Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - Spookie

Pages: 1 ... 21 22 [23]
331
Tak, gra działa na małych ekranikach :) Choć może nie jest to tak wygodne jak na komputerze :(

332
Za byle co nie banujemy  ;)

333
Ciemny Loch / Samouczek - jak stworzyć postać?
« on: May 06, 2015, 08:48:33 PM »
Jeśli nie możesz się doczekać premiery tak jak my oraz jeśli chcesz przygotować sobie wcześniej postać (albo kilka!), ten oto samouczek powie Ci jak to się mniej więcej odbywa.

Nasz kreator postaci podzielony jest kolejno na działy: Płeć, rasa, wiek, wyznanie, koncepcja ogólna, utrapienie, pozostałe aspekty (samouczek używania aspektów znajdziesz na forum w osobnym temacie), charakter, imię, oraz uwagi dla MG. Te ostatnie będą Ci potrzebne w sytuacji, gdy tworzysz postać o niestandardowej rasie/podrasie, postać na wysokim stanowisku w hierarchii społecznej, tudzież szlachcica, lub gdy chcesz argumentować jakąś szczególną przewagę Twojej postaci w jakiejś dziedzinie, czy umiejętności (w tym przypadku powinieneś rozważyć osłabienie jej w innej). W większości przypadków Mistrz Gry będzie chciał z Tobą dodatkowo przedyskutować wybór i być może lekko go zmodyfikować. Musisz również liczyć się z możliwością, że Twoja koncepcja zostanie odrzucona i będziesz musiał wymyślić alternatywę, lub zacząć od nowa. 

Po tym gdy ukończysz kreator, wyniki Twojej pracy z nim wyświetlą się w Twojej karcie postaci (widocznej tylko dla Ciebie), oraz profilu  (widocznego dla każdego gracza). Te dwie wizje na pewno będą różnić się do siebie. Dzieje się tak dlatego, że Utrapienie Twojej postaci, jej charakter, pochodzenie, jak również aspekty, które zaznaczyłeś w kreatorze jako ukryte są jawne tylko dla Ciebie i dla Mistrzów Gry. Współgracze nie będą znali sekretów Twojej postaci dopóki sam im ich nie zdradzisz. Wierzymy, że takie rozwiązanie wzbogaci fabułę gry, pozwoli Mistrzom Gry na aktywne wykorzystywanie tajemnic postaci w tkanej przez nich historii, oraz wyeliminuje nawet przypadkowe użycie metawiedzy.

Idąc za tą ideą, zdecydowaliśmy także, że jedynym wymogiem co do profilu postaci jest aktualny opis jej wyglądu. Powinien on zawierać tylko informacje na temat tego, co inne postacie mogą zobaczyć gołym okiem, a więc może to być również opis częstych zachowań, nawyków, znanych faktów i plotek. Tak więc nie opisujemy na przykład tatuaży w miejscach, które są w danej chwili zakryte.

Oczywiście gracze, którzy lubią zapełniać swoje profile historiami z życia postaci, czy jej przemyśleniami mogą robić to nadal na własną odpowiedzialność ;)

334
Witajcie, jestem Spookie, należę do grona Potwórców i to na mnie spadł (niezbyt ponury) obowiązek rozpoczęcia tematu zapoznawczego :). Prywatnie mam na imię Zuzanna, studiowałam filologię angielską, mieszkam we Wrocławiu, moją największą pasją są gry komputerowe, a z tekstówkami mam do czynienia od kilku lat, choć dopiero od niedawna gram w nich fabularnie, a nie tylko mechanicznie. Spodobało mi się to do tego stopnia, że stwierdziłam, że nie potrzeba mi wcale klikania w łowienie ryb, czy ścinanie drzew :P Okazało się, że jest parę osób o podobnych poglądach. Razem zrobiliśmy Toril, do którego zaprosimy Was już niedługo. Teraz natomiast zachęcam Was do przedstawienia się i opowiedzenia reszcie kim jesteście.

335
Archiwum / Samouczek - jak tworzyć aspekty postaci?
« on: May 05, 2015, 10:54:08 PM »
:Samouczek - jak tworzyć aspekty postaci?:

By pozwolić graczom na jak największą kreatywność i możliwość stworzenia wymarzonej, rozbudowanej i ciekawej postaci, wprowadziliśmy w naszej grze system aspektów (nie mylić z atutami!). Aby je jednak dobrze wykorzystać, należy najpierw w pełni zrozumieć jak je tworzyć. W tym celu stworzyliśmy ten oto mały samouczek.

"Najlepsze aspekty są obosieczne, mówią więcej niż jedną rzecz i są prosto sformułowane."

Obosieczność aspektów sprawia, że mimo iż zapewniają postaci jakąś przewagę w określonych sytuacjach, to w innych komplikują lub wręcz utrudniają sprawę, czyniąc historię tworzoną przez graczy bardziej interesującą. Przykładowo aspekt "Oczytany" niesie ze sobą oczywiste korzyści i nie implikuje żadnych wad. Jeśli jednak zamiast tego wybrać aspekt "Mól książkowy", implikujemy już raczej, że owszem, postać posiada dużą wiedzę wyniesioną z godzin spędzonych w bibliotece, ale za to kuleje trochę pod względem wiedzy praktycznej, zdobytej poza murami skarbnicy wiedzy. Można też mówić bardziej wprost o zaletach i wadach postaci, np. "Zna się na tresurze i hodowli psów, ale traumatyczne przeżycie w dzieciństwie sprawia, że obawia się i unika koni", czy też "Bardzo dobrze odnajduje się w puszczach i lasach, w mieście jednak czuje się klaustrofobicznie i szybko traci orientację".

Mówienie więcej niż jednej rzeczy sprawia, że historia widoczna wewnątrz aspektu staje się głębsza i ciekawsza. Przykładowo żołnierz, który posiada aspekt "Musi się wykazać" implikuje bardzo ciekawe poczucie obowiązku i chęć sprawdzenia się. Jednak aspekt "Musi wykazać się przed przełożonymi", pogłębia i wzbogaca ten motyw, mówi więcej o tym w jakich sytuacjach postać będzie się starać zabłysnąć szczególnie.

Proste formułowanie aspektów jest istotne, by uniknąć dwuznaczności językowej. Jeśli aspekt nie będzie jasny i zrozumiały dla wszystkich, nie będzie używany wystarczająco często i w pożądanych dla gracza sytuacjach. Przykładowo aspekt "Wspomnienia, życzenia, żal", owszem, brzmi ciekawie i melancholijnie, ale co właściwie -robi-? W jakich sytuacjach powinien być użyty i w czym pomaga? Gracz powinien się w tej sytuacji zastanowić: Jakie to bolesne wspomnienia go dręczą? Czego żałuje? Może chodzi o traumatyczne doświadczenia z wojny, w której uczestniczył? Jeśli tak, to aspekt można sformułować jako "Bolesne wspomnienia z wojny". 

Podpowiedzi:
* Nie wszystkie aspekty mogą trzymać się powyższych trzech zasad. Jest to jednak ideał, do którego dążymy
* Nie ukrywaj aspektów, które nie są wielką tajemnicą postaci i w jakiś sposób nie zmieniają ogólnego spojrzenia na nią/nie przeczą koncepcji ogólnej
* Jeśli nie potrafisz sam wymyślić aspektów dla swojej postaci, odwiedź nasz (kanał na Discordzie). Zazwyczaj można tam spotkać kogoś pomocnego. 
* Przede wszystkim zastanów się, co dany aspekt wnosi do Twojej rozgrywki i w jaki sposób ją urozmaica. Jeśli w zasadzie nic nie robi, to nie jest Ci potrzebny.
* Nie bój się osłabiać postaci! Wady są o wiele ciekawsze niż zalety.
* Nie bądź monotematyczny. Nie skupiaj się na jednym motywie. Niech Twoje aspekty opisują różne... aspekty Twojej postaci :) Uczyń ją ciekawą i wielobarwną opisując oprócz umiejętności i doświadczenia postaci, również cechy jej charakteru, przyzwyczajenia, natręctwa, rzeczy które Twoją postać irytują.
* Nie twórz dużej ilości mało istotnych aspektów. Nie opisuj nimi całej postaci - od tego mamy jej profil. Zamiast tego skup się na podkreśleniu najważniejszych cech charakteru, unikatowych zdolności, nietypowych zwyczajów, wad i zalet, które posłużą Ci za narzędzie narracji oraz wyjaśnienie, dlaczego Twoja postać jest lepsza w jednym, a gorsza w czym innym.
* Nie ograniczaj nauki do tego samouczka - w poszukiwaniu inspiracji do opracowania własnych aspektów przejrzyj profile innych, zaakceptowanych już postaci'. A nuż zapomniałeś zawrzeć w nich coś istotnego?

Zasady opisywania umiejętności w aspektach znajdują się pod tym linkiem.
Jeśli Twoja postać używa magii lub walczy jakimś typem broni - zaznacz to koniecznie w aspektach.
Uwaga: Po zaakceptowaniu nowej postaci aspekty będą edytowane jedynie w wyniku jej naturalnego rozwoju fabularnego.

Dwa najważniejsze aspekty:

: Koncepcja ogólna postaci :


Ten aspekt podsumowuje to kim Twoja postać jest dla świata i czym się oficjalnie zajmuje w życiu. Jak zwykle, postaraj się by aspekt mówił jak najwięcej przy jak największej prostocie i oszczędności słów. Kim jest Twoja postać w oczach innych mieszkańców Faerunu? Co mogą o niej wiedzieć obserwatorzy i zbieracze informacji? Przedstaw koncepcję swojej postaci w kilku słowach, ale pamiętaj, że zawarta w nich wiedza może zostać użyta przez innych graczy. To co powinno pozostać tajemnicą, zachowaj dla siebie.

* Możesz skupić się na zawodzie: Wędrowny kapłan Mystry; Kurtyzana z burdelu "Perłowa muszelka"; Właściciel kramu z rybami na ulicy Solnej
* Możesz dorzucić opisujący postać przymiotnik: Arogancki rycerz Zakonu Torma Lojalnej Furii; Chciwy dostawca rzepy; Płochliwy złodziej niższego szczebla; Poszukujący inspiracji rezolutny bajarz
* Możesz połączyć ze sobą dwie profesje Twojej postaci: Alchemik - Doradca królowej Simbul; Śpiewający wędrowny akrobata 
* Możesz położyć nacisk na silną więź z rodziną postaci lub organizacją do której należy: Czarna owca rodu Deleuve; Pierwszy mat na statku "Zielona Fala"

To tylko niektóre z kombinacji, które mogą przyjść do głowy.
Jeśli trudno Ci wpaść na pomysł, wyobraź sobie następującą sytuację: Przebywasz w jakimś mieście od kilku miesięcy. Poznałeś już trochę ludzi, wtopiłeś się nieco w tło miejskiego życia. Nowy przyjezdny widzi Cię na ruchliwym bazarze, wskazuje Cię palcem i pyta przekupnia obok: "A ten co za jeden?"Twoja Koncepcja Ogólna to w zasadzie odpowiedź na to pytanie. Mniej lub bardziej treściwa i szczegółowa.

: Utrapienie :

Ten aspekt mówi o jakimś potykaczu - odpowiedzi na proste pytanie: Co komplikuje egzystencję Twojej postaci? Utrapienie wprowadza odrobinę chaosu do życia postaci i prowadzi ją w ciekawe i trudne sytuacje. Dzieli się z reguły na dwa rodzaje:

* Zmagania z samym sobą - mówią np. o ciemnej stronie osobowości lub impulsach, które trudno kontrolować.
Przykłady: Problemy z pohamowaniem złości; Słabość do ślicznotek; Zew butelki; Trwały uraz stawu barkowego
* Problematyczne związki - mówią o ludziach lub organizacjach, które utrudniają postaci życie.
Przykłady: Żonaty i z trójką trudnych dzieci; Złodzieje Cienia chcą widzieć go martwym; Poszukiwany w Waterdeep za morderstwo

Utrapienie nie powinno być łatwo rozwiązywalne. Gdyby było, postać już dawno by sobie z nim poradziła, a to nie jest w żaden sposób ciekawe. Z drugiej strony, jeśli wciąż przeszkadza w tym co
postać robi na codzień, nie będzie w stanie poświęcić czasu niczemu innemu. Sekret tkwi w odnalezieniu złotego środka.


[Cytowany fragment pochodzi z podręcznika Fate Core System]

336
Kto pyta, nie błądzi / Jak zadawać pytania?
« on: May 05, 2015, 09:35:31 PM »
Zasady są proste i intuicyjne:

1. Jedno pytanie = jeden temat, aby forum było przejrzyste i wygodne zarówno dla nas, jak i Was.

2. Spróbujcie powstrzymać się od offtopików. Naszym celem w tym dziale jest jak najszybciej i jak najefektywniej odpowiedzieć na wasze pytania i wątpliwości.

3. Umieście krótkie i zwięzłe pytanie w temacie zakładanego wątku i ewentualne objaśnienie do niego w treści wiadomości.

337
Ciemny Loch / Torilowy Kanał IRC
« on: May 05, 2015, 07:54:25 PM »
Zapraszamy wszystkich do dołączenia do nas na kanale #Toril na serwerze freenode IRCa.

Link do bramki

Pages: 1 ... 21 22 [23]