Author Topic: Toril v1 - Organizacje  (Read 2172 times)

Angie

  • Guest
Toril v1 - Organizacje
« on: September 23, 2017, 07:09:51 PM »
Propozycja: Dodanie na Torilu v1 „Organizacji” jako dodatkowej funkcji.

Tło: Na grach vallherynkowych, ale też ogólnie, na większości gier MMORPG, od zawsze funkcjonują klany, gildie, organizacje, drużyny, zwał jak zwał. Wspólna rozgrywka i łączenie się w grupy podążające za wspólnym celem to początek nowej historii, wyzwania, które można ziścić tylko z pomocą wspólnego działania. To też spełnienie odwiecznych marzeń o byciu w organizacji dokonującej wielkich czynów (nie ważne czy złych, czy dobrych) albo uformowaniu drużyny poszukiwaczy przygód, wiernych przyjaciół, którzy hołdują zasadzie „jeden za wszystkich, wszyscy za jednego”.
Nawet na grach fabularnych, gdzie każdy może zagrać z kimś innym i dołączyć do wymyślonej przez kogoś organizacji, stowarzyszenia, które wsparte są mechaniką rozgrywki nobilitują, ułatwiają rozgrywkę i wnoszą bogactwo nowych możliwości do przygód czy spisków. Pozwalają też odnaleźć się postaciom, które normalnie nie zwróciłyby na siebie uwagi. Dlaczego więc nie zaczerpnąć do sprawdzonych pomysłów z innych gier i nie wprowadzić na Torilu organizacji?

Zalety:
- Przede wszystkim większa przejrzystość organizacji (obecnie można je znaleźć tylko na forum, gdzie nie każdy na bieżąco zagląda i gdzie nie są zaprezentowane w zbyt zachęcającej formie);
- Lepsza możliwość zrzeszania się postaci w organizacje i wyboru odpowiedniej;
- Kooperacja, rywalizacja, zacieśnianie więzi między postaciami i graczami;
- Większe możliwości zbiorowego wpływania na fabułę;
- Nowe możliwości fabularne dla postaci w organizacjach.


Wady:
- Rywalizacja między organizacjami (i graczami) bywa toksyczna;
- Trzeba się będzie trochę nad tym napracować...;
- ...i nie wiadomo czy graczom się to spodoba ostatecznie i czy będą z tego korzystać.

Jak to może wyglądać?
Trzeba będzie wszystko oczywiście zaimplementować w kodzie – tutaj wyzwanie dla Moskiera. Problemem jest też to, że nie wiem jak będzie wyglądało v1, więc w dywagacjach opieram się na aktualnym layoucie. Sądzę, że część kodu można chapnąć z silnika vallheru, ale nie wiem jak on się „styknie” z Torilowym.

Na początek, co mogłoby się składać na organizację:
1. Nazwa (duh)
2. Rodzaj (do wyboru: Religijna/Kupiecka/Polityczna/Najemnicza/Poszukiwacze Przygód/Rasowa/Naukowa/Inna. Możliwe mieszane!)
3. Członkowie i ich rangi
4. Reputacja i stosunki (z innymi organizacjami, czy przyjazne, czy wrogie, czy sojusz, czy coś)
5. Opisy, herby, itd.

Zakładkę „Organizację” można wstawić w Mieście, najlepiej gdzieś na górze, by przyciągało uwagę. Po wejściu dostępne będą następujące opcje: 1. Lista organizacji. 2. Twoje organizacje. 3. Wieści – organizacje.

Lista organizacji – klikasz, masz listę organizacji. W niej nazwa organizacji, rodzaj i krótki opis. Dodać do tego możliwość sortowania alfabetycznego i po rodzaju, aby ułatwić przeglądanie, jeśli organizacje będą się cieszyły dużym zainteresowaniem.

Twoje organizacje – tutaj szef organizacji będzie miał możliwość zmieniania swojej organizacji: w panelu dostępne będzie miał opcję zmiany nazwy, rodzaju, dodania/usunięcia członków i nadania im rang i zmiany opisu.. Reputację zmieniać mogliby tylko Obsowie, tak jak działa to dotychczas przy KP. To samo z usunięciem organizacji – będzie można ją usunąć z listy tylko po interwencji u Obsów (aby uniknąć sytuacji, gdy przywódca usuwa organizację, a reszta graczy chce ją kontynuować z innym przywództwem).

W zakładce „Twoje organizacje” będzie można także przejrzeć info o tym w jakich ty organizacjach u licha w ogóle jesteś xD.

Na starych vallherynkach dostępne było również forum organizacji, ale wątpię aby miało ono sens – obecnie w minutę można założyć kanał na Discordzie albo grupę na Facebooku i tam się dogadywać ze wszystkim. Nie ma sensu dodawania tego typu rzeczy.

Wieści, organizacje – tutaj ogłoszenia/wieści dawane przez przywódców organizacji i mające z nimi związek. Platforma do oficjalnej komunikacji między organizacjami a resztą postaci albo do ogłaszania wojen, sojuszy, przygód itd. Po prostu aby nie spamować plotek, tylko aby to było w jednym miejscu.


Okej, mamy podstawy. To teraz parę pytań jakie mogą się pojawić i odpowiedzi:

1. Jak stworzyć organizację?
- Przez KP, wysłać zgłoszenie do Obsów.

2. Ile członków minimum powinna mieć organizacja?
- Może mieć nawet jednego. Organizacje mają być polem do rozbudowy naszej fabuły i zrzeszania się. Jeśli mamy jednego kapłana danego bóstwa, który nie wie jak odnaleźć swoje owieczki (bo religia nie jest oficjalnie widoczna) – powinien założyć np. Kult Bóstwa. Dzięki temu poszukujący zbawienia wyznawcy zauważą, że mamy w ogóle reprezentanta danego bóstwa i że można dołączyć.

3. W ilu organizacjach można być?
- Moim zdaniem nie powinno być limitu. Dana postać może być w tylu organizacjach na ile pozwala rozsądek i wola przełożonych.

4. Co z tajnymi organizacjami?
- Dodać funkcję, która pozwoli widzieć daną organizację tylko jej członkom, a dla reszty będzie ona niewidoczna. To utrudnienie, które nieco niweczy podstawowe założenie: „przejrzystość”, ale może pozwolić na większą „tajemniczość”.

5. A co jeśli chcę zrobić mniejszą organizację w większej organizacji i mieć nową organizację?
- To kurwa zrób xD

6. A jak mnie ktoś doda do organizacji w której nie chcę być?
- Organizacje mogą działać na zasadzie zaproszeń. Gdy przywódca gildii doda Cię do organizacji, dostaniesz na dziennik powiadomienie z opcjami: „Dołącz” albo „Nie dołączaj”.

7. Co jeśli przywódca organizacji odejdzie/usunie konto/przestanie być aktywny?
- Wtedy inicjatywę muszą przejąć członkowie i obgadać sprawę z Obsami. Jeśli mamy organizację jednoosobową i osoba w niej będąca rezygnuje, wtedy taką organizację usuwamy. Albo jeszcze lepiej - archiwizujemy i dodajemy na dole listy organizacji: "Organizacje upadłe".

To taka luźna, podstawowa propozycja z mojej strony. A jak wy widzicie możliwe organizacje na Torilu? Czy uważacie, że w ogóle są potrzebne i stanowią wartościowy składnik rozgrywki? Czy teraz są wystarczająco przejrzyste? Zapraszam do wyrażania opinii.

Skaje

  • Obserwator
  • Banshee
  • *****
  • Posts: 1055
  • Propsy: 24
  • Meow
    • View Profile
  • ID: 57
  • Postać: Desiderata Graves
  • Discord: Skaje/Nibynuszka
Odp: Toril v1 - Organizacje
« Reply #1 on: September 23, 2017, 07:22:22 PM »
Widzę tu jeden problem - to będzie działać głównie dla organizacji od zera stworzonych przez graczy.
Organizacje in-game po prostu są, nawet na Torilu mają swoich patronów - klery różnego rodzaju, CC, Złodzieje Cienia, Harfiarze, etc. To, że gracze nie są ich członkami nie znaczy, że organizacja nie jest aktywna. Więc tu zarządzanie w ten sposób jak na vallheru się to robiło może kuleć, bo to, że ktoś założy grupę "Harfiarze" nie znaczy, że jego postać nią ofc zarządza.

No i, od startu Torilu pamiętam właściwie 3 grupy: Gildia Kupiecka, najmici Rawija i Kompania Zadory. Boję się, czy gracze są wystarczająco... chętni i stali, by się to opłacało; niestety, to ni "dawne" czasy gdy na grach było 500 kont, 60 osób dziennie i 12 organizacji :)

That being said, uważam że można pomyśleć nad ew. wprowadzeniem jakiegoś... miejsca zarządzającego? Brakuje mi czegoś takiego wewnątrz gry, nie na forum, tylko w środku Torilu, jakiegoś rozwiązania, które pozwoliłoby na komunikację grupy graczy w może wygodniejszej lub bardziej przejrzystej formie niż pw, które szybko robią się chaotyczne. Jakiś panel/czat/podforum - tak, by można było założyć coś takiego na dłużej, np dla organizacji lub kultu właśnie, albo np dla sesji grupowych lub kampanii, które trwają wszak czasem kilka miechów.
If you don’t have a massive alternative universe in your head with developed people and stories, you’re lying.

Angie

  • Guest
Odp: Toril v1 - Organizacje
« Reply #2 on: September 23, 2017, 07:55:07 PM »
Tak, będzie działać dla organizacji stworzonych przez graczy, a organizacje in-game po prostu są. Jednak już teraz są osoby, które zarządzają tymi organizacjami, mimo że ich postaci nie są przywódcami tychże organizacji. Wystarczy to przełożyć na ten system - dodać osobę, która zarządza "oficjalnie", a swoją postać jako członka. Wystarczy tylko dodać funkcjonalność: "Kto jest przywódcą?" "- Moja postać" "- Wpisz imię i rangę".

Były jeszcze Kult Tyra, reprezentanci poszczególnych kultów i Gildia Łowców Nieumarłych Amona. A zapewne i jeszcze więcej było projektów tylko... nie pamiętamy o nich, bo nie były nigdzie sensownie zapisane. Rozejrzałem się na forum i tam nie ma za bardzo informacji właśnie o organizacjach - poza kultami i organizacjami stricte Skrajańskimi, kontrolowanymi przez Obsów. I nie ma się co dziwić, że nie było organizacji - bo nie było miejsca do ich prezentacji, a w plotkach trudno rozróżnić co jest czym. Po prostu "klimat nie sprzyja" założeniu i dalszemu nadzorowaniu organizacji w przejrzysty sposób.

A co do form komunikacji, to jednak stawiałbym na robienie sobie kanałów na Discordzie. Dodanie czatów dodatkowych in-game chyba będzie obciążeniem, a mniejszą funkcjonalnością.

Friss

  • Otiag
  • *****
  • Posts: 152
  • Propsy: 10
    • View Profile
  • ID: 1307
  • Postać: Altair Dar-Mingħajr
  • Discord: Friss
Odp: Toril v1 - Organizacje
« Reply #3 on: September 24, 2017, 03:11:56 PM »
Na początek wystarczy... początek.

Czyli: jakiś porządny, widoczny guzik na pasku. Przycisk w panelu miasta, tak jak w Pogłoskach i Bibliotece, z funkcją wykrzyknika. Guzik miałby spis taki, jak na forum, z podlinkowanymi patronami. A ten miejski informowałby, co się zadziało w organizacji.

Inna sprawa, Fufu, że... zobacz, nawet w tym temacie masz niewielki ruch. Graczy jest mało, już dotarci między sobą, zazwyczaj indywidualiści. Tworzenie opcji mechanicznych może sprawić, że się Potwórcy zaorzą dla marnego efektu.

Na ten moment, jeszcze na starym Torilu, można rozszerzyć to, co mamy. Można dać opiekunom pocztę masową do członków organizacji, można zrobić dodatkowe pole w karcie na członkostwo... ale i tak nie wiem, czy to są takie błahe rzeczy do zakodowania, możliwe, że wcale nie. Problemy związane z grą w gildiach są pochodną większego problemu: braku mierzalności pewnych danych w grze. Tak naprawdę, dołączając do grupy, nie jesteś w stanie otrzymać klarownej wiadomości, jakie wymierne korzyści daje ci członkostwo. Na valherynkach to działa, bo tam są po prostu wartości dające się policzyć, są określone zasady i jest mechanika lub przynajmniej reguły gry w klanach. Tu tego nie ma, sam patron działa na wyczucie, praktycznie niewiele się różniąc od niezrzeszonych graczy.

W każdym razie, coś in-game byłoby na pewno fajną opcją. Byle było proste. Bo widłami do gry w grupie nie pogonisz, a i tak jako przywódca/zarządzający ponosisz ryzyko utopienia wysiłku (bo gracze często rejterują, odechciewa im się. A Ty tak zrobić nie możesz, jeśli bierzesz odpowiedzialność za całość). ;)

E: Małe sprostowanie — no dobra, jeśli to miałoby ruszać od startu nowej wersji, to może nie jest aż takie trudne i mozolne. Ja cały czas mam w głowie zmiany bieżące, mea culpa. Sęk w tym, że nowe pojawia się zwykle... raczej późno niż później. Trudno więc wyrokować, opłaci się czy nie. Może być martwą opcją, ale może też zaktywizować ludzi, którym takiej możliwości brakowało. Ja jestem sceptykiem, ale nóż widelec.
« Last Edit: September 24, 2017, 03:28:19 PM by Friss »

Angie

  • Guest
Odp: Toril v1 - Organizacje
« Reply #4 on: September 24, 2017, 03:50:32 PM »
Po kolei Friss:

- pomysł jest głównie do nowego Torilu, bo na tym, jak to często jest powtarzane, Moskier już nie działa i go nie aktualizuje. Koncentruje się na v1. I mam wątpliwości, czy działania na pół gwizdka coś przyniosą.

- nie ma ruchu w temacie z paru powodów:
1. Bo w tematach tego typu na Torilu nigdy nie ma ruchu (spójrz na inne w tym dziale);
2. Bo temat nie jest palący;
3. Bo się rozpisałem i komu by się chciało to czytać.

Quote
Graczy jest mało, już dotarci między sobą, zazwyczaj indywidualiści. Tworzenie opcji mechanicznych może sprawić, że się Potwórcy zaorzą dla marnego efektu.

Graczy nie jest mało. Mamy spokojnie 80+ aktywnych graczy (wchodzących na grę co tydzień), część z nich ma po parę postaci. Zawsze na grach byli indywidualiści, a jednak łączyli się w grupy - kiedy mieli ku temu możliwości i kiedy administracja wspierała taką opcję. Patrz: <95% procent vallherynek>. W większości bycie w klanie oznaczało też zalety mechaniczne. Ale nie zawsze. Na Crondorze, Fereldenie, Devortis, organizacje były w dużej mierze fabularne i dzięki ułatwieniom (temu, że w ogóle są uwzględnione w kodzie) prosperowały dobrze.

Pojawia się pytanie: czy ludzie nie chcą się bawić w organizacje bo nie lubią organizacji? Czy może po prostu nie wiedza jakie są, nie mają możliwości ich przejrzystego przeglądu i nie chcą się babrać w czymś, czego nawet nie mogą ująć wizualnie i przedstawić tego reszcie? Imo odpowiedzieć na to pytanie pozwoliłoby nie obserwowanie tego jak teraz to wygląda (bo co się dziwić człowiekowi, że nie chce się mu wpław płynąć przez jezioro, kiedy mógłby jachtem?), tylko prosta ankieta z dwoma pytaniami: "Czy chciałbyś aby Twoja postać przynależała do jakiejś organizacji?" "Czy chciałbyś aby Twoja postać była przywódcą jakiejś organizacji?". I można śmiało zrobić taką ankietę, aby nawiązać dialog z graczami, przedstawić im jeszcze jakie przykładowe organizacje z różnych dziedzin by mogły funkcjonować.

Owszem, teraz nie możemy na 100% przewidzieć czy będzie to martwa opcja, czy nie. Na pewno będzie wprowadzała większą przejrzystość. Na pewno będzie bodźcem do tego by dołączać do organizacji i by o nich w ogóle wiedzieć. Bo skoro coś ułatwia rozgrywkę to czemu z tego nie skorzystać?

Co do kodu - rozwiązanie, które zaproponowałem tak naprawdę nie opiera się na niczym, czego już na Torilu nie ma. Lista gildii jak połączona Biblioteka i ewentualnie Plotki. Edycja organizacji jak panel do dodawania treści do biblioteki. Reszta robiona przez KP do Obsów. Lista członków - na bazie listy graczy/listy stosowanej w sesjach na NK. W swojej propozycji starałem się właśnie zminimalizować wysiłek jaki by trzeba było w to włożyć, wykorzystywać tylko to, co już jest. Instynktownie, bo nie jestem informatykiem. To nie powinno być trudne i mozolne. To może być zajmujące, ale skoro już robimy od nowa silnik pod v1 to może... to dobra pora na dodanie tego typu rzeczy?

Chromy

  • Hobgoblin
  • ****
  • Posts: 80
  • Propsy: 4
    • View Profile
  • ID: 1287
  • Postać: A. Stein
Odp: Toril v1 - Organizacje
« Reply #5 on: September 24, 2017, 03:55:58 PM »
Mi się podoba ten pomysł z ikonką pokazującą nowy wpis w kodeksie, bibliotece (że widać który to) i jakieś lepsze wyeksponowanie organizacji, które działają jakoś fabularnie. O właśnie chciałem podrzucić pomysł z tą ankietą, i tymi pytaniami. Można zrobić test jak dobrze gracze kojarzą organizacje na torilu.

Friss

  • Otiag
  • *****
  • Posts: 152
  • Propsy: 10
    • View Profile
  • ID: 1307
  • Postać: Altair Dar-Mingħajr
  • Discord: Friss
Odp: Toril v1 - Organizacje
« Reply #6 on: September 24, 2017, 04:06:06 PM »
Po kolei Friss:

- pomysł jest głównie do nowego Torilu, bo na tym, jak to często jest powtarzane, Moskier już nie działa i go nie aktualizuje. Koncentruje się na v1. I mam wątpliwości, czy działania na pół gwizdka coś przyniosą.

No tak, jakimś tam rzutem na taśmę, z rozpędu, pomyślałam o bieżącej grze. Zauważ jednak, że to bieżąca gra jest probierzem. Na jej podstawie diagnozujemy, co się przyda i próbujemy wyłapać, co cieszy się popularnością, a co mniej.

(...) 3. Bo się rozpisałem i komu by się chciało to czytać.

Mnie! <3

(...) Graczy nie jest mało. Mamy spokojnie 80+ aktywnych graczy

Pytanie, ilu z nich:
1. Gra coś więcej niż 1:1;
2. Loguje się tylko po to, by nie stracić konta;
3. Pojawia się na tyle często, żeby być siłą napędową jakiejś frakcji.

Generalnie, mnie przekonujesz, jak czegoś nie sprawdzimy, to się nie dowiemy. Najpierw wydało mi się, że Ty byś chciał całej dużej, wyodrębnionej opcji z podopcjami (cała tabela z sortowaniem, panel przywódcy, osobne wieści, osobna zakładka). Nie mnie się wypowiadać, na ile to czasochłonne. Po prostu wiem, że kapitał gildii, które nie znikną po miesiącu, buduje się długo. Czyli też w czasie, kiedy będziemy oczekiwać na nową wersję. Żeby ten element zadziałał, musiałaby wzrosnąć klarowność rozgrywki jako takiej. Jeśli dasz nowe opcje bez żadnego poligonu, nadal będzie występował problem pt. Ale co ja właściwie miał(a)bym z tym zrobić? Bogiem a prawdą, obecny Kodeks też jakoś super mglisty nie jest, a pewnie nie każdy przejrzał choćby to podstawowe źródło gry. Na forum... też nie każdy zagląda, chociaż imho powinien, jeśli chce być na bieżąco.

No, ale. Mogę wziąć na siebie rolę złego porucznika i uprawiać czarnowidztwo. Ktoś musi. :D

Spookie

  • Potwórca
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1362
  • Propsy: 27
  • spec. ds. NCSD
    • View Profile
  • ID: 3
Odp: Toril v1 - Organizacje
« Reply #7 on: September 24, 2017, 04:53:38 PM »
Przepraszam, że mówię to tak późno, ale nie wchodziłam wczoraj na forum: System organizacji w mniej więcej takiej formie jak napisał Rifu jest już od dłuższego czasu w planach. Moskier ma to już mniej więcej rozkminione, ale z oczywistych powodów nie jest to priorytet. Na pewno jednak znajdzie się w nowej wersji gry.

PS. Moskier mówi, że każda organizacja będzie miała swój chat in-game :)

Angie

  • Guest
Odp: Toril v1 - Organizacje
« Reply #8 on: September 24, 2017, 05:25:51 PM »
<333