Author Topic: Co chciałbym poprawić w funkcjonowaniu gry?  (Read 46194 times)

0rez farg

  • Hobgoblin
  • ****
  • Posts: 78
  • Propsy: 3
    • View Profile
  • ID: 2641
  • Postać: Narahp
  • Discord: 4373#0rez farg
Co chciałbym poprawić w funkcjonowaniu gry?
« on: September 30, 2016, 03:53:11 PM »
Bazując na moich i innych doświadczeniach proponowałbym ułatwienie procesu tworzenia postaci. Niektórych kreator zniechęca swoją zawiłością. Oczywiście dla kogoś, kto już kilka razy przez to przechodził, to raczej łatwa sprawa i te de, ale dla początkujących już niekoniecznie.

Zauważyłem też pewną niekonsekwencję w ustalaniu aspektów postaci. W niektórych przypadkach (Nie podam konkretnych, gdyż nie pamiętam) dany aspekt nie przechodził, a potem można go było znaleźć w profilu innego gracza.
Izan Rammarg ąnanz, Ęrdyh łiwarpop 0rez farg, 09.21 anizdog, 6102.01.91

".einimezrp ein ydgin anarahP an adoM" :rangeR

Spookie

  • Potwórca
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1362
  • Propsy: 27
  • spec. ds. NCSD
    • View Profile
  • ID: 3
Odp: Co chciałbym poprawić w funkcjonowaniu gry?
« Reply #1 on: September 30, 2016, 11:44:49 PM »
No i przydałoby nam się trochę więcej info niż "zbyt zawiły" :) Z czym konkretnie miałeś problem?

0rez farg

  • Hobgoblin
  • ****
  • Posts: 78
  • Propsy: 3
    • View Profile
  • ID: 2641
  • Postać: Narahp
  • Discord: 4373#0rez farg
Odp: Co chciałbym poprawić w funkcjonowaniu gry?
« Reply #2 on: October 03, 2016, 07:21:45 AM »
Teraz trochę ciężko mówić mi o czymś, co było dla mnie kiedyś trudne, skoro już poznałem mniej więcej tego tajniki.

Największą trudnością były aspekty. Pomysł jest oryginalny, to trzeba przyznać, ale jak już Leif powiedział, przydałby się porządny poradnik.

Czas na zaakceptowanie Karty Postaci też mógłby być krótszy. Wiadomo, że Obserwatorzy mają własne życie, nie zawsze mają wystarczająco dużo wolnego czasu, ale zawsze można postarać się przyspieszyć ten proces.

Mnogość funkcji. Dla początkującego gracza, który nie miał z fabularkami wcześniej styczności albo ma znikome doświadczenie, tyle różnych pól do wyboru też może być odstraszające.

To, że postać w chwili wysłania Karty musi być kompletna. Wątpię, żeby każdy gracz myślał o wszystkich cechach postaci, o jej wyglądzie, historii, znanych językach czy ogółem koncepcie. Raz zaakceptowana postać = brak możliwości zmiany aspektu/koncepcji, chyba że to się uzasadni. A powód "zmienił mi się pomysł na bohatera" jest najwidoczniej za słaby.
Izan Rammarg ąnanz, Ęrdyh łiwarpop 0rez farg, 09.21 anizdog, 6102.01.91

".einimezrp ein ydgin anarahP an adoM" :rangeR

Hydra

  • Bajarz
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1064
  • Propsy: 25
    • View Profile
    • Warsztat MG
  • ID: 89
  • Postać: Meresankh
  • Discord: Hydra
Odp: Co chciałbym poprawić w funkcjonowaniu gry?
« Reply #3 on: October 03, 2016, 09:57:48 AM »
W kwestii procesu tworzenia postaci, chcialabym wskazac cos, czemu przydalaby sie zmiana - a zarazem nie jest to rzecz do przewodnika. Mianowicie chodzi o podejscie do procesu ze strony Obsow.
Ujmujac rzecz jak najprosciej - zwykle wyglada to tak: odrzucacie cos, np. aspekt; gracz pyta, co ma zamiast tego wpisac; mowicie, ze nie wiecie, to jego postac.
Nnnope, to nie powinno tak dzialac. Mialam te historie przy tworzeniu wlasnych postaci i npc, mieli je moi znajomi - oraz osoby obce, ktorym pomagalam przy pisaniu postaci wlasnie dlatego, ze Obsi tego nie robili. Zaproponowanie jakiegos aspektu nie jest jego narzuceniem, tylko wlasnie zaproponowaniem :)
Nie wiem, skad wynika ta niechec do podsuwania konkretnych propozycji dla konkretnych postaci - za to wiem, jakie wrazenie tworzy: po pierwsze "nie obchodzi nas to", po drugie "musisz radzic sobie sam". Pomoc przy tworzeniu daje wrazenie odwrotne - "jestesmy Toba zainteresowani", "chcemy, zebys tu gral(a)". I to by juz wplynelo pozytywnie na proces tworzenia postaci, bo ci zagubieni nie czuliby sie sami :)
[18:37] Pharan: Mógłbym mieć z Tobą dziecko, któremu wpajałbym same złe zasady, żeby potem słuchać, jak mu wszystko tłumaczysz

[13:22] Zet: przez ciebie mam odruch pawłowa już. Jak napiszę, że jest odpis i widzę, że coś napisałaś, to pierwsza myśl: jaki błąd popełniłem tym razem?

22:56] Melweddyn (2247): Po argumentacji Hydry każdy zamyka się w sobie.

Spookie

  • Potwórca
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1362
  • Propsy: 27
  • spec. ds. NCSD
    • View Profile
  • ID: 3
Odp: Co chciałbym poprawić w funkcjonowaniu gry?
« Reply #4 on: October 03, 2016, 02:42:51 PM »
Quote
Mnogość funkcji. Dla początkującego gracza, który nie miał z fabularkami wcześniej styczności albo ma znikome doświadczenie, tyle różnych pól do wyboru też może być odstraszające.

Niestety nie bardzo widzę czego mielibyśmy się pozbyć. Takie informacje jak imię postaci, rasa, płeć, jej pochodzenie, czy wyznanie są nam po prostu niezbędne. Które pola w Kreatorze moglibyśmy według Ciebie wyrzucić?

Edit: A może pomogłoby podkreślenie w ich opisach dlaczego są istotne?
Planujemy też skondensowanie opcji w kilku grupach (np. podstawowa metryczka razem, potem aspekty, potem uwagi etc.) - mamy nadzieję, że pozwoli to skrócić proces wypełniania formularza.

Quote
To, że postać w chwili wysłania Karty musi być kompletna. Wątpię, żeby każdy gracz myślał o wszystkich cechach postaci, o jej wyglądzie, historii, znanych językach czy ogółem koncepcie. Raz zaakceptowana postać = brak możliwości zmiany aspektu/koncepcji, chyba że to się uzasadni. A powód "zmienił mi się pomysł na bohatera" jest najwidoczniej za słaby.

Być może wydaje Ci się, że takie sprawy jak przykładowo znajomość dodatkowego języka, czy wiedza na temat smoków to detale, których dodanie lub usunięcie po akceptacji postaci powinno być dostępne... Ale gdzie wtedy postawisz granicę? Jak długo po akceptacji chcesz mieć taką możliwość? Tydzień, miesiąc, dwa? Do jakiego stopnia inwazyjne byłyby takie zmiany? My widzimy tu pole do ogromnych niesprawiedliwości. Co jeśli ktoś wykorzysta tą możliwość, bo zaczął z kimś sesję i nagle widzi, że przydałaby mu się na niej jakaś wiedza lub umiejętność, której postać nie posiada. Uważasz to za sprawiedliwe? My nie. Dlatego właśnie (poza ekstremalnymi przypadkami lub naprawdę kosmetycznymi detalami) nie pozwalamy na zmiany w postaci nie wynikające z fabuły.
I pragnę sprostować: NIE jest tak, że aspekty postaci, ani jej Koncepcja Ogólna nie mogą się zmieniać w trakcie gry. Właśnie do takich zmian cały czas dążymy. Muszą jednak one wynikać z tego co Wasze postacie osiągnęły fabularnie.
PS. Historia postaci nie jest wymaga do akceptacji.

Quote
Czas na zaakceptowanie Karty Postaci też mógłby być krótszy. Wiadomo, że Obserwatorzy mają własne życie, nie zawsze mają wystarczająco dużo wolnego czasu, ale zawsze można postarać się przyspieszyć ten proces.

Cały czas staramy się udoskonalić ten proces. Zwróć jednak uwagę, że zależy on jednak od dwóch rzeczy: jak sam powiedziałeś, od ilości wolnego czasu Obserwatora, oraz od tego jak szybko Obsowi odpowiada i wprowadza poprawki sam gracz. Często jedno i drugie nie jest ze sobą zgrane, bo np. te osoby są online w innych porach. Jeśli zaś Obserwator jest niedostępny przez dłuższy czas, to jego podopieczni są zawsze przejmowani przez kogoś innego. Nie widzę za bardzo co jeszcze moglibyśmy w tej sprawie zrobić. Może masz jakąś propozycję? Proces akceptacji wygląda bardzo różnie w różnych przypadkach. Niektóre postacie wymagają więcej pomyślunku, pomocy lub poprawek, inne przechodzą od razu (bo nie wymagają poprawek), nawet nie wymagając rozmowy z graczem.

Quote
Nie wiem, skad wynika ta niechec do podsuwania konkretnych propozycji dla konkretnych postaci - za to wiem, jakie wrazenie tworzy: po pierwsze "nie obchodzi nas to", po drugie "musisz radzic sobie sam". Pomoc przy tworzeniu daje wrazenie odwrotne - "jestesmy Toba zainteresowani", "chcemy, zebys tu gral(a)". I to by juz wplynelo pozytywnie na proces tworzenia postaci, bo ci zagubieni nie czuliby sie sami :)

Szczerze mówiąc, zaskakuje mnie i bardzo smuci takie spojrzenie. Nigdy nie odmawiamy graczom pomocy przy kreacji postaci. Zawsze staramy się pomóc jeśli gracz ma jakiś pomysł, a nie potrafi go do końca ubrać w słowa, lub potrzebuje rozwinąć jakiś motyw. Pomagamy też wybrać miejsce pochodzenia, czy boskiego patrona, jeśli gracz nie porusza się jeszcze wygodnie w uniwersum, podpowiadamy motywy, by wypełnić ewentualne luki w historii. Ze słowami "to Twoja postać, spróbuj coś wymyśleć", gracz spotyka się tylko wtedy, gdy nie ma całkiem pomysłu na aspekt lub motyw postaci. Czasem faktycznie zdarza nam się np. słyszeć "nie wiem jak osłabić postać, wymyślcie mi jakąś wadę". W takiej sytuacji sama chyba rozumiesz, że nie jesteśmy w stanie pomóc z prostej przyczyny: nie chcemy później słyszeć skarg typu "Obserwator kazał mi zrobić moją postać tak" :) Ostatecznie to Wy będziecie grać Waszymi postaciami i to Wam ma ta zabawa sprawiać przyjemność. Wydaje mi się, że dopiero dawanie Wam aspektów "na odwal się", bo "ja chcę już grać, wpisz mi cokolwiek" byłoby krzywdzące, nie sądzisz?
« Last Edit: October 03, 2016, 03:09:08 PM by Spookie »

Hydra

  • Bajarz
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1064
  • Propsy: 25
    • View Profile
    • Warsztat MG
  • ID: 89
  • Postać: Meresankh
  • Discord: Hydra
Odp: Co chciałbym poprawić w funkcjonowaniu gry?
« Reply #5 on: October 03, 2016, 03:18:21 PM »
myślę, że wciąż bardziej budującym podejściem byłoby wysłanie listy proponowanych wad (alfabetycznej chociażby) albo pokazanie przykładu innych postaci - jakaś pożywka dla umysłu. albo zamiast dyktowania aspektu, zasugerowanie: słuchaj, Twoja postać jest zajebistym rzemieślnikiem, ale czy robi w życiu coś poza tym? / słuchaj, Twoja postać jest zajebistym akademikiem, czy umie się jakoś bronić? / twoja postać jest zajebistym akademikiem, czy ma jakieś kontakty w związku z tym?
i tak dalej. ze względu na formę słowną są to pytania, propozycje i sugestie, a nie narzucanie czegokolwiek. a naprawdę pomoże tym, którzy autentycznie nie mają pomysłu - bo z takimi graczami pracowałam nad postaciami. grunt to zaproponować więcej niż 1 rzecz, wtedy jest wybór.

to jak listy wad/zalet/talentów/umiejętności w podręcznikach - nie masz już sam pomysłu, sięgasz do ściągi ;)
[18:37] Pharan: Mógłbym mieć z Tobą dziecko, któremu wpajałbym same złe zasady, żeby potem słuchać, jak mu wszystko tłumaczysz

[13:22] Zet: przez ciebie mam odruch pawłowa już. Jak napiszę, że jest odpis i widzę, że coś napisałaś, to pierwsza myśl: jaki błąd popełniłem tym razem?

22:56] Melweddyn (2247): Po argumentacji Hydry każdy zamyka się w sobie.

0rez farg

  • Hobgoblin
  • ****
  • Posts: 78
  • Propsy: 3
    • View Profile
  • ID: 2641
  • Postać: Narahp
  • Discord: 4373#0rez farg
Odp: Co chciałbym poprawić w funkcjonowaniu gry?
« Reply #6 on: October 03, 2016, 04:48:49 PM »
@Spookie, ja niczego nie krytykuję, tylko mówię, co można by poprawić. Obecnie wypełnienie Karty Postaci nie sprawia mi większych trudności, dlatego staram się mówić z punktu widzenia początkującego gracza albo gracza, który kiedyś bywał na innych fabularkach, ale przyszedł na Toril.

Przykładowo: Ferelden. Rasa, płeć, profesja, wiek oraz imię. Zaznaczenie paru umiejętności fabularnych. Zostaje do napisania tylko profil.
A teraz Toril: Rasa, płeć, wiek, urodziny, bóstwo, aspekty, czy używa magii, utrapienie, miejsce pochodzenia, charakter, wybranie czarów itp. Nie znam uniwersum = muszę spędzić trochę czasu na czytaniu kodeksu.
Dodatkowo dochodzi opcja czytania prywatnych wiadomości dopiero po zakończeniu procesu wypełniania karty postaci. Oczywiście można wszystko pominąć, a potem do tego wrócić, ale ile osób jest tego świadomych?

Nie ma tej opcji, że w minutę stworzę postać i będę mógł zabrać się za pisanie profilu. Dla nowego gracza proces tworzenia postaci może zabrać nawet parę godzin, jeśli będzie chciał stworzyć bohatera w uniwersum, którego nie znam.
I zaznaczam, cały czas mówię o przystępności dla nowych graczy.

Nie trzeba się niczego pozbywać, ale zebranie kilku różnych informacji w jedno pole mogłoby pomóc.



Tak, według mnie przydałby się tak zwany margines błędu. Następuje akceptacja postaci, a gracz od tej chwili ma równo tydzień, żeby wprowadzić jeszcze jakiekolwiek poprawki, które zostaną zweryfikowane. Naprawdę nie miałbym ochoty spędzać miesiąca na kreacji postaci, żeby podczas procesu wypełniania karty postaci nie zapomnieć o czymkolwiek.

Historia nie jest wymagana do akceptacji? Nie jest, to prawda. Ale co w przypadku, kiedy po jakimś czasie chciałbym uwzględnić w uwagach do MG, że moja postać jednak posiada jakąś rodzinę, z którą związana jest jakaś historia? Co, jeśli wpadnę na pomysł, że chciałbym, żeby moja postać przeżyła jakąś przygodę w dalekiej przyszłości, która rzutowałaby na jej obecny status czy zdrowie psychiczne? Czy coś takiego przejdzie czy Administracja stwierdzi: nie uwzględniłeś tego wtedy, to dlaczego robisz to teraz?

Kwestia czasu potrzebnego do uzyskania akceptacji: dziwnym trafem naprawdę spora liczba graczy narzekała i narzeka na to, że na akceptację trzeba trochę poczekać. I trochę nie znaczy pół dnia, ale znacznie dłużej.

Kwestia "przyjazności": jeden znajomy usłyszał od sprawdzającej, że ma zmienić profil, bo czyta się go beznadziejnie. Żadnych wskazówek jak to zrobić, tylko tekst, że czyta się beznadziejnie i tyle. 
Izan Rammarg ąnanz, Ęrdyh łiwarpop 0rez farg, 09.21 anizdog, 6102.01.91

".einimezrp ein ydgin anarahP an adoM" :rangeR

Spookie

  • Potwórca
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1362
  • Propsy: 27
  • spec. ds. NCSD
    • View Profile
  • ID: 3
Odp: Co chciałbym poprawić w funkcjonowaniu gry?
« Reply #7 on: October 03, 2016, 09:29:34 PM »
Quote
albo zamiast dyktowania aspektu, zasugerowanie: słuchaj, Twoja postać jest zajebistym rzemieślnikiem, ale czy robi w życiu coś poza tym? / słuchaj, Twoja postać jest zajebistym akademikiem, czy umie się jakoś bronić? / twoja postać jest zajebistym akademikiem, czy ma jakieś kontakty w związku z tym?
i tak dalej. ze względu na formę słowną są to pytania, propozycje i sugestie, a nie narzucanie czegokolwiek. a naprawdę pomoże tym, którzy autentycznie nie mają pomysłu - bo z takimi graczami pracowałam nad postaciami. grunt to zaproponować więcej niż 1 rzecz, wtedy jest wybór.

to jak listy wad/zalet/talentów/umiejętności w podręcznikach - nie masz już sam pomysłu, sięgasz do ściągi ;)

Zaczynam mieć wrażenie, że mówisz o czymś, z czym się nigdy nie spotkałam :) Nikt mnie do tej pory nie prosił o pomoc przy takich rzeczach. Jeśli już, to właśnie bardziej coś w stylu "nie wiem jak osłabić postać, daj mi jakąś wadę, bo już chcę grać". Natomiast kiedy widzę, że ktoś np. nie wpisał sobie walki bronią, albo czegoś równie istotnego dla całego konceptu, to zawsze pytam, czy jest pewien, że tego omyłkowo nie pominął. Nie wiem, czy dobrze rozumiem Twoją wypowiedź, ale mam wrażenie, że chciałabyś, żebyśmy sami próbowali graczom "ulepszyć" postacie. Nie sądzę by było to fair wobec kogokolwiek. Na każde pytanie, czy prośbę o pomoc wprost oczywiście reaguję chętnie.
Co do listy przykładowych wad postaci - wolimy zawsze i proponujemy Wam raczej obusieczność aspektów, niż po prostu "dowalanie" ;) postaci wad. Ale da się zrobić oczywiście.  Może znajdzie się kilku ochotników do pomocy przy tworzeniu takiej listy?

Quote
@Spookie, ja niczego nie krytykuję, tylko mówię, co można by poprawić. Obecnie wypełnienie Karty Postaci nie sprawia mi większych trudności, dlatego staram się mówić z punktu widzenia początkującego gracza albo gracza, który kiedyś bywał na innych fabularkach, ale przyszedł na Toril.
Przykładowo: Ferelden. Rasa, płeć, profesja, wiek oraz imię. Zaznaczenie paru umiejętności fabularnych. Zostaje do napisania tylko profil.
A teraz Toril: Rasa, płeć, wiek, urodziny, bóstwo, aspekty, czy używa magii, utrapienie, miejsce pochodzenia, charakter, wybranie czarów itp. Nie znam uniwersum = muszę spędzić trochę czasu na czytaniu kodeksu.
Dodatkowo dochodzi opcja czytania prywatnych wiadomości dopiero po zakończeniu procesu wypełniania karty postaci. Oczywiście można wszystko pominąć, a potem do tego wrócić, ale ile osób jest tego świadomych?

Nie mówiłam nic o krytykowaniu. Prosiłam po prostu o doprecyzowanie i propozycję co możnaby ewentualnie przyciąć, wyciąć, ograniczyć.
Żeby w tym pomóc, tłumaczę:
Zauważ, że na Fereldenie jest jeden bóg i wyznawanie go bądź nie, nie ma tak wielkiego wpływu na postać jak w Zapomnianych Krainach, gdzie bóstwa często ingerują bezpośrednio w życie śmiertelników. Na Fereldenie nie definiujesz też używania magii bądź nie, bo sprowadza się to do wybrania klasy postaci. My zdecydowaliśmy się na odejście od typowego podziału klasowego, żeby zachęcić graczy do własnej, że się tak wyrażę, "customizacji" postaci, do wyjścia poza klasyczne definicje :)  Dodaliśmy do kreatora wybór daty urodzin, bo stwierdziliśmy, że będzie miło wybrać sobie kiedy postać ma urodziny (a nie jak na większości tekstówek, w rocznicy rejestracji), ale zauważ, że ten wybór można całkiem zignorować i data wylosuje się sama. Miejsce pochodzenia, jest faktycznie może mniej istotne, ale na Fereldenie... i tak pisałbyś je w profilu, więc co za różnica? :) U nas w profilu wystarczy zawrzeć krótki opis wyglądu postaci - po to żeby współgracze wiedzieli jak sobie Waszą postać wyobrazić. Nie trzeba się rozwodzić nad historią postaci, jej pochodzeniem, urodzeniem itp. Opcja wyboru charakteru - jest w zasadzie wskazówką jedynie dla Obserwatorów, ewentualnie czasem dla MG, który będzie prowadził Ci sesję. Pozwala lepiej zrozumieć postać i wymyślić dla niej przygodę. A jeśli chodzi o wybór zaklęć... To dotyczy tylko magów i wydaje mi się również usprawiedliwione. Powinieneś w końcu wiedzieć co Twoja postać potrafi i jak działają jej zaklęcia - dzięki temu wyborowi masz pod ręką ich opisy.

Co do pisania wiadomości prywatnych to będziemy pracować nad udostępnieniem tej opcji graczom, którzy nie ukończyli jeszcze kreatora.

Quote
Nie trzeba się niczego pozbywać, ale zebranie kilku różnych informacji w jedno pole mogłoby pomóc.

Będziemy do tego dążyć.
Quote
]Historia nie jest wymagana do akceptacji? Nie jest, to prawda. Ale co w przypadku, kiedy po jakimś czasie chciałbym uwzględnić w uwagach do MG, że moja postać jednak posiada jakąś rodzinę, z którą związana jest jakaś historia? Co, jeśli wpadnę na pomysł, że chciałbym, żeby moja postać przeżyła jakąś przygodę w dalekiej przyszłości, która rzutowałaby na jej obecny status czy zdrowie psychiczne? Czy coś takiego przejdzie czy Administracja stwierdzi: nie uwzględniłeś tego wtedy, to dlaczego robisz to teraz?

Przy odpowiednio dobrym uzasadnieniu fabularnym, nie widzę przeszkód. Ale przykłady, które podałeś nie wymagają wcale zgłaszania ani przed ani po akceptacji. Problemem są raczej potężni sojusznicy, czy wrogowie, wielkie czyny, wielkie majątki, koneksje, czy kontakty z bóstwami. Bo to ich dodanie "na ostatnią chwilę" może stworzyć niesprawiedliwą przewagę nad innymi graczami.

Quote
Kwestia czasu potrzebnego do uzyskania akceptacji: dziwnym trafem naprawdę spora liczba graczy narzekała i narzeka na to, że na akceptację trzeba trochę poczekać. I trochę nie znaczy pół dnia, ale znacznie dłużej.

Już na to odpowiedziałam. Przykro mi, że nie jesteśmy w stanie poświęcić Wam więcej czasu, ale nie jest to nasza praca etatowa i mamy poza Torilem dużo innych obowiązków. Nie mam nic więcej do dodania.

Quote
Kwestia "przyjazności": jeden znajomy usłyszał od sprawdzającej, że ma zmienić profil, bo czyta się go beznadziejnie. Żadnych wskazówek jak to zrobić, tylko tekst, że czyta się beznadziejnie i tyle.

Niestety, nie wiem o kogo chodzi i nie bardzo wyobrażam sobie, kto mógłby się u nas tak wyrazić, więc nie mogę się wypowiedzieć. Przykro mi jednak, że Twój znajomy wyniósł stąd takie wrażenie.
« Last Edit: October 03, 2016, 09:33:23 PM by Spookie »

Skaje

  • Obserwator
  • Banshee
  • *****
  • Posts: 1055
  • Propsy: 24
  • Meow
    • View Profile
  • ID: 57
  • Postać: Desiderata Graves
  • Discord: Skaje/Nibynuszka
Odp: Co chciałbym poprawić w funkcjonowaniu gry?
« Reply #8 on: October 03, 2016, 09:36:04 PM »
@Hydra
Gracze, którzy nie są zaakceptowani mają możliwość oglądania profili innych graczy. Ja sama często radzę tam zajrzeć - do tego, co dostępne. Nie będziemy jednak, wiadomo, podawali czyichś przykładowych aspektów ukrytych lub utrapień.

Przykładowe listy można zrobić, owszem, chociaż np na forum są już poradniki i FAQ, a mimo to niewielu graczy szuka. Niemniej, sugestię przyjmujemy :)

@Pharan
Generalnie, z naszego punktu widzenia wygląda to tak, że jeśliby faktycznie ktoś miał dodatkowy tydzień na poprawki, to prędzej czy później prowadziłoby to do zmian pod wpływem gry czy czegoś takiego - "aha, to w zasadzie zmienię utrapienie i wszystkie aspekty, dodam mu szlachecki ród, majątek, znajomości i w ogóle, bo widzę, że tak będzie mi się łatwiej grało." Chyba, ze w grę wchodziłyby naprawdę małe zmiany.
Wszyscy gracze zaczynają od tego samego i iluś już musiało sobie poradzić :)
Kreator w tej formie, w jakiej jest promuje stworzenie jak najbardziej dopracowanej postaci, złożonej i bogatej. Skoro i tak ktoś ma siedzieć tydzień nad postacią, to może to zrobić przed akceptacją, by "klepnięcie" dawało mu od razu postać skończoną i pełną, dopracowaną.

Na pewno można za to pomyśleć nad tym, by dało się wysyłać pw przed wypełnieniem Kreatora, w tym celu pogonimy kogo trzeba, bo to faktycznie jest niezbędną zmianą.

Kwestia historii - w FAQ opisane jest, że np przynależność do rodu szlacheckiego trzeba opisać wcześniej. Większość innych zdarzeń nie, ale jednak fajnie pomyśleć na etapie robienia postaci, czy nie działała w jakiejś organizacji, czy nie ma jakiś znajomości/wrogów. Wiadomo, że np podsumowanie sesji w której ktoś zaznacza, że odezwał się do niego po latach X z organizacji Y, chcąc od niego przysługi na poczet dawnych wydarzeń, albo że postać spotkała brata, z którym była skłócona - jak najbardziej jest akceptowalne. Natomiast jeśli nagle w trakcie gry ktoś uzna, że pasuje mu, by jednak postać miała od dawna schizofrenię/paranoję, bo coś, albo znała Elminstera z dawnych lat... Cóż, od tego jest proces akceptacji, by takie ważne rzeczy omawiać. Są to zbyt ingerujące w świat gry i samą postać rzeczy, by nagle dodawać je...i jak wytłumaczyć, że wcześniej jej nie było? Tutaj ważny jest zdrowy rozsądek i to, co opisała Spooks :)
My nie gryziemy i warto zapytać po prostu - bo przyznam, ja takich pytań nie dostawałam od graczy, sama zazwyczaj pytam/proszę o dodatkowe informacje/uwagi.

I co do czasu akceptacji - warto wziąć po uwagę, że raz, wszyscy jesteśmy ludźmi i mamy swoje zajęcia. Dwa - często zdarza się, że to gracze po dostaniu na pocztę uwag dot. KP znikają. Albo przestają odpisywać. Albo zwlekają. Ze swojej strony ja staram się pisać najpóźniej następnego dnia po zgłoszeniu postaci do akceptacji, jeśli nie mogę tego zrobić od razu.
Często zdarza się też, że gracz poprawi profil, nie dając znać, nie odpowiadając na naszą wiadomość - a my wtedy możemy czegoś nie zauważyć, bo nie sprawdzamy czekających postaci 3 razy dziennie, czy ktoś nie wprowadził zmian. Na czas uzyskania akceptacji składa się więc wiele czynników i nie wszystkie to "wina" Obserwatorów ;)
If you don’t have a massive alternative universe in your head with developed people and stories, you’re lying.

Hydra

  • Bajarz
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1064
  • Propsy: 25
    • View Profile
    • Warsztat MG
  • ID: 89
  • Postać: Meresankh
  • Discord: Hydra
Odp: Co chciałbym poprawić w funkcjonowaniu gry?
« Reply #9 on: October 04, 2016, 11:27:18 AM »
@Spookie
Nie nie, zupelnie nie chodzi mi o ulepszanie za kogos postaci gotowych - chodzi mi o pomoc dla tych, ktorzy naprawde, autentycznie nie wiedza co zrobic. Czyli wlasnie tych z kategorii "powiedz mi co mam wpisac" - "nie wiem, to Twoja postac". Zeby zminimalizowac pojawianie sie tego "radz se sam", bo taki jest wydzwiek.
Jak ktos ma pomysl wymagajacy dopracowania albo przyciecia, to nie wpada mi w kategorie, o ktorej pisze.

@Skaje + Spookie
A propos przewodnika pisania postaci: kiedy on byl aktualizowany? Bo przeciez proces tworzenia i akceptowania postaci wyewoluowal od poczatku, czyli od chwili, kiedy zostal napisany. (Pytam, bo go nie czytalam od ponad roku).
Wydaje mi sie tez, ze najwiekszy problem to te tak zwane aspekty obusieczne - bo osobiscie nie potrafie ich wyjasnic tak, zeby ktos zalapal od razu i jasno, o co kaman. Umiem tylko mniej wiecej trafic w tarcze, ale na pewno nie w srodek, wiec zdefiniowanie tego kawalka jest niezbedne.
[18:37] Pharan: Mógłbym mieć z Tobą dziecko, któremu wpajałbym same złe zasady, żeby potem słuchać, jak mu wszystko tłumaczysz

[13:22] Zet: przez ciebie mam odruch pawłowa już. Jak napiszę, że jest odpis i widzę, że coś napisałaś, to pierwsza myśl: jaki błąd popełniłem tym razem?

22:56] Melweddyn (2247): Po argumentacji Hydry każdy zamyka się w sobie.

Spookie

  • Potwórca
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1362
  • Propsy: 27
  • spec. ds. NCSD
    • View Profile
  • ID: 3
Odp: Co chciałbym poprawić w funkcjonowaniu gry?
« Reply #10 on: October 04, 2016, 11:37:11 AM »
Koncepcja aspektów nie zmieniła się w zasadzie od początku istnienia Torilu, więc jedyne co zmieniałam w Samouczku, to dodawałam porady na temat tego jak się ogólnie zabierać do ich wymyślania.
Quote
Obosieczność aspektów sprawia, że mimo iż zapewniają postaci jakąś przewagę w określonych sytuacjach, to w innych komplikują lub wręcz utrudniają sprawę, czyniąc historię tworzoną przez graczy bardziej interesującą. Przykładowo aspekt "Oczytany" niesie ze sobą oczywiste korzyści i nie implikuje żadnych wad. Jeśli jednak zamiast tego wybrać aspekt "Mól książkowy", implikujemy już raczej, że owszem, postać posiada dużą wiedzę wyniesioną z godzin spędzonych w bibliotece, ale za to kuleje trochę pod względem wiedzy praktycznej, zdobytej poza murami skarbnicy wiedzy.

Powiedz mi czego nie rozumiesz. Pomoże mi to lepiej przerobić tekst.

Hydra

  • Bajarz
  • Banshee
  • *
  • Posts: 1064
  • Propsy: 25
    • View Profile
    • Warsztat MG
  • ID: 89
  • Postać: Meresankh
  • Discord: Hydra
Odp: Co chciałbym poprawić w funkcjonowaniu gry?
« Reply #11 on: October 04, 2016, 01:19:18 PM »
Tu mnie masz :D bo zacytowany fragment jest jasny i zrozumiały.
Zastanawiam się, jak ubrać taki aspekt w wersji na przykład walczącej - żeby był sam w sobie dwustronny, a nie zawierał "ale" (czyli w zasadzie miał dwie części zamiast jednej). Przykład "ale": zajebiście macha giwerą, ale nie umie w pięści. < to są na dobrą sprawę dwa aspekty złączone spójnikiem.

Co do listy wad, to pewnie będzie de facto lista możliwych utrapień i mogę taką sprokurować (przynajmniej częściowo):
- ścigany przez organizację X
- podpadł wyznawcom boga Y
- fobia przed Z
- bardzo wiarygodne koszmary
- opętany przez istotę A
- związany przysięgą B z osobą/organizacją C, wymuszającą na nim D
- związany dogmatem: nie wolno mu robić E pod rygorem utraty bożej łaski
- ślepy, głuchy, niemowa, niepiśmienny, niepełnosprawny
- przeklęty: nie wolno mu robić F, rozmawiać z G, dotykać H
- paranoik
- schizofrenik
- epileptyk
- śmiertelna alergia na I <powszechnie spotykany składnik>
skończyły mi się pomysły xd
[18:37] Pharan: Mógłbym mieć z Tobą dziecko, któremu wpajałbym same złe zasady, żeby potem słuchać, jak mu wszystko tłumaczysz

[13:22] Zet: przez ciebie mam odruch pawłowa już. Jak napiszę, że jest odpis i widzę, że coś napisałaś, to pierwsza myśl: jaki błąd popełniłem tym razem?

22:56] Melweddyn (2247): Po argumentacji Hydry każdy zamyka się w sobie.

Salem

  • Guest
Odp: Co chciałbym poprawić w funkcjonowaniu gry?
« Reply #12 on: October 04, 2016, 02:19:00 PM »
Uzależniony od J, obsesja na punkcie K, w żaden sposób nie potrafi powstrzymać się od L w momencie M, widzi rzeczy których nie ma (ewentualnie martwych ludzi[TM]), nie jest w stanie nauczyć się/robić N, choruje na O, rozdwojenie jaźni.

Co do aspektu walecznego: "Potrafi walczyć jedynie toporem", "W walce radzi sobie dobrze, dopóki używa topora", etc.

Też uważam, że pomoc ze strony Obsów powinna być większa przy kreacji bohaterów, bo jak dotąd pomagałem tworzyć postaci trzem osobom i żadna nie otrzymała konkretnych wskazówek ze strony osób sprawdzających postać. Trochę dziwne, bo ja otrzymałem, ale to było dawno temu. W ich przypadkach było wytyczone tylko to, co powinno zostać poprawione, jednak żadnego nakierowania w stronę tego, jak powinno wyglądać to ostatecznie. I okej, rozumiem, każdy tworzy postać w maksymalnym stopniu sam, tyle że jeden ważny szczegół: to nie osoba tworząca postać ma konkretne wytyczne i to nie ta osoba wie, w jaki sposób można coś poprawić, gdy po trzeciej/czwartej poprawce okazuje się, że dalej jest źle. Przecież gdyby wiedziała, to nie trzeba by było robić tylu poprawek, prawda? Mówienie "sprawdź sobie w profilach innych graczy" jest zupełnie z dupy, bo duża część postaci ma te "obosieczne" aspekty wpisane jako ukryte (albo z jakiegokolwiek innego powodu nie widać tej obosieczności). Małe nakierowanie nie jest wyręczaniem kogoś, a może sprawić, że chętniej dobrnie się do końca etapu tworzenia postaci. Bo spotkałem się już też z przypadkiem zniechęcenia się przed otrzymaniem akcepta, skoro żadna opcja nie była dobra, a nie było ze strony władzy żadnej pomocy.

Edit: przypomniała mi się jeszcze jedna rzecz, którą bym poprawił. Mianowicie chodzi o czas nauki zaklęć z Laboratorium. Nie potrafię znaleźć powodu, dla którego a) nie jest on podany przynajmniej w przybliżeniu, b) potrafi się sporo różnić od czasu nauki zaklęć z Wieży. Myślę, że byłoby sprawiedliwie i obiektywnie, gdyby było odgórnie wiadome, ile może potrwać tworzenie zaklęcia.
« Last Edit: October 04, 2016, 02:28:24 PM by Salem »

Wengiel

  • Łupieżca Umysłu
  • *
  • Posts: 432
  • Propsy: 8
  • Cycki i bekon.
    • View Profile
  • ID: 1374
  • Discord: Wengiel
Odp: Co chciałbym poprawić w funkcjonowaniu gry?
« Reply #13 on: October 04, 2016, 05:47:22 PM »
Z tego co mi wiadomo czary z labo mają czas: miesiąc plus 10+10*ppziom czaru.
Ale fakt, powinno to zostać dopisane.
100 pompek, 100 brzuszków, 100 przysiadów, 10 km, codziennie bez dnia przerwy.
Trzy posiłki dziennie, na śniadanie tylko banan. Żadnej klimatyzacji, żadnego spania przy otwartym oknie.

Salem

  • Guest
Odp: Co chciałbym poprawić w funkcjonowaniu gry?
« Reply #14 on: October 05, 2016, 01:43:03 AM »
No to jeśli tak jest - w co bardzo wątpię - to coś nie działa, bo ten czas za każdym razem jest inny.