Propozycja: Dodanie na Torilu v1 „Organizacji” jako dodatkowej funkcji.
Tło: Na grach vallherynkowych, ale też ogólnie, na większości gier MMORPG, od zawsze funkcjonują klany, gildie, organizacje, drużyny, zwał jak zwał. Wspólna rozgrywka i łączenie się w grupy podążające za wspólnym celem to początek nowej historii, wyzwania, które można ziścić tylko z pomocą wspólnego działania. To też spełnienie odwiecznych marzeń o byciu w organizacji dokonującej wielkich czynów (nie ważne czy złych, czy dobrych) albo uformowaniu drużyny poszukiwaczy przygód, wiernych przyjaciół, którzy hołdują zasadzie „jeden za wszystkich, wszyscy za jednego”.
Nawet na grach fabularnych, gdzie każdy może zagrać z kimś innym i dołączyć do wymyślonej przez kogoś organizacji, stowarzyszenia, które wsparte są mechaniką rozgrywki nobilitują, ułatwiają rozgrywkę i wnoszą bogactwo nowych możliwości do przygód czy spisków. Pozwalają też odnaleźć się postaciom, które normalnie nie zwróciłyby na siebie uwagi. Dlaczego więc nie zaczerpnąć do sprawdzonych pomysłów z innych gier i nie wprowadzić na Torilu organizacji?
Zalety:
- Przede wszystkim większa przejrzystość organizacji (obecnie można je znaleźć tylko na forum, gdzie nie każdy na bieżąco zagląda i gdzie nie są zaprezentowane w zbyt zachęcającej formie);
- Lepsza możliwość zrzeszania się postaci w organizacje i wyboru odpowiedniej;
- Kooperacja, rywalizacja, zacieśnianie więzi między postaciami i graczami;
- Większe możliwości zbiorowego wpływania na fabułę;
- Nowe możliwości fabularne dla postaci w organizacjach.
Wady:
- Rywalizacja między organizacjami (i graczami) bywa toksyczna;
- Trzeba się będzie trochę nad tym napracować...;
- ...i nie wiadomo czy graczom się to spodoba ostatecznie i czy będą z tego korzystać.
Jak to może wyglądać?
Trzeba będzie wszystko oczywiście zaimplementować w kodzie – tutaj wyzwanie dla Moskiera. Problemem jest też to, że nie wiem jak będzie wyglądało v1, więc w dywagacjach opieram się na aktualnym layoucie. Sądzę, że część kodu można chapnąć z silnika vallheru, ale nie wiem jak on się „styknie” z Torilowym.
Na początek, co mogłoby się składać na organizację:
1. Nazwa (duh)
2. Rodzaj (do wyboru: Religijna/Kupiecka/Polityczna/Najemnicza/Poszukiwacze Przygód/Rasowa/Naukowa/Inna. Możliwe mieszane!)
3. Członkowie i ich rangi
4. Reputacja i stosunki (z innymi organizacjami, czy przyjazne, czy wrogie, czy sojusz, czy coś)
5. Opisy, herby, itd.
Zakładkę „Organizację” można wstawić w Mieście, najlepiej gdzieś na górze, by przyciągało uwagę. Po wejściu dostępne będą następujące opcje: 1. Lista organizacji. 2. Twoje organizacje. 3. Wieści – organizacje.
Lista organizacji – klikasz, masz listę organizacji. W niej nazwa organizacji, rodzaj i krótki opis. Dodać do tego możliwość sortowania alfabetycznego i po rodzaju, aby ułatwić przeglądanie, jeśli organizacje będą się cieszyły dużym zainteresowaniem.
Twoje organizacje – tutaj szef organizacji będzie miał możliwość zmieniania swojej organizacji: w panelu dostępne będzie miał opcję zmiany nazwy, rodzaju, dodania/usunięcia członków i nadania im rang i zmiany opisu.. Reputację zmieniać mogliby tylko Obsowie, tak jak działa to dotychczas przy KP. To samo z usunięciem organizacji – będzie można ją usunąć z listy tylko po interwencji u Obsów (aby uniknąć sytuacji, gdy przywódca usuwa organizację, a reszta graczy chce ją kontynuować z innym przywództwem).
W zakładce „Twoje organizacje” będzie można także przejrzeć info o tym w jakich ty organizacjach u licha w ogóle jesteś xD.
Na starych vallherynkach dostępne było również forum organizacji, ale wątpię aby miało ono sens – obecnie w minutę można założyć kanał na Discordzie albo grupę na Facebooku i tam się dogadywać ze wszystkim. Nie ma sensu dodawania tego typu rzeczy.
Wieści, organizacje – tutaj ogłoszenia/wieści dawane przez przywódców organizacji i mające z nimi związek. Platforma do oficjalnej komunikacji między organizacjami a resztą postaci albo do ogłaszania wojen, sojuszy, przygód itd. Po prostu aby nie spamować plotek, tylko aby to było w jednym miejscu.
Okej, mamy podstawy. To teraz parę pytań jakie mogą się pojawić i odpowiedzi:
1. Jak stworzyć organizację?
- Przez KP, wysłać zgłoszenie do Obsów.
2. Ile członków minimum powinna mieć organizacja?
- Może mieć nawet jednego. Organizacje mają być polem do rozbudowy naszej fabuły i zrzeszania się. Jeśli mamy jednego kapłana danego bóstwa, który nie wie jak odnaleźć swoje owieczki (bo religia nie jest oficjalnie widoczna) – powinien założyć np. Kult Bóstwa. Dzięki temu poszukujący zbawienia wyznawcy zauważą, że mamy w ogóle reprezentanta danego bóstwa i że można dołączyć.
3. W ilu organizacjach można być?
- Moim zdaniem nie powinno być limitu. Dana postać może być w tylu organizacjach na ile pozwala rozsądek i wola przełożonych.
4. Co z tajnymi organizacjami?
- Dodać funkcję, która pozwoli widzieć daną organizację tylko jej członkom, a dla reszty będzie ona niewidoczna. To utrudnienie, które nieco niweczy podstawowe założenie: „przejrzystość”, ale może pozwolić na większą „tajemniczość”.
5. A co jeśli chcę zrobić mniejszą organizację w większej organizacji i mieć nową organizację?
- To kurwa zrób xD
6. A jak mnie ktoś doda do organizacji w której nie chcę być?
- Organizacje mogą działać na zasadzie zaproszeń. Gdy przywódca gildii doda Cię do organizacji, dostaniesz na dziennik powiadomienie z opcjami: „Dołącz” albo „Nie dołączaj”.
7. Co jeśli przywódca organizacji odejdzie/usunie konto/przestanie być aktywny?
- Wtedy inicjatywę muszą przejąć członkowie i obgadać sprawę z Obsami. Jeśli mamy organizację jednoosobową i osoba w niej będąca rezygnuje, wtedy taką organizację usuwamy. Albo jeszcze lepiej - archiwizujemy i dodajemy na dole listy organizacji: "Organizacje upadłe".
To taka luźna, podstawowa propozycja z mojej strony. A jak wy widzicie możliwe organizacje na Torilu? Czy uważacie, że w ogóle są potrzebne i stanowią wartościowy składnik rozgrywki? Czy teraz są wystarczająco przejrzyste? Zapraszam do wyrażania opinii.