Toril.pl - Gra wyobraźni

Trzeci Materialny => Kto pyta, nie błądzi => Topic started by: Ellnasar on May 31, 2015, 07:39:17 PM

Title: Funkcjonowanie Gry
Post by: Ellnasar on May 31, 2015, 07:39:17 PM
Rozumiem, że przy wejściu przykładowo na targowisko po prawej stronie menu będą różne opcje typu sklep etc. Jak tak czy będzie mógł umieścić swój ? :D
Title: Odp: Funkcjonowanie Gry
Post by: Amentis on June 19, 2015, 01:17:38 PM
Ten temat wydaje się odpowiedni, by zadać parę niekoniecznie związanych ze sobą pytań...! 8)
1) Czy w grze będzie możliwość założenia własnej organizacji? Bo jednak (jeśli dobrze rozumiem) jak będziemy bawić się w persistent world - stały świat - to można wyznaczyć sobie cel postaci inny niż "chce przeżywać shitload przygód i zabijać smoki!", prawda?  ;D
Zakładam też, że będzie dużo organizacji kanonicznych do których będzie można dołączyć, aye?
2) Bo w życiu są dwie pewne rzeczy - śmierć i podatki. Mnie interesuje ta pierwsza rzecz. Kiedy dochodzi do tak zwanego perma (permanent death)? Z mego doświadczenia wynika, że Magistrowie Gry to głównie sadyści, którzy lubią poddawać psychikę gracza i jego postaci próbie. :D Dlatego też chciałbym się dowiedzieć kiedy zgon na przygodzie oznacza ten ostateczny, gdy żegnamy się z postacią.
3) Palenie karczmy to tylko pod okiem Magistra Gry? :(
Title: Odp: Funkcjonowanie Gry
Post by: Spookie on June 19, 2015, 02:59:55 PM
1) Pewnie że tak! Można założyć organizację lub dołączyć do istniejącej. To oczywiście będzie się wiązało zawsze z nawiązywaniem znajomości/kontaktów, zbieraniem środków, wykazywaniem się itd.
2) Śmierć w uniwersum Zapomnianych Krain nie jest końcem drogi. W większości przypadków postać można wskrzesić (jeśli ktoś po "stronie żywych" zada sobie trud, by to zorganizować).
3) Myślę, że generalnie pod okiem kogoś, kto weźmie karczmę pod opiekę (Mistrza Gry, Obserwatora, albo Gawędziarza - to nasze trzy rangi fabularne) - zareaguje na wydarzenia NPCami, zmieni opis karczmy na spaloną itd. żeby wszystko się trzymało kupy i było realistyczne.
Title: Odp: Funkcjonowanie Gry
Post by: Amentis on July 10, 2015, 06:33:07 PM
Tak sobie dumam, niecierpliwie się i ogólnie wyczekuje by móc sobie pograć to i jeszcze takie kwestie mi przyszły na myśl...
Opisaliście na forum co trzeba brać pod uwagę przy tworzeniu postaci, by była ona w pełni gotowa wkroczyć do gry. Mnie jednak zastanawia jak ma przebiegać opisywanie historii takiej postaci, czyli coś co nie jest jednak widoczne w informacjach, które zawieramy w jej profilu. Powiem wprost - ja jestem przyzwyczajony do pisania tak zwanych autorek, czyli mniej lub bardziej złożonego tworu literackiego. Jakieś opowiadanie czy nawet pieśń, która mówi o tym co się działo z postacią zanim trafiła ona do gry. Coś do wglądu tylko dla Magistrów Gry. Czy tutaj także powinno wysłać się taką historie do ekipy panującej? Jeśli tak to w jakiej formie powinna ta historia zostać przedstawiona? Z różnymi wymogami się spotkałem i to na serwerach role-playing Neverwinter Nights 2 stąd moja ciekawość.
Druga kwestia. Nie wiem na ile rozbudowana będzie sama gra i z jakimi mechanizmami będzie nam dane się spotkać dlatego zastanawiam się... będzie wbudowany jakieś małe coś do wykonywania rzutów kośćmi przez graczy? Chodzi mi głównie o hazard, grę w kości i inne takie pierdoły, które umilają czas, gdy żadnego Magistra Gry nie ma w pobliżu.
No i ogólnie to... Dawajta już tą giere!  >:(

Edit: A! Będzie krzyko-pudło na forum? :D
Title: Odp: Funkcjonowanie Gry
Post by: kulik on October 09, 2015, 12:21:44 PM
WITAJCIE!

Mam kilka luźnych pytań, niepowiązanych ze sobą może, ale chyba wszystkie się nadają do działu "Funkcjonowanie gry".

I. LORE. Pierwsza sprawa to kwestia znajomosci lore. Mówiąc wprost – jesli się nigdy niew miało do czynienia z FR, to czy jest się na torilu poniekąd na straconej (lub gorszej) pozycji? Bardzo chętnie się podokształcam – to inna sprawa, ale na początek mam takie pytania, może bardzo szczegółowe, ale odpowiedzi pomogą mi tworzyć postać (a przed tym nic torila nie uratuje, jak sądzę, hyhy 8)):

1. Czy jest jakas odgórna sytuacja językowa, której należy się trzymać nadając postaci imię? Czy można sobie wymysleć co pasuje do postaci i się skojarzeniami głębszymi nie martwić? (wiadomo że nie mowimy tu jakims Linuimailiel dla krasnoluda czy Bergvorn Thriggvardh dla elfa – ale tak ogólnie).

2. Czy trzeba znać ogólną historię "sprzed" powstania Skraju jako lokacji tej gry (i okolic) – żeby np. nie wtopić zakładając dla postaci wydarzenia z przeszłosci sytuacji niemozliwych z punktu widzenia ogólnej jakiejs historii (np.  – o ile taka opcja będzie – gdy sie opisuje hisotirę postaci w profilu, to pisać że np. ur. się w roku dajmy na to 34 w miescie XY będzie błędem, bo w "ogólnej historii" w tym roku np miasto XY nie istniało, czy cos).

II. CHRONOLOGIA.

1. Jak będą wyglądać takie sprawy, jak pogodzoenie w powszechnej historii Skraju różnych czasów postaci w sesjach i karczmach?, Chodzi mi np. o pogodzenie fabularne czasu postaci w sesji z faktami spoza sesji (gdy np. siedzi w karczmie): w najprostszym przykładzie jesli w sesji trafiła do lochów z urwaną ręką, to jak to się ma do siedzenia w tym samym momencie w karczmie ze wszystkimi kończynami? Bo sytuacje z sesji wpływają rozumiem, na postać.

2. Jak wygląda czas wspólny dla wszystkich: czy będzie mierzony w jakims pop-upie, czy jest umowny i jeden dzień realny to po prostu jeden dzień życia w torilu?
Tutaj wychodzi kwestia podróżowania (nie znalazłam na to odpowiedzi w innych wątkach) (w tym – w wątku o podróżach): czy/jak wpływają na siebe czas w podróży, jednoczesna obecnosć postaci w sesji w zupełnie innym miejscu i do tego np. ochota aby sobie w tej chwili pokarczmić jeszcze gdzies indziej?
Brutalnie mówiąc: czy MG czuwają nad spójnoscią chronologiczną wydarzeń zarowno postaci jednej konkretnej, jak i całego swiata i wszystkich postaci? Jak to będzie rozwiązane?

3. A już zupełnie na boku – co z informacją o pogodzie; będzie jakas, obowiązująca wszystkich w krainie?

III. SMIERĆ. Rozgrywka robi się "na poważnie" kiedy można "umrzeć postać". Jak to będzie rozwiązane? (mam nadzieję że bardzo na serio :D –ale wówczas co dalej? Czy należy zapewnić sobie potomka fabularnego, żeby móc nim potem grać po smierci, czy od razu wskakuje się w nową postać? I – co równie ważńe – jaki "nastrój" społeczny będzie, kiedy się zabije komus postać? Czy to w sesji, czy w karczmie, czy w jakichs innych sytuacjach ew.? Dla mnie to istotne, bo planuję postać powiedzmy (tak wstępnie) rozbójniczki, słabo przystosowanej społecznie, natural-born wyrzutka z zachwianą moralnoscią i brakiem szacunku zarówno dla swojego życia, jak i innego – czy mam szansę funkcjonować, czy taka postawa odpada z powodów ekonomicznych :D w tym sensie, że "nie zabijamy sobie postaci, bo jak tu grać"?

IV. PROFIL. Przeczytałam co sie dało n/t profilu, utrapień itp. – ale mam pytanka dwa:

1. czy pewne sprawy, np. preferowane zajęcie (np. p/w, rozbój, bandyctwo) i związane z tym zachowania i nawet wydarzenia są czyms do wpisania w profil – czy wychodzą np. dopiero po sesjach, zachowaniach itp.?

2. Czy przewiduje się opcję, że MG dopisują postaci do [profilu] skrótowo wydarzenia, z których może być w swiecie rozpoznawalna (np. "Uczestniczyła w ataku na karawanę przewożącą dobra luksusowa, zabiła dwóch najmitów, lecz w walce straciła oko; czesc skarbu uniosła wraz z towarzyszami w góry"; cos w tym stylu) – czy sami musimy pamiętać nasze historie, że tak powiem? :)

V. PODRĘCZNiK. Na fejsie znalazłam: "Toril bazuje na historii Zapomnianych Krain do ok. 1372 RD (edycja 3.0 i 3.5), natomiast wiele stron w Internecie czerpie z nowszych edycji systemu, gdzie świat zmienia się pod wieloma aspektami.
Najpewniejszym źródłem będą więc podręczniki, a w razie wątpliwości zawsze można podpytać Obserwatorów, osoby odpowiedzialne za całokształt fabuły w grze
". Jako osobie kt. nie grała w FR nic mi niemówi ani rok 1372, ani nawet mgliste pojęcie "podręcznik" – dopóki nie zapytam, czy:

1. przewidywana jest jakas toril.wiki powiedzmy w zakładce w grze

2. gdzie można w sieci znaleźć obowiązujący podręcznik; proszę w miarę możliwosci jeden konkretny adresior;)


Wybaczcie, drodzy Potwórcy, taki zmasowany ogień pytań, ale moja wola wskoczenia w Skraj jest na tyle przemożna, że jakos tak muszę wiedzieć. Ale jak już się podowiaduję, to obiecuję nie być taka upierdliwa:D

Aaaaa – zapomniałabym: pytanie podstawowe (nie możecie odmówić prawa do tego pytania): KIEDY RUSZAMY??? :D
Title: Odp: Funkcjonowanie Gry
Post by: Salem on October 09, 2015, 12:57:56 PM
Cześć.

I. Nieznajomość Forgotten Realms nie powinna nikomu przeszkadzać w odgrywaniu postaci. To, co trzeba wiedzieć, żeby móc dobrze w uniwersum funkcjonować, to jakie występują w nim rasy (grywalne) i bardzo ogólnikowe informacje nt. rozwoju technologicznego, tego, jak działa magia (jeśli jest się zainteresowanym odgrywaniem postaci, która się nią posługuje/zna się na niej), jak funkcjonują bóstwa/panteony (i czy w ogóle istnieją) i inne rzeczy, które są pierwszymi, na które patrzymy próbując poznać jakiś świat. Po to, żeby nie w prehistorii nie znalazły się miecze świetlne i tego typu przypadki.

http://forgottenrealms.wikia.com/wiki/Main_Page (http://forgottenrealms.wikia.com/wiki/Main_Page)

To jest strona, która może Ci pomóc w podstawach, jeśli czujesz, że są Ci potrzebne informacje z zewnątrz. W rzeczywistości na forum Torilu oraz w samej grze znajdziesz wystarczająco dużo treści, ażeby spokojnie móc się po świecie przemieszczać. To zaś, jakie masz możliwości na samym początku gry, jest kwestią ustaleń w samej grze, a nie uniwersum, więc tutaj pozostaje Kodeks (regulamin).
No i, najważniejsze, dużo uczymy się od innych graczy, nawet patrząc na ich profile, rozgrywkę, wysyłane przez nich treści. Przewija się przez nie na tyle informacji o świecie, że można się o nim co nieco w taki sposób nauczyć.

http://forum.toril.org/index.php?topic=171.0 (http://forum.toril.org/index.php?topic=171.0)
http://forum.toril.org/index.php?topic=140.0 (http://forum.toril.org/index.php?topic=140.0)
http://forum.toril.org/index.php?topic=291.0 (http://forum.toril.org/index.php?topic=291.0)
http://forum.toril.org/index.php?topic=288.0 (http://forum.toril.org/index.php?topic=288.0)
http://forum.toril.org/index.php?topic=207.0 (http://forum.toril.org/index.php?topic=207.0)

Tu masz kilka przykładowych tematów dotykających różnych zagadnień w grze.

Jest osobny punkt Kodeksu mówiący o imionach. Generalnie chodzi o to, żeby ich nie zżynać ze źródeł medialnych i innych graczy. W tym momencie przypomina mi się krasnoludka-NPC z gry w uniwersum DnD, a która to nazywała się "Flower". Kwestia gustu rodziców postaci oraz jej samej, wszakże sama może nazywać się jak chce.

Odnośnie historii - jeśli chcesz wybierać konkretne lokalizacje i wpisywać się w istniejące już zdarzenia - to wiadomą sprawą jest, że musisz mieć o nich dobre pojęcie, żeby nie kłócić się z historią. Ta na pewno się nie ugnie. Za to Ty, jako gracz, możesz dopasowywać swoją historię do różnych miejsc, a czym mniej jest ono określone, tym łatwiej o różnorodne wydarzenia, bo nie ogranicza się (aż w tak dużym stopniu) historia zapisana już w oficjalnych źródłach, czy w samym Torilu.

II. Ciężko zrobić tak, aby czas realny był równy czasowi w grze. Przypuścmy, że piszemy w karczmie o piciu piwa i napisanie jednej wiadomości zajmuje nam trzy minuty. W rzeczywistości postać nie podnoi kufla przez trzy minuty. Analogicznie pisanie sesji przez miesiąc nie sprawia, że fabuła faktycznie zajmuje tyle samo czasu. Pogodzenie obu czasów jest dość trudne i gry tekstowe, w których panuje swoboda pisania, nie pozwalają na całkowicie satysfakcjonujące ustalenie chronologii. Ważne jest to, że jak ktoś Ci urwie rękę w karczmie, to jest to wydarzenie wiążące. Sesje prywatne, bez żadnego udziału Siły Wyższej, to już kwestia dogadania się z graczami, z którymi się je odgrywa.
Jeden dzień realny to jeden dzień w Torilu.

III. Śmierć była, jest i będzie, taki kolej rzeczy. W przypadku uśmiercenia jakiejś postaci musisz się liczyć z potencjalnymi reperkusjami ze strony władzy, prawa i innych postaci. Wymienioną przez Ciebie postawą charakteryzowali się już kiedyś jacyś ludzie, więc jak najbardziej jest to postać możliwa do odgrywania, ale z sympatią prawych postaci chyba trzeba się będzie pożegnać.
No i jest jeszcze sprawa tego, że w DnD śmierć to nie zawsze koniec. Da się tu wskrzeszać.

IV. To, czy wpiszesz sobie rozbój w preferowane zajęcia i widoczną część profilu jest kwestią, czy inne postaci mają o tym wiedzieć, czy nie. Jeśli nie kryjesz się ze swoją morderczą naturą - wpisuj w widoczną część profilu. Jeśli zaś jest to tajemnicą i nie wychodzisz z tym na światło dzienne - wpisuj w aspekty ukryte. To, co ma się znaleźć w profilu jest już Twoją preferencją. Gracze generalnie nie powinni korzystać z tych informacji w celu zmiany podejścia swoich postaci do Twojej, ale różnie to bywa, więc trzeba się trochę zastanowić nad tym, o czym graczom mówić.
Każda postać ma też swoją reputację, która jest widoczna dla innych i jest zależna od poczynań postaci w grze.

V. Proponuję tutaj wymienioną wyżej Wiki Forgotten Realms. Są tam wypisane daty, więc można czytać historię do wspomnianego roku.
Title: Odp: Funkcjonowanie Gry
Post by: kulik on October 09, 2015, 01:05:10 PM
Bardzo pięknie za błyskawiczną odpowiedź dziękuję!
wszystko super i gra! :D

powodzenia; jestem pełan szacunku i trzymanych kciuków (?!?) za waszą pracę:) do zobaczenia zatem, kiedy rzecz ruszy.
Title: Odp: Funkcjonowanie Gry
Post by: Spookie on October 09, 2015, 02:32:06 PM
Quote
Aaaaa – zapomniałabym: pytanie podstawowe (nie możecie odmówić prawa do tego pytania): KIEDY RUSZAMY??? :D

Zapewne wszyscy bywalcy forum i profilu fejsbukowego spodziewają się tu tej samej odpowiedzi co zwykle, ale tym razem Was zaskoczę ;)

WERBLE!

Otwarcie bety ma już oficjalną datę i nastąpi... 15 października! Dziękujemy za cierpliwość i do zobaczenia w grze :)

Title: Odp: Funkcjonowanie Gry
Post by: kulik on October 09, 2015, 05:53:21 PM
Super!
To ja tylko chyba na koniec już - takie pytanie:

WIEK.
nie znalazłam miejsca na wzorach profilu takiej informacji. czy wiek postaci się wymysla podczas zakladania profilu – i czy on sie automatycznie zmienia (w jakichs odstępach czasu realnego)? Pytam, bo może mnie interesować zmienianie się postaci w miarę rosnięcia czy doroslenia; ewentualnie czy można go potem edytować.
Title: Odp: Funkcjonowanie Gry
Post by: Salem on October 09, 2015, 06:31:00 PM
Wiek wybierasz podczas tworzenia postaci. Każda rasa ma inny wiek dojrzewania, etc., ale wszystkie starzeją się tak samo - jeden dzień czasu gry wymienia się na jeden dzień życia postaci. Z tej racji zmienianie byłoby bez sensu, bo jedna postać starzałaby się wolniej lub szybciej od innych.
Title: Odp: Funkcjonowanie Gry
Post by: kulik on October 09, 2015, 09:42:54 PM
okej, dziękuję slycznie:)
Title: Odp: Funkcjonowanie Gry
Post by: Smok on October 15, 2015, 05:57:04 PM
Jaki właściwie jest adres gry? Czy może gdy zostanie ona dzisiaj otwarta to podacie go w ogłoszeniach?
Title: Odp: Funkcjonowanie Gry
Post by: kulik on October 16, 2015, 09:53:14 AM
Witam już z wewnątrz Skraju, powiedzmy :) przeszczęsliwa.

nie wiem czy to dobre miejsce na to pytanie – ale KIEDY PIERWSZA SESJA Z ŻYCIA KRAINY (czy jak to się tu nazywa)?
Title: Odp: Funkcjonowanie Gry
Post by: Salem on October 16, 2015, 12:26:30 PM
A kiedy tylko chcesz, bo też możesz poprowadzić taką sesję, lub zmusipoprosić kogoś o poprowadzenie.

http://toril.org/nk.php?view=regulamin
Title: Odp: Funkcjonowanie Gry
Post by: Irbis on October 20, 2015, 01:06:39 PM
Nie znam za dobrze realiów. Czy Mistrzowie Gry, czy nadzorujący całość, planują zrobić coś wprowadzającego? Nie takie pisanie po graczach, ale właśnie coś od MG, żeby człowiek się mógł lepiej wczuć? Bo jak napiszę sobie do innych to nie mam pewności, że nie obudzę się z palcem w dupie i kompletnie czymś nie związanym z ustalenami co są.
Title: Odp: Funkcjonowanie Gry
Post by: Salem on October 20, 2015, 04:01:07 PM
Myślę, że ciężko jest zrobić taką "sesję wprowadzającą". Pamiętam swoją pierwszą sesję DnD - choć MG był bardzo zaangażowany w to, żeby wszystko poprowadzić jak najłatwiej i najbardziej zrozumiale, to jednak to jakiś czas trzeba było wyjaśnić poza grą jedną z wielu "oczywistości". Nie mam pojęcia, jak mogłoby to funkcjonować w przypadku tekstówki, gdzie komunikacja jednak mimo wszelkich możliwych chęci i tak nie będzie tak płynna jak na żywo.
Proponuję zerknąć na Kodeks, albo na wiki Forgotten Realms, w opisy, które najbardziej Cię interesują. Inną możliwością jest tak naprawdę napisanie do innego gracza w celu zrobienia jakiejś łatwej, przyjemnej sesji, która nieco świat odsłoni - w końcu to z postaciami innych graczy będą toczyć się Twoje interakcje i one tak naprawdę wprowadzić mogą Cię lepiej, niż taki "samouczek". Może to brzmi jak rzucanie się na głęboką wodę, ale z pewnością jest sporo osób, które będą chciały Ci pomóc w poznaniu realiów poprzez właśnie rozgrywkę.
Title: Odp: Funkcjonowanie Gry
Post by: Hydra on October 20, 2015, 04:45:19 PM
proponuję w temacie obok dwie sesje na rozgrzewkę - obie są przyjazne dla początkujących graczy (czyli nie będę karać za błędy wynikające z niewiedzy i chętnie pomogę wymyślić, jakie są możliwe zachowania w danej sytuacji). zapraszam :)
http://forum.toril.org/index.php?topic=475.0