Widzimy miejsce i sensowność prowadzenia trzech "kategorii" postaci równolegle. Pierwszeństwo przy sprawdzaniu będą miały nowe postaci główne, nie postaci poboczne.
1. Postaci z 1.0
Czyli te, które już istnieją i którymi gracie.
+ mogą się normalnie rozwijać - dotyczą ich wszystkie dotychczasowe zasady zdobywania aspektów, umiejętności, przedmiotów itd.
+ mogą dodawać znaczniki do Kronikarium
+ kto chce, ten sięga po zaproponowane konsekwencje zniszczenia Skraju i gra efekty, kto nie, ten zabija sobie postać po swojemu
- nie przechodzą na 2.0
2. Postaci z Torilu 1.5
+ mogą się normalnie rozwijać - dotyczą ich wszystkie dotychczasowe zasady
+ mogą dodawać znaczniki do Kronikarium
+ są robione według łagodniejszych zasad - nie będziemy wymagać pełnego balansu ani oczekiwać mocnych utrapień. Wciąż jednak postaci muszą mieć jakieś wady!
- nie przechodzą na 2.0 (czyli trzeba je jakoś załatwić przed końcem gry)
- nie można w trakcie gry zadeklarować, że to jednak będzie postać na 2.0, i tę zasadę będziemy egzekwować bezwzględnie
Wszystkie nowe postaci stworzone od tego momentu, które nie są zadeklarowane jako postaci na 2.0, traktujemy jako tworzone na 1.5.
3. Postaci na Toril 2.0
Postać na 2.0 zakładasz na własną odpowiedzialność.
+ przechodzą na 2.0
+ mogą grać dowolnego rodzaju relacje ze wszystkimi postaciami graczy (niezależnie od kategorii); mogą też grać relacje z NPC niskiego szczebla, jak szef pomniejszej bandy, lokalny kupiec i tym podobne. Tego typu relacje będą obowiązujące w 2.0
+ można w trakcie gry zadeklarować, że tej postaci nie chcesz przenosić na 2.0, i wtedy grasz nią dalej według zasad 1.5; od tej decyzji nie ma odwrotu!
- nie mogą się rozwijać (zdobywać nowych czarów, nowych przedmiotów, umiejętności)
- nie gwarantujemy, że przejdą w wymarzonym kształcie na 2.0 - zwyczajnie nie wiemy, co przejdzie, a co nie. Im zwyklejsza postać, tym większe szanse, że uda się ją przełożyć. Dlatego nie będziemy akceptować myślących przedmiotów, inteligentnych zwierząt, świadomych potworów i tym podobne.
- postaci nie będą sztucznie chronione przed negatywnymi konsekwencjami. To znaczy, że jeśli MG będzie chciał zrobić epicką sesję, lepiej nie iść na nią postacią na 2.0: i tak nie uzyska się rozwoju, a można umrzeć. Ale proste NK i karczmy można grać swobodnie, dla przyjemności opowiadania.
Będziemy ze Skaje prowadziły ewidencję postaci, które zgłosicie jako te na 2.0. Dla Waszej wzajemnej graczowskiej wygody poprosimy Was też, żebyście w zakładce z profilem danej postaci zaznaczyli, jeżeli chcecie przenieść ją na 2.0.
Wiemy, że brak rozwoju i ugrywania przedmiotów czy wpływów to nie jest ideał - natomiast nie chcemy doprowadzić do sytuacji, w której Wy się namęczycie, a my potem będziemy musiały Wasz wysiłek skasować, bo na przykład nie wystarczy Wam punktów na wykupienie wymarzonych umiejętności. A przecież założeniem Kalejdoskopu i całego 2.0 jest to, żebyśmy mieli świeży, równy start.
Dołączam do teamu 2.0
Najważniejszą zasadą, jaką rządzi się Świat Gry, jest spójność. Musimy mieć zbliżone wyobrażenie na jego temat, żeby móc się w nim płynnie poruszać. Z tego powodu upewnij się, że Twoje pomysły dla sesji bądź kampanii są zgodne z settingiem, w którym gramy, i nie wykluczają się z materiałem źródłowym - starajmy się nie wysadzać świata w posadach. Podręcznikowe pomysły i zasady zostały świadomie wybrane przez twórców Forgotten Realms, więc korzystajmy z ich pracy. Warto.
Jeśli nie jesteś pewien, czy Twój pomysł nie narusza spójności świata przedstawionego, zapytaj Obserwatorek. W razie potrzeby dokonają obowiązującej wykładni tego, co pasuje do przedstawionego świata gry, a co trzeba dopracować.