Author Topic: Komentarze do: Jak przedstawiać Obserwatorom sesję tak, aby wszyscy byli szczęśliwi  (Read 6826 times)

Bart

  • Gnoll
  • **
  • Posts: 11
  • Propsy: 0
    • View Profile
  • ID: 255
Przepraszam, że się wtrącę, ale moim zdaniem ta kolejność:
Quote
1. Zawsze zgłaszajcie chęć zorganizowania sesji przed naborem i założeniem sesji w dziale Niezapomnianych Krain.
jest zła. Dlaczego? Bo bez sensu jest zawracanie adminom tyłka o tym, że planuję jakąś sesję, podczas gdy jeszcze nie wiem nawet czy ona w ogóle wypali, bo nie mam pojęcia, ile osób się do niej zgłosi. Jeśli nikt nie będzie chciał w tym uczestniczyć to na cholerę marnować Wasz czas pierdołami? To tylko niepotrzebna dodatkowa robota dla Was - Potwornickich ;) A gdyby kolejność była inna, wiedziałbym ile osób chce grać i jakie postacie to i wiem, jak układać scenariusz i wtedy gotowca podrzucam Wam, a wy albo akceptujecie albo nie. To chyba prostsza sprawa? ;)
Podsumowując, jak ja to widzę: Najpierw robię nabór, później zgłaszam obserwatorom, a na koniec dopiero zakładam sesję.
No ale to tylko moja subiektywna opinia.
« Last Edit: October 22, 2015, 05:39:30 PM by Bart »

Hydra

  • Bajarz
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1064
  • Propsy: 25
    • View Profile
    • Warsztat MG
  • ID: 89
  • Postać: Meresankh
  • Discord: Hydra
faktem jest - że dostosowanie sesji pod zgłoszone postaci jest generalnie dobrą praktyką MGowską, bo można dać własny wątek ludziom, żeby się czuli ważni i fajni. to szczególnie istotne w kampaniach, bo w jednorazowych przygodach może mniej :)
[18:37] Pharan: Mógłbym mieć z Tobą dziecko, któremu wpajałbym same złe zasady, żeby potem słuchać, jak mu wszystko tłumaczysz

[13:22] Zet: przez ciebie mam odruch pawłowa już. Jak napiszę, że jest odpis i widzę, że coś napisałaś, to pierwsza myśl: jaki błąd popełniłem tym razem?

22:56] Melweddyn (2247): Po argumentacji Hydry każdy zamyka się w sobie.

Hydra

  • Bajarz
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1064
  • Propsy: 25
    • View Profile
    • Warsztat MG
  • ID: 89
  • Postać: Meresankh
  • Discord: Hydra
czy w takim razie można poprosić o przykładowy opis (zgłoszenie) sesji, który jest ok, i dla porównania takiego, w którym jest za mało? to już będziemy wiedzieć :)
[18:37] Pharan: Mógłbym mieć z Tobą dziecko, któremu wpajałbym same złe zasady, żeby potem słuchać, jak mu wszystko tłumaczysz

[13:22] Zet: przez ciebie mam odruch pawłowa już. Jak napiszę, że jest odpis i widzę, że coś napisałaś, to pierwsza myśl: jaki błąd popełniłem tym razem?

22:56] Melweddyn (2247): Po argumentacji Hydry każdy zamyka się w sobie.

Kessrin

  • Goblin
  • ***
  • Posts: 41
  • Propsy: 0
    • View Profile
Wydaje mi się, że krótki zarys w zupełności wystarczy. Przecież nikt nie będzie w fazie planowania przedstawiał całej drabinki scenariusza kampanii ^^ Pokrótce o tym co jest wątkiem przewodnim/celem, co nieco o otoczce i o czym też chyba nie można zapominać o ewentualnych skutkach na fabułę ogólną (o ile takie mogą w ogóle wystąpić). Ja bym się ograniczył do czegoś takiego przy informowaniu Potwórców o planowanej sesji. A jeśli jestem w błędzie to pewnie zaraz mnie ktoś skoryguje ;]
Głośnym strzałem w swoją głowę rozpoczynam rzeź idiotów...

Bart

  • Gnoll
  • **
  • Posts: 11
  • Propsy: 0
    • View Profile
  • ID: 255
Jeśli o mnie chodzi, dopóki nie znam ilości osób i nie wiem, dokładnie jakimi grają postaciami to jedyne co mógłbym opisać to zdawkowe np. "planuję sesję z napadem na bank w mieście X. Konsekwencje: możliwe okaleczenie/śmierć postaci." No i przy nagrodach już mam problem, bo nie zaplanuję nagród póki nie dowiem się, kto bierze udział. Chyba, że jedyną nagrodą będzie złoto i kosztowności, bo to chyba każdego interesuje. Problem w tym, że mnie akurat złoto najmniej by interesowało. Jeśli uczestniczę w sesji, gdzie mogę stracić postać to oczekuję czegoś więcej - jakiegoś artefaktu albo czegoś, czego normalnie moja postać nie może zdobyć. Dlaczego zatem nie wypiszę nagród wcześniej? Bo każdą klasę będzie interesowało coś innego. Rzemka, który nie włada bronią, nie będzie interesował miecz, nawet jeśli będzie dawał fajne możliwości, bo mu się po prostu nie przyda dla jego postaci. Siepacza nie będzie interesowała kusza szybkostrzelna, bo nie umie z niej korzystać. A złodzieja, który stawia na zręczność i szybkość, nie będzie interesowała super ochronna tarcza, bo i tak jej nie udźwignie :)
Podałem skrajne przykłady, ale mam nadzieję, że w ten sposób zobrazowałem bardziej w czym leży problem.

Kessrin

  • Goblin
  • ***
  • Posts: 41
  • Propsy: 0
    • View Profile
Rzemka, który nie włada bronią, nie będzie interesował miecz, nawet jeśli będzie dawał fajne możliwości, bo mu się po prostu nie przyda dla jego postaci. Siepacza nie będzie interesowała kusza szybkostrzelna, bo nie umie z niej korzystać. A złodzieja, który stawia na zręczność i szybkość, nie będzie interesowała super ochronna tarcza, bo i tak jej nie udźwignie :)

A to ja się zapytam dlaczego? Nawet jeśli postać zdobędzie w sesji rzecz, której nie użyje to ma pełne pole do popisu by ją w przyszłości wykorzystać. Posiadanie jakiegoś cacuszka daje Ci możliwość zapoczątkowania kolejnych sesji w których ten przedmiot będzie mógł zmienić właściciela. Dla przykładu, postać będzie chciała go sprzedać zamienić - można rozegrać nową sesję, inna postać dowie się, że rzemieślnik znalazł gdzieś fajny miecz i spróbuje go okraść - kolejny powód do sesji i tak by można jeszcze mnożyć. Dla mnie nagroda w sesji nie musi być a nawet nie powinna być tworzona pod graczy, którzy się zgłaszają. No ale to moja koncepcja. Każdy ma swój sposób przygotowywania sesji i te mogą się różnić...
Głośnym strzałem w swoją głowę rozpoczynam rzeź idiotów...

Bart

  • Gnoll
  • **
  • Posts: 11
  • Propsy: 0
    • View Profile
  • ID: 255
Wiedziałem, że ktoś to napisze ^^

Otóż, nie jest problemem sprzedanie przedmiotu. Problem w tym, żebym zdobył przedmiot, który mi się przyda. Gdybym wiedział, że ryzykuję życie dla młota bojowego, którym nie umiem się posługiwać to zwyczajnie nie wziąłbym w tym udziału. Powiedz mi, po co mam ryzykować życie dla przedmiotu, którego i tak sprzedam?

Edytka:
Dobra, nie było tematu :) Obczaimy w praktyce, jak to będzie wyglądało to wtedy poruszę ten temat albo grzecznie przeproszę za zamieszanie.
« Last Edit: October 22, 2015, 08:03:52 PM by Bart »

Kessrin

  • Goblin
  • ***
  • Posts: 41
  • Propsy: 0
    • View Profile
Problem w tym, żebym zdobył przedmiot, który mi się przyda. Gdybym wiedział, że ryzykuję życie dla młota bojowego, którym nie umiem się posługiwać to zwyczajnie nie wziąłbym w tym udziału.

Bo to nie jest gra, której znamy solucję? Postacie startujące w sesji (tak jak i ich autorzy) nie mają pojęcia co ich czeka i jaką nagrodę (albo czy w ogóle) zdobędą. Może być tak, że natrudzą się niemiłosiernie a w przysłowiowej skrzyni na końcu questa będzie kupa w worku :] Życie bywa nieprzewidywalne i w sesjach powinno się to też uwzględniać. A podstawową wartością sesji powinna być dobra zabawa przy jej pisaniu.

edit: Spokojnie, forum jest po to by toczyć dysputy i dzielić się przemyśleniami.
Głośnym strzałem w swoją głowę rozpoczynam rzeź idiotów...

Bart

  • Gnoll
  • **
  • Posts: 11
  • Propsy: 0
    • View Profile
  • ID: 255
Właśnie... dobra zabawa jest najważniejsza :) Jednak chyba podchodzimy inaczej do graczy, bo gdybym miał dać graczom kupę w worku, wcześniej uprzedziłbym ich o takiej możliwości. W nagrodach napisałbym: "Kupa w worku, świński łeb, dwa zdechłe szczury albo peleryna niewidka. Zależy od tego, na co się trafi." Wtedy gracz już wie, "aha... jest szansa, że wygram coś zajebistego albo nic... to może jednak warto zagrać". W innym wypadku zawsze wypisuję możliwe do zdobycia nagrody. Wychodzę z założenia, że to ma być fajna zabawa, a gracze mają prawo wiedzieć, za co ryzykują życie swoich postaci. Może jestem staroświecki, ale po prostu szanuję zarówno graczy, jak i ich czas :)

Edytka:
Równie dobrze nagrodą mogłoby być po prostu: powodzenie misji i uwolnienie księżniczki ze smoczej wieży. Wtedy też gracze wiedzą za co ryzykują.
« Last Edit: October 22, 2015, 08:17:22 PM by Bart »

Kessrin

  • Goblin
  • ***
  • Posts: 41
  • Propsy: 0
    • View Profile
Jak już wspomniałem mamy inne podejście do kwestii. I w porządku. Niemniej jednak rzeczywiście przy takiej koncepcji nagradzania będzie problem z uwzględnieniem nagród podczas informowania o planie sesji...
Głośnym strzałem w swoją głowę rozpoczynam rzeź idiotów...

Bart

  • Gnoll
  • **
  • Posts: 11
  • Propsy: 0
    • View Profile
  • ID: 255
Oczywiście, ale tak to mogą sobie grać na poczcie we własnym sosie, prawda? Bo przecież mamy możliwość grania w większym  gronie na poczcie ;) Ale skoro już wychodzimy na FW to nie dlatego, że lubimy się obnażać i chcemy, by wszyscy wiedzieli o czym piszemy, ale też dlatego, żeby mieć oficjalne podstawy do zdobycia czegoś fajnego. Takie moje zdanie, ale mówię to jedynie w swoim imieniu, więc może większość uważa inaczej. W każdym razie, jak mówiłem... zobaczymy, jak to wyjdzie w praniu ;)

Bart

  • Gnoll
  • **
  • Posts: 11
  • Propsy: 0
    • View Profile
  • ID: 255
Przepraszam, w takim razie już milknę, bo to tym bardziej bez sensu dla mnie :) Po co zatem mam grać globale, skoro mogę to samo ugrać na PW i zdobyć takie same artefakty, tyle tylko, że nie muszę nikogo prosić o pozwolenie.

Edytka:
FW - forum wewnętrzne (to, gdzie gramy w grze, zakładając nowe wątki - nie pamiętam, jak to się tutaj nazywa)
PW - prywatna wiadomość
« Last Edit: October 22, 2015, 09:50:22 PM by Bart »

Bart

  • Gnoll
  • **
  • Posts: 11
  • Propsy: 0
    • View Profile
  • ID: 255
Czytałem zasady rozgrywki chyba wczoraj :) Niemniej dalej nie potrafię zrozumieć, po co zatem te sesje na FW, skoro to samo mogę rozegrać na poczcie z tymi samymi ludźmi, a do tego nie muszę prosić o pozwolenie? Nie mówię tu o zabijaniu smoka, ani ratowaniu księżniczek, ale jakieś wyprawy do podziemi, czy jaskiń górskich albo głupie napady na traktach. Może dlatego nie rozumiem różnicy, bo Wasz system jest czymś nowym, dlatego mam nadzieję, że nie irytuję Cię moimi uwagami. Po prostu próbuję zrozumieć.

Hydra

  • Bajarz
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1064
  • Propsy: 25
    • View Profile
    • Warsztat MG
  • ID: 89
  • Postać: Meresankh
  • Discord: Hydra
@Bart, pomniejszą zupełnie rzeczą w sesjach publicznych jest to, że niektórzy lubią je czytać dla frajdy - ci niebiorący w nich udziału :) inną zaletą jest fakt, że do takiej sesji publicznej możesz potem podpiąć swój wątek jako inny MG, w porozumieniu czy bez. inspiracja po prostu.
[18:37] Pharan: Mógłbym mieć z Tobą dziecko, któremu wpajałbym same złe zasady, żeby potem słuchać, jak mu wszystko tłumaczysz

[13:22] Zet: przez ciebie mam odruch pawłowa już. Jak napiszę, że jest odpis i widzę, że coś napisałaś, to pierwsza myśl: jaki błąd popełniłem tym razem?

22:56] Melweddyn (2247): Po argumentacji Hydry każdy zamyka się w sobie.

Bart

  • Gnoll
  • **
  • Posts: 11
  • Propsy: 0
    • View Profile
  • ID: 255
No dobra, to że sprawy polityczne, czy sytuacje mające wpływ na całość należy rozgrywać na FW to ok, logiczne, ale reszta nadal nie widzę powodu. "Bo ktoś lubi czytać" to... wybaczcie... idiotyczny powód. Bo tak samo powinienem swoje sesje prywatne rozgrywać na FW, bo na pewno zalazłby się ktoś, kto chętnie by je poczytał, bo po prostu lubi czytać :P Przynajmniej ja tak to widzę. No, ale dobrze, mniej więcej już zrozumiałem koncept. Choć osobiście uważam, że ten system pokłada zdecydowanie zbyt duże zaufanie w zdrowy rozsądek graczy. Człowiek już jest takim stworzeniem, że jeśli może coś obejść nie wysilając się przy tym, to zwyczajnie to obejdzie ;) Poza tym nadal nie widzę w tym wszystkim logiki. Po co mam grać, że coś zdobywam, skoro i tak gram to na PW, nikt nie widzi, więc możemy uznać, że i tak już to mam. Jak dla mnie wygląda to tak, że Wy wykreowaliście świat, ale to, co my z nim zrobimy to już nasz sprawa... "hulaj dusza, piekła nie ma".
Chciałbym wierzyć w ludzi tak samo, jak Wy i przekonać się, że nie wyjdzie z tego drugi Amorion. Byłaby szkoda, bo stworzyliście coś nowego, co może się udać, ale czy się uda? Anarchia nie jest dobrym kierunkiem ;)

PS. Chyba zboczyliśmy z tematu :P