Author Topic: Toril - RPG i mechanika  (Read 923 times)

Pandora

  • Banshee
  • ***
  • Posts: 1719
  • Propsy: 10
    • View Profile
  • ID: 2061
  • Postać: Magaidh
  • Discord: Pandipuff
Odp: Toril - RPG i mechanika
« Reply #15 on: July 12, 2016, 03:46:48 pm »
Czekam na propozycje ;) Będzie chyba najlepiej, jeśli sami zaproponujecie, co powinno znaleźć się wśród takich zasad.

Kass

  • Grumpy Owl
  • Łupieżca Umysłu
  • *
  • Posts: 454
  • Propsy: 2
  • Palivec: "Wszystko to gówno warte"
    • View Profile
  • ID: 66
  • Postać: Lazaro Izaretta
  • Discord: Kass, Pełzający Chaos
Odp: Toril - RPG i mechanika
« Reply #16 on: July 12, 2016, 04:05:19 pm »
Zasada nr 1. Słowo prowadzącego jest ostateczne.
"Don't fail to see Nyarlathotep if he comes to Providence. He is horrible — horrible beyond anything you can imagine — but wonderful. He haunts one for hours afterward. I am still shuddering at what he showed." H.P. Lovecraft

Falco: Oficjalnie ogłaszam, że Kass otrzymuje badge`a "najsprawniej odpisującego gracz

Vesteng: Oto Kass w jej naturalnym srodowisku. Spojrzcie na te oczy pelne zycia, burze wlosow... czyste szczescie. Stworzenia te zyja w symbiozie z kotami, ktore przynosza im cos, co Kass widzi za szczescie, lecz tak naprawde jest to pasożyt.

Pandora

  • Banshee
  • ***
  • Posts: 1719
  • Propsy: 10
    • View Profile
  • ID: 2061
  • Postać: Magaidh
  • Discord: Pandipuff
Odp: Toril - RPG i mechanika
« Reply #17 on: July 12, 2016, 04:06:32 pm »
Brzmi strasznie xD MG też powinni czasem zmieniać zdanie ;) Choć fakt, to do nich powinna należeć ostateczna decyzja, co się stało.

Kass

  • Grumpy Owl
  • Łupieżca Umysłu
  • *
  • Posts: 454
  • Propsy: 2
  • Palivec: "Wszystko to gówno warte"
    • View Profile
  • ID: 66
  • Postać: Lazaro Izaretta
  • Discord: Kass, Pełzający Chaos
Odp: Toril - RPG i mechanika
« Reply #18 on: July 12, 2016, 04:08:47 pm »
Owszem, nie mówię, że nie. Trzeba być elastycznym po obu stronach płotu, ale nie powinno być tak, że jak komuś się coś nie podoba to przez następne 1,5h się wykłóca, a często jeszcze na dodatek obraża kogoś, kto poświęca mu czas. Nie raz i nie dwa mieliśmy już takie przypadki.
"Don't fail to see Nyarlathotep if he comes to Providence. He is horrible — horrible beyond anything you can imagine — but wonderful. He haunts one for hours afterward. I am still shuddering at what he showed." H.P. Lovecraft

Falco: Oficjalnie ogłaszam, że Kass otrzymuje badge`a "najsprawniej odpisującego gracz

Vesteng: Oto Kass w jej naturalnym srodowisku. Spojrzcie na te oczy pelne zycia, burze wlosow... czyste szczescie. Stworzenia te zyja w symbiozie z kotami, ktore przynosza im cos, co Kass widzi za szczescie, lecz tak naprawde jest to pasożyt.

Skaje

  • Obserwator
  • Ghast
  • *****
  • Posts: 609
  • Propsy: 16
  • Meow
    • View Profile
  • ID: 57
  • Postać: Desiderata Graves
  • Discord: Skaje/Nibynuszka
Odp: Toril - RPG i mechanika
« Reply #19 on: July 12, 2016, 04:21:59 pm »
1. Najważniejsza jest rozmowa - rozmawiaj i dogaduj się w celu wypracowania rozwiązań sytuacji spornych.
2. Swój punkt widzenia staraj się przedstawiać jak najbardziej spokojnie, bez emocji i w kulturalny sposób; obrażenie innych jest niedopuszczalne.
3. Pamiętaj, że każdy może mieć odmienną wizję zabawy - zawsze staraj się ją uszanować, nie narzucaj nikomu nic na siłę.
4. Słowo i decyzja MG w sprawach spornych jest zawsze ostateczna, chociaż powinien on wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności i sugestie graczy.


Cuś takiego?
If you don’t have a massive alternative universe in your head with developed people and stories, you’re lying.

Pandora

  • Banshee
  • ***
  • Posts: 1719
  • Propsy: 10
    • View Profile
  • ID: 2061
  • Postać: Magaidh
  • Discord: Pandipuff
Odp: Toril - RPG i mechanika
« Reply #20 on: July 12, 2016, 04:22:34 pm »
Mi się podoba.

Kass

  • Grumpy Owl
  • Łupieżca Umysłu
  • *
  • Posts: 454
  • Propsy: 2
  • Palivec: "Wszystko to gówno warte"
    • View Profile
  • ID: 66
  • Postać: Lazaro Izaretta
  • Discord: Kass, Pełzający Chaos
Odp: Toril - RPG i mechanika
« Reply #21 on: July 12, 2016, 04:23:27 pm »
Pewnie nic nie da <wieczny pesymista> ale brzmi spoko :)
"Don't fail to see Nyarlathotep if he comes to Providence. He is horrible — horrible beyond anything you can imagine — but wonderful. He haunts one for hours afterward. I am still shuddering at what he showed." H.P. Lovecraft

Falco: Oficjalnie ogłaszam, że Kass otrzymuje badge`a "najsprawniej odpisującego gracz

Vesteng: Oto Kass w jej naturalnym srodowisku. Spojrzcie na te oczy pelne zycia, burze wlosow... czyste szczescie. Stworzenia te zyja w symbiozie z kotami, ktore przynosza im cos, co Kass widzi za szczescie, lecz tak naprawde jest to pasożyt.

Salem

  • Łupieżca Umysłu
  • *
  • Posts: 361
  • Propsy: 14
    • View Profile
  • ID: 59
  • Discord: товарищ иван#7621
Odp: Toril - RPG i mechanika
« Reply #22 on: July 12, 2016, 04:27:28 pm »
Jest ok. Do pierwszego punktu dodałbym, żeby poszukać osoby w roli sędziego, jeśli wypracowanie wspólnej wersji jest niemożliwe, chociaż to tylko takie dodatkowe wyjaśnienie. Tak jak drugi punkt, też w sumie jest rozszerzeniem pierwszego.

Może coś o narracji? Wiadomo, każdy ją tworzy jak chce, ale wydaje mi się, że znalazłyby się elementy, które w tej właśnie przeszkadzają większości.
I punkt o trybie dokonanym!

Wengiel

  • Ghast
  • **
  • Posts: 544
  • Propsy: 8
  • Cycki i bekon.
    • View Profile
  • ID: 1374
  • Discord: Wengiel
Odp: Toril - RPG i mechanika
« Reply #23 on: July 12, 2016, 05:29:41 pm »
Zbyt wiele nie dodam, bo Salem Salemowicz wyczerpał temat(i się z jego zdaniem zgadzam), ale od siebie dodam parę rzeczy:
-Obecnie jest spoko, w szczególności karczmy. Są karczmy "mordownie", są karczmy pilnowane i karczmy neutralne. Wszyscy zadowoleni, tak pozostać powinno.
-Dodanie kości "fudge" do karczm i sesji RT byłoby spoko rozwiązaniem.
-Do dekalogu dodałbym jeszcze jeden punkt: Toril to nie RPG. To gra fabularna.
Co niektórzy mogą się w tej kwestii sprzeczać, ale taka prawda: Toril to nie RPG. Nie ma mistrzów gry (oficjalnie), nie ma mechaniki jako takiej. Jest grą fabularną, skupioną na opowieściach jakby nie patrzeć. Taki "storytelling". I tak jest dobrze. Tak pozostać powinno. I tu dla kontrastu przedstawię Nordruna, który akurat to jest grą RPG w całej okazałości. Dlaczego? Powody proste: ma to, czego nie ma Toril xD.
A więcej info: Nordrun ma mechanikę, statystyki, rozdawanie pedeków za sesję i głównych MG, którzy nadzorują fabułę. Ma punkty zdrowia, wytrzymałości, modyfikatory do kości itp. itp.
Nordrun jest grą RPG(tekstową, ale jednak)
Toril jest grą fabularną.
Zdecydowanie taki punkt powinien być dodany do dekalogu, aby nowi gracze wiedzieli z czym mają do czynienia. To pomoże też w rozwianiu wątpliwości.
100 pompek, 100 brzuszków, 100 przysiadów, 10 km, codziennie bez dnia przerwy.
Trzy posiłki dziennie, na śniadanie tylko banan. Żadnej klimatyzacji, żadnego spania przy otwartym oknie.

Pandora

  • Banshee
  • ***
  • Posts: 1719
  • Propsy: 10
    • View Profile
  • ID: 2061
  • Postać: Magaidh
  • Discord: Pandipuff
Odp: Toril - RPG i mechanika
« Reply #24 on: July 12, 2016, 05:33:40 pm »
Toril to RPG. ;) A RPG i gra fabularna według definicji jest tym samym.

Wengiel

  • Ghast
  • **
  • Posts: 544
  • Propsy: 8
  • Cycki i bekon.
    • View Profile
  • ID: 1374
  • Discord: Wengiel
Odp: Toril - RPG i mechanika
« Reply #25 on: July 12, 2016, 05:35:57 pm »
Chodzi mi o typowe "RPG papierowe" gdzie jest mistrz gry i mechanika. Może i z definicji jest, ale tutaj są zupełnie inne elementy wyróżnione i porównywanie cały czas do RPG może być mylące.
100 pompek, 100 brzuszków, 100 przysiadów, 10 km, codziennie bez dnia przerwy.
Trzy posiłki dziennie, na śniadanie tylko banan. Żadnej klimatyzacji, żadnego spania przy otwartym oknie.

Pandora

  • Banshee
  • ***
  • Posts: 1719
  • Propsy: 10
    • View Profile
  • ID: 2061
  • Postać: Magaidh
  • Discord: Pandipuff
Odp: Toril - RPG i mechanika
« Reply #26 on: July 12, 2016, 05:38:11 pm »
Mylące w jakiej kwestii? Wiele systemów RPG funkcjonuje bez roli Mistrza Gry. Poza tym to temat na osobny temat? Może założysz? :)

Wengiel

  • Ghast
  • **
  • Posts: 544
  • Propsy: 8
  • Cycki i bekon.
    • View Profile
  • ID: 1374
  • Discord: Wengiel
Odp: Toril - RPG i mechanika
« Reply #27 on: July 12, 2016, 05:45:29 pm »
Temat na osobny temat? :v

Może i są takie, ale mimo wszystko to "systemy". Czyli mechanika. A na Torilu mechaniki nie ma. Oprócz możliwości rzucania kostką. I mechanizmem uczenia się czarów...
Ej chwila...
*Duma*
Umm... okej. Jakaś tam mechanika jest. Point taken. Ale chodzi mi o sam fakt porównywania gier tego typu, do gier stricte trzymającej się mechaniki (jak systemy rpg, czy to w sesjach papierowych, czy internetowych).
Ktoś kto np. nigdy nie grał w tekstówki, a grał w tradycyjne Rpgi może być lekko zagubiony. Wzmianka o różnicach między jednym, a drugim ułatwi wejście nowym graczom.
100 pompek, 100 brzuszków, 100 przysiadów, 10 km, codziennie bez dnia przerwy.
Trzy posiłki dziennie, na śniadanie tylko banan. Żadnej klimatyzacji, żadnego spania przy otwartym oknie.

Hydra

  • Obserwator
  • Banshee
  • *****
  • Posts: 1117
  • Propsy: 18
    • View Profile
    • Pocztówki z daleka
  • ID: 89
  • Postać: Uria
  • Discord: Hydra
Odp: Toril - RPG i mechanika
« Reply #28 on: July 12, 2016, 06:46:30 pm »
+1 dla Wengla. Robię czasami za przewodnika dla nowych graczy (jak każdy z niskim ID, podejrzewam) i jednym z najczęściej zadawanych pytań jest to o mechanikę, w różnych formach. "a jaka tu jest mechanika? jakie statystyki ekwipunku? jak mam wyliczać szansę powodzenia?" - o to faktycznie pytają ludzie, którzy mają duże doświadczenie z tabletop, a nie mają z tekstówkami. nawet największe indiasy mają jakiś system decydowania, kto ma rację w sytuacji spornej. tutaj tego systemu nie ma - stąd zresztą cały temat - więc jeśli chcecie utrzymać model różnych rozgrywek na jednym serwerze, to zaznaczenie tego faktu na wstępie może pomóc.

mam wątpliwości natomiast do offtopowego Miejsca Spotkań. jak dotąd widywałam sytuacje, w których gracze dogadywali się przez szept albo przez grupową pocztę - nie zauważyłam potrzeby istnienia takiego offtopu w grze. a zaburza mi to estetykę, bo się udawało dotychczas pięknie utrzymać wszystkie czaty pozafabularne poza grą ;p
[18:37] Pharan: Mógłbym mieć z Tobą dziecko, któremu wpajałbym same złe zasady, żeby potem słuchać, jak mu wszystko tłumaczysz

[13:22] Zet: przez ciebie mam odruch pawłowa już. Jak napiszę, że jest odpis i widzę, że coś napisałaś, to pierwsza myśl: jaki błąd popełniłem tym razem?

[16:20] Wengiel: I will do my best, mom.

Hydra

  • Obserwator
  • Banshee
  • *****
  • Posts: 1117
  • Propsy: 18
    • View Profile
    • Pocztówki z daleka
  • ID: 89
  • Postać: Uria
  • Discord: Hydra
Odp: Toril - RPG i mechanika
« Reply #29 on: July 12, 2016, 06:48:24 pm »
(wybaczcie dwa posty pod sobą, tak mi było łatwiej xd )
Myślę, że jakiś system mógłby powstać chociażby jako pomoc dla osób, które chciałyby prowadzić, a nie bardzo wiedzą jak się do tego zabrać. Jestem jednak przeciwna temu, by był on obowiązkowy z tej prostej przyczyny, że nie chciałabym na Torilu nikogo zmuszać do jakiegoś sposobu rozgrywki.
Spooks, "przewodnik po prowadzeniu" do umieszczenia na forum, obok przewodnika po grze i po graniu? mogłabym pomóc przy czymś takim.
[18:37] Pharan: Mógłbym mieć z Tobą dziecko, któremu wpajałbym same złe zasady, żeby potem słuchać, jak mu wszystko tłumaczysz

[13:22] Zet: przez ciebie mam odruch pawłowa już. Jak napiszę, że jest odpis i widzę, że coś napisałaś, to pierwsza myśl: jaki błąd popełniłem tym razem?

[16:20] Wengiel: I will do my best, mom.