Toril.pl - Gra wyobraźni

Trzeci Materialny => Kieszonkowy Wymiar Administracyjny => Archiwum => Topic started by: Spookie on May 08, 2015, 01:44:38 PM

Title: FAQ
Post by: Spookie on May 08, 2015, 01:44:38 PM
PODSTAWY ROZGRYWKI - JAK STWORZYĆ POSTAĆ?

Jak wyjaśnicie to, że wszyscy zaczynają na "poziomie początkującego poszukiwacza" niezależnie od wieku? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg1161#msg1161)

Co napisać w uwagach dla MG, żeby zaakceptowano moją rasę niestandardową? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg1163#msg1163)

Czy mogę grać wampirem/likantropem? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg1164#msg1164)

Czym się kierować przy wyborze rasy? Jak wpływa to na rozgrywkę? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg1165#msg1165)

Czym się kierować przy wyborze wieku postaci? Jak wpływa to na rozgrywkę? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg1166#msg1166)

Czym się kierować przy wyborze wyznania postaci? Jak wpływa to na rozgrywkę? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg1167#msg1167)

Dlaczego nigdzie w kreatorze nie widzę opcji wyboru klasy postaci? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg1168#msg1168)

Czy powinienem umieścić w aspektach umiejętności takie jak wspinanie, pisanie? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg1160#msg1160)

W jakich podręcznikach mogę szukać wiedzy o świecie? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg1247#msg1247)

Gdzie mogę uzupełnić avatara, profil postaci i jej aktualny wygląd (przed wejściem do karczmy)? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg3861#msg3861)

To może po prostu powiedz mi co mam tu wpisać? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg7453#msg7453)

Te wszystkie żelazne zasady są przytłaczające. Dlaczego hamujecie moją wyobraźnię? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg7454#msg7454)

Właśnie przesłałem wpis do kodeksu/kartę postaci Postaci Pierwszoplanowej. Muszę czekać na akceptację od wszystkich Obserwatorów? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg9276#msg9276)

Czym różni się Postać Pierwszoplanowa [PP] od NPC? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg12345#msg12345)




CO ZROBIĆ, ŻEBY GRAĆ...

Co mam zrobić, żeby grać szlachcicem? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg1162#msg1162)

Co mam zrobić, żeby grać paladynem? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg3854#msg3854)

Co mam zrobić, żeby grać pracownikiem npca? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg2141#msg2141)

Co mam zrobić, żeby grać właścicielem biznesu? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg3857#msg3857)

Co mam zrobić, żeby grać członkiem organizacji? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg3855#msg3855)




PODSTAWY ROZGRYWKI - JAK GRAĆ?

W jaki sposób mogę zagrać z kimś sesję? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg1156#msg1156)

Jak mogę dołączyć do trwającej sesji? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg1157#msg1157)

Jestem dosyć zapracowany. Ile mam czasu na odpowiedzenie na sesji? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg1158#msg1158)

Karczmy. O co chodzi? Jak mam wprowadzić postać do karczmy? Jak w niej pisać? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg1159#msg1159)

Czy powinienem opisywać w narracji myśli i zamiary mojej postaci? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg1202#msg1202)

Jak rozwijać postać? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg2236#msg2236)

Jak rozwijać fabułę gry? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg2187#msg2187)

Czy mogę bawić się poza Skrajem? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg2234#msg2234)

Co to jest przydomek? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg3860#msg3860)

Chcę zmienić Koncepcję Ogólną - jak to zrobić? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg4080#msg4080)

Chcę zmienić Utrapienie - jak to zrobić? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg4081#msg4081)

Chcę grać drugą postacią... i trzecią. Mogę założyć nowe konto? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg4417#msg4417)

Chcę, aby moja postać zdobyła nieco unikalnej wiedzy o Skraju lub innej części świata, ale nie chcę samodzielnie decydować, czego się dowie. Co robić? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg7457#msg7457)

Skąd się biorą aury wokół postaci i jak je wykrywać? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg9142#msg9142)

W jaki sposób mogę ingerować w świat gry dodając w nim nowe lokacje, duże wydarzenia, zagrożenia, ważne/potężne postaci? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg9744#msg9744)

Co mam zrobić, jeśli gracz, z którego postacią miałem jakąś umowę skasuje/utraci konto z powodu nieaktywności? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg11686#msg11686)

Czy są jakieś ograniczenia rozgrywki w Wieloświecie? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg12246#new)



OGÓLNE

Czy gra będzie działać na smartphone'ach i konsolach mobilnych? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg1169#msg1169)

Czy moja postać może posiadać zwierzątko? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg2164#msg2164)

Kiedy startuje gra? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg2177#msg2177)

Jak wygląda chronologia Torilu w stosunku do historii podręcznikowej? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg2268#msg2268)

... Ale podręcznik do D&D mówi że... (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg2470#msg2470)

Potrzebuję informacji o... Gdzie szukać? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg4419#msg4419)

Jakie rzeczy wpisują się w specyfikę Zapomnianych Krain, a nie są dostępne graczom na Torilu? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg3204#msg3204)

Jak poprawnie dodawać linki w treści plotek? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg7678#msg7678)

Za co można tu dostać bana? (http://forum.toril.pl/index.php?topic=149.msg10379#msg10379)
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on May 08, 2015, 01:46:07 PM
W jaki sposób mogę zagrać z kimś sesję?

Jest kilka sposobów, by wziąć udział w sesji fabularnej. Można zgłosić się do naboru ogłaszanego przez autora sesji (gracza, lub Mistrza Gry) prywatnej, bądź publicznej. Jeśli aktualnie nie ma takich naborów, można samemu wymyślić i zaproponować innym graczom udział we własnej sesji. Nie martw się, jeśli nie masz pomysłu. Nawet zwyczajne czynności mogą przerodzić się w przygodę, a może współuczestnicy zechcą skierować pogawędkę przy kartach na zupełnie epickie tory. Jeśli wciąż nie czujesz się pewnie z żadną z tych opcji, zawitaj do karczmy. Możliwe, że tam Twoja postać spotka kogoś, kto zaprosi ją do wspólnej historii.
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on May 08, 2015, 01:54:15 PM
Jak mogę dołączyć do trwającej sesji?

Zazwyczaj nie będzie możliwości dołączenia do już trwającej sesji, ale od każdej reguły musi być wyjątek. Być może ktoś wykruszył się z drużyny i potrzeba nowej pary silnych rąk? Być może autor sesji zdał sobie sprawę, że potrzeba mu kogoś, kto myśli odmiennie do reszty uczestników i zapewni świeże rozwiązania napotykanych przez nich problemów? Może grupa zatrzymała się właśnie w miejscu, przebywanie w którym możesz świetnie uzasadnić i wiesz w jaki sposób Twoja postać mogłaby na nich "wpaść"? Nie wahaj się zapytać autora sesji o możliwość dołączenia.
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on May 08, 2015, 01:54:50 PM
Jestem dosyć zapracowany. Ile mam czasu na odpowiedzenie na sesji?

Każdy prowadzący ma własne preferencje co do częstotliwości odpisywania w sesji i zazwyczaj ogłasza je przed rozpoczęciem. Dowiedz się tego od autora interesującej Cię przygody.
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on May 08, 2015, 01:55:32 PM
Karczmy. O co chodzi? Jak mam wprowadzić postać do karczmy? Jak w niej pisać?

Przed wejściem do karczmy sprawdź, czy w Twoim profilu widnieje aktualny opis wyglądu Twojej postaci. Będzie widziana w karczmie właśnie w taki sposób. Potem pozostaje Ci już tylko wejść w zakładkę interesującej Cię karczmy i opisać to w jaki sposób postać wchodzi do lokalu i co robi zaraz po tym. Gdzie siada, co zamawia, czy z kimś się wita? By opisywać wykonywane czynności, umieść opis pomiędzy znakami gwiazdki (*). Wszystko co znajduje się poza nimi, jest słowami wypowiadanymi na głos. By wyszeptać do innej postaci coś, co może usłyszeć tylko ona, kliknij link szeptu (S) znajdujący się obok jej imienia.
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on May 08, 2015, 01:56:05 PM
Czy powinienem umieścić w aspektach umiejętności takie jak wspinanie, pisanie?

Jako że aspekty powinny opisywać jedynie cechy Twojej postaci, które wyróżniają ją na tle innych, nie umieszczamy w nich umiejętności z reguły dostępnych dla wszystkich. Istotnym jest jednak, by w aspektach znalazły się umiejętności, które postać opanowała wyjątkowo dobrze (np. "Bezszelestne skradanie", "Wspina się po drzewach niczym małpa") lub informacje o tym, że postać wcale nie posiadła jakichś powszechnych zdolności (np. "Nie umie czytać i pisać", "Nie potrafi pływać").

Przykładowe umiejętności, które są powszechne (choć Wasza postać niekoniecznie je posiada) i w aspektach warto zaznaczyć ich brak albo wyjątkowe opanowanie, nie zaś samo ich posiadanie:
- Czytanie
- Pisanie
- Jazda konna
- Powożenie
- Pływanie
- Wspinanie
- Rachowanie
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on May 08, 2015, 01:56:57 PM
Jak wyjaśnicie to, że wszyscy zaczynają na "poziomie początkującego poszukiwacza" niezależnie od wieku, majątku, rasy itp.?

Tak jak Mistrzowie Gry w papierowych grach fabularnych wyznaczają początkowy poziom postaci i tak, jak w cRPG nie od razu główny bohater dysponuje pełnią swojego potencjału, tak na Torilu każdy zaczyna z podobnego pułapu. Nie natychmiastowe posiadanie potęgi, a dążenie do niej jest głównym celem gry, dlatego każda postać - zarówno wiekowy elf, jak i młodzieniec pochodzący z ludzkiej rasy - rozpoczynać będzie grę z podobną mocą, rozumianą na wiele różnych sposobów. W dodatku to gracz odpowiada za ubranie tego w opowieść. Wyjaśnienie samemu sobie, dlaczego jego bohater znajduje się na równi z innymi - oczywiście mniej lub bardziej.
Uważasz, że sędziwy mag lub elfi kapłan służący swym bogom od dwóch wieków nie mają prawa zniżyć się do poziomu miejskiego łotrzyka? Zazwyczaj pewnie byliby w stanie obrócić go w pył - i to w mgnieniu oka. Byłoby to jednak zbyt łatwe, a gra wszechpotężną postacią mogłaby prędko okazać się nużąca. Odrobina pomysłowości wystarczy, by umiejscowić pozornie silną postać na poziomie średnim. Być może spotkało ją jakieś nieszczęście? Może jest ścigana lub na skutek magicznego eksperymentu straciła rozum i pamięć o większości zaklęć?

Nie oznacza to oczywiście, że wiek, rasa, pochodzenie postaci i wszystkie inne ważne cechy nie grają roli. Działają one na podobieństwo aspektów, a więc można je wykorzystywać na tyle sposobów, na ile tylko pozwala wyobraźnia. Krasnolud może powoływać się na rodzimą wiedzę o górnictwie i metalurgii, starzec z łatwością dostrzeże następstwa wydarzeń, których był świadkiem, a przybysz z Północy z większym prawdopodobieństwem poradzi sobie w trudnych warunkach niż wychowana w jedwabiach szlachcianka.

Zachowaj również umiar w doborze palety broni jakimi ewentualnie walczy postać. Jeśli wojaczka to główne zajęcie Twojej postaci, zazwyczaj pozwalamy na trzy rodzaje (np. sztylety, miecze jednoręczne, miecze dwuręczne).
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on May 08, 2015, 01:57:36 PM
Co mam zrobić, żeby grać szlachcicem

Na początek warto uswiadomić sobie, co oznacza bycie szlachcicem. Nie każdy członek rodziny szlacheckiej posiada tytuł - zazwyczaj jest to jedna osoba, będąca głową rodu. Osoba ta nosi tytuł barona, hrabiego, markiza itp. Tytuł przechodzi również, wskutek małżeństwa, na małżonkę lub małżonka osoby utytułowanej. Dzieci i inni krewni o niepewnej randze tytuowani są w większości regionów "saer". Na Ziemiach Centralnych stosuje się ogólną zasadę, że jeśli głową szlacheckiego rodu jest "lord Brzozogórza", to wszystkie jego dzieci są "saer [imię] Brzozogórza". Owdowiali lub wiekowi rodzice głowy rodziny, bądź też strasi wujkowi i ciotki żyjące, lecz pomijane w pierwszeństwie to "stary lord (lub lady) Brzozogórza".
Tworząc postać wywodzącą się ze szlacheckiego rodu niezbędne jest ustalenie, jak daleko w linii sukcesji znajduje się postać, kto przed nią dziedziczy tytuł i rodowe włości, oraz jakie obowiązki spoczywają na postaci, w związku z przynależeniem do znamienitego rodu.
Warto pamiętać, że szlachectwo nie oznacza nieograniczonego bogactwa. Szlachta inwestuje swój majątek, na przykład w rolnictwo, handel lub obronę. Choć prowadzi wygodne życie, rzadko zdarza się, by dysponowała dużą ilością "gotówki". Szczególnie członkowie rodziny, którzy nie są głową rodu.
Niezbędne do zaakceptowania szlachcica będą zatem:
- Opis rodziny, jej najważniejszych członków
- Jasne sprecyzowanie tytułu głowy rodu oraz kolejności dziedziczenia w odniesieniu do tworzonej postaci
- Określenie majątku i włości rodowych
- Napisanie tekstu do Kodeksu, który będzie opisem rodu szlacheckiego i będzie zawierał powszechną wiedzę o rodzinie
- Wskazanie NPCa, który kontaktuje się z postacią w imieniu rodu (jakie imię? kto to?)
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on May 08, 2015, 01:59:32 PM
Co napisać w uwagach dla MG, żeby zaakceptowano moją rasę niestandardową?

Przede wszystkim musisz udowodnić, że dobrze znasz rasę, którą chcesz grać. Przyda się krótki opis oraz podręcznikowe źródło, a także Twoja propozycja przełożenia danej rasy na świat Torilu.
Ponieważ stworzeń występujących w Zapomnianych Krainach jest wyjątkowo dużo, niemożliwe jest stworzenie stałej listy postaci grywalnych i niegrywalnych. Szczególnie, że nawet mocny fey'ri może zostać osłabiony do stopnia uznawanej "średniości". Niektóre rasy są wyjątkowo potężne, dysponują umiejętnościami, które wykraczają poza uzgodniony kanon. Nie powinno być problemu z przyznaniem przygotowanemu graczowi drowa - niedostępnej w kreatorze podrasy elfów, czy jednego z kilku rodzajów planokrwistych. Schody zaczynają się w przypadku potężniejszych istot (diabłów, wampirów, likantropów, inteligentnych bestii itp.), jak również potworów (których nawet najlepsze próby odgrywania nie zmienią przecież nastawienia reszty świata do nich). Niektóre z nich nie mają wcale szans stać się postaciami gracza, inne natomiast mogą zostać dostosowane. Wszystko jest kwestią ustaleń.
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on May 08, 2015, 02:00:01 PM
Czy mogę grać wampirem/likantropem?

Ze względu na balans i sprawiedliwą rozgrywkę, nie przewidujemy możliwości rozpoczęcia gry wampirem ani likantropem.
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on May 08, 2015, 02:00:48 PM
Czym się kierować przy wyborze rasy? Jak wpływa to na rozgrywkę?

Jak podaje podręcznik trzeciej edycji D&D, Zapomniane Krainy:

"Około 99% wszystkich mieszkańców Torilu wywodzi się z zaledwie dziesięciu ras. Ludzie są reprezentowani najliczniej."

Z tego powodu wybór każdej rasy poza ludzką sprawia, że postać należy do pewnej mniejszości. Nie wszystkie miasta w Faerunie są przychylne ludom. Jest też sporo takich, gdzie pochodzenie nie gra roli.
Władcy Skraju uznają równość ras, a dyskryminacja jest przez nich niemile widziana.

Każda rasa ma swoje wyjątkowe cechy, nie tylko wynikające z odmiennego wyglądu. Różna jest długość życia, zdolności, czasem nawet wyjątkowe predyspozycje. Większość ras ma swoje własne panteony bogów, choć wiele społeczności czci aspekty tych samych bogów, co ludzie.
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on May 08, 2015, 02:01:31 PM
Czym się kierować przy wyborze wieku postaci? Jak wpływa to na rozgrywkę?

Oczywiście tak jak w świecie realnym, tak i w Zapomnianych Krainach, wiek ma duży wpływ na to w jaki sposób postać jest postrzegana w społeczeństwie. Na przykład jako nieopierzony młodzik może być trochę lekceważona przez bardziej doświadczonych, a jako sędziwy starzec, traktowana z szacunkiem. Podejście jednak może zmieniać się zależnie od regionu, w którym postać przebywa i kultury jaka go otacza. Wiekowa dojrzałość postaci będzie również inaczej postrzegana przez różne rasy. Przykładowo trzydziestoparoletni elf będzie dla człowieka nieodróżnialny od stuletniego i choć biologicznie  nie będzie pomiędzy nimi wielu różnic, to wśród  swojego ludu ten pierwszy będzie postrzegany właśnie jako wspomniany wyżej nieopierzony młodzik. Przed wybraniem wieku dla swojej postaci, zapoznaj się najpierw z tabelą "Prędkość starzenia się ras (https://www.dropbox.com/s/g0b19t5rsj8goy7/Pr%C4%99dko%C5%9B%C4%87%20starzenia%20si%C4%99%20ras.doc?dl=0)" oraz opisem Twojej wybranej rasy.
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on May 08, 2015, 02:02:16 PM
Czym się kierować przy wyborze wyznania postaci? Jak wpływa to na rozgrywkę?

Wyznanie postaci odgrywa w świecie Zapomnianych Krain wielką rolę. Bogowie są tu jak najbardziej realni, często przechadzają się pod postacią Avatara wśród śmiertelników, a ich wojny i intrygi odbijają się wyraźnym piętnem na życiu tych ostatnich. Postać może czcić wiele bóstw, jednakże tylko jedno może być jego patronem. Ma to związek z tym dokąd postać pójdzie i komu będzie służyć po śmierci. Uwaga: Jeśli postać za życia nie stosowała się do dogmatów swojego wybranego bóstwa, jest wielce prawdopodobne, iż po śmierci pozostanie na Planie Letargu i po wieczność będzie częścią muru otaczającego Miasto Umarłych. Warto zatem podążać za naukami swego bóstwa, lub w razie zwątpienia odnaleźć nowe, bardziej odpowiadające naszym przekonaniom. Przed wyborem wyznania, zapoznaj się z artykułem "Życie po śmierci (https://www.dropbox.com/s/qxjwnk9gummq4k2/%C5%BBycie%20po%20%C5%9Bmierci.doc?dl=0)" i przeczytaj trochę o interesującym Cię bóstwie (np. w artykule "Najważniejsze bóstwa (https://www.dropbox.com/s/vgkvasr3wf7vd8d/Bostwa.doc?dl=0)").
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on May 08, 2015, 02:03:30 PM
Dlaczego nigdzie w kreatorze nie widzę opcji wyboru klasy postaci?

Zrezygnowaliśmy z klasycznych profesji systemu D&D (i jakichkolwiek innych), ponieważ krępują one wyobraźnię i ograniczają tworzone przez Was postacie. Zamiast tego uważamy, że opisany w Samouczku system aspektów wystarcza do tego, by opisać to jak złożone i bogate w osobowość są Wasze postaci. Do jakiej klasy przyporzadkować szewca, który od czasu do czasu broni się przed złodziejami za pomocą nabijanej gwoździami pałki? Teraz nie musicie już się o to martwić. Zamiast tego możecie skupić się na tym, była postać była jak najciekawsza i dostosowana do tego w jaki sposób chcecie się teraz bawić w grze.
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on May 08, 2015, 02:03:59 PM
Czy gra będzie działać na smartphone'ach i konsolach mobilnych?

Tak, docelowo będzie.
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on May 11, 2015, 10:47:37 PM
Czy powinienem opisywać w narracji myśli i zamiary mojej postaci?

Wszystko to, co znajduje się w narracji ma dwa główne zastosowania.
Po pierwsze, jest to opis czynności wykonywanych przez odgrywaną postać: walka, poruszanie się po terenie, ale również gesty, mimika i wrażenie, jakie może wywierać jej zachowanie. Dobry opis to część sukcesu nie tylko na polu fabularnym, ale również w kwestii zrozumienia intencji bohatera. Czasem jednak opis pozwala ukryć te intencje, co prowadzi nas do drugiego zastosowania narracji.
Panowanie nad wiedzą czytelników jest bardzo ważnym narzędziem, którym może posługiwać się nie tylko Mistrz Gry, ale również gracz odgrywający swoją postać. Im więcej zdradzisz myśli swojej postaci, im dokładniej przedstawisz jej świat wewnętrzny, tym bardziej jej zachowania będą zrozumiałe dla innych. Pociąga to jednak ryzyko wykorzystywania tzw. metawiedzy (przekładanie wiedzy gracza na wiedzę postaci, świadomie lub nie).
Ze swojej strony zalecamy, by sekrety swojego bohatera trzymać w tajemnicy przed innymi graczami. Postacie najlepiej poznawać za pośrednictwem innych postaci, nie poprzez pisanie rozległych przemyśleń w narracji, która jest dostępna jedynie dla czytelnika.

W takim razie dobra narracja powinna przedstawiać sytuację tak, jak mógłby ją widzieć znajdujący się wewnątrz świata obserwator, a nawet uczestnik. Wszystkie dodatki - myśli postaci, wspomnienia, fragmenty historii - nie są zabronione i każdy może z nich korzystać. Radzimy jednak robić to z rozwagą.
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on May 16, 2015, 01:43:14 PM
W jakich podręcznikach mogę szukać wiedzy o świecie?

Korzystamy z podręczników (https://www.dropbox.com/sh/e19mnq6872j5m6a/AACrNq-wxCAxh1FVqvmiplCva?dl=0) edycji 3 i 3.5. Nie uznajemy herezji nowszych podręczników!
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on June 12, 2015, 06:01:33 PM
Co zrobić, żeby grać pracownikiem npca?

Postać gracza może wykonywać dowolny zawód. Jeśli jednak chce zatrudnić się w konkretnym miejscu lub nawiązać współpracę z NPCem, przede wszystkim musi zgłosić taką chęć któremuś z Obserwatorów, a potem omówić sytuację. Jest to potrzebne, by utrzymać spójność świata. W większości zawodów nie zatrudni się przecież nielimitowanej liczby osób, a rozmaite firmy, warsztaty i sklepy nie mogą wyrastać jak grzyby po deszczu, na dodatek jedne na drugich :) Właśnie by chronić tą spójność i umożliwić graczom użycie koneksji w sesjach, prosimy o zgłaszanie wszelkich istotnych zmian (przekwalifikowanie, rozpoczęcie pracy dla innej postaci, porzucenie pracy i poszukiwanie nowej) zachodzących w życiu postaci.
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on June 13, 2015, 06:09:22 PM
Czy moja postać może posiadać jakieś zwierzątko?

Tak. Zwierzę to po prostu kolejny NPC. Tak jak w przypadku NPCów prosimy, żebyście zgłosili nam chęć posiadania zwierząt, których będziecie używać w sesjach.
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on June 14, 2015, 01:01:52 PM
Kiedy startuje gra?

W tej chwili gra jest w fazie otwartej bety i wszyscy chętni mogą zarejestrować się i bawić na Torilu. Prosimy jednak o wyrozumiałość - gra nadal wymaga wielu poprawek, usprawnień i nie zawiera niektórych podstawowych systemów, które planujemy wprowadzić (automatyczne zapisywanie Waszych zgłoszeń i edycji postaci, automatyczne zapisywanie postaci przy resecie, system ekwipunku i wiele, wiele innych).
Oficjalna premiera nie ma jeszcze określonego terminu. Nastąpi z pewnością, gdy zaimplementujemy już wszystkie podstawowe funkcje i systemy gry. Przed nami jeszcze dużo pracy.

Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on June 15, 2015, 07:17:14 PM
Jak rozwijać fabułę gry?

Cieszę się, że pytasz! ;)
Żaden Obserwator na Torilu nie jest po to by zabawiać pojedyncze osoby. Naszym zadaniem jest wspierać Wasze inicjatywy fabularne (i niestety czasem je przytemperować - tak by zachować spójność świata), jednak to właśnie Wy będziecie docelowo prowadzić sobie nawzajem sesje, organizować wydarzenia, wpływać nawzajem na swoje postacie, budować i burzyć imper... no, może nie galopujmy tak na początku ;)
Chcemy, żebyście tworzyli organizacje, organizowali ekspedycje i wyprawy kupieckie, knuli i spiskowali, propagowali anarchię, lub wspierali rząd inicjatywami społecznymi, budowali budynki i palili karczmy, ścigali bandytów i dokonywali rabunków i rozbojów. Chcemy żebyście świetnie się bawili, w żywym, dynamicznym świecie, który kształtujecie swoimi decyzjami i akcjami.

Więcej tutaj. (http://forum.toril.org/index.php?topic=469.msg2985#new)
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on June 18, 2015, 01:19:01 PM
Czy mogę bawić się poza Skrajem?

TAK! TAK i jeszcze raz TAK. Przed Wami cały kontynent Faerunu, inne kontynenty Torilu, a nawet Plany (poza innymi Planami Materialnymi). Nie wahajcie się rozgrywać sesji w którymkolwiek z oferowanych przez ten ogromny świat miejsc. Choć Wasza postać może nie wydawać się wystarczająco potężna, czy bogata na dalekie podróże, to pamiętajcie, że w dużą ilość miejsc można dostać się za pomocą przebierania nogami, sprytu i samozaparcia.

Pamiętajcie jednak: Warto stawiać sobie ambitne cele, ale jedna wyprawa rzadko czyni bohatera prawdziwym bohaterem, a artefakty nie rosną pod drzewami jak grzyby po deszczu.
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on June 18, 2015, 01:35:14 PM
Jak mam rozwijać postać?

Najprostsza odpowiedź - grając. Oczywiście jest mało prawdopodobne, by postać w trakcie jednej sesji zdobyła wielkie bogactwo, sławę i wpływy, na co pracuje się miesiącami lub nawet latami. Każda jedna przygoda powinna być jednak kolejnym krokiem do osiągnięcia swoich celów.
Z tego powodu warto informować Potwórców o wszystkich znaczących wydarzeniach z życia postaci, ponieważ nawet sesje prywatne lub działania podejmowane przez postać domyślnie (poza sesjami) mogą mieć istotny wpływ na jej losy.

Przykładowo, wojownicza księżniczka Xena bierze udział w wyprawie do Cormanthoru, gdzie zdobywa aspekt "Wysłuchała wielu opowieści o historii elfów" oraz "Wspinaczka nie jest już taka straszna". Same wydarzenia miały więc wpływ na jej rozwój, ale podczas przygody znalazła przedmiot: kuszącą zbroję z metalu i strzępków skóry. Może jej używać dowolnie, a im dłużej ją nosi, tym bardziej kostium staje się jej znakiem rozpoznawczym. Być może wkrótce dostanie aspekt "Nosi nieskuteczny, ale przyjemny dla oka pancerz"? ; )
Chcemy jednak obserwować stopniowy rozwój, nim przyznamy Wam nowy aspekt lub edytujemy istniejący. W wolnym od przygód czasie Xena ćwiczy walkę dwoma mieczami. Nie rozgrywa tego na żadnej sesji (choć może), ale często nawiązuje do tego faktu w rozmowach (choć wcale nie musi). Zgłasza najpierw rozpoczęcie tejże nauki, a po pewnym czasie zgłasza Potwórcom zapotrzebowanie na aspekt "Nowicjuszka walki dwiema broniami". Kolejny rozwój postaci zaliczony.

Co za tym idzie, naprawdę warto przemyśleć, co postać robi, jakie rzeczy ją interesują i do czego dąży. Naszym celem jest pomóc Wam w osiągnięciu tych zamiarów (choć wiadomo, czasami będziemy robić Wam trochę pod górkę, w końcu nie ma zabawy, jeśli wszystko przychodzi z łatwością).
Pamiętajcie również, by nie popaść w przesadę. Czas w grze upływa w czasie rzeczywistym. Nikt nie nauczy się walki trzema nowymi rodzajami broni w dwa tygodnie i nie opanuje nowego zaklęcia raz na dwa dni. Tak samo nie każda nowa umiejętność wymaga aspektu. Wyczucie, mamy nadzieję, przyjdzie z czasem : )

TL;DR
- Zgłaszajcie nam chęci rozpoczęcia czasochłonnych treningów umiejętności
- Zgłaszajcie nam co istotnego zrobiła Wasza postać w domyśle (poza sesjami) i na sesjach
- Zgłaszajcie nam zakończenie czasochłonnych treningów

My przekujemy to w odpowiednie aspekty.
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on June 19, 2015, 06:34:06 PM
Jak wygląda chronologia Torilu w stosunku do historii podręcznikowej?

Korzystamy z kalendarium podręcznikowego do ok. 1372 RD. Potem tworzymy już własną, alternatywną historię Torilu (spis co ważniejszych wydarzeń można znaleźć w Archiwum), w której również Wy macie swój udział.
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on August 04, 2015, 08:39:54 PM
... Ale podręcznik do D&D mówi że...

Pozwól, że zatrzymam Cię w tym miejscu. Wielokrotnie powtarzamy, że swoją grę bazujemy na świecie Zapomnianych Krain, nie zaś na systemie D&D. Nie przenosimy do naszego świata mechaniki tego systemu i powoływanie się na nią po prostu nie ma sensu. Nasi łotrzykowie nie będą "włączać" wyszukiwania pułapek, kapłani nie będą "włączać" odstraszania nieumarłych, nie będziecie wykonywać przedmiotów w czasie podanym przez podręcznik, ani nie będziecie rozdawać sobie atutów. Nie zastanawiajcie się nawet nad punktowymi atrybutami, nie porównujcie aspektów do skilli. To zupełna strata czasu ;) Zamiast tego zanurzcie się w storytellingu w świecie Zapomnianych Krain.

Podręczniki (https://www.dropbox.com/sh/e19mnq6872j5m6a/AACrNq-wxCAxh1FVqvmiplCva?dl=0), jakie mogą Ci się przydać to między innymi:
- Zapomniane Krainy: Opis świata
- Magia Faerunu
- Wyznania i panteony
- Rasy Faerunu

Pamiętajcie też, że jeśli napotkacie na Torilu zasady odmienne od tych, które znaleźć można nawet w podręcznikach i innych źródłach o świecie gry (np. to, że magowie nie mają u nas dziennego limitu zapamiętanych czarów) te pierwsze mają oczywiście priorytet. Podręcznik to inspiracja i źródło wiedzy o świecie, nie zaś wyrocznia ;)

(https://i.imgur.com/xCh9H0V.png)
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on October 23, 2015, 05:02:59 PM
Jakie rzeczy wpisują się w specyfikę Zapomnianych Krain, a nie są dostępne graczom na Torilu?

W naszych działaniach na rzecz zbalansowania rozgrywki, byliśmy zmuszeni zrezygnować z dawania Wam dostępu do niektórych zdobyczy techniki i magii, które wpisują się w kanon uniwersum. Są to:

1. Wszelkie zaklęcia kontrolujące inną osobę i sterujące jej działaniami - Oczywistym jest, że większość z nas nie lubi tracić kontroli nad swoją wypieszczoną postacią. Obecność tego typu zdolności mogłoby prowadzić do sytuacji, w których niektórzy gracze nagminnie odbieraliby tą kontrolę innym i zdobywali w ten sposób niesprawiedliwą przewagę. Postacie graczy nie mają zatem takich zdolności, mogą się one za to sporadycznie pojawić u co trudniejszych przeciwników fabularnych na Waszej drodze.

2. Broń palna - tak jak i w historii naszego świata broń palna zachwiała równowagą sił w bitwach i mniejszych starciach zbrojnych, tak i w świecie fantasy ich wprowadzenie uczyniłoby rozstrzyganie potyczek niezwykle trudnym. Broń palna nie pojawi się wcale, nawet w rękach MG.

3. Wampiryzm, likantropia, zamiana siebie w sposób inny niż wywołany krótkotrwałym zaklęciem - Te możliwości są na starcie poza zasięgiem graczy.

4. Rasy latające - Gracze nie mogą grać ich przedstawicielami.

5. Boscy wybrańcy - Postacie graczy nie mogą nimi być na starcie.

6. Członkowie rodzin królewskich, lub blisko spokrewnione/związane z rodzinami królewskimi - Postacie graczy nie mogą być nimi na starcie.

7. Psionika - Niedostępna na starcie.
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on November 04, 2015, 07:54:48 PM
Co mam zrobić, żeby zagrać paladynem?

Aby zagrać rycerzem oddanym jakiemuś bóstwu, należy w uwagach dodatkowych spisać osobisty kodeks honorowy takiego rycerza i ewentualne ślubowania jakie złożył. Pamiętajcie, że bóstwo opiekuńcze w ocenie swojego czempiona spogląda nie na to, czy zboczył ze ścieżki dyktowanej przez swój charakter, a na to, czy łamie przykazania swojego kodeksu honorowego.
Jeśli nie jest to błędny rycerz i należy do jakiegoś Zakonu, którego opisu nie mamy jeszcze w naszym Kodeksie wiedzy, należy również napisać taki opis i wysłać go Obserwatorowi przy akceptacji postaci.
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on November 04, 2015, 07:56:41 PM
Co mam zrobić, żeby grać członkiem jakiejś organizacji?

Jeśli postać należy do jakiejś organizacji, której opisu nie mamy jeszcze w naszym Kodeksie wiedzy, należy napisać taki opis i wysłać go Obserwatorowi przy akceptacji postaci.
Opis do Kodeksu przyda się również wtedy, jeśli jakaś gildia, stowarzyszenie, organizacja itp. po prostu występuje w historii postaci. W ten sposób inni gracze będą mogli w łatwy sposób odnieść się do niej, jeśli usłyszą nazwę, którą mają prawo kojarzyć ich postacie.
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on November 04, 2015, 08:08:45 PM
Co zrobić, żeby grać właścicielem biznesu?

Aby posiadać własny biznes musisz napisać jego opis do Kodeksu. W swoim opisie koniecznie zawrzyj informacje o tym gdzie lokal się znajduje, kto jest jego właścicielem i czym się zajmuje, czy można tam spotkać też innych pracowników i co widzi ewentualny klient, gdy przejdzie się po budynku.

Gotowy tekst należy przesłać Obserwatorom. Przyda im się także wyjaśnienie jak postać weszła w posiadanie nieruchomości.
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on November 04, 2015, 08:24:26 PM
Co to jest przydomek?

Przydomek to swego rodzaju przezwisko, nazwa nadana postaci przez nią samą, bądź kogoś innego, może to również być pseudonim sceniczny. Gracz może nam zgłosić i uzasadnić chęć posiadania takowego podczas akceptacji postaci, może on też zostać nabyty w trakcie gry. W profilu postaci wyświetla się on pod jej imieniem (np. Jaesikk znany również jako Kuternoga).
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on November 04, 2015, 08:24:55 PM
Gdzie mogę uzupełnić avatara, profil postaci i jej aktualny wygląd (przed wejściem do karczmy)?

Profil postaci może zostać uzupełniony po wejściu w zakładkę Opcje i link Edytuj zakładkę "Profil". Avatar postaci może zostać uzupełniony po wejściu w zakładkę Opcje i link Ustaw portret postaci. Aktualny wygląd postaci może zostać uzupełniony po wejściu w zakładkę Opcje i link Edytuj opis aktualnego wyglądu postaci - do sesji w czasie rzeczywistym.
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on November 09, 2015, 12:34:44 PM
Chcę zmienić Koncepcję Ogólną - jak to zrobić?

Najpierw zastanów się, czy postrzeganie Twojej postaci przez otoczenie faktycznie się zmieniło. Może to być po prostu zatrudnienie w nowej pracy lub profesji, ale może to również być zmiana bardziej znacząca, np. drastyczne, widoczne zmiany w charakterze i podejściu do innych ludzi. Jeśli zdecydujesz się faktycznie na zmianę koncepcji ogólnej, w edycji Karty Postaci zaznacz opcję "Chcę zmienić Koncepcję Ogólną" i opatrz swój wybór koniecznie uzasadnieniem i wyjaśnieniem sytuacji.
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on November 09, 2015, 12:35:03 PM
Chcę zmienić Utrapienie - jak to zrobić?

Zmiana Utrapienia to poważny krok. Jego zmiana następuje tylko jeśli z poprzedniego Utrapienia wynikły jakieś nowe powikłania, jeśli postać pozbyła się go całkowicie, lub nabyła dodatkowe Utrapienie, które powinno zostać dopisane do poprzedniego. Pamiętaj jednak, że Utrapienia nie znikają same i upewnij się, że wpiszesz dobre uzasadnienie swojego wyboru w edycji Karty Postaci, w opcji "Chcę zmienić Utrapienie".
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on November 18, 2015, 03:00:07 PM
Chcę grać drugą postacią... i trzecią. Mogę założyć nowe konto?

Nie, ponieważ wprowadzałoby to chaos do pracy Potwórców (jak połapać się w tym wszystkim, jeśli każdy gracz miałby po kilka kont?). Nie martw się jednak. Pamiętaj, że możesz grać dodatkowymi Postaciami Pierwszoplanowymi [PP], a PP, to po prostu zapasowe postacie. Jeśli któryś z Twoich NPCów zaczyna się w Twoich sesjach pojawiać częściej, przywiązałeś się do niego i chciałbyś nim grać "na poważnie" (pozwolić mu na ewolucję aspektów i reputacji, wprowadzać na sesje publiczne, sprawiać, że jego działania również mają duży wpływ na świat gry), to prześlij nam jego Kartę Postaci skonstruowaną według tego poradnika (http://forum.toril.org/index.php?topic=309.0). A my sprawdzimy ją, trochę tak jak sprawdzaliśmy Twoją postać po jej stworzeniu kreatorem.
W tej chwili nie ma niestety możliwości wchodzenia do karczmy inną postacią niż główna (oprócz sytuacji, gdy posiadasz akurat rangę Gawędziarza). Pracujemy jednak nad tym.
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on November 18, 2015, 03:29:35 PM
Potrzebuję informacji o... Gdzie szukać?

Informacji na temat świata Zapomnianych Krain (nie mylić z systemem D&D (http://forum.toril.org/index.php?topic=149.msg2470#msg2470)!) najlepiej szukać w podręcznikach (https://www.dropbox.com/sh/e19mnq6872j5m6a/AACrNq-wxCAxh1FVqvmiplCva?dl=0), w zakładce Kodeks (http://toril.org/kodeks.php) w grze, lub na zaprzyjaźnionym z nami serwisie wiedzy o Krainach - Sferopedii (http://sfery.wikia.com/wiki/Sferopedia). Pamiętajcie jednak, by upewnić się, że źródłem czytanych przez Was tekstów są podręczniki do Zapomnianych Krain 3 lub 3.5 edycji, ponieważ wersje nowsze wprowadzają do historii świata wiele drastycznych zmian, których na Torilu nie uznajemy.

Pamiętajcie też, że jeśli napotkacie na Torilu zasady odmienne od tych, które znaleźć można nawet w podręcznikach i innych źródłach o świecie gry (np. to, że magowie nie mają u nas dziennego limitu zapamiętanych czarów) te pierwsze mają oczywiście priorytet. Podręcznik to inspiracja i źródło wiedzy o świecie, nie zaś wyrocznia ;)
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on March 09, 2016, 12:13:19 PM
To może po prostu powiedz mi co mam tu wpisać?

Nie. W żadnym wypadku nie będziemy tworzyć za Ciebie Twojej postaci. Możemy pomóc Ci dopasować ją do torilowych realiów, podpowiedzieć sformułowanie aspektów tak, żeby wyrażał to co zamierzyłeś, a jednocześnie były zrozumiałe dla każdego.  Ostatecznie jednak to Ty sam musisz wykreować taką postać, którą będzie Ci się dobrze grało. Pamiętaj, że Toril to gra wyobraźni. Poświęć na kreator trochę czasu i dopracuj postać jak najlepiej. Zdecydowanie warto.
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on March 09, 2016, 12:13:46 PM
Te wszystkie żelazne zasady są przytłaczające. Dlaczego hamujecie moją wyobraźnię?

1.   Zasady funkcjonowania świata
Wyobraź sobie, że w naszej rzeczywistości stwierdzasz, że grawitacja hamuje Twoją wyobraźnię i od tej pory zamierzasz ignorować prawo grawitacji. Spróbuj w takim razie wzlecieć na ósme piętro i wejść do mieszkania oknem. Nie da się? No właśnie.
Z tego samego powodu my nie możemy pozwolić Ci na ignorowanie tego jak funkcjonuje świat Zapomnianych Krain i na przykład stwierdzenia, że nauczyłeś się magii objawień z książki, albo że posiadasz laserowy pistolet.
2.   Zasady gry Toril
Toril jest grą, a każda gra ma zasady, które istnieją po to, by czynić rozgrywkę sprawiedliwą. Chcemy, aby wszyscy mieli równe szanse na przyjemną rozgrywkę. Z tego powodu wszyscy zaczynają grę z pułapu „początkującego poszukiwacza przygód” i tylko fabularny rozwój postaci pozwoli jej dotrzeć na wymarzone wyżyny ponadprzeciętności.
Title: Odp: FAQ
Post by: Ref on September 20, 2016, 08:25:25 PM
Właśnie przesłałem wpis do kodeksu/kartę postaci Postaci Pierwszoplanowej. Muszę czekać na akceptację od wszystkich Obserwatorów?

Nie. Jeśli jedno z nas zaakceptowało zgłoszenie lub proponowany wpis czy też KP postaci, nie trzeba czekać aż zrobi to reszta. :)
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on December 19, 2016, 12:06:04 PM
W jaki sposób mogę ingerować w świat gry dodając w nim nowe lokacje, duże wydarzenia, zagrożenia, ważne/potężne postaci?

Takie rzeczy wypadałoby najpierw z nami omówić. Jest to o tyle istotne, że chcemy uniknąć absurdów, które skutkują np. tym, że w małej wiosce jest więcej karczm niż domów mieszkalnych, a mieszkańcy boją się z tychże domów wyściubić nos, bo wokół mieściny krążą trzy mantykory, dwa klany goblinów i jeden smok. Nie brzmi to zbyt wiarygodnie, prawda? Dlatego też przed rozegraniem sesji bądź napisaniem plotki na temat "grubszych" zdarzeń, lokacji, czy postaci, warto zapytać Obserwatora, czy przypadkiem nie jest to już nadmiar w tym miejscu. A nuż nakierują Cię na coś, co już istnieje w lore i/lub jest rozpisane w Kodeksie i nada się w sam raz do Twojej historii?
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on March 21, 2017, 09:38:38 PM
Za co można tu dostać bana?

By to lepiej wytłumaczyć, posłużymy się metaforą. Wyobraź sobie, że nasza gra, to impreza. Urządzamy ją, zapewniamy żarcie i alkohol, ustawiamy meble tak, żeby goście mieli gdzie potańczyć, gdzie odpocząć, gdzie porozmawiać, dbamy o to, żeby dobrze się bawili. Ale jeden z gości przychodzi i nie chce zdjąć brudnych butów, choć wszyscy inni to zrobili, obraża innych gości, chodzi po domu i mówi, że impreza jest do dupy, jedzenie niesmaczne i źle rozdysponowane, a gospodarz to głupek i dzieciuch. Na miejscu gospodarza raczej byście taką osobę wyprosili, prawda?
Chcielibyśmy, byście w podobny sposób myśleli o Torilu - tworzymy go z myślą o Was i dla Was, ale jednocześnie mamy pełne prawo wymagać szacunku i poważania dla włożonej w tę grę pracy. Tym samym, jako gospodarze Torilu mamy prawo zdecydować, czy ktoś wprowadzający zbyt dużo zamętu i okazujący rażący brak szacunku czy to wobec nas, czy innych graczy jest tu mile widziany - takiej osobie możemy więc dać bana za niekoleżeńskie, nieprzyjemne i obraźliwe zachowanie.
Title: Odp: FAQ
Post by: Spookie on September 26, 2017, 05:29:06 PM
Co mam zrobić, jeśli gracz, z którego postacią miałem jakąś umowę skasuje/utraci konto z powodu nieaktywności?


Ponieważ nie możemy sterować postaciami graczy, którzy odeszli z Torilu (w końcu mogą kiedyś powrócić i mieć własne wizje tego co postać robiła w trakcie nieobecności w grze), po okresie około 30 dni nieobecności musicie po prostu założyć, że taka umowa wygasa.
Title: Czy są jakieś ograniczenia rozgrywki w Wieloświecie?
Post by: Spookie on December 05, 2017, 03:25:21 PM
Czy są jakieś ograniczenia rozgrywki w Wieloświecie?

Tak. Aby uniknąć problemów i zaburzeń balansu wynikających z podróżowania na inne Plany Materialne (wyobraźcie sobie na przykład co wynikłoby z importowania z Ziemi karabinów maszynowych i samochodów!), uznaliśmy, że droga do nich została w tajemniczy sposób odcięta. Zniknęły one całkiem z mapy Wszechświata i nikt nie wie jak tam dotrzeć.
Pozostaje pamięć o nich w świadomości niektórych, oraz bardzo nikły wpływ tamtejszych bóstw na pozostałe Plany Wieloświata. By jednak ci ostatni zyskali moc i wpływy równe choćby tym posiadanym przez Pomniejsze bóstwa, grono ich wyznawców musiałoby się znacząco powiększyć.
Title: Odp: FAQ
Post by: Hydra on January 02, 2018, 07:41:52 PM
Czym różni się Postać Pierwszoplanowa [PP] od NPC?

Tym, że PP możesz rozwijać (dodawać jej czary i aspekty, uczyć nowych rzeczy, zmieniać charakter i utrapienie itd.), a NPC nie. NPC nie rozwija się "samoistnie" w miarę upływu czasu - to robią tylko postaci pierwszoplanowe.
Różnica polega na tym, że PP jest postacią należącą do gracza, więc jej los w całości zależy od jego woli. NPC to jakaś osoba istniejąca w świecie gry, która pojawia się w tle - jak sąsiadka krawcowa albo akolita w świątyni.