Author Topic: Warsztat Toril wiki - postępy & propozycje  (Read 250 times)

Eona

  • Guest
Warsztat Toril wiki - postępy & propozycje
« on: March 02, 2018, 07:50:54 pm »

Cześć wszystkim :)
Jak wiadomo wiki się w swoim tempie się tworzy, by zastąpić obecny teraz w grze Kodeks. Domyślnie mają się tam znajdować wszystkie potrzebne do gry na Torilu informacje, a wpisy mają być intuicyjne do znalezienia. Ten temat będzie służył trzem celom: informowania o postępach, pytania społeczności o zdanie na pewne aspekty wiki i zbierania waszych propozycji. Nie mam tak wspaniałej strony do dyspozycji jak devBlog Torilu, ale czemu by miało to przeszkadzać w dyskusjach?

Obecna sytuacja (02.03.18):
- Mamy opisy niemal wszystkich kategorii dzięki Kass :)
- Kodeks jest niemal w całości przeniesiony. Znaczy głownie została ta mniej ciekawa część. Niestety sporo wpisów musi zostać rozwiniętych albo wręcz napisanych od nowa.
- Robi się poradnik o pisaniu wpisów na wiki
- Jeszcze trochę na wiki będą opisy chyba wszystkich nieumarłych z podręczników dzięki Vokunowi :)
- Mamy trochę niezwiązanych z kodeksem wpisów, szczególnie dzięki Aktorowi i Kass :)

Co wiadomo:

- Kodeks jest obecnie nadrzędny względem Wiki, więc w przypadku różnic, to z niego są prawidłowe informacje. Z czasem tych drobnych różnic może się trochę nazbierać, stąd ostrzegam.
- Ciekawostka z lore na dziś: bóstwa panteonu mulhorandzkiego i untherskiego (obecnie włączony w panteon Faerunu) do czasu Kryzysu Avatarów występowały w Zapomnianych Krainach jedynie w formie śmiertelnych inkarnacji. Dopiero wtedy Ao pozwolił przedostać się ich esencjom na ten Plan Materialny.

Pytania do was:
- Na początek, zgodnie z uwagą Rifu z innego tematu na forum: sprawa wyglądu głównej strony. Obecnie trzeba w sporej części pojeździć, by coś znaleźć i nie jest zbyt intuicyjna. Jak byście ją widzieli? Co byście przesunęli, jak ułożyli, co dodali?
- Jakie inne uwagi macie odnośnie wiki? Zmienilibyście coś w nazewnictwie, w jej budowie?
- Szukam osoby, która potrafi dobrze obsługiwać edytor wiki i robić w niej rzeczy. Choćby do konsultacji. (Bo jakoś tą stronę główną trza zrobić, a internet na wszystko nie odpowie łatwo ;)

Sierra

  • Kult Maski
  • Goblin
  • *
  • Posts: 31
  • Propsy: 6
    • View Profile
Odp: Warsztat Toril wiki - postępy & propozycje
« Reply #1 on: March 03, 2018, 11:32:36 am »
Moja propozycja do ewentualnego tworzenia własnych Wiki.

Baza:

1. Nie przepisujemy, nie tłumaczymy. Dajemy krótkie info o danym haśle/zagadnieniu wraz z odnośnikiem do szerszego omówienia w źródłowych materiałach. Jeśli to możliwe w języku ojczystym, jeśli się nie znajdzie w języku angielskiem.

Nie przyjmuję w ogóle tłumaczenia, że ktoś nie zna. Angielski jest wprowadzany już w przedszkolu, potem przez osiem - dziewięć lat w szkole, następnie od trzech do pięciu lat i w kolejnych w razie studiów również najczęściej jest. Jeśli ktoś twierdzi, że nie umie w angielski to nie umie też w polski a przy tym, nie przeczyta niczego ponad krótką notkę tak czy siak z powodu wrodzonej niechęci lub też nieumiejętności przyswajania jakiejkolwiek wiedzy bez względu na czas i możliwości.

2. Budujemy dzięki temu platformę z podstawową wiedzą i odnośnikami do map, obrazków itd. Prosta, łatwo przyswajalna forma i przede wszystkim nie obciążająca tak bardzo osób tworzących. Należy pamiętać, że ci ludzie też mają życie a tu im nikt za to nie płaci. W dodatku robienie komuś takiej ilości roboty jest pierońsko niekoleżeńskie skoro można inaczej. Ta wiedza już jest w internecie. Wystarczy ją streścić i wskazać gdzie szukać czegoś więcej.

Dalsze funkcjonowanie:

1. Tworzymy funkcyjnego Kronikarza.

2. Zadaniem Kronikarza będzie li tylko wyłącznie dopisywanie (doklejanie) do takiej Wiki
- ewentualnych projektów autorskich (zatwierdzonych przez Oposy)
- wydarzeń z naszego świata gry (wynikających z sesji zgłoszonych i NK)
- dodawanie brakujących (a niezbędnych w danym przypadku) haseł

Jest to dość prosty zakres zadań, który nie będzie zajmował ogromu czasu i najlepiej gdyby zajmowała się tym osoba z umiejętnością streszczania wydarzeń i wyciągania z nich istotnych informacji. Faktów a nie opinii.

Efekty:

Będziemy mieć swoją wiki, z niezbędnymi rzeczami oraz pełniącą rolę informacyjną o najświeższych wydarzeniach, co dla nowych graczy, ale również i tych z doświadczeniem, będzie niezwykle przydatne i przyswajalne oraz dające tzw "gameplay", który będzie można oprzeć na ostatnich wydarzeniach w danym miejscu. Zbuduje się również świadomość wydarzeń i lore świata granego U NAS.

Jako bonus, jeśli Kronikarz będzie chciał, miał czas i wenę, może powstać coś w rodzaju Kalendarium na samej grze, gdzie będą się pojawiały te "ostatnie wydarzenia". Dla tych, dla których czytanie Wiki będzie zbyt dużym wyzwaniem oraz jako prosty punkt zaczepienia by poszukać czegoś więcej o danym miejscu/potworze/postaci.

Friss

  • Otiag
  • *****
  • Posts: 189
  • Propsy: 10
    • View Profile
  • ID: 1307
  • Postać: Altair Dar-Mingħajr
  • Discord: Friss
Odp: Warsztat Toril wiki - postępy & propozycje
« Reply #2 on: March 03, 2018, 03:55:58 pm »
Popieram Sierrę, ale i Rifu przy okazji.

Nie przepisywać, nie dublować. Skupić się na tym, co nasze, Torilowe. Potrzeby graczy same pokażą, czy i co trzeba dodać. Ktoś potrzebuje lokacji, rodu, nowego surowca — będzie miał interes, żeby taką nowinkę opisać. Nie twórzmy martwych treści, nie jest możliwe zrobienie lore lepiej, niż jego twórcy i ci fani, którzy byli przed nami. Jak zobaczyłam, ile jest kategorii/subkategorii, złapałam się za głowę. Nie chciałam jednak podcinać nikomu skrzydeł i proponować kasacji roboty, która już zrobiona została. Nim jednak zaorzecie się na śmierć, rezygnując z własnych przyjemności — zastanówcie się, czy tego naprawdę potrzeba. Jak dla mnie, cała ta praca nad wikią jest efektem zamknięcia się w czterech ścianach i niedobrania właściwych priorytetów. Bo czy faktycznie gra nam się jakoś wybitnie źle, bo mamy Kodeks, a nie mamy wikii? Czy to naprawdę musiało być jedno z pierwszych zadań? Niektóre artykuły wymagają naprawy czy napisania na nowo. Czyli... zostały wklepane, zakodowane bez korekty i redakcji, jako tymczasowa wersja wersji tymczasowej? Widocznie. Myślę, że czas ten można było spożytkować lepiej. Skoro jednak przeniesiono niemal cały Kodeks, to przecież nikt go teraz nie wyrzuci. Proponuję odsiać kategorie puste, ew. złączyć subkategorie, rozszerzając zakres kategorii, bo rozdrobnienie przedmiotów, roślin czy zwierząt nikogo nie zbawi, a ukradnie siły. Oczywiście, może być tak, że nie doceniam zapału i tempa wikujących, ale... ale swoje widziałam. Najpierw żwawy rozruch, potem pierwsze metry na pełnej kurwie, na koniec zadyszka, ból w boku i tyle z maratonu. Niestety. Wikie najlepiej tworzą się wtedy, kiedy sam gracz ma powód dodać nowy materiał. Kiedy na bieżąco czegoś trzeba. I tym sposobem powstają nowe bestie, rośliny, narkotyki, alkohole czy gildie. Bo sam gracz chce mieć, a inni muszą wiedzieć, o co chodzi.