenie, że nie wszyscy rozumieją o co chodzi w tej "wolności".

Po pierwsze, Toril funkcjonuje w znanych realiach, systemie, który każdy zna choć ze słyszenia. Jeśli nie zna, to wystarczy kliknąć w odpowiedni link i zerknąć do odpowiedniego podręcznika. Takie oparcie się na, sprawdzonym przez pierdyliardy graczy i zylion sesji, systemie to strzał w dziesiątkę. Do tej pory w czasie gry na różnych portalach widziałem 2 (słownie: dwa!) autorskie systemy, które jako tako dawały radę. I również były oparte na znanych wszystkim realiach pokroju słowiańszczyzny czy klasycznych wilkołaków i wampirów. Ludzie muszą wiedzieć w co grają, musi to być czytelne i logiczne. Inaczej wychodzą kwiatki pokroju "a w tym świecie nie ma srebra" po 2 latach zabawy, bo się adminowi przypomniało co sobie wykminił. Toril będzie od tego właściwie wolny, bo realia są i wystarczy z nich korzystać. A to już ogranicza tą "wolność" w takim zakresie, że ktoś piszący prywatne sesje, w których lata na stalowych jednorożcach napędzanych paliwem rakietowym, nie zostanie wzięty poważnie. A przy tym nikt mu nie zabroni tak grać. Zwyczajnie nie da rady tego przenieść do fabuły głównej i to będzie tylko i wyłącznie jego problem oraz jego rozrywka (i tych, co z nimi to będą się bawić)


Po drugie, fabułę główną będą zatwierdzać administratorzy. Tak więc znowu nie ma tu żadnej "wolności" czy dowolności poza ustalone ramy realiów świata + ramki, które sobie wymyślą dziewczyny. Jeśli twój pomysł wyda im się z czapy lub przesadzony, to będziesz musiał go zmodyfikować lub nie przeprowadzisz oficjalnej rozgrywki. Na tej samej zasadzie, odsiew przejdą wszystkie ZGŁOSZONE do akceptacji sesje zamknięte. I nie każdy to chyba załapał, ale tu jest ukryta cała kontrola. Nie dostaniesz przedmiotów jakie chcesz i nie rozegrasz efektów jakie chcesz, jeśli nie wystąpisz o ich akceptację. Ergo - pisać, to sobie możesz co ci się podoba, ale oficjalnie nie będzie to istnieć. Każdy gracz będzie ci mógł pokazać środkowy palec gdy użyjesz "Miecza Zajebistości +100k do Bezszmerowego Obierania Ziemniaków". Tak po prostu.

Trzy. Wiadro krabów. Znacie ten efekt? Tu jest ukryty bat na PG. Drugi bat. Pierwszym będą zatwierdzenia administracji co do uzyskanych profitów. Drugim są sami gracze, którzy samoistnie dokonają odsiewu takich bęcwałów. Tak jak napisałem w profilu, na PG możesz odpowiedzieć większym PG, akcję gracza zignorować, albo uznać, że wyszło mu coś innego. Wszystko w rękach MG, który będzie sesję prowadził. Efekt? Power Gamerzy nie wyjdą tak naprawdę poza wąskie grono a poza nim nikt tego nie będzie uznawał. Żaden krab nie ucieknie z wiadra, bo inne ściągną go w dół.

Czwarta sprawa, to kwestia osiągnięć i ugrywania. Jak widać po powyższych trzech punktach, mimo braku mechaniki i pozornej nieobecności ograniczeń, WSZYSTKO TRZEBA UGRAĆ. Nie zrobisz wszechpotężnej postaci na początku, bo nie dostaniesz akceptu. Nie zdobędziesz super itemów i władzy nad światem, bo nie dostaniesz akceptu. Możesz to grać jeśli chcesz, ale nieoficjalnie, zatem musisz liczyć na akcept innych graczy, a tego nie dostaniesz, jeśli z nimi wszystkiego dobrze nie rozegrasz.

To, że każdy może być MG to znakomity pomysł i nie ma obaw, że to zaburzy czy zakłamie realia albo doprowadzi do nadużyć. Ich pomysły nadal będą przechodzić przez sito administracji i bez zatwierdzenia mogą grać i prowadzić co chcą, ale w żaden sposób nie wpłynie to ani na świat ani na graczy. Trzeba zrozumieć, że ich prywatne rozterki moralno-psychologiczne nie są istotne dla fabuły. Dopiero czyny są a te znowu nie wejdą do ogółu bez akceptu. Oprócz tego, słabi MG skończą karierę szybko dzięki temu, że nikt nie będzie chciał u nich grać więcej niż raz. Dobrzy MG zawsze znajdą chętnych, ale będą się musieli liczyć z adminozą, jeśli zechcą dla swoich graczy czegoś więcej. I kółko się zamyka, prawda?

Takim sposobem, wracamy do punktu wyjścia, czyli potrzeby UGRANIA właściwie wszystkiego, poza samym wstępnym założeniem dla postaci, które tworzymy na początku. Tak więc zaczynamy praktycznie od zera, lub od poziomu jaki zaakceptuje administracja. A potem musimy wszystko rozegrać tak, żeby administracja to klepnęła albo, paradoksalnie, by ogół graczy uznał to za stan faktyczny (co wymaga jeszcze więcej wysiłku i szeroko zakrojonej gry). Dlatego zarzut, że byle cep powergamer przyjdzie i narobi chlewu, rozbija się w prosty sposób o wewnętrzny mechanizm autokontroli wzmocniony przez kontrolę administracji.

Bo na Torilu, tak naprawdę, nie ma żadnej wolności, mimo że nikt niczego generalnie nie zabrania. Jesteśmy wiadrem krabów. I ja zamierzam z tego wiadra wyciągnąć ile tylko się da. ;]


1) Toril jest oparty na powszechnie znanym systemie, ciężko się nie zgodzić ale nie bardzo mogę uznać to o czym mówisz za argument o pozytywnym ograniczaniu wolności i przeciwdziałaniu powergameingowi. Nawet ja który mam dość mało zaufania do rozsądku całości graczy nie miałem zamiaru nigdy podnosić, no chyba, że w celu jakiejś zabawnej hiperbolizacji, problemu stalowych jednorożców. Wieloświat jest na tyle bogaty, że istnieją niezliczone sposoby nadużyć bez uciekania się do jakiś naprawdę niewyobrażalnych rzeczy. Wątpię by nawet największy powergamer domagał się zaakceptowania kałasznikowa jako broni. Zresztą najważniejsze, nie mówimy lub przynajmniej ja nie mówię o problemie wymyślania nieistniejących rzeczy a problemie nadużywania tych które istnieją, bardzo ogólnie to ujmując oczywiście. Co do tego, że sam istniejący system zapobiega i niejako rozwiązuje pewne kwestie które pojawiają się zawsze przy światach autorskich mogę się zgodzić choć sam nie wiem jak poszczególne podręczniki czy inne źródła regulują poszczególne kwestie tego ogromnego świata. Nie jestem expertem i nie znam się na tym bardziej niż lekko przeciętny gracz ale przede wszystkim nie zamierzam brnąć w niepotrzebne czepialstwa się - mogę się więc zgodzić i chętnie się zgodzę. Tylko, że to o czym mówisz nie ma właściwie nic do rzeczy lub w najlepszym razie wyjaśniasz coś co nigdy nie będzie żadnym problemem. No chyba, że mnie jacyś gracze zaskoczą tymi stalowymi jednorożcami :]
2) Z tego co rozmawiałem z jednym z Adminów skala sesji jakie mogą prowadzić gracze jest bardzo wysoka. Choć rozmowa była prowadzona w nieco heheszkowej atmosferze i nie wiem czy zmuszeny do przyjęcia oficjalnego stanowiska Admin nie zweryfikowaliby swojej wypowiedzi ale w skale od 1 do 10 w której jeden do pogoń za bandytą 5 to przeszukiwanie ruin a 10 ratowanie całego świata gracze zielone światło mają aż do 8. I ponownie chcę zauważyć, że albo mnie nie zrozumiałeś albo celowo ustawiasz mnie w takiej pozycji na jakiej chciałbyś mnie widzieć. Nie piszę o powergamingu poza szerokie ramy ustalonego świata ale o powergamingu w ramach tych ramach. Dotykasz tu i wspominasz o ważnej sprawie czyli kontroli która ma miejsce właśnie w momencie akceptacji sesji. Jest ona bardzo iluzoryczna i ma na celu tylko przeciwdziałaniu bardzo mocnemu powergamingowi. Obserwatorzy nie mają nic przeciwko, piszę z własnego świadczenia, zgodzie na bardzo łatwe otrzymywanie przez uczestników sesji przedmiotów magicznych (to znaczy oczywiście szansie na otrzymanie czegoś takiego bo odgórne ustalenia, że za odbytą sesję dostanie się to i tamto to absurd o którym inni pisali już wcześniej ). Poza tym sami twórcy nie ukrywają ogromnej dowolności jaką chcą dać graczom. Co stoi na przeszkodzie by kilka zaprzyjaźnionych graczy grało ze sobą sesje w których jeden z nich jest MG który traktować ich będzie BARDZO łagodnie. Obserwatorzy ( będę ich nazywać MG bo mi się wszystko pomiesza ) będą za każdym razem sprawdzać potem sesje czy nie doszło do rażących nadużyć? I nie chodzi w tym przypadku o same cele sesji i ich opis który jest wymagany ale o sam przebieg? Jest to raczej niemożliwe. Poza tym nie każdy by w ten sposób cfaniakował z gracją trola w składzie porcelany. Sytuacje często by były rozmyte, niejasne i na pograniczu powergamingu. Zresztą większość graczy jestem pewien nie traktowałaby tego jako oszustwo ale byłaby przekonana, że nie ma w tym nic złego i tak jest dobrze. Bardzo łatwo wszystko sprowadzić do absurdów ale w praktyce rzadko mamy do czynienia z mieczem zajebistości + 10000.
3) Przyznam, że to chyba jeden z najbardziej denerwujących argumentów, ktoś inny wcześniej też go podniósł, z jakim się spotkałem. Zasada w myśl której gracze chcący grać uczciwie mają ignorować tych którzy stosują akceptowalny powergaming ( nie miecz zajebistości + 10000 ) i gdy dochodzi do styku mają zmieniać lokale, unikać ich i zadzierać nosy przy okazji jest dla mnie obrzydliwa. Ja uznaję wszystko co jest uznawane oficjalnie i nie mam zamiaru czegokolwiek i kogokolwiek unikać i chcę by system w którym gram mnie do tego nie zmuszał. Gdy dojdzie do walki w jakimś oficjalnym miejscu w którym wszystkie strony nie godzą się na wcześniej wybranego MG ( karczmy ) to ktoś musi walkę nadzorować. Inaczej to nie ma żadnego sensu. '' uderzam Cię mieczem i ranię w ramię '' '' a więc moja droga często tu przychodzisz?'' //co się dzieję walnąłem cię w ramię jesteś ranny i krwawisz// // przykro mi nie uznaję powergamingu mam cię gdzieś// '' bierze pochodnie i podpala karczmę '' '' aaa uciekam!'' '' ja też! '' '' a ja mam to w dupie koleś nie zdołałby podpalić karczmy więc dalej piję piwo ''. Z tego co zrozumiałem karczmy są nadzorowane przed MG choć w zasadach jest to ujęte tak nieśmiało i z takimi wyrzutami sumienia, że nawet ciężko być pewnym. Kolejnym miejscem publicznym są sesję prowadzone przez MG. W nich mogą brać udział osoby spoza grupek wzajemnej adoracji, przedstawiciele powergamerów skrajnych, umiarkowanych, klub poselski pierdół, towarzystwo zdrowego rozsądku itp. A w tych sesji akceptowalne jest wszystko co zostało wcześniej zaakceptowane a zaakceptowana musiała zostać każda z wyżej wymienionych grupek na etapie akceptacji sesji. Nie mam zamiaru przeglądać listy uczestników by stwierdzać '' aa nie ten typ idzie na łatwiznę i teraz ma dwa miecze + 4 za nim ja z nim nie gram''. Więc to, że nawołujesz do tego co poprzednicy czyli ignorowania osób których gry się nie akceptuje jest dla mnie czymś naprawdę nienaturalnym. I tylko potwierdza to o czym mówiłem wcześniej czyli o tym, że Toril podzieli się na grupki a przestanie być całością.
4) Powtórzę się. Chodzi o łatwość ugrywania i brak odpowiedniego nadzoru. I nie zgodzę się. Nie muszę mieć akceptacji od innych gracz rozumianych jako całość graczy Torilu. Wystarczy mi akceptacja MG oraz koledzy o podobnych poglądach.
5) Nie zgodzę się znowu. To co mówisz ma trochę sensu oczywiście i nie traktuj tego zbyt brutalnie mówiąc, że się z czymś nie zgadzam nie zgadzam się tylko z tym. Najczęściej ignoruje fragmenty w których masz rację ponieważ nie są one najważniejsze. Po prostu wiem, że to, że słabi MG przestaną być szybko MG jest raczej nieprawdą gdyż zawsze znajdą się gracze którym akurat ich zasady będą odpowiadać. A sito jest zbyt sitowate. Właściwie mówimy wciąż o tym samym. O tym, że można zbyt łatwo coś osiągać oraz o związanych z tym kosmicznych możliwościach nadużyć rzadko tylko tak bardzo jaskrawych jak amulet mocy + 10000.
6) Choć inaczej niż Ty uważam, że zdecydowanie zbyt wiele można dostać z miejsca jednak potem jest jak mówisz, rzeczy trzeba ugrywać. Jedynie zasady w myśl których można to robić są nieodpowiednie. I ponownie mówisz o ogóle graczy i temu by ich akceptacja miała jakiekolwiek znaczenia. Karczmy i sesje prowadzone przez oficjalnych MG. Chociażby tutaj są punkty w których stykamy się z osobami których nie lubimy i/lub sposób gry uważamy za fe facto oszustwo lub coś co w naszym mniemaniu ( ale nie MG ) jest powergamingowym ugrywaniem rzeczy. I którzy mają z tego tytułu różne rzeczy, umiejętności, przedmioty, wpływy. Mówisz o unikaniu takich osób a dla mnie takie myślenie jest całkowicie obce.

Nie ma sytuacji i rozwiązań idealnych jednak te które mamy są według mnie złe. Czekać nas może chaos, wzajemna niechęć, pełno zarzutów, oskarżeń i zamykanie się w niewielkich społecznościach lub zniechęcenie tym stanem.









Skaje, właściwie Tobie też odpowiedziałem ale zaakcentuję coś jeszcze raz. Mówiąc o braniu udziału w czymś większym mam jedynie na myśli miejsce do gry dla wszystkich graczy ale nie chodzi o to by wszyscy brali w nich udział ale by każdy mógł się zgłosić. Karczmy? Sesje prowadzone przez Obserwatorów? Natomiast Wy zalecacie granie z osobami których grę się akceptuję i stosowanie ostracyzmu wobec pozostałych czyli tych które stosują inne niż Wy zasady które OCZYWIŚCIE są wcześniej zaakceptowane przez MG bo inaczej nie powinny być w ogólne uznawane.

Co dla kogoś jest marudzeniem dla kogoś jest rozmową. Choć musiałem zweryfikować swoje plany wobec Torilu nie ukrywam, że mam zamiar tu grać. Nie mam zamiaru kruszyć kopii by gra wygląda tak jak chcę. Po prostu od początku widzę tu pewien problem, chciałem go zaznaczyć i tyle. Sam mógłbym odwdzięczyć się jakimś komplementem za to nieczytanie ze zrozumieniem ale nie widzę sensu.
Title: Odp: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi
Post by: Bart on October 23, 2015, 03:05:53 PM
Odniosę się tylko do jednego:
Quote
Ergo - pisać, to sobie możesz co ci się podoba, ale oficjalnie nie będzie to istnieć. Każdy gracz będzie ci mógł pokazać środkowy palec gdy użyjesz "Miecza Zajebistości +100k do Bezszmerowego Obierania Ziemniaków". Tak po prostu.
Wytłumacz mi zatem, w jaki sposób mogę udowodnić graczowi, że on wcale nie ma takiego przedmiotu? Przecież nie widzę jego KP, która jest ukryta z niezrozumiałych dla mnie powodów. Nie jestem w stanie sprawdzić, jakie faktycznie ma zaakceptowane przedmioty, bo przecież aspekty są od czegoś innego i z nich nie wyczytam żadnego przedmiotu "magicznego" jakie posiada postać :)

Edytka:
Quote
To, że każdy może być MG to znakomity pomysł
Zgadzam się :) Eksperymentalny, ale bardzo fajny pomysł i jeśli faktycznie zostanie zachowany zdrowy rozsądek to istnieje duża szansa, że może wypalić ^^
Title: Odp: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi
Post by: Crowell on October 23, 2015, 09:24:05 PM
Nie wiem co wam się rozchodzi. Rozegracie sesję gdzie dostaniecie miecz zagłady i stanowisko generała, zgłosicie to i wam potworcy odpiszą: armia niespodziewanie umarła, a słuch o tych wydarzeniach zaginął / zostałeś wplątany w zdradę stanu i wrzucony do lochu / niezniszczalny miecz zagłady się złamał ucinając ci dwa palce. Ewentualnie 'to co brałeś za niezwykłą broń, okazało się iluzją która rozproszona pozostawiła cię z patykiem w ręku'.

Prosty system w którym kilkoro adminów może kontrolować system jak gdyby było ich 20. Zamiast się zastanawiać czy ktoś inny nie nadużyje gry, zostawcie to im i się bawcie :)
Title: Odp: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi
Post by: Sierra on October 23, 2015, 11:20:30 PM
Crowell rozumie. Skaje rozumie. Reszta niestety nadal nie, a ja już prościej tego nie wytłumaczę. Po prostu czego byś nie chciał ugrać na lewo czy mieć na lewo, rozbije się o akcept adminów. Jak udowodnisz miecz? Będzie w ekwipunku. Co tu udowadniać? Jest to jest. Nie ma to nie ma. Reputacja? Sam nie wpiszesz. Nawet jeśli zaprzyjaźniony MG ci coś wyrzeźbi, to polegnie na wyjaśnianiu tego adminom. I mnogość możliwości nie ma tu nic do rzeczy a przykład z jednorożcem to tylko przykład. Aż głupio to tłumaczyć.

Tak samo reszta graczy szybko przytnie powergamera, nie takich kozaków zjadało się bez chlebka. W najlepszym przypadku zostanie zepchnięty na margines i nikt nie będzie z nim chciał grać. W najgorszym zrobi się nagonkę i skrzyknie ludzi żeby mu nakopać do dupy (też jakaś fabuła). Zaś jeśli będą tacy co zechcą z nim grać, to niech sobie grają. Serio. Ja tu nie widzę żadnych problemów i powodów do obaw. Jeśli się tak boicie "kolesiostwa" MG z jakimiś graczami to czemu nie zaczniecie od razu jazdy na admów? Też mają swoich kolesiów i grupki adoracji. Ja się z nimi na przykład fatalnie dogaduję. A jakoś się nie boję przy tym o grę. Dziwne? Otóż nie, bo obecny system daje mi szansę grać, czy się lubię czy nie lubię a przy tym wiem, że nie przepuszczą jakiegoś babola do ogólnej fabuły. Bo zaszkodzą tym fabule a takie rzeczy zemszczą się na portalu i poniekąd na nich. Cała praca pójdzie psu w okrężnicę. Zatem obstawiam, że im zależy na sensie całości. I będą go pilnować.

A skoro będą... To nic oficjalnie nie ukręcisz i jedyną twoją szansą jest trzymać sztamę z adminami. Wtedy może zostaniesz szefem wszystkich szefów z palca, inaczej czeka cię żmudne ugrywaniu. Szybko się o tym przekonacie. Sugeruję spróbować coś przyćwiczyć i odstawić lewiznę. To chyba wyjaśni wam zasady najszybciej ze wszystkich metod przekazu.


Edit : Tak. Toril podzieli się na grupki. Oczekiwanie, że wszyscy będą grali ze wszystkimi to jak wymaganie, żeby wszyscy nagle zaczęli słuchać disco polo. Nie ma takiej opcji, nie było i nigdy nie będzie. Już drzewiej, gdy dominowały papierowe RPGi, padały takie słowa "Jego nie bierzemy na sesje bo to zjeb." Nie wiem jak można udawać, że tu ma być inaczej. Nie może. Nie będzie. Pora się obudzić.
Title: Odp: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi
Post by: Sokolnik on November 03, 2015, 06:01:45 PM
Chciałem coś napisać, ale tylko podpiszę się pod tym, co oznajmił Crevan i dodam kroplę własnych przemyśleń.

Ja na samym początku miałem mnóstwo obaw. Robiąc postać zarówno władającą bronią białą, parającą się magią i pływającą na satku, czułem, że jest to trochę zbyt dużo, jak na początek. Wpadłem więc na pomysł, że sam sobie ograniczę początkowe zaklęcia do jednej szkoły i 6 zamiast 10. Po akcepcie, zadowolony ze swojej roboty zacząłem przeglądać coraz to nowe profile, wśród których kombinacja maga i wojownika (Momentami też z kapłaństwem, zielarstwem, alchemią, gotowaniem, szydełkowaniem, doskonałym skradaniem się i milionem innych rzeczy) jawiła się jako rzecz całkowicie normalna, pospolita wręcz. Zacząłem się zastanawiać "Cholera, ciekawe, czy oni też wzięli na siebie jakieś ograniczenia. Co będzie gdy się spotkamy w niezbyt sprzyjających przyjaźni warunkach"? Nie przeszkadzają mi grupki graczy, bo tak było i będzie - w życiu też nie smyramy się ze wszystkimi, tylko mamy jakąś tam "ekipę". Zadajemy się głównie z ludźmi o podobnych poglądach, zainteresowaniach itp. więc nie wiem dlaczego oczekiwać czegoś innego od gry. Ale zastanawiało mnie co w sytuacji spornej? Czy moje autobiczowanie się nie sprawi, że potem ktoś kto nie miał power oporów zarżnie mi postać jak indyka przed Świętem Dziękczynienia? Potem naszła mnie refleksja - Kur** Michał, opamiętaj się. Tyle zastanawiania się, tyle zepsutych nerwów i na co? Zawsze byłem "Strażnikiem Sprawiedliwości" i wlaściwie przez to tylko napsułem sobie krwi, a świata w żaden sposób nie poprawiłem. Ci, którzy mieli ciagoty do tworzenia parówek (Od tego, że w parówkach znajduje się wszystko, takie potoczne sformułowanie), dalej je tworzą. Ci, którzy ugrywali wszystko na chybcika, byleby tylko być mocarnym epickim wypasem dalej tak robili. Tylko mnie od tego wszystkiego było gorzej. Może to zbyt szczere, może zbyt brutalne, ale nie ma sensu walczyć z wiatrakami, bo to walka nie do wygrania. Można za to z nimi nie grać, a sesje rozpisywać z osobami o podobnym stanowisku. Zapewniam, że ostracyzm całkiem solidnie ucina wszelkie ambicje do bycia Machobossem Uberstronk. Gdy przyjdzie do tego starcia, którego tak się obawiamy, to wtedy będzie można zgłosić problem do Adminów i wystosować prośbę o weryfikacje osiagnięć takiego osobnika, a dopóki tego nie ma? Nie ma sensu rzucać kamieniami w samochód sąsiada, bo sobie kupił za pieniądze z przekrętu. Najważniejsze to dobrze się bawić, nie psuć sobie relaksu i być szczęsliwym we własnym ogródku. Całe szczęście Toril pokazał, że graczy nadal jest sporo i gwarantuję, że można sobie wybrać grupę do sesji, z którą zabawy będzie co niemiara. Tak mi się wydaje. Takie moje przemyślenia z ostatnich kilku lat. Moment, w którym gra przynosi więcej stresu, obaw i irytacji, niż zabawy, ekscytacji i emocji (Także negatywnych, choć związanych z fabułą, a nie innym graczem) jest momentem, w którym należy zadać sobie pytanie co robimy źle.

Pozdro ;)
Title: Odp: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi
Post by: Spookie on November 03, 2015, 09:08:33 PM
Dziękuję za tą wypowiedź.

Staramy się trochę przytemperować parówki, tyle ile się da. Czasem da się bardzo mało. Ale jeśli sami chcą sobie psuć zabawę, to trudno ;)