Author Topic: Tworzenie postaci - przewodnik  (Read 3251 times)

Łotr

  • Hobgoblin
  • ****
  • Posts: 83
  • Propsy: 7
    • View Profile
Re: Tworzenie postaci - przewodnik
« Reply #15 on: July 09, 2019, 12:20:17 am »
Spoko, zdarzają wam się błędy, co ja w pełni rozumiem, ale jak przeciętny iksiński czy igrekiński ma znaleźć coś takiego, gdy np: 3-4 aspekty są ukryte? Dopóki taka osoba nie wyśle mi KP jako MG to w życiu się nie dowiem, że tam ukryte są jeszcze 3 pozytywne, a nie 2 pozytywne i negatywny. Siłą rzeczy nie da się wtedy "dać znać". Albo na przykład taki gracz wbije 3 inne aspekty i już wtedy wątpię, aby mu ktoś miał cofać wcześniejsze, dociekać które były kiedy.
Mi się zdarza, że dostaję czyjąś kartę już do sesji i się łapię za głowę, ale co... mam wtedy iść i zgłaszać, że postać zrobiona X czasu temu nie ma wady albo wada jest sprzeczna z adnotacją?

I to nie są sytuacje pojedyncze, dlatego pytam o to, bo, biorąc z głowy teraz, postać w pełni marinistyczna, gdzie z każdego aspektu wynika tendencja do gry na statkach/morzu, a potem wada o niemożności odnalezienia się w dziczy. W przykładach jakie nie powinny być wady jest to opisane, tyle, że odwrócone.
I jeżeli jest problem z weryfikowaniem tego, to może przydałby się ktoś jeszcze, kto by sprawdzał już po fakcie akceptacji, czy aby na pewno wszystko gra?

Co do realności broni to w pewien sposób to rozumiem, wiadomo, ale z drugiej strony podajesz przykład z tej łatwiejszej do uznania za sensowną strony, bo szabla i kordelas są względnie blisko siebie, ale wziąwszy już pod uwagę miecz krótki i miecz długi, albo broń drzewcową, w której skład (spytałem tylko ciocię Wiki) wchodzi 47 rodzajów broni, w skład których wchodzą tak sieczne, kłute i obuchowe już.

Zet

  • Bajarz
  • Łupieżca Umysłu
  • *
  • Posts: 392
  • Propsy: 13
    • View Profile
  • ID: 1442
  • Discord: Zet
Re: Tworzenie postaci - przewodnik
« Reply #16 on: July 09, 2019, 09:28:35 am »
Ja się wypowiem tylko w kwestii grup broni:

To jest w dużej mierze kwestia gameplayu, a nie realizmu świata. Nie ma sensu rozbijać na mnóstwo grup, bo na ile grup nie rozbijesz, to zawsze znajdzie się ktoś, kto powie, że można mocniej rozbić. W końcu niby szable takie same, ale szamszirem, czerskieską, karabelką i szablą husarską walczy się nieco inaczej, więc i to można robić bardziej.

Z drugiej strony - jak się ktoś uczy walczyć halabardą, to zwykle liźnie trochę z walki gizarmą, czy włócznią, więc jak tamto chwyci w łapy, to coś-tam będzie umiał.

Toril nie jest grą bitewną, nie jest szermierką narracyjną.
Nie możemy wymagać od wszystkich graczy, by koniecznie znali te podziały. Nie możemy przy tworzeniu postaci napisać do gracza: ej, ale napisałeś, że walczysz bronią drzewcową, ale to walczysz czym? gizarmą, halabardą, yari, włócznią, lancą, rohatyną?

Hydra

  • Obserwator
  • Banshee
  • *****
  • Posts: 1212
  • Propsy: 22
    • View Profile
    • Pocztówki z daleka
  • ID: 89
  • Postać: Kyriakos Serafeim
  • Discord: Hydra
Re: Tworzenie postaci - przewodnik
« Reply #17 on: July 09, 2019, 09:20:44 pm »
(...)Siłą rzeczy nie da się wtedy "dać znać". (...)Mi się zdarza, że dostaję czyjąś kartę już do sesji i się łapię za głowę, ale co... mam wtedy iść i zgłaszać, że postać zrobiona X czasu temu nie ma wady albo wada jest sprzeczna z adnotacją?

Da się dać znać. I yep, jak najbardziej warto nam o tym powiedzieć.

Quote
I to nie są sytuacje pojedyncze, dlatego pytam o to, bo, biorąc z głowy teraz, postać w pełni marinistyczna, gdzie z każdego aspektu wynika tendencja do gry na statkach/morzu, a potem wada o niemożności odnalezienia się w dziczy. W przykładach jakie nie powinny być wady jest to opisane, tyle, że odwrócone.
I jeżeli jest problem z weryfikowaniem tego, to może przydałby się ktoś jeszcze, kto by sprawdzał już po fakcie akceptacji, czy aby na pewno wszystko gra?

1. Mówisz o Clydzie Morganie, który został poprawiony przy okazji przenoszenia z PP na główną, ładnych kilka miesięcy po akceptacji :) Więc jak najbardziej się da.
2. Nie ma problemu z weryfikowaniem, są zwykłe ludzkie błędy. Nigdy ich do końca nie wyeliminujesz, a tworzenie dodatkowej kontroli to tworzenie wąskiego gardła (czas, opóźnienia) - oraz (ponieważ podwójna kontrola > dwa razy więcej wątpliwości > zaczynasz przycinać "dla świętego spokoju") powrót do takiego Torilu, w którym nie dało się podrapać po dupie bez zgłoszenia z uzasadnieniem. Nie chcę go. Ty go chcesz?

W kwestii realności broni - myślę, że nie ma sensu, żebym się powtarzała. Nie będziemy tych grup zmieniać, bo z punktu widzenia grywalności nie ma takiej potrzeby.
[18:37] Pharan: Mógłbym mieć z Tobą dziecko, któremu wpajałbym same złe zasady, żeby potem słuchać, jak mu wszystko tłumaczysz

[13:22] Zet: przez ciebie mam odruch pawłowa już. Jak napiszę, że jest odpis i widzę, że coś napisałaś, to pierwsza myśl: jaki błąd popełniłem tym razem?

22:56] Melweddyn (2247): Po argumentacji Hydry każdy zamyka się w sobie.

Łotr

  • Hobgoblin
  • ****
  • Posts: 83
  • Propsy: 7
    • View Profile
Re: Tworzenie postaci - przewodnik
« Reply #18 on: July 09, 2019, 10:34:34 pm »
Odnośnie broni, to w sprowadzanie tego do argumentu podatności na obrażenia fizyczne albo niewrażliwości sprawia, że w sumie można po prostu dać "obsługa broni", skoro tak, bo albo będzie wrażliwe na broń, albo nie będzie, to po co w ogóle to rozdrabniać?
Czemu np: paladyni mają okrojone czary, ale magowie nie mają okrojonej broni? Chodzi mi o wykazanie pewnych tendencji do upraszczania wszystkiego, do sprowadzania tego do systemu zer i jedynek, jak zrobiłaś to, Hydro, w przypadku obrażeń. I rozumiem, że to jest dla ułatwienia, dla przyjemniejszej gry, ale idąc dalej w tę stronę będziemy pisać "kłujam ostrym", bo i tak nie będzie miało to większego znaczenia czy jakkolwiek broń dobrze dobrana, użyta, czy cokolwiek jest włożone wysiłku w to.
Owszem, w stu procentach się zgodzę, że na duchu żadna broń nie zrobi znaczenia i ten przykład nie oddaje tego za bardzo. Ale na przykład do walki ze zbrojnym w konkretny rodzaj pancerza i broni robi to różnicę. W tym momencie najlepiej wpisać sobie "broń drzewcowa", do tego "łuki" i... nie wiem. Trzeci dowolnie wybrany, bojowy widelec, bo dwa poprzednie praktycznie pokrywają wszelkie zapotrzebowania na broń jaka postać może kiedykolwiek posiadać. A nie wiem czy do tego zmierzamy, że każdy ma być dobry do wszystkiego i na wszystko.
Ale, jeżeli z punktu widzenia grywalności nie ma to znaczenia to zapewne nie ma.

Co do profili i aspektów to nie, nie jest to tworzenie wąskiego gardła. Wąskie gardło byłoby w sytuacji, gdy do akceptowania potrzeba więcej niż jednej osoby. Ja mówię o osobie, która po akceptacji już chodzi i weryfikuje, sprawdza, potwierdza, jak zwać, tak zwać. Skoro zdarzają się błędy to przydałoby się, aby ktoś je wyłapywał, czyż nie? A osoba bez wglądu w aspekty nie ma takiej możliwości ze względu na części ukryte.
I nie wiem czemu sprowadzasz to ad absurdum, znowu, bo ja nie mówię o tworzeniu ścisłej, dokładnej, kompletnej kontroli i "zgłoszeń z uzasadnieniem". Ja się odnoszę to napisanego przez was spisu wytycznych, z którymi mogę się nie zgadzać (jak wyżej), ale wciąż obowiązują. Chyba? Bo skoro chcesz, aby zgłaszać, to zgadzasz się z tym, że dodatkowa osoba rzucająca okiem już bez wpływu na proces akceptacji, a jedynie na potencjalne poprawki, przydałaby się.

I tak, mówiłem o Clydzie, sprawdziłem. I... został poprawiony? Czyli rozumiem obecna wersja, z wadą, jest już okej?
« Last Edit: July 09, 2019, 10:37:17 pm by Łotr »

Hydra

  • Obserwator
  • Banshee
  • *****
  • Posts: 1212
  • Propsy: 22
    • View Profile
    • Pocztówki z daleka
  • ID: 89
  • Postać: Kyriakos Serafeim
  • Discord: Hydra
Re: Tworzenie postaci - przewodnik
« Reply #19 on: July 10, 2019, 02:02:42 pm »
Raz jeszcze: Toril nie jest symulacją rycerstwa/historyczności/opisową rekonstrukcją wybranego okresu; nie jest i nie będzie grą stawiającą na realizm, tylko na przygodowość i grywalność. Dopóki nie przyjmiesz tego do wiadomości, dopóty nie będziesz umiał się pogodzić z decyzją - choć masz oczywiście prawo uważać ją za błędną z punktu widzenia realizmu. Natomiast na koniec dnia grupy broni nie będą zmieniane.

Jeżeli będziemy czuły potrzebę wzięcia dodatkowej osoby do kontroli, to poszukamy jej w społeczności. Na razie tej potrzeby nie mamy, choć dziękuję za troskę o stan gry.

Tak, został poprawiony i jest okej. Kiedy będziesz tworzył kolejną postać, możesz go traktować jako odnośnik.
[18:37] Pharan: Mógłbym mieć z Tobą dziecko, któremu wpajałbym same złe zasady, żeby potem słuchać, jak mu wszystko tłumaczysz

[13:22] Zet: przez ciebie mam odruch pawłowa już. Jak napiszę, że jest odpis i widzę, że coś napisałaś, to pierwsza myśl: jaki błąd popełniłem tym razem?

22:56] Melweddyn (2247): Po argumentacji Hydry każdy zamyka się w sobie.

Salem

  • Łupieżca Umysłu
  • *
  • Posts: 367
  • Propsy: 18
    • View Profile
Re: Tworzenie postaci - przewodnik
« Reply #20 on: July 10, 2019, 02:36:06 pm »
Dlaczego ludzie nigdy nie kłócą się o to, że "alchemia" jest szerokim pojęciem? Przecież "znajomość alchemii" to jest dobry odpowiednik "umiejętności walki bronią", bez doprecyzowania szczegółów, sposobów tworzenia, rodzajów preparatów, które potrafi się przyrządzać, specjalizacji. Albo dlaczego nie wymaga się od ludzi dokładnego opisu tego, w jaki sposób - oczywiście z uwzględnieniem wszystkich medycznych prawideł - zszywają kogoś, kto został zraniony w walce? Ale jednak alchemików czy medyków nikt się nie czepia, bo... co dokładnie, bo nie rzuca się na w/w czynności kostką aż tak często?

Ano właśnie dlatego, że to jest gra i żeby grą to pozostało, to niektóre rzeczy muszą zostać uproszczone. Wymaganie od graczy mniej czy bardziej specjalistycznej wiedzy na temat tego, czym mają się zajmować ich postaci skończyłoby się na tym, że znacznie zmniejszyłby im się wybór, a osoby odpowiedzialne za sprawdzanie kont nigdy nie miałyby na to czasu, bo zamiast czytania profili musiałyby szukać mało komu potrzebnych informacji o tym, czy szabla o długości X wyprodukowana w latach A-B jest skuteczna przeciw zbroi typu J o grubości Z i kolorze CMYK wiedząc, że jej właściciel jest weganinem.

Poza tym, wydaje mi się, że te potencjalnie zbyt szerokie podziały są korygowane przez "mechanikę", którą ustala MG podczas sesji, okoliczności, w których postaci się znajdują, fakt, że jeśli nauczysz się walczyć jakąś bronią, to nie będziesz już absolutnym laikiem w posługiwaniu się tymi o podobnej konstrukcji i przeznaczeniu, no i to, że postaci i tak nie noszą zwykle przy sobie więcej niż dwóch broni, więc w praktyce i tak w 99.9% przypadków skorzystają tylko z bardzo niewielkiej części takiej "ogólnej" umiejętności.

Łotr

  • Hobgoblin
  • ****
  • Posts: 83
  • Propsy: 7
    • View Profile
Re: Tworzenie postaci - przewodnik
« Reply #21 on: July 10, 2019, 05:01:20 pm »
Nie mam więcej pytań