4. Co i jak zgłaszać - omówienie z przykładami.Gotowi na konkretne przykłady, co i jak zgłaszać?
Pamiętaj tylko, że wszystko to to tylko przykłady, sytuacje mogą w grze rozwinąć się różnie - chodzi o to, by nakierować na dobry trop sposobu zgłaszania.
Nowy aspekt dla postaciJeśli chcesz zgłosić nowy aspekt, pamiętaj, że zgłaszamy to, co już działa w świecie gry. Co to oznacza? Nie zgłaszamy czegoś, czego nie odgrywamy. Nie zgłaszamy, że postać “zaczyna uczyć się umiejętności X” - najpierw faktycznie poprzyjmy rozgrywką ten fakt, a potem zgłośmy aspekt, taki, który mówi, co postać robi ze swoim życiem.
Przykład 1.Chciałbyś, by twoja postać zyskała umiejętność walki mieczem, której do tej pory nie miała. Nauka walki mieczem trwa i wymaga praktyki, ale od czegoś trzeba zacząć. Pomyśl, dlaczego właściwie postać chciałaby zacząć tę naukę - czy w sesjach wyszło, że nie ma jak się bronić w razie walki? Może ktoś jej zaimponował? Niech ten nowy aspekt będzie miał tym samym jakieś swoje odzwierciedlenie w rozgrywce.
Co za tym idzie, przykładowe zgłoszenie może brzmieć wtedy:
Nowy aspekt: Postać X codziennie przez minimum godzinę ćwiczy walkę mieczem.
Uzasadnienie: X zdała sobie sprawę, że jest bezbronna i sama nie poradziłaby sobie w walce, co pokazała zwłaszcza ostatnia sytuacja w sesji u Y. uznała, że warto byłoby umieć się obronić, ćwiczy więc walkę mieczem na manekinie, jednocześnie szukając kogoś, kto zaopiekowałby się jej treningiem.
lub, jeśli przykładowo czyjaś postać zgodzi się uczyć twoją:
Nowy aspekt: Pod okiem Y, X codziennie ćwiczy walkę mieczem.
Uzasadnienie: X i Y zgadali się na karczmie i Y zgodził się szkolić X, która uznała, że powinna umieć się obronić na własną rękę.
Przykład 2.Na kilku ostatnich sesjach twoja postać miała okazję doznać mocnych wrażeń, widziała rzeczy, które wywracają żołądek na druga stronę - a mimo to wyszła z tego cało, dawała sobie radę i zdołała przezwyciężyć strach czy obrzydzenie, gdy było to konieczne. Chciałbyś zgłosić na bazie tego aspekt o mocnych nerwach - świetnie! Masz już dobrą podkładkę fabularną, bo grałeś to, i na bazie sesji zgłaszasz. Dobrze byłoby też, gdyby sesje te były wcześniej zgłoszone (o zgłoszeniach sesji więcej w kolejnych punktach)
Pamiętaj tylko, że tego typu aspekty zgłaszamy raczej po kilku sesjach, niż po jednej - poza wyjątkowymi sytuacjami (o tym poniżej), większość aspektów wymaga czasu, by się rozwinąć. Tak jak jedna wizyta na siłowni nie sprawi, że twoja siła znacząco wzrośnie, lub obejrzenie jednego horroru nie sprawi, że twoje nerwy wytrzymają wszystko - tak i w świecie gry jednorazowe doświadczenie czegoś nie od razu przełoży się na aspekt.
Zgodnie ze stopniowaniem, pierwszy nowy aspekt powinien odwzorowywać także pierwszy stopień doświadczenia.
Zgłoszenie takiego aspektu może wyglądać np tak:
Nowy aspekt: Postać nieco lepiej radzi sobie z trzymaniem nerwów na wodzy w trudnych sytuacjach, nieco łatwiej jest jej przezwyciężyć strach i nie dać się mu opanować.
Uzasadnienie: Na ostatnich kilku sesjach (Sesja X z postacią Y, sesja Z z postacią W, sesja publiczna XYZ) postać miała okazję testować swoje nerwy, m.in uczestniczyła w krwawych bójkach i prowadziła śledztwo w zmasakrowanej przez potwora wiosce. Udało się jej nie załamać mimo otaczającej ją brutalności i paskudnych widoków, zmuszała się do działania i chociaż z trudem, to przezwyciężała obrzydzenie.
Przykład 3.Na sesji którą grałeś wskutek magicznego wypadku w jaskiniach Podmroku twoja postać nabyła dziwną, tajemniczą przypadłość, która objawia się tym, że słoneczne światło bardziej ją razi i powoduje łzawienie oczu, a zarazem w nocy zaczęła widzieć lepiej, zyskując widzenie w półmroku.
To przykład aspektu, który postać dostać może po jednorazowej sesji. Na pewno widzisz różnicę - nie jest to stopniowo rozwijana zwyczajna umiejętność, ale coś nienaturalnego, nabytego wskutek działania jakiejś siły wyższej.
Przykładowe zgłoszenie może wyglądać tak:
Nowy aspekt: Po magicznym wypadku postać gorzej widzi w świetle słonecznym, które boleśnie razi jej oczy, jednocześnie zyskując widzenie w półmroku.
Uzasadnienie: Na sesji X postać przeszkodziła drowim kapłankom w przeprowadzeniu mrocznego rytuału z użyciem magii ciemności, powodując magiczny wypadek i wybuch mrocznej energii. To wydarzenie i ekspozycja na wybuch sprawiło, że trochę magii wpłynęło na postać, skutkując taką właśnie przypadłością.*
Zmiana istniejącego aspektuMasz już aspekt, ale uznajesz, że przychodzi czas na jego zmianę. Postać rozwinęła się, więc naturalną koleją rzeczy ten rozwój warto pokazać w Karcie Postaci.
Tutaj należy pamiętać, że rozwój aspektów musi odbywać się na podstawie tego, co grasz - należy pokazywać innym drogę, jaką postać przebywa i to, jak się rozwija. Nie zgłaszamy rozwoju aspektów, których nie gramy - nie zakładamy, że postać robi coś “na boku”.
Pokazywać rozwój można na kilka sposobów - sami gracze dobierają taki, jaki im pasuje. Można grać konkretne sesje - nauka mieczem może być okazją do sparingu z innym graczem, ucząca się walki postać powinna też zacząć w pewnym momencie próbować wprowadzać walkę mieczem do sesji - niech podejmie wyzwanie i zawalczy z tym bandytą.
Można też pokazywać naukę “przy okazji” - idziesz do karczmy? Niech postać będzie zmęczona i poobijana,a bo właśnie wraca z treningu. niech pochwali się komuś, że się uczy tej walki. w tym jednak wypadku warto pamiętać, że odgrywanie “przy okazji” w pewnym momencie nie wystarczy - to opcja dodatkowa :)
Przykład 1.Od jakiegoś czasu pokazujesz innym, że postać uczy się walczyć mieczem. Miałeś okazję stoczyć sparingową walkę z dobrym kumplem, postać pokonała też kilku bandytów w sesjach, decydując się wykorzystać poznane podstawy. Czujesz, że czas na zmianę aspektu - postać w twojej ocenie już coś potrafi, nie jest na pewno mistrzem, ale wyszła z etapu ucznia.
Stary aspekt: Postać X codziennie przez minimum godzinę ćwiczy walkę mieczem.
Nowy aspekt: Zna podstawy walki mieczem, nieźle radzi sobie w praktyce w walce z jednym oponentem. Nadal stara się codziennie ćwiczyć i szuka okazji by spróbować swoich sił z nowymi przeciwnikami.
Uzasadnienie: Postać miała kilkakrotnie okazję walczyć mieczem, czy to dla treningu (sparing z postacią Y przed karczmą), czy to testując swoje nowe umiejętności w praktyce, w sytuacji koniecznej obrony (walka z bandytami z ulicznego gangu w sesji X, obrona karawany przed napadem w sesji Z).
Przykład 2.Twoja postać posiadła (lub miała ją na start) lekką odporność na ogień. Przez ostatnie kilka sesji starałeś się rozwinąć ten aspekt, wystawiając ją na działanie ognia i testując tę odporność w sesjach przygodowych. Uznajesz, że dzięki tym doświadczeniom odporność mogła się zwiększyć z lekkiej do średniej, bo organizm postaci dostatecznie wiele razy wystawiany był na próbę.
Stary aspekt: Posiada lekką odporność na ogień zwykły i magiczny.
Nowy aspekt: Posiada średnią odporność na ogień zwykły i magiczny.
Uzasadnienie: W ostatnich kilku sesjach (Sesja X, sesja Y, sesja Z) postać musiała uciekać z płonącego domu ratując jego mieszkańców, mierzyła się z ognistym magiem który mocno poturbował ją swoimi czarami, a także brała udział w polowaniu na ogniste salamandry, co razem wzięte pozwoliło jej zwiększyć odporność organizmu na ten żywioł.
Usunięcie aspektuCzasami zdarza się, że aspekt już nie jest potrzebny, przestał spełniać swoją rolę lub też przedawnił się, albo został usunięty na sesji - w takim wypadku, można pozbyć się go z Karty Postaci.
Warto pamiętać jednak, że raczej nie usuwamy aspektów, które są dla nas niewygodne, albo przestały nam pasować, ale nie zrobiliśmy w tym kierunku nic fabularnie - paniczny strach przed wodą nie ustąpi w ciągu nocy, a wpływowy baron szukający swojego skradzionego skarbu nie odpuści machając ręką na skradzione setki monet. Usuwanie aspektów także powinno odbywać się głównie na przykładzie aktywnej gry.
Przykład 1.W wyniku splotu wydarzeń twoja postać zaciągnęła dług u pewnego lichwiarza, który dał mu na spłatę zobowiązań dwa miesiące. Po sesji dostałeś stosowny aspekt, teraz jednak udało ci się fabularnie spłacić dług, zarabiając żądaną sumę podczas najemniczego zlecenia i udając się do wspomnianego lichwiarza. Aspekt o długu nie jest już więcej potrzebny, bo dług został spłacony.
Usuń aspekt: Zaciągnął dług na 150sz u lichwiarza z Dzielnicy Dywanów. Dostał dwa miesiące na jego spłatę, pod groźbą utraty zdrowia w razie niedotrzymania terminu.
Uzasadnienie: Na ostatnich dwóch sesjach postać zarobiła w końcu odpowiednią sumę i pod koniec sesji Z zapłaciła ją lichwiarzowi, pozbywając się długu.
Przykład 2.Zaczynając grę, dałeś postaci aspekt o tym, że zmaga się z nieznośną czkawką. Zagrałeś jednak sesję z postacią uzdrowiciela, z którym po wspólnej podróży znaleźliście sposób na pozbycie się dokuczliwej dolegliwości.
Usuń aspekt: Czasami, zupełnie niespodziewanie męczą go ataki czkawki, ktoerj nie umie się pozbyć.
Uzasadnienie: Na sesji z uzdrowicielką X nasze postacie udały się po magiczne zioło, dzięki któremu postać w końcu pozbyła się czkawki.
*Warto pamiętać, że zmiany dotyczące aspektów (zwłaszcza przypisanie aspektu “nietypowego”) mogą niejednokrotnie pojawić się wraz z podsumowaniem sesji - w takich wypadkach powielanie zgłoszeń nie jest konieczne, warto jednak dać znać MG, by na pewno pamiętał o tym, że np dzięki sesji jakiś aspekt może ulec zmianie, usunięciu lub należy wam się nowy.